Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013
Εἶναι ἡ Γιόγκα Γυμναστική; Μητροπολίτης Χίου Μᾶρκος
Πρός Τόν Ἱερόν Κλῆρον
καί τόν εὐσεβῆ λαόν
Τῆς καθ’ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Θέμα: «Εἶναι ἡ Γιόγκα Γυμναστική;».
Ἀδελφοί μου,
Βασικό γνώρισμα τῆς ἐποχῆς μας, εἶναι ἡ σύγχυση πού παρατηρεῖται γιά μιά ποικιλία πτυχῶν τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα πνευματικῆς καί ὑπαρξιακῆς σύγχυσης εἶναι καί τό γεγονός, ὅτι καί ἡ γιόγκα, ἕνα θεμελιῶδες θρησκευτικό σύστημα θεωρίας καί τεχνικῆς τοῦ Ἰνδουισμοῦ, διαφημίζεται στή χώρα μας, στήν Εὐρώπη καί στίς Η.Π.Α ὡς ἀσκήσεις- γυμναστικῆς, πού προσφέρουν λύση σέ πλῆθος προβλημάτων, πού προέρχονται ἀπό τόν ἀγχώδη τρόπο ζωῆς.
Τί εἶναι ὅμως ἡ γιόγκα; Ἡ λέξη γιόγκα προέρχεται ἀπό τό σανσκριτικό yuj = συνενώνω, καί σημαίνει ἕνωση τῆς ἀτομικῆς ψυχῆς μέ τό ἀπρόσωπο Ἀπόλυτο Ἕνα τοῦ Ἰνδουισμοῦ (Βλ.P.Schreiner, Yoga,Wörterbuch des Christen -tums,1995, σελ 1376 ). Ἡ ἕνωση αὐτή θεωρεῖται ἀπελευθέρωση καί λύτρωση τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τό κάρμα του, ἀπό τίς συνέπειες δηλαδή, καί τά ἀποτελέσματα τῶν ἐπιλογῶν του καί τῶν πράξεων του σέ προηγούμενες δῆθεν ζωές του.
Ἐπιπλέον, σχετικά με τόν ὅρο γιόγκα, πρέπει νά ἐπισημάνουμε ὅτι χρησιμοποιεῖται ὡς προσδιοριστικός ὅρος ἑνός ἀπό τά ἕξι κλασικά ὀρθόδοξα σχοσυστήματα-κατευθύνσεις τοῦ Ἰνδουισμοῦ.(Βλ. H.Baer,Yoga, στό Lexikon der Sekten, Sohdergruppen und Weltanschauungen, 7η ἔκδ ,2001,στ. 1166-1174 ).
Εἶναι ὅμως ἡ γιόγκα γυμναστική; Μπορεῖ κάποιος νά ἀπομονώσει τήν πρακτική ἄσκηση ἀπό τό θρησκευτικό της ὑπόβαθρο καί περιεχόμενο; Μπορεῖ ἐπίσης κάποιος νά παραβλέψει τόν σκοπό γιά τόν ὁποῖο χρησιμοποιεῖται; Ἀναμφιβόλως ὄχι.
Καί ὁ ἰσχυρισμός διαφόρων κέντρων, ἰνστιτούτων. σχολῶν, ὁμάδων, περιοδικῶν, ἤ καί γυμναστηρίων, πού τήν παρουσιάζουν ὅτι στερεῖται θρησκευτικοῦ χαρακτήρα, ἤ δῆθεν ὡς "ἐπιστημονικοῦ" χαρακτήρα ψυχοσωματική πρακτική, ἤ ὡς μέθοδο ἁπλῶς εὐεξίας καί πνευματικῆς αὐτογνωσίας; Ἀναμφιβόλως οἱ ἰσχυρισμοί αὐτοί εἶναι ἀνακριβεῖς. Παραπληροφοροῦν καί προκαλοῦν σύγχυση, χρησιμοποιώντας μάλιστα πολλές φορές ἕνα ἐξαιρετικά ἑλκυστικό λεξιλόγιο. (Bλ. R.Hauth,(Hrsg), Kompaktlexikon Religionen,1998, σ. 366.).
Ἀντιθέτως ἡ γιόγκα , εἶναι θρησκευτικό σύστημα θεωρίας, τεχνικῶν καί μεθὀδων πού ἐξελίσσεται σέ διάφορα στάδια καί πρακτικές, στίς ὁποῖες ἐντάσσεται καί ὁ διαλογισμός, καί ἀποβλέπει αὐτός πού τή χρησιμοποιεῖ, μέ τήν καθοδήγηση καί τοῦ δασκάλου (γκουροῦ), στήν διάρκεια μιᾶς καί μόνο ζωῆς, να ἑνωθεῖ μέ τό ἀπρόσωπο Ἀπόλυτο Ἕνα τοῦ Ἰνδουισμοῦ. Ἔτσι θά ἔχει πετύχει να λυτρωθεῖ καί νά ἐξιλεωθεῖ γιά τά σφάλματα καί τά λάθη πού διέπραξε κατά τή διάρκεια,ὑποτίθεται, ὅλων τῶν προηγουμένων μετενσαρκώσεων.
Ἀπό τά ἀνωτέρω λοιπόν, παρατηροῦμε, ὅτι ἡ θεώρηση τῆς γιόγκας ἁπλῶς ὡς γυμναστικῆς εἶναι ἐσφαλμένη. Καί τοῦτο α)γιατί ἀποτελεῖ θεμελιῶδες γνώρισμα τοῦ συστήματος τοῦ Ἰνδουισμοῦ, β) δέν μπορεῖ νά ἀφαιρεθεῖ ὁ θρησκευτικός της χαρακτήρας ἀπό τίς προϋποθέσεις, τό περιεχόμενο καί τό σκοπό τῶν ἀσκήσεων,γ) συνδέεται ἀναπόσπαστα μέ τίς ἀντιχριστιανικές ἀντιλήψεις περί μετενσάρκωσης ,καί δ) γιατί ἀποτελεῖ ἀνθρωποκεντρική προσπάθεια αὐτολύτρωσης μέσω τεχνικῶν καί ἀσκήσεων.
Γιατί οἱ διάφορες τεχνικές τῆς γιόγκας εἶναι ἐπικίνδυνες; Τήν ἀπάντηση μᾶς τήν δίνει τό ἄρθρο περί γιόγκα της ἔγκυρης ἐγκυκλοπαίδειας “ Δομή ”. Ἀναφέρεται λοιπόν ἐκεῖ: «Εἶναι γνωστό ὅτι ἡ πρακτική ἄσκηση τῆς γιόγκα δημιουργεῖ στό ἄτομο ὄχι ἀπόλυτα φυσιολογικές ἰδιότητες - καί παραψυχολογικές - γιατί ἀντιστρέφονται ὁρισμένες σωματικές καί διανοητικές λειτουργίες.»(Δομή, τομ 4, σ 188).
Ὀλοκληρώνοντας τήν μικρή ἀναφορά μας στό ὅτι ἡ γιόγκα δέν εἶναι γυμναστική, πρέπει γιά μιά ἀκόμη φορά νά ὑπενθυμίσουμε τό αὐτονόητο. Ἡ πολύτιμη ἰδιότητά μας ὡς χριστιανῶν ὀρθοδόξων καθιστᾶ ἀσυμβίβαστη τήν χρήση ἰνδουιστικῶν θρησκευτικῶν πρακτικῶν σέ ὁποιαδήποτε πτυχή τῆς ζωῆς μας.
Ἡ σωτηρία τήν ὁποία ὁ ἀνθρωπος ἐλευθέρως οἰκειώνεται ἐντός τῆς Ἐκκλησίας, εἶναι ἔργο καί προσφορά τῆς ἀγάπης καί τῆς χάριτος τοῦ Χριστοῦ μας . Γιά μᾶς ἰσχύει στό ἀκέραιο ὁ Παύλειος λόγος μέ ὅλη τή βαρύτητά του : «Πάντες γάρ υἱοί Θεοῦ ἐστε διά τῆς πίστεως ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ. ὅσοι γάρ εἰς Χριστόν ἐβαπτίσθητε, Χριστόν ἐνεδύσασθε» (Γαλ 3, 26-27), καί «τίς κοινωνία φωτί πρός σκότος; τίς δέ συμφώνησις Χριστοῦ πρός Βελιαρ, ἤ τίς μερίς πιστῷ μετά ἀπίστου;» ( 2 Κορ 6,14-15).
Μέ θερμές πατρικές εὐχές
Ὁ Μητροπολίτης
+ Ὁ Χίου, Ψαρῶν καί Οἰνουσσῶν Μᾶρκος
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
▼
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
-
▼
Ιουνίου
(330)
- Εἴτε, εἴτε! Περιστατικά ἀπό τήν ζωή φυλακισμένων Ρ...
- Γέρων Εμμανουήλ Γρηγοριάτης. Μέρος ΣΤ'
- Η NSA παρακολουθούσε 500 εκατ. τηλεφωνικές και δια...
- Στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ προσέφυγαν αντιτιθέ...
- Ἡ ἔρημος γῆ κῆπος Θεοῦ. Κυριακὴ Ἁγίων Πάντων. (†) ...
- Βρετανία: Προωθούν την γέννηση παιδιών από τρείς γ...
- Παγκόσμιο διαπλανητικό(!) νόμισμα, ηλεκτρονικές συ...
- Ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε την απάλειψη της λέξης «ορθοδοξία»...
- Περί κιπά (εβραϊκό σκουφάκι), Ιερών Κανόνων της Ορ...
- Αποστολική Εκκλησία, Αποστολική πίστη, Αποστολική ...
- Ρεΐκι: Θεραπεία ή αποκρυφισμός; Ελένης Ανδρουλάκη
- 30 Ιουνίου Συναξαριστής
- Η Εκκλησία μητέρα και τροφός του Έθνους. Αρχιμ. Ιω...
- Ἡ σύμβαση Ποπίκ-Τσουρκάνου ἀπό τήν Σουτσεάβα. Περι...
- Κυριακή τῶν Ἁγίων Πάντων
- Τό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς. Κατά Ματθαίον Εὐαγγέλιο...
- Ὁ Ἀπόστολος τῆς Κυριακῆς. Ἐπιστολή πρός Ἑβραίους Ι...
- Απ. Παύλος, ο διδάσκαλος της αγάπης. Αγίου Ιωάννου...
- Σουηδία: Πρώτος «γάμος» ομοφυλόφιλων σε Συναγωγή
- Πληροφορήθηκε να μείνει στη μετάνοια του. Από την...
- Λαβουαζιέ: Ο μεγαλοφυής επιστήμονας που καρατομήθη...
- Τό φωτεινόν παράδειγμα τῶν Ἁγίων της Ἐκκλησίας μας...
- 29 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέρων Εμμανουήλ Γρηγοριάτης. Μέρος Ε'
- Ὁ Ἀλέξης Τσίπρας ὁμιλεῖ διὰ «ἀπαλλοτρίωσιν» τῶν ἀδ...
- Ἡ Ὀρθόδοξος ἑρμηνεία τοῦ χωρίου «σύ εἶ ὁ Πέτρος, κ...
- 254.158 Android εφαρμογές περιέχουν κακόβουλο λογι...
- Ἡ κριτικὴ τοῦ Ἰωάννη Καλβίνου κατὰ τοῦ ἱεροῦ Μυστη...
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Ε'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- Πρωτοπρ. Νικόλαος Μανώλης για το 1ο Buddha Wave στ...
- 28 Ιουνίου Συναξαριστής
- Και ο υπουργός ΠΡΟ.ΠΟ Νίκος Δένδιας με το εβραϊκό ...
- Ἀλήθεια καὶ τόλμη. (Ὁμολογητές: Γρηγόριος, Θεόδωρο...
- Τι χρειάζεται; Ένα εγερτήριο σάλπισμα! Δημήτρης Ν...
- Ακτήμων Φιλάρετος Καρουλίωτης. Μέρος Γ'. Από την α...
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Δ'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- Περιπέτειες στά βάθη τῆς Καμτσάτκας. Μέρος Δ'. Μητ...
- Τό Πτέστι – ἡ κόλαση στήν γῆ. Περιστατικά ἀπό τήν ...
- Ἡ διαφορά τῆς ταπείνωσης ἀπό τήν ταπεινολογία. Γέρ...
- 27 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ακτήμων Φιλάρετος Καρουλίωτης. Μέρος Β'. Από την α...
- Περιπέτειες στά βάθη τῆς Καμτσάτκας. Μέρος Γ'. Μητ...
- Ἡ “ἀναμόρφωση”. Περιστατικά ἀπό τήν ζωή φυλακισμέν...
- Πατήρ Ευάγγελος Χαλκίδης. Ασκητές μέσα στον κόσμο
- Πῶς ἐξελέγη ἀναπληρωτής τοῦ 'Ηγουμένου ὁ π. Κλεόπα...
- "Η κρίση σήμερα με τα μάτια ενός Βετεράνου". Νίκος...
- 26 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γαλλία: Τέρμα η λέξη "Μητέρα" και "Πατέρας" από το...
- Γέρων Εμμανουήλ Γρηγοριάτης. Μέρος Δ'
- Άγιος Μάρτυς Μέδικος ένας άγνωστος ανάργυρος ιατρό...
- Περιπέτειες στά βάθη τῆς Καμτσάτκας. Μέρος Β'. Μητ...
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Γ'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- 25 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ὅταν ὁ ἄνθρωπος δέν ἐξομολογεῖται καί δέν μετανοεῖ...
- Από τη μάχη του Λαχανά στα σύγχρονα Βαλκάνια. Κωνσ...
- Η Εορτή του Αγίου Πνεύματος στον Πανηγυρίζοντα Μητ...
- Ακτήμων Φιλάρετος Καρουλίωτης. Μέρος Α'. Από την ...
- Κυριακή της Πεντηκοστής. Π. Θεόδωρος Ζήσης
- Περί Ἁγίου Πνεύματος
- Ὁμιλίες (3) π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου περί Ἀγίου Πν...
- Ἡ ἁγία Τριὰς πρότυπο ἑνότητος. (†) ἐπίσκοπος Αὐγου...
- Ετοιμάζονται. Διαφήμιση της Παγκόσμιας τράπεζας HS...
- 24 Ιουνίου Συναξαριστής
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Β'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- Γέρων Εμμανουήλ Γρηγοριάτης. Μέρος Γ'
- Περιπέτειες στά βάθη τῆς Καμτσάτκας. Μέρος Α'. Μητ...
- Ο Αγ. Νεόφυτος στο «Ένθεον σκοπευτήριόν» του την «...
- Λόγος στήν Ἁγία Πεντηκοστή Ἁγίου Ἰωαννοῦ τοῦ Χρυσο...
- Η βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος. π. Άγγελος Α...
- Ο εκδημοκρατισμός της Συρίας: φετφά, απαγωγές, εκτ...
- Ἔχουμε Πνεῦμα ἅγιο; Κυριακὴ τῆς Πεντηκοστῆς. (†) ἐ...
- Κυριακή της Πεντηκοστής. Μητροπολίτου Αντινόης Παν...
- 23 Ιουνίου Συναξαριστής
- Το επιτίμιο της ακοινωνησίας επέβαλε η Ορθόδοξη Εκ...
- Μόνο εντός της Ορθοδόξου Εκκλησίας βιώνεται η Πεντ...
- Τό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς. Κατά Ιωάννην Εὐαγγέλιο....
- Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς
- Ὁ Ἀπόστολος τῆς Κυριακῆς. Πράξεις τῶν Ἀποστόλων Β´...
- Ψυχοσάββατο. Μητροπολίτου Αντινόης Παντελεήμονος
- Οἱ Ἅγιοι Πατέρες διά τήν Κυριακήν της Πεντηκοστῆς
- Τά ἀποτελέσματα τῆς ἀμετανοησίας, καί σκληροκαρδία...
- Ανακοίνωση Μητροπόλεως Γλυφάδος περί Εγκυκλίου 281...
- Εορτασμός του Αγίου Μάρτυρος και ιαματικού Μεδίκου...
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Α'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- 22 Ιουνίου Συναξαριστής
- Πρωτ.Θεόδωρος Ζήσης. Η ομοφυλοφιλία κατά τους Πατέ...
- Οἱ τρεῖς θρασύτατοι πειρασμοί. Μιχαὴλ Μιχαηλίδη
- Πιο ευάλωτα τα παιδιά στην ακτινοβολία των κινητών...
- Νομική δράση από τις ισπανικές αρχές κατά της Goo...
- Τό ἦθος τοῦ γέροντα Πορφύριου. Ἡ ὑπακοή του. Γέρο...
- Η θαυμαστή σωτηρία του Αγ. Νεοφύτου. Γέροντας Ιωσή...
- Πνίγηκαν πριν πνίξουν στο αίμα, Πορφύρης Δημήτρης ...
- Ὁ Ἅγιος Νικήτας ὁ Νισύριος. (21 Ἰουνίου)
- Εἶναι ἡ Γιόγκα Γυμναστική; Μητροπολίτης Χίου Μᾶρκος
- 21 Ιουνίου Συναξαριστής
- Επικίνδυνος απομάκρυνσις από την οδόν των αγίων Πα...
- «Έγώ εδώ μένω, μου αρέσει πολύ έδω...». π.Νεκταρίο...
- Ἡ πρώτη ἀντίδρασις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐναντίο...
- Ἡ ταυτότητα τῆς Ἐκκλησίας. Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιο...
- Τρεις μήνες προθεσμία στη Google να «συμμορφωθεί» ...
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
►
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.