Όλες τις Τετάρτες και Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής (καθώς και όσες συμπέσει εορτή αγίου) τελείται η θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων. Τι είναι αυτή η Λειτουργία και γιατί γίνεται μόνο κατά τη Μ. Τεσσαρακοστή;
Η Εκκλησία μας έχει εν χρήσει τρεις θ. Λειτουργίες κατά τις οποίες γίνεται Θυσία: Την Λειτουργία του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, την Λειτουργία του αγίου Βασιλείου και τη Λειτουργία του αγίου Ιακώβου.[...]
Όλες όμως αυτές οι Λειτουργίες έχουν πανηγυρικό και χαρμόσυνο χαρακτήρα. Αλλ’ η Μ. Τεσσαρακοστή είναι πένθιμος περίοδος. Γι΄ αυτό η Εκκλησία μας όρισε να μη γίνονται οι Λειτουργίες αυτές παρά μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής. (Κανόνας 49ος της εν Λαοδικεία Συνόδου). Οι παλιοί όμως χριστιανοί δεν μεταλάμβαναν των θείων Μυστηρίων μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές, αλλ’ ακόμη συχνότερα. Ο Μ. Βασίλειος σε μία επιστολή του (προς Καισαρία) αναφέρει ότι οι πιστοί της περιοχής του είχαν συνήθεια να μεταλαμβάνουν και τέσσερις και πέντε φορές την εβδομάδα! Γνώριζαν οι παλιοί Χριστιανοί ότι χωρίς συχνή μετάληψη των Αχράντων Μυστηρίων δεν είναι δυνατό να ζουν «εν Χριστώ». Ο Χριστός δεν είναι μία αφηρημένη ιδέα. Δεν είναι μία απρόσωπος δύναμη. Ο Χριστός είναι το Δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, είναι ο Υιός του Θεού, που σε ορισμένη χρονική στιγμή έγινε άνθρωπος «δι’ ημάς τους ανθρώπους και δια την ημετέραν σωτηρίαν» και σταυρώθηκε και πέθανε και ετάφη και ανέστη εκ νεκρών και ανελήφθη εν δόξη εις τους ουρανούς και «εκάθισεν εν δεξιά του Πατρός». Ο Χριστός είναι ακόμη, όπως είπε ο Ίδιος, «βρώσις και πόσις», δηλαδή φαγητό και ποτό. Στο Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας ο Χριστός, ο «Αμνός του Θεού, ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου», αυτοπροσφέρεται στους πιστούς υπό τη μορφή του άρτου και του οίνου, τα οποία έχουν, κατά τρόπο απερινόητο και μυστηριώδη, μεταβληθεί σε αυτό τούτο το Άχραντο Σώμα Του και σε αυτό τούτο το Τίμιο Αίμα Του. Ο Χριστός είναι ο αγιασμός μας, το φως μας, η ζωή μας.[...]
Πώς όμως θα κοινωνούν συχνά οι πιστοί, αφού θεία Λειτουργία δε γίνεται παρά μόνο κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής; Η Εκκλησία μας βρήκε τρόπο: Καθόρισε να τελείται κατά τις άλλες μέρες της Μ. Τεσσαρακοστής μία άλλη Λειτουργία, η Λειτουργία των
Προηγιασμένων Δώρων. Κατά τη Λειτουργία αυτή δεν τελείται Θυσία, δε γίνεται δηλαδή μεταβολή του άρτου και του οίνου σε Σώμα και Αίμα Χριστού. Αλλά τι γίνεται; Τα Τίμια Δώρα, ο Άρτος και ο Οίνος είναι έτοιμα, έχουν προαγιασθή (γι’ αυτό και λέγεται Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων) κατά την προηγηθείσα θεία Λειτουργία της Κυριακής, είναι πλέον Σώμα και Αίμα Χριστού, και απλώς προσφέρονται προς μετάληψη στους πιστούς.
Εξηγούμεθα λεπτομερέστερα: Ο Ιερέας καθ’ έκαστη Κυριακή κόπτει το πρόσφορο το λεγόμενο «Αμνόν», δηλαδή το τετράγωνο εκείνο τεμάχιο της σφραγίδας που γράφει ΙΣ-ΧΣ ΝΙ-Κα, και το τοποθετεί επάνω στο ιερό Δισκάριο. Μετ’ ολίγο, κατά τη στιγμή του «Σε υμνούμεν...», το τεμάχιον αυτό του άρτου θα μεταβληθεί δια της ευλογίας του Ιερέως (ω θαύμα θαυμάτων!) σε αυτό τούτο το Σώμα του Κυρίου, όπως και ο οίνος, που είναι στο ιερό Ποτήριο, θα μεταβληθεί και αυτός σε αυτό τούτο το Αίμα του Κυρίου. Όταν όμως βρισκόμαστε στη πένθιμο περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής, ο Ιερέας, κατά τη Θ. Λειτουργία της Κυριακής, δεν θα κόψει ένα μόνο τεμάχιο εκ της σφραγίδας του προσφόρου, ωσάν αυτό που είπαμε ανωτέρω, αλλά περισσότερα (συνήθως τρία), ανάλογα προς τον αριθμό των Λειτουργιών των
Προηγιασμένων που θα τελέσει κατά την εβδομάδα. Τα τεμάχια αυτά (που δεν κόπτονται όλα από ένα πρόσφορο, αλλ’ ένα από κάθε πρόσφορο), θα τα ευλογήσει κατά την ώρα που πρέπει και αυτά θα μεταβληθούν σε Σώμα Χριστού. Από αυτά το ένα θα χρησιμοποιηθεί για τη θεία Μετάληψη της ημέρας εκείνης (Κυριακής), τα άλλα (συνήθως δύο) θα εμβαπτισθούν στο ιερό Ποτήριο, όπου το άγιο Αίμα του Κυρίου, και θα φυλαχθούν σε ειδικό κιβωτίδιο, το ιερό Αρτοφόριο, για τις Λειτουργίες των Προηγιασμένων Δώρων που θα γίνουν εντός της εβδομάδας. Κατ’ αυτές τις Λειτουργίες ο Ιερέας θα προσφέρει στους πιστούς προς μετάληψη τα Προηγιασμένα αυτά Δώρα. Πόσο ωραία και πόσο σοφά τα έχει όλα καθορίσει η Εκκλησία μας!...[...]
Η Λειτουργία των Προηγιασμένων είναι συνυφασμένη με Εσπερινό, είναι δηλαδή βραδινή. Αυτό έχει θεσπιστεί, διότι οι παλιοί Χριστιανοί κατά τις ημέρες της Μ. Τεσσαρακοστής διετέλουν τελείως άσιτοι (νηστικοί) μέχρι των εσπερινών ωρών. Μπορούσαν λοιπόν να εκκλησιαστούν και να κοινωνήσουν κατά τις εσπερινές ώρες. Σήμερα η Λειτουργία των Προηγιασμένων τελείται και κατά την εσπέρα συνηθέστερα όμως τελείται κατά τις πρωινές ώρες προς διευκόλυνση των πιστών. Η Λειτουργία αυτή δεν έχει τον πανηγυρικό και θριαμβευτικό τόνο των άλλων Λειτουργιών, αλλά δεσπόζει σε αυτή το πένθιμο και κατανυκτικό στοιχείο.
Η Λειτουργία των Προηγιασμένων τελείται όλες τις Τετάρτες και Παρασκευές της Μ. Τεσσαρακοστής. Κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα τελείται μόνο τις τρεις πρώτες μέρες αυτής (Μ. Δευτέρα, Μ. Τρίτη και Μ. Τετάρτη). Επίσης τελείται και κατά τις ημέρες εορτών ευρισκομένων εντός της περιόδου της Μ. Τεσσαρακοστής. Δεν τελείται κατά τα Σάββατα και τις Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής, καθώς και κατά τις Λειτουργίες αυτές δεν τελείται Θυσία, αλλά τα Τίμια Δώρα έχουν προαγιασθή. Ο Ιερέας, και αν κρατήσει τα ονόματα, δεν θα τα μνημονεύσει, στην Πρόθεση, αλλά θα τα αφήσει για τη Λειτουργία του Σαββάτου ή της Κυριακής. Επίσης, κατά τη Λειτουργία των Προηγιασμένων δε γίνονται μνημόσυνα.
Από το βιβλίο
«Περίοδος Τριωδίου»
Επιφανίου Ι. Θεοδωρόπουλου
Αρχιμανδρίτου
enoriaka.gr
Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Φεβρουαρίου
(186)
- Η προσευχή - ομιλία του γέροντα Νίκων (ομιλία σε mp3)
- Γέροντας Πορφύριος - «Η μητέρα να προσεύχεται σιωπ...
- 28 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Αγιορείτης προστάτης της πολεμικής μας αεροπορίας!
- Πως μπορούμε να μιλήσουμε στα παιδιά για τον Θεό;
- 27 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Φώτης Κόντογλου - Ἡ Μοναδικότητα τῆς Παραδόσεως τῆ...
- Ἡ ἐπίθεσις τῶν Ναζί - Τὸ διάγγελμα τοῦ Ἀρχιεπισκό...
- Ἡ Ἐκκλησία στὰ χαρακώματα. - Ὁ παπὰς τοῦ ’40
- Ο Μακαριστός Ιάκωβος Τσαλίκης - Στυλ. Γ. Παπαδόπου...
- π. Σάββας Αγιορείτης. Τί είναι η πνευματική ζωή; -...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - «Γιατί ...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Βατοπαιδινές Κατηχήσεις Γέροντος Ιωσήφ- Κατήχηση 2...
- "Αριθμοποιούνται" όλοι οι μαθητές στην Αυστραλία
- Χ.Α.Ν. καί Προσκοπισμός: Πρόδρομοι τοῦ Οικουμενισμ...
- Κόσοβο - Μοναχοί στηρίζουν τον επίσκοπο Αρτέμιο
- Ερώτηση στη Βουλή προς την Υπουργό Παιδείας, σχετι...
- 26 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Ε.Σημαντήρης, Προς όσους θέλουν να βγάλουν το Σταυρό
- Μητροπολίτης Αμβρόσιος ομιλία την Κυριακή της Ορθο...
- 25 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Πατριάρχης Ιεροσολύμων Ειρηναίος ο Α' σήμερα. Συνθ...
- Ο Μακαριστός Ιάκωβος Τσαλίκης - Στυλ. Γ. Παπαδόπου...
- π. Σάββας Αγιορείτης. Τί είναι η πνευματική ζωή; -...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - «Ο διάβ...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Βατοπαιδινές Κατηχήσεις Γέροντος Ιωσήφ- Κατήχηση 2...
- 24 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Οι ελευθεροτέκτονες πέτυχαν επίσημη αντιπροσώπευση...
- Βλάπτει η οικογένεια;
- Επίσκοπος Ράσκας και Πριζρένης Αρτέμιος, Η Εκκλησί...
- Το Ιερό Λείψανο του Αγίου Λουκά Αρχιεπισκόπου Κριμ...
- Το Αυτοκέφαλον και το …… ξεροκέφαλον.
- 23 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Κονίτσης Ανδρέας για την ματαίωση εορταστικών εκδη...
- Κυριακή της Ορθοδοξίας - Μητροπολίτου Ναυπάκτου ...
- Τα στάδια του Αθεϊσμού - Μητροπολίτη Ιερόθεου Βλάχου
- 22 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Η απάντηση του Ανδρέα Μαρτίνη για το σταυρό στη ση...
- Το amen.gr πανηγυρίζοντας την νίκη του οικουμενισμ...
- Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ: Δεν είχε κλείσει τις πόρτε...
- Είχε κλείσει την πόρτα ο Σεραφείμ στις απαιτήσεις ...
- Κυριακή της Ορθοδοξίας -Αναστήλωση των εικόνων. Η ...
- Κυριακή της Ορθοδοξίας - Αγίου Λουκά Αρχιεπισκόπο...
- 21 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- 20 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Πατριαρχικὴ καὶ Συνοδικὴ Ἐγκύκλιος ἐπὶ τῇ Κυριακῇ ...
- Ιερώνυμος σε Βαρθολομαίο: «Μην με θεωρείτε πλέον φ...
- Ο Ακάθιστος Ύμνος - Αρχ. Επιφανίου Θεοδωροπούλου.(...
- Ο Ακάθιστος Ύμνος - Αρχ. Επιφανίου Θεοδωροπούλου.(...
- Τι είναι η Θ. Λειτουργία των Προηγιασμένων; Αρχιμ...
- Η νέα Μονόπολη προπομπός της Νέας Τάξης.
- Κόσσοβο – Με ποιούς συνεργάζονται οι διώκτες του ...
- Και διαδικτυακός πόλεμος εις βάρος του Μητροπολίτο...
- Πρωτοπρ. Θεόδωρος Ζήσης, Αρχιερείς της Μακεδονίας ...
- Καταργούν το σταυρό από το λάβαρο του Ερυθρού Σταυ...
- 19 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Η αξία και η δύναμις των Χαιρετισμών ως παρακλητικ...
- Γέροντας Αμφιλόχιος Μακρής - Διάφορα Ἀποφθέγματα
- Ο Μακαριστός Ιάκωβος Τσαλίκης - Στυλ. Γ. Παπαδόπο...
- π. Σάββας Αγιορείτης. Τί είναι η πνευματική ζωή; -...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - «Σε όπο...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Βατοπαιδινές Κατηχήσεις Γέροντος Ιωσήφ- Κατήχηση 2...
- Προσέγγιση στην Ευχή του Αγίου Εφραίμ του Σύρου.
- Ἀρχιμανδρίτης Θεόκλητος Λεγᾶτος – Ἡ προσευχὴ τῆς μ...
- 18 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Η βίαιη εισβολή στη Γκρατσάνιτσα και τα μέτρα εις ...
- 17 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- 1941 - 1945: Σφαγές, εγκλήματα και βίαιοι προσηλυτ...
- Το ολοκαύτωμα κατά των Σέρβων: Η άγνωστη ιστορία μ...
- Ο σφαγέας των Σέρβων Ορθοδόξων που ανακηρύχτηκε "ά...
- Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ "Απαράδεκτη η απόφ...
- Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος «Πάμε για αλλοίω...
- Το «πάντρεμα» του καρναβαλιού με το Χριστιανισμό
- 16 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας - Θαυμαστή υπέρβαση τού Τσερνομπίλ
- Παρουσίαση βιβλίων : Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής
- Πάθημα Παπικών στην Κέρκυρα, 12.11.1718 Από το Βι...
- Χαριτωμένοι ἄνθρωποι στὸ Ἅγιον Ὄρος - π.Γεώργιος Κ...
- Ἰωσὴφ Μοναχός - Διδαχὲς ἀπὸ τὸν Ἄθωνα - Πρακτικὲς ...
- Κατήχησις εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Τυροφάγου - Άγιος Θ...
- Πρώτοι στην προσευχή οι Έλληνες ...
- Γιατί Νηστεύουμε; π.Αυγουστίνος Καντιώτης
- Καθαρά Δευτέρα στην Καππαδοκία
- Η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή
- 15 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Το βαθύτερο νόημα της Καθαράς Δευτέρας και της όλη...
- Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης - «Αγιότης - Αρετή -...
- π. Σάββας Αγιορείτης. Τί είναι η πνευματική ζωή; -...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - «Η αμαρ...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Βατοπαιδινές Κατηχήσεις Γέροντος Ιωσήφ- Κατήχηση 2...
- Μετάνοια - Ἁγ. Σιλουανού Ἀθωνίτου
- Καποέϊρα. Μια Αφρικανική τελετουργία σε Βραζιλιάνι...
- Θάλεια Δραγώνα: ὁ "κατάλληλος" ἄνθρωπος στήν κατάλ...
- Είναι τόποι λατρείας του Θεού οι εβραϊκές συναγωγές;
- 14 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Οι ιστορικές ανακρίβειες της ταινίας «AGORA» του Α...
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.