Η μετάφραση των λειτουργικών ευχών, δηλαδή των ευχών της θείας Λειτουργίας και των άλλων Μυστηρίων, απασχόλησε τελευταία τον εκκλησιαστικό και θεολογικό χώρο και όπως ήταν επόμενο ασχολήθηκε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, η οποία, ύστερα από μελέτη διαφόρων κειμένων, έλαβε ομοφώνως μια συγκεκριμένη απόφαση, που διακρίνεται για τη σοβαρότητα, την υπευθυνότητα και τη σύνεση, η οποία έχει δημοσιευθή. Το θέμα αυτό είναι σοβαρό και χρειάζεται μελέτη από πολλές πλευρές. Εχουν διατυπωθή πολλά επιχειρήματα ένθεν κακείθεν, αλλά στο παρόν άρθρο θα ήθελα να εκθέσω πολύ σύντομα μερικές από τις απόψεις μου.
1 Γίνεται σύγχυση μεταξύ της μετάφρασης του πρωτοτύπου κειμένου της θείας Λειτουργίας σε άλλες γλώσσες (αγγλική, γαλλική, αραβική, σλαβονική κ.λπ.) και της μεταγλώττισης στην ελληνική δημοτική γλώσσα. Αλλά πρέπει να ληφθή σοβαρώς υπ΄ όψη ότι δεν υπάρχει αντιστοιχία, γιατί η δημοτική γλώσσα δεν μπορεί να νοηθή ως ξένη γλώσσα.
Η αρχαία ελληνική γλώσσα και η κοινή ελληνιστική δεν είναι νεκρές γλώσσες. Είναι χαρακτηριστικό ότι όσοι χειρίζονται πολύ καλά τη δημοτική γλώσσα, γνωρίζουν εξίσου καλά και την αρχαία, από την οποία προσλαμβάνουν γλωσσικές μορφές και εμπλουτίζουν την ομιλουμένη γλώσσα. Ως παραδείγματα δε αναφέρω τους μεγάλους ποιητές μας Κωστή Παλαμά, Οδυσσέα Ελύτη
κ.ά.
2 Σίγουρα δεν πιστεύουμε στην θεωρία των τριών ιερών γλωσσών (ελληνική, εβραϊκή, λατινική), αλλά θεωρούμε ότι η γλώσσα της λατρείας έχει μια ιερότητα, γιατί χρησιμοποιείται ως προσευχή στον Θεό. Ακόμη και οι αρχαίοι Ελληνες, όπως φαίνεται στις ωδές του Πινδάρου, χρησιμοποιούσαν μια ανώτερη γλωσσική μορφή κατά την λατρεία τους.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας δεν συνέταξαν τις ευχές που διαβάζονται στην θεία Λειτουργία απλώς στην μορφή της κοινής ελληνιστικής γλώσσας που ομιλείτο στην εποχή τους, αλλά χρησιμοποίησαν την «αττικιστική γλώσσα», που είναι η λόγια γλώσσα, την οποία μιλούσαν οι μορφωμένοι της εποχής εκείνης και αυτή καθιερώθηκε ως γλώσσα της λατρείας.
3 Η μετοχή στην θεία Λειτουργία και τα Μυστήρια της Εκκλησίας δεν πρέπει να ταυτισθή απόλυτα με την λογική κατανόηση των λέξεων και της γλώσσας που χρησιμοποιείται. Βεβαίως, η γλώσσα έχει σημαντική συνεισφορά στην επικοινωνία μεταξύ μας, αλλά δεν είναι καθοριστικό γνωσιολογικό στοιχείο, αφού υπάρχουν και άλλοι τρόποι μεταδόσεως της γνώσεως, όπως είναι το συναίσθημα, η φαντασία, η διαίσθηση, δηλαδή οι λειτουργίες εκείνες που κινούνται πέρα από την λογική.
Η επιστήμη έχει αποδείξει ότι δεν ισχύει απολύτως το απόφθεγμα «cogito, ergo sum», δηλαδή, σκέπτομαι άρα υπάρχω. Οι θεωρίες γύρω από την συναισθηματική νοημοσύνη, η ψυχανάλυση και η ψυχολογία, ο ρομαντισμός, ο υπαρξισμός και η νεωτερικότητα κλόνισαν τα θεμέλια της απόλυτης κυριαρχίας της λογικής στον γνωσιολογικό τομέα. Ετσι, στην θεία Λειτουργία δεν μετέχουμε μόνον με την λογική, αλλά και με όλες τις άλλες λειτουργίες της ψυχής.
4 Επειδή η κοινή ελληνιστική γλώσσα δεν είναι ξένη ως προς την αρχαία αττική διάλεκτο και επειδή πολλές εκφράσεις της χρησιμοποιούνται στην καθημερινή επικοινωνία μεταξύ μας, γι΄ αυτό και δεν είναι δύσκολη η προσαρμογή των ανθρώπων στο ιδίωμα των λειτουργικών ευχών. Οποιος εκκλησιάζεται τακτικά έχει την δυνατότητα να αντιλαμβάνεται το νόημα των λειτουργικών προτροπών.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον ο καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης είναι εναντίον της μεταγλωττίσεως της λειτουργικής γλώσσας. Το βασικό επιχείρημά του είναι ότι η θεία Λειτουργία «έχει τελετουργικό χαρακτήρα», «είναι μυστήριο», γι΄ αυτό δεν πρέπει «να αντικαθίσταται εξ ολοκλήρου από μεταφράσεις», αφού «οι λέξεις στο πέρασμα από τη μια γλώσσα στην άλλη γλώσσα χάνουν σε σημαντικό βαθμό το σημασιολογικό τους περιεχόμενο και το βιωματικό τους φορτίο, στοιχεία απαραίτητα στον μυστηριακό χαρακτήρα της Θ. Λειτουργίας», οπότε αν μεταφράση κανείς αυτό το μυστηριακό στοιχείο, «το ευτελίζει».
Γενικά, θεωρώ ότι η γλώσσα με την οποία είναι γραμμένες οι ευχές της θείας Λειτουργίας και των Μυστηρίων δεν αποτελεί εμπόδιο για την μέθεξη του Μυστηρίου, ακόμη και για την λεκτική κατανόηση. Αντίθετα μάλιστα η λειτουργική γλώσσα μπορεί να βοηθήση αποτελεσματικά τους ανθρώπους στην εποχή μας, στην οποία παρατηρείται «γλωσσική ανεπάρκεια» και «γλωσσική πενία» να βελτιώσουν τον γραπτό και προφορικό τους λόγο.
Βήμα 25 Απριλίου
Τρίτη 27 Απριλίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Απριλίου
(191)
- Τα ένδεκα Εωθινά Ευαγγέλια. Πρεσβυτέρου Σταύρου Τ...
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ σχετικά με την απ...
- Ανακοινωθέν Οικουμενικού Πατριαρχείου για την έκκλ...
- Τα πορίσματα της Ημερίδας Πειραιώς, και η παρουσία...
- 30 Απριλίου Συναξαριστής
- π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος: Ιεροκανονική θεώρησις...
- Έχουμε τον ίδιο Θεό με τους Μουσουλμάνους και τους...
- Αρχιμ. Αθανάσιος Μετεωρίτης στήν Ἡμερίδα: «Πρωτεῖ...
- Παρών και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος...
- Τί σοῦ "σκάρωσαν" γλυκιά πατρίδα, πολυαγαπημένη;
- Το Οικουμενικό Πατριαρχείο θεωρεί πλέον οριστική τ...
- Πορίσματα Ἡμερίδος Ἱ. Μητροπόλεως Πειραιῶς με Θέμα...
- Φτιασιδώνω, φτιασιδώνεις, φτιασιδώνομαι..
- Το Πολεμικό Ναυτικό φεύγει, οι μουσουλμάνοι έρχοντ...
- Αντιδράσεις υπέρ του Επισκόπου Αρτεμίου
- 29 Απριλίου Συναξαριστής
- Οι διαφορές ανάμεσα στη Ορθοδοξία και τον παπισμό
- Λόγος Δ. Τσελεγγίδη Θεολογική Ημερίδα Πειραιά
- Πρωτείο και Αλάθητο
- Πάμε για εκτρωματική ένωση Ορθοδόξων - Παπικών σε ...
- Αγριότητες Ουνιτών
- Οὐνία: Ἡ μέθοδος τοῦ παποκεντρικοῦ οἰκουμενισμοῦ
- Πατριάρχης Ιεροσολύμων Ειρηναίος ο Α' σε video
- π. Θεόδωρος Ζήσης - Ὁ Φώτης Κόντογλου καὶ τὰ Φιλοπ...
- 28 Απριλίου Συναξαριστής Μεσοπεντηκοστή
- «Ο μη πιστεύων κατά την παράδοσιν της Εκκλησίας άπ...
- Μεσοπεντηκοστή
- ῾Η ἀναστάσιμη θεοεμπειρία στόν Γέροντα Σωφρόνιο. Π...
- Λειτουργία με όλες τις αισθήσεις. Μητροπολίτης Ναυ...
- Οι Οικουμενιστές και οι Νεοβαρλααμίτες αντεπιτίθενται
- Οι ταραχοποιοί Δεσποτάδες
- Τα πορίσματα της ημερίδος ''Γλώσσα και Λατρεία - ν...
- Βολές των οικουμενιστών κατά της αντιπαπικής Ημερί...
- Φωτιά ο Ιερεύς για τον μάγο…
- Γιατί με διώκουν... Επισκόπου Ράσκας - Πριζρένης ...
- 27 Απριλίου Συναξαριστής
- Γιατί ο Θεός δημιούργησε (Αν και γνώριζε εκ των πρ...
- Η Ταπεινοφροσύνη, Αγίου Ισαάκ του Σύρου
- Ιερά Μονή Βατοπαιδίου - Βἰντεο Ντοκιμαντέρ
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Μέρος Γ...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Νουθεσίες γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου για τη...
- Εκλήθη το Δ.Ν.Τ. Άρα η χώρα μας εισέρχεται σε περί...
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Δ' Μέρος (τελευταίο)
- 26 Απριλίου Συναξαριστής
- Μεσογαίας Νικόλαος "η γλώσσα είναι παράθυρο για τη...
- Γλυκεία οπτασία την ώρα του Θανάτου
- Ναός Αγίας Θεοδώρας
- 25 Απριλίου Συναξαριστής
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Γ' Μέρος
- Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός - ομιλίες για την πνευ...
- Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης κατά Γιανναρά «νεονικολα...
- 24 Απριλίου Συναξαριστής
- Ο αόρατος πόλεμος, Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου
- Ο Άγιος Γεώργιος προστάτης της Ι.Μ. Ζωγράφου και Ξ...
- Θαυματουργικὲς εἰκόνες τοῦ Ἁγίου τοῦ Τροπαιοφόρου....
- Τὰ θαύματα τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τοῦ Τροπαιοφόρου.
- Γέροντας Ιωσήφ ο «Ησυχαστής». Άγιον Όρος - Φιλοκαλ...
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Β' Μέρος
- 23 Απριλίου Συναξαριστής
- Ο Πατήρ Πορφύριος: Ο Διορατικός, ο Προορατικός, ο ...
- O Μεσσηνίας Χρυσόστομος αφού έλυσε το πρόβλημα της...
- Άγρυπνος μονομάχος της πίστεως. π.Μάρκος Μανώλης
- Η χαρά της προσευχής
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Α' Μέρος
- 22 Απριλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης, τῆς Κλίμακος: Κλῖμαξ, Λό...
- Ομιλίες από την Ημερίδα για «Γλώσσα και Λατρεία» τ...
- γέροντoς Ιωσήφ του Ησυχαστή - «΄Εκφραση Μοναχικής ...
- 21 Απριλίου Συναξαριστής
- Ορθοδοξία και θρησκεία. π. Ιωάννη Ρωμανίδη
- π. Σάββας Αγιορείτης, "Το φάρμακο της πίστεως", βι...
- Ομιλίες του π. Ιωάννη Ρωμανίδη (σε Mp3) . Αφιέρωμα...
- Πως προσεύχονταν οι κυβερνήτες μας άλλοτε. Ιωάννη...
- Ο Πειραιώς Σεραφείμ κατηγορεί το Διοικητικό Συμβο...
- Άλωση της Πόλεως από τους Σταυροφόρους του Πάπα. 1...
- Η "Παγκόσμια Γραφή" και ο καθηγητής Αγουρίδης
- 20 Απριλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Επίσημες συνομιλίες στο Φανάρι Οικουμενικού Πατριά...
- Αρχιεπίσκοπος Κύπρου προς όσους αντιδρούν για την ...
- Θαυμάστε απόψεις ορθόδοξου ιερέα !
- Ο σκώληξ της ιδιορρυθμίας πειράζει μια ελίτ κληρικών
- Σταυροί εμφανίζονται μέσα στην Αγιά Σοφιά!
- 19 Απριλίου Συναξαριστής
- Ναυπάκτου Ιερόθεος : "μερικοί σύγχρονοι έχουν έλλε...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Νέος Ηγούμενος στην Ιερά Μονή Χιλανδαρίου του Αγίο...
- Ὅσιoς Πέτρoς ὁ Δαμασκηνός - Περὶ τῆς κατὰ Θεὸν ἀνα...
- Ιερώνυμος: « Δεν μπορεί κάθε ένας μέσα στον χώρο τ...
- Για μια υψηλή πνευματική ζωή Μονάχου Γεωργίου του ...
- Το φίλημα της προδοσίας εις τον Αρτέμιον από τους ...
- 18 Απριλίου Συναξαριστής
- Αγίου Γρηγορίου Παλαμά. Ομιλία εις την Κυριακήν τω...
- Η Ορθοδοξία. Φώτης Κόντογλου
- Μαρτυρίες καί αποδείξεις τής αναστάσεως τού Χριστο...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.