Ἡ λαϊκὴ ποίηση, καθὼς ξέρουμε συμπεριέλαβε στὸ μεγάλο κύκλο της καθετί, ποὺ τῆς κινοῦσε ἄμεσα ἢ ἔμμεσα τὴν προσοχὴ καὶ τὸ ἐνδιαφέρον, δηλαδὴ τὴ χαρά, τὴ λύπη, τὸν ξενητεμό, τὴν πατρίδα, τὴ Μάνα κλπ. Μ᾿ ἕνα λόγο, αὐτή, ἀπασχολήθηκε ἀνοιχτὰ μὲ κάθε ἀξιοπρόσεχτη ἐκδήλωση τῆς ζωῆς. Γι᾿ αὐτὸ θάταν ὄχι μόνο ἄδικο κι᾿ ἀνίερο, ἀλλὰ καὶ σοβαρὸ μειονέχτημά της, ἂν δὲν πρόσεχε καὶ δὲν τραγούδαγε τόσο λυπητερὰ τὰ πάθη τοῦ Χριστοῦ μας.
Ἀπ᾿ τὰ δημοτικὰ τραγούδια ἢ μᾶλλον τὰ μοιρολόγια γύρω ἀπ᾿ τὰ πάθη τοῦ Κυρίου, τὸ πιὸ μεγάλο κι᾿ ἀξιόλογο εἶν᾿ αὐτό, ποὺ θὰ δοῦμε παρακάτω καὶ τὸ ὁποῖο εἶναι διαδωμένο σ᾿ ὅλα τὰ μέρη τῆς Ἑλλάδος μὲ μεγάλες ἢ μικρὲς παραλλαγές.
Μὰ ποιὸς ἦταν ὁ πραγματικὸς ποιητής του ἣ ἂν ἦταν πολλοὶ καὶ πάνω-κάτω σὲ ποιὰ ἐποχὴ ποιήθηκε, ὅλ᾿ αὐτά, παραμένουν βουτηγμένα στὸ σκοτάδι τῆς ἀβεβαιότητας.
Πάντως, νομίζουμε, πὼς εἶναι προϊὸν εὐαίσθητης γυναικείας, μᾶλλον, ψυχῆς τοῦ παλιότερου καιροῦ. Καὶ τοῦτο εἶναι φυσικό. Ἡ γυναίκα, μὲ τὴ θρησκοληψία καὶ τὴν εὐπάθεια, ποὺ τὴ διακρίνουν, θἄνοιωσε ἀληθινὰ μὲς τὰ τρίσβαθα τῆς ψυχῆς τῆς μεγάλο πόνο καὶ φρίκη γιὰ τὴν ἀχαριστία τοῦ κόσμου, ποὺ τὸν ἔσπρωξε στὴ Σταύρωση τοῦ Θεανθρώπου. Ἔτσι μπόρεσε κι᾿ ἔδωσε μία τέτοια λυρικότητα, δραματικότητα καὶ πάθος σ᾿ αὐτὸ τὸ πνευματικὸ δημιούργημά της.
Σὲ πολλὰ χωριὰ τῆς Ἠλείας κάθε Μεγάλη Παρασκευὴ τὰ γυναικόπαιδα κάθονται σταυροχεριασμένα
ὁλόγυρα στὸν «Ἐσταυρωμένον» καὶ μὲ πληγωμένη τὴν καρδιά τους ἀπ᾿ τὴ θλίψη λένε τὸ παρακάτω μοιρολόγι, σκορπώντας ὁλόγυρά τους μιὰ καταιγίδα πίκρας κι᾿ ἐσωτερικῆς συντριβῆς. Κι᾿ ὁ σπαραχτικὸς ἀντίλαλός του κάνει καὶ τὴν πιὸ σκληρὴ καρδιὰ νὰ ραγίσει καί, γιομάτη δέος, νὰ μπεῖ βαθειὰ στὸ μεγάλο νόημα τῶν Παθῶν τοῦ Θεανθρώπου!
Καθὼς εἶναι γραμμένο πιὸ κάτω, ἔτσι εἶναι γνωστό, στὴν Ἤλιδα κι᾿ ἔχει, ἴσως, τοὺς περισσότερους στίχους ἀπὸ κάθε ἄλλη περιφέρεια:
Σήμερα μαῦρος Οὐρανός, σήμερα μαύρη μέρα,
σήμερα ὅλοι θλίβουνται καὶ τὰ βουνὰ λυποῦνται,
σήμερα ἔβαλαν βουλὴ οἱ ἄνομοι Ὁβραῖοι,
οἱ ἄνομοι καὶ τὰ σκυλιὰ κι᾿ οἱ τρισκαταραμένοι
γιὰ νὰ σταυρώσουν τὸ Χριστό, τὸν Ἀφέντη Βασιλέα.
Ὁ Κύριος ἠθέλησε νὰ μπεῖ σὲ περιβόλι
νὰ λάβει δεῖπνον μυστικὸν γιὰ νὰ τὸν λάβουν ὅλοι.
Κι᾿ ἡ Παναγιὰ ἡ Δέσποινα καθόταν μοναχή της,
τὰς προσευχάς της ἔκανε γιὰ τὸ μονογενῆ της.
Φωνὴ τοὺς ἦρθ᾿ ἐξ Οὐρανοῦ ἀπ᾿ Ἀρχαγγέλου στόμα:
-Φτάνουν κυρά μου οἱ προσευχές, φτάνουν κι᾿ οἱ μετάνοιες,
τὸ γυιό σου τὸν ἐπιάσανε καὶ στὸ φονιᾶ τὸν πάνε
καὶ στοῦ Πιλάτου τὴν αὐλὴ ἐκεῖ τὸν τὸν τυραγνᾶνε.
-Χαλκιᾶ-χαλκιᾶ, φτιάσε καρφιά, φτιάσε τρία περόνια.
Καὶ κεῖνος ὁ παράνομος βαρεῖ καὶ φτιάχνει πέντε.
-Σὺ Φαραέ, ποὺ τά ῾φτιασες πρέπει νὰ μᾶς διδάξεις.
-Βάλε τὰ δυὸ στὰ χέρια του καὶ τ᾿ ἄλλα δυὸ στὰ πόδια,
τὸ πέμπτο τὸ φαρμακερὸ βάλε το στὴν καρδιά του,
νὰ στάξει αἷμα καὶ νερὸ νὰ λιγωθεῖ ἡ καρδιά του.
Κι᾿ ἡ Παναγιὰ σὰν τἄκουσε ἔπεσε καὶ λιγώθη,
σταμνὶ νερὸ τῆς ρίξανε, τρία κανάτια μόσχο
γιὰ νὰ τῆς ἔρθ᾿ ὁ λογισμός, γιὰ νὰ τῆς ἔρθει ὁ νοῦς της.
Κι᾿ ὅταν τῆς ἦρθ᾿ ὁ λογισμός, κι᾿ ὅταν τῆς ἦρθ᾿ ὁ νοῦς της,
ζητᾶ μαχαίρι νὰ σφαγεῖ, ζητᾶ φωτιὰ νὰ πέσει,
ζητᾶ γκρεμὸ νὰ γκρεμιστεῖ γιὰ τὸ μονογενῆ της.
-Μὴν σφάζεσαι, Μανούλα μου, δὲν σφάζονται οἱ μανάδες
Μὴν καίγεσαι, Μανούλα μου, δὲν καίγονται οἱ μανάδες.
Λάβε, κυρά μ᾿ ὑπομονή, λάβε, κυρά μ᾿ ἀνέση.
-Καὶ πῶς νὰ λάβω ὑπομονὴ καὶ πῶς νὰ λάβω ἀνέση,
ποὺ ἔχω γυιὸ μονογενῆ καὶ κεῖνον Σταυρωμένον.
Κι᾿ ἡ Μάρθα κι᾿ ἡ Μαγδαληνὴ καὶ τοῦ Λαζάρου ἡ μάνα
καὶ τοῦ Ἰακώβου ἡ ἀδερφή, κι᾿ οἱ τέσσερες ἀντάμα,
ἐπῆραν τὸ στρατί-στρατί, στρατὶ τὸ μονοπάτι
καὶ τὸ στρατὶ τοὺς ἔβγαλε μὲς τοῦ ληστῆ τὴν πόρτα.
-Ἄνοιξε πόρτα τοῦ ληστῆ καὶ πόρτα τοῦ Πιλάτου.
Κι᾿ ἡ πόρτα ἀπὸ τὸ φόβο της ἀνοίγει μοναχή της.
Τηράει δεξιά, τηράει ζερβά, κανέναν δὲν γνωρίζει,
τηράει δεξιώτερα βλέπει τὸν Ἅϊγιάννη,
Ἅγιε μου Γιάννη Πρόδρομε καὶ βαπτιστῆ τοῦ γυιοῦ μου,
μὴν εἶδες τὸν ὑγιόκα μου καὶ τὸν διδάσκαλόν σου;
-Δὲν ἔχω στόμα νὰ σοῦ πῶ, γλώσσα νὰ σοῦ μιλήσω,
δὲν ἔχω χεροπάλαμα γιὰ νὰ σοῦ τόνε δείξω.
Βλέπεις Ἐκεῖνον τὸ γυμνό, τὸν παραπονεμένο,
ὁποὺ φορεῖ πουκάμισο στὸ αἷμα βουτηγμένο,
ὁποὺ φορεῖ στὴν κεφαλὴ ἀγκάθινο στεφάνι;
Αὐτὸς εἶναι ὁ ὑγιόκας σου καὶ μὲ διδάσκαλός μου!
Κι᾿ ἡ Παναγιὰ πλησίασε γλυκὰ τὸν ἀγκαλιάζει.
-Δὲ μοῦ μιλᾶς παιδάκι μου, δὲ μοῦ μιλᾶς παιδί μου;
-Τί νὰ σοῦ πῶ, Μανούλα μου, ποὺ διάφορο δὲν ἔχεις·
μόνο τὸ μέγα-Σάββατο κατὰ τὸ μεσονύχτι,
ποὺ θὰ λαλήσει ὁ πετεινὸς καὶ σημάνουν οἱ καμπάνες,
τότε καὶ σύ, Μανούλα μου, θἄχεις χαρὰ μεγάλη!
Σημαίνει ὁ Θεός, σημαίνει ἡ γῆ, σημαίνουν τὰ Οὐράνια,
σημαίνει κι᾿ ἡ Ἅγια Σοφία μὲ τὶς πολλὲς καμπάνες.
Ὅποιος τ᾿ ἀκούει σώζεται κι᾿ ὅποιος τὸ λέει ἁγιάζει,
κι᾿ ὅποιος τὸ καλοφουγκραστεῖ Παράδεισο θὰ λάβει,
Παράδεισο καὶ λίβανο μὲς ἀπ᾿ τὸν Ἅγιο Τάφο.
uoa.gr/nektar
Πέμπτη 1 Απριλίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Απριλίου
(191)
- Τα ένδεκα Εωθινά Ευαγγέλια. Πρεσβυτέρου Σταύρου Τ...
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ σχετικά με την απ...
- Ανακοινωθέν Οικουμενικού Πατριαρχείου για την έκκλ...
- Τα πορίσματα της Ημερίδας Πειραιώς, και η παρουσία...
- 30 Απριλίου Συναξαριστής
- π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος: Ιεροκανονική θεώρησις...
- Έχουμε τον ίδιο Θεό με τους Μουσουλμάνους και τους...
- Αρχιμ. Αθανάσιος Μετεωρίτης στήν Ἡμερίδα: «Πρωτεῖ...
- Παρών και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος...
- Τί σοῦ "σκάρωσαν" γλυκιά πατρίδα, πολυαγαπημένη;
- Το Οικουμενικό Πατριαρχείο θεωρεί πλέον οριστική τ...
- Πορίσματα Ἡμερίδος Ἱ. Μητροπόλεως Πειραιῶς με Θέμα...
- Φτιασιδώνω, φτιασιδώνεις, φτιασιδώνομαι..
- Το Πολεμικό Ναυτικό φεύγει, οι μουσουλμάνοι έρχοντ...
- Αντιδράσεις υπέρ του Επισκόπου Αρτεμίου
- 29 Απριλίου Συναξαριστής
- Οι διαφορές ανάμεσα στη Ορθοδοξία και τον παπισμό
- Λόγος Δ. Τσελεγγίδη Θεολογική Ημερίδα Πειραιά
- Πρωτείο και Αλάθητο
- Πάμε για εκτρωματική ένωση Ορθοδόξων - Παπικών σε ...
- Αγριότητες Ουνιτών
- Οὐνία: Ἡ μέθοδος τοῦ παποκεντρικοῦ οἰκουμενισμοῦ
- Πατριάρχης Ιεροσολύμων Ειρηναίος ο Α' σε video
- π. Θεόδωρος Ζήσης - Ὁ Φώτης Κόντογλου καὶ τὰ Φιλοπ...
- 28 Απριλίου Συναξαριστής Μεσοπεντηκοστή
- «Ο μη πιστεύων κατά την παράδοσιν της Εκκλησίας άπ...
- Μεσοπεντηκοστή
- ῾Η ἀναστάσιμη θεοεμπειρία στόν Γέροντα Σωφρόνιο. Π...
- Λειτουργία με όλες τις αισθήσεις. Μητροπολίτης Ναυ...
- Οι Οικουμενιστές και οι Νεοβαρλααμίτες αντεπιτίθενται
- Οι ταραχοποιοί Δεσποτάδες
- Τα πορίσματα της ημερίδος ''Γλώσσα και Λατρεία - ν...
- Βολές των οικουμενιστών κατά της αντιπαπικής Ημερί...
- Φωτιά ο Ιερεύς για τον μάγο…
- Γιατί με διώκουν... Επισκόπου Ράσκας - Πριζρένης ...
- 27 Απριλίου Συναξαριστής
- Γιατί ο Θεός δημιούργησε (Αν και γνώριζε εκ των πρ...
- Η Ταπεινοφροσύνη, Αγίου Ισαάκ του Σύρου
- Ιερά Μονή Βατοπαιδίου - Βἰντεο Ντοκιμαντέρ
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Μέρος Γ...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Νουθεσίες γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου για τη...
- Εκλήθη το Δ.Ν.Τ. Άρα η χώρα μας εισέρχεται σε περί...
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Δ' Μέρος (τελευταίο)
- 26 Απριλίου Συναξαριστής
- Μεσογαίας Νικόλαος "η γλώσσα είναι παράθυρο για τη...
- Γλυκεία οπτασία την ώρα του Θανάτου
- Ναός Αγίας Θεοδώρας
- 25 Απριλίου Συναξαριστής
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Γ' Μέρος
- Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός - ομιλίες για την πνευ...
- Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης κατά Γιανναρά «νεονικολα...
- 24 Απριλίου Συναξαριστής
- Ο αόρατος πόλεμος, Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου
- Ο Άγιος Γεώργιος προστάτης της Ι.Μ. Ζωγράφου και Ξ...
- Θαυματουργικὲς εἰκόνες τοῦ Ἁγίου τοῦ Τροπαιοφόρου....
- Τὰ θαύματα τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τοῦ Τροπαιοφόρου.
- Γέροντας Ιωσήφ ο «Ησυχαστής». Άγιον Όρος - Φιλοκαλ...
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Β' Μέρος
- 23 Απριλίου Συναξαριστής
- Ο Πατήρ Πορφύριος: Ο Διορατικός, ο Προορατικός, ο ...
- O Μεσσηνίας Χρυσόστομος αφού έλυσε το πρόβλημα της...
- Άγρυπνος μονομάχος της πίστεως. π.Μάρκος Μανώλης
- Η χαρά της προσευχής
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Α' Μέρος
- 22 Απριλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης, τῆς Κλίμακος: Κλῖμαξ, Λό...
- Ομιλίες από την Ημερίδα για «Γλώσσα και Λατρεία» τ...
- γέροντoς Ιωσήφ του Ησυχαστή - «΄Εκφραση Μοναχικής ...
- 21 Απριλίου Συναξαριστής
- Ορθοδοξία και θρησκεία. π. Ιωάννη Ρωμανίδη
- π. Σάββας Αγιορείτης, "Το φάρμακο της πίστεως", βι...
- Ομιλίες του π. Ιωάννη Ρωμανίδη (σε Mp3) . Αφιέρωμα...
- Πως προσεύχονταν οι κυβερνήτες μας άλλοτε. Ιωάννη...
- Ο Πειραιώς Σεραφείμ κατηγορεί το Διοικητικό Συμβο...
- Άλωση της Πόλεως από τους Σταυροφόρους του Πάπα. 1...
- Η "Παγκόσμια Γραφή" και ο καθηγητής Αγουρίδης
- 20 Απριλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Επίσημες συνομιλίες στο Φανάρι Οικουμενικού Πατριά...
- Αρχιεπίσκοπος Κύπρου προς όσους αντιδρούν για την ...
- Θαυμάστε απόψεις ορθόδοξου ιερέα !
- Ο σκώληξ της ιδιορρυθμίας πειράζει μια ελίτ κληρικών
- Σταυροί εμφανίζονται μέσα στην Αγιά Σοφιά!
- 19 Απριλίου Συναξαριστής
- Ναυπάκτου Ιερόθεος : "μερικοί σύγχρονοι έχουν έλλε...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Νέος Ηγούμενος στην Ιερά Μονή Χιλανδαρίου του Αγίο...
- Ὅσιoς Πέτρoς ὁ Δαμασκηνός - Περὶ τῆς κατὰ Θεὸν ἀνα...
- Ιερώνυμος: « Δεν μπορεί κάθε ένας μέσα στον χώρο τ...
- Για μια υψηλή πνευματική ζωή Μονάχου Γεωργίου του ...
- Το φίλημα της προδοσίας εις τον Αρτέμιον από τους ...
- 18 Απριλίου Συναξαριστής
- Αγίου Γρηγορίου Παλαμά. Ομιλία εις την Κυριακήν τω...
- Η Ορθοδοξία. Φώτης Κόντογλου
- Μαρτυρίες καί αποδείξεις τής αναστάσεως τού Χριστο...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.