Ἱεραποστολή. Μητροπολίτου Κυροβογκράντ καί Νικολάεφ Νέστορος. Μέρος Ε'
Στό μεταξύ, ἀπό τίς πρῶτες ἡμέρες τῆς διαμονῆς μου στήν καμτσατκική γῆ, ἄρχισαν οἱ ἐκπλήξεις καί τά παράξενα περιστατικά.
Ἦρθε καί μέ βρῆκε στό σπίτι τοῦ Παντέριν ἕνας συμπαθητικός μεσόκοπος καμτσαντάλος. Μέ καλωσόρισε ἐγκάρδια.
-Ἐπιτέλους, ἔχουμε δικό μας ἱερέα! εἶπε χαρούμενα, καί μοῦ ἐξήγησε τό σκοπό τῆς ἐπισκέψεώς του:
-Μπάτουσκα, σέ παρακαλῶ πολύ ν’ ἀποτλειώσεις τό παδί μου.
-Τί ἐννοείς; ἀπόρησα.
-Μά πῶς ἀλλιῶς νά στό πῶ; Ν’ ἀποτελειώσεις τό παιδί μου!
Τόν κοίταξα ἀμήχανα. Πῶς νά ξέρω τί ἤθελε; Χίλιες σκέψεις –κακές περισσότερες- πέρασαν ἀπό τό νοῦ μου.
Σά νά θύμωσε πού δέν τόν καταλάβαινα.
-Καλά, παππούλη μου, δέν ξέρεις τή δουλειά σου; εἶπε συγχισμένος. Καί συμπήρωσε:
-Ἄμ, τί νά σέ κάνουμ’ ἐσένα; Τέτοιος μπάτουσκα δέν μᾶς χρειάζεται!
Ἔκανε νά φύγει. Τότε μῆκε στή μέση ἡ γριά κοζάκα Παντερίνα κι ἔλυσε τήν παρεξήγηση:
-Μή στενοχωριέσαι, παπούλη μου. Νομίζω πώς κατάλαβα τί θέλει ὁ ἄνθρωπος. Ἐπειδή ἔχει χρόνια νά φανεῖ παπάς στά μέρη μας, ὅταν ἀπέκτησε παιδί τό βάπτισε μέ ἀεροβάπτισμα12. Τώρα ὅμως πού ἤρθατε ἐσεῖς, παρακαλεῖ ν’ «ἀποτελειώσετε»τό βάπτισμα μέ τό μύρωμα καί τό χρίσμα.
Χάρη στήν καλή γριούλα, συννενοηθήκαμε μέ τόν ἁπλοϊκό χωρικό. Τήν ἴδια κιόλας μέρα... ἀποτέλειωσα τό παιδί του!
Μέ τό παραπάνω περιστατικό, πού ἀκολούθησε, ἄρχισα νά καταλαβαίνω σιγά-σιγά τή «γλώσσα» τοῦ ποιμνίου μου.
Ἦρθε ἄλλος ἕνας καμτσαντάλος καί μέ παρακάλεσε:
-Μπάτουσκα, δῶσε στή γυναίκα μου σαράντα!
«Τί σαράντα;» ἀναρωτήθηκα. «Ροῦβλια; Ἤ ...ξυλιές;».
Ἀλλά γρήγορα κατάλαβα τί ἤθελε, χωρίς τήν παρέμβαση τώρα τῆς γριᾶς κοζάκας: Ἡ γυναίκα του εἶχε γεννήσει πρόσφατα. Καί ζητοῦσε νά τῆς διαβάσω τήν εὐχή τοῦ σαραντισμοῦ.
______________________________________________________________________________
12. Τό ἀεροβάπτισμα εἶναι ἕνα «βάπτισμα ἀνάγκης». Τελεῖται στόν ἀέρα, μόνο σέ περίπτωση κινδύνου τῆς ζωῆς τοῦ βρέφους, ἀπό ὀρθόδοξο λαϊκό ἤ μοναχό (ἄνδρα ἤ γυναίκα) ἤ διάκονο, μέ τριττή ἐπίκληση τῆς Ἁγίας Τριάδος: «Βαπτίζεται ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ..., εἰς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος». Ἄν τό βρέφος ἐπιζήσει, κατά τήν ἄποψη ὁρισμένων θεολόγων, πού θεωροῦν τό ἀεροβάπτισμα ὡς τέλειο βάπτισμα, χρειάζεται νά τελεσθεῖ κατόπιν μόνο τό μυστήριο τοῦ χρίσματος. Σύμφωνα μέ ἄλλη ὅμως ἰσχυρή θεολογική ἄποψη (Ἴω. Καρμίρης, Δογματική, ἔκδ. Φ.Θ.Σ., Ἀθήνα 1969 σ. 323), τό βάπτισμα τῆς ἀνάγκης πρέπει νά ὁλοκληρωθεῖ ἀπό τήν Ἐκκλησία μέ τήν τέλεση τῆς ὑπόλοιπης ἀκολουθίας, ἐκτός ἀπό τίς τρεῖς καταδύσεις καί τήν ἐπίκληση τῆς Ἁγίας Τριάδος.
Μητροπολίτου Κυροβογκράντ καί Νικολάεφ Νέστορος
Ἀναμνήσεις ἀπό τήν Καμτσάτκα
Ἀπόδοση ἀπό τά ρωσικά
Ἔκδοση Τρίτη
Ἱερά Μονή Παρακλήτου Ωρωπός Ἀττικῆς 2001
σελ.79-93
Ἐπιμέλεια κειμένου και πηγή στο Διαδίκτυο Ἀναβάσεις
Διαβάστε τά ὑπόλοιπα πατώντας Ἀναμνήσεις ἀπό τήν Καμτσάτκα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.