Σάββατο 24 Μαρτίου 2012
Περί των αγωνισθέντων και τελειωθέντων. Αββάς Ησαΐας
1. Αυτά είναι τα σημεία που ενήργησε ο Κύριος Ιησούς, πριν αναβή στο σταυρό· διότι λέγει, «πηγαίνετε και αναγγείλατε στον Ιωάννη όσα ακούσατε και είδατε· τυφλοί αναβλέπουν, χωλοί περιπατούν, λεπροί καθαρίζονται και νεκροί εγείρονται και πτωχοί ευαγγελίζονται, και μακάριος είναι όποιος δεν σκανδαλισθή για μένα». Ο μεν Ιωάννης που εβάπτισε τον Κύριό μας Ιησού λαμβάνει εικόνα του λόγου τούτου ότι ο βαπτιζόμενος πρέπει να ομολογήση την πράξι του.
2. Πολλά είναι βέβαια τα σημεία που ενήργησε ο Κύριος Ιησούς, αλλά το «τυφλοί αναβλέπουν» σημαίνει ότι, όποιος αφοσιώνεται στήν ελπίδα του κόσμου τούτου, είναι τυφλός· εάν δε την εγκαταλείψη και ατενίση προς την προσδοκώμενη ελπίδα, αναβλέπει.
3. Ομοίως το «χωλοί περιπατούν», σημαίνει ότι θέλοντας τον Θεό και αγαπώντας τα φρονήματα της καρδίάς τα σαρκικά, είναι χωλός· εάν δε τα εγκαταλείψη και αγαπήση τον Θεό με όλη την καρδιά του, περιπατεί.
4. Έτσι πάλι, «κωφοί ακούουν», σημαίνει ότι, όταν είναι σε περισπασμό, κωφεύει δια της αιχμαλωσίας και της λήθης, εάν δε ησυχάση ακούει εν γνώσει.
5. Και το «λεπροί καθαρίζονται», σημαίνει ότι, επειδή έχει γραφή στο νόμο Μωυσέως, «να μη εισέλθη ακάθαρτος στον οίκο Κυρίου», δηλαδή όποιος έχει έχθρα προς τον πλησίον ή μίσος ή ζήλο ή καταλαλιά, εάν δε τα εγκαταλείψουν αυτά, εκαθαρίσθηκαν.
6. Επομένως, εάν αναβλέψη ο τυφλός και περιπατήση ο χωλός και καθαρισθή ο λεπρός, ο άνθρωπος που απέθανε σ' αυτά σε καιρό αμελείας, σηκώνεται και ανακαινίζεται, άρα και ευαγγελίζεται στις αισθήσεις του που επτώχευσαν από τις άγιες αρετές, ότι επεριπάτησε και άκουσε και εκαθαρίσθηκε. Αυτήν την απολογία έδωσες στον βαπτίσαντά σε.
7. Τούτο είναι το βάπτισμα, η κακοπάθεια με ταπεινοφροσύνη και η ησυχία· διότι έχει γραφή περί Ιωάννου ότι, «το ένδυμά του ήταν από τρίχες καμήλου, και ήταν ζωσμένος με ζώνη δερματίνη στην οσφύ του» και έμεινε στην έρημο.
8. Τούτο είναι το σημείο της κακοπαθείας· αυτή πρώτα καθαρίζει τον άνθρωπο και, εάν αυτός εργασθή, την αποκτά, και, εάν την αποκτήση, ευκαιρεί να ανεβή στο σταυρό.
9. Ο σταυρός είναι σημείο της μελλοντικής αθανασίας, όταν αποκλείση προηγουμένως τα στόματα των Φαρισαίων και των Σαδδουκαίων. Οι μεν Σαδδουκαίοι αποτελούν τύπο της απιστίας και ανελπιστίας, οι δε Φαρισαίοι τύπο της πανουργίας και υποκρίσεως και κενοδοξίας κατά τα γραμμένα, «τον Ιησού δε δεν ετολμούσε πλέον κανείς από εκείνη την ώρα να ερωτήση».
10. Εξ άλλου το «απέστειλε τον Πέτρο και τον Ιωάννη να ετοιμάσουν το Πάσχα» είναι τύπος ιδικός μας, ότι, εάν ο νους ιδή εαυτόν να μη κατακυριεύεται από κάποιον, ετοιμάζεται γι' αθανασία, συγκεντρώνοντας τις αισθήσεις του όλες μαζί και συγκεντρώνοντας εν σώμα, τρέφοντάς τις με την μετάληψι από αυτόν αχωρίστως.
11. Πάλι δε ο Ιησούς προσευχόταν λέγοντας, «αν είναι δυνατό, ας παρέλθη από εμέ το ποτήριο τούτο την ώρα αυτή»· για μας είναι ο λόγος, εννοώντας ότι, εάν θελήση ο νους να ανεβή στο σταυρό, χρειάζεται πολλή δέησι και πολλά δάκρυα, χρειάζεται επίσης να υποταγή κάθε ώρα ενώπιον του Θεού, έως ότου τον εγείρη σε αγία και ακατάβλητη κοινότητα, Ζητώντας βοήθεια από την αγαθότητά του, διότι υπάρχει μεγάλος κίνδυνος την ώρα του σταυρού. Διότι, όταν προσεύχεται, έχει ανάγκη του Πέτρου και του Ιωάννου και του Ιακώβου μαζί του, οι οποίοι είναι η υγιής πίστις και ανδρεία καρδίας και ελπίς και αγάπη προς τον Θεό.
12. Αυτά λοιπόν είναι όσα συνέβηκαν στον ίδιο τον δεσπότη, τον αγαπητό Κύριο Θεό ημών Ιησού για μας, ο οποίος έγινε τύπος μας για όλα, όπως είπε ο απόστολος· «ώστε να γνωρίσω αυτόν και τη δύναμι της αναστάσεως αυτού και την κοινωνία των παθημάτων του συμμορφωνόμενος με τον θάνατό του, μήπως φθάσω στην ανάσταση των νεκρών».
13. Η χολή που εγεύθηκε για μας είναι τύπος για μας στο να χάσωμε κάθε πονηρά επιθυμία μέσα μας και να εμφράξωμε τα στόματά μας και να μη τις επιτρέψωμε να εξέλθουν από το σώμα και πραγματοποιηθούν.
14. Το όξος που εγεύθηκε για μας είναι τύπος για μας στο να σβήσωμε κάθε αυθάδεια και κάθε ματαία ταραχή.
15. Το πτύσμα που του έκαναν για μας είναι τύπος στο να σβήσωμε κάθε ανθρωπαρέσκεια και κάθε δόξα του κόσμου τούτου.
16. Ο ακάνθινος στέφανος που επλέχθηκε και ετοποθετήθηκε στην κεφαλή του είναι τύπος για μας στο να βαστάσωμε την σε βάρος μας μομφή κάθε ώρα υπομένοντας τις ύβρεις αταράχως.
17. Ο κάλαμος με τον οποίον εκτυπούσαν την κεφαλή του για μας είναι τύπος για μας ώστε, έχοντας πάντοτε την περικεφαλαία της ταπεινοφροσύνης, να σβήσωμε κάθε υπερηφάνεια του εχθρού.
18. Το δε «ο Ιησούς παραδόθηκε να φραγγελωθή, πριν σταυρωθή», είναι για μας τύπος στό να καταφρονήσουμε κάθε ανθρώπινο ονειδισμό και δειγματισμό.
19. Το δε «εμοιράσθηκαν τα ιμάτιά του, βάλλοντας κλήρους» είναι αδιατάρακτος τύπος για μας στο να παραβλέπωμε όλα τα πράγματα του κόσμου τούτου, πριν ανέβουμε στον σταυρό κατά τον λόγο του αποστόλου, ότι «εδεχθήκατε με χαρά την αρπαγή των υπαρχόντων σας, γνωρίζοντας ότι έχετε ανώτερη ύπαρξι στους ουρανούς».
20. Αυτά ακριβώς οφείλει να κάνη ο άνθρωπος για να δυνηθή να ανεβή μαζί του στο σταυρό. Εάν δεν πράξης όσα έπραξε αυτός κατά τη δύναμί σου σαν άνθρωπος δεν θα μπορέσης να ανεβής στο σταυρό.
21. Το δε «ήτο ώρα έκτη», όταν εσταυρώθηκε με σκληρότητα καρδίας, για χάρι της σωτηρίας μας, είναι τύπος για μας να ενδυναμωθούμε προς κάθε ακηδία και μικροψυχία, έως ότου αποθάνη η αμαρτία κατά τα γραμμένα, ότι δια του σταυρού απέκτεινε την αμαρτία και έχθρα εν τω Χριστώ.
22. Το δε ότι, όταν έγινε ώρα ενάτη, έκραξε με μεγάλη φωνή ο Ιησούς, «Θεέ μου, Θεέ μου, γιατί με εγκατέλειψες», είναι τύπος για μας στο να παρρησιαζώμαστε με κάθε ταπεινοφροσύνη και να φωνάζωμε προς τον Θεό μετά την υπομονή της θλίψεως για τα πάθη, έως ότου σβησθούν.
23. Το δε ότι κατά την δύσι του ηλίου «παρέδωσε το πνεύμα», είναι τύπος για μας, ότι εάν ελευθερωθή ο νους από κάθε ελπίδα του κόσμου τούτου των βλεπομένων, είναι σημείο ότι απέθανε η αμαρτία μέσα σου.
24. Το δε ότι «εσχίσθηκε το καταπέτασμα από άνω έως κάτω»" σε δύο, είναι τύπος για μας, ότι, εάν ελευθερωθή ο νους, η μεσότης που διατηρεί μεταξύ αυτού και του Θεού απομακρύνεται.
25. Το δε ότι «πέτρες ερράγησαν και τα μνημεία ανοίχθηκαν», είναι τύπος για μας, ότι, εάν ο θάνατος εκείνος γίνη σε μας, κάθε βαρύτης και τυφλότης και τα επικαθήμενα στην ψυχή θα διαλυθούν, και τότε οι αισθήσεις που θανατώνουν και καρποφορούν το θάνατο, υγιαίνουν και εγείρονται αήττητες.
26. Το να εντυλιχθή σε καθαρή σινδόνα και σε αρώματα είναι τύπος για μας, ότι, μετά τον θάνατο εκείνου υπάρχει αγιασμός εντυλιγμένος και αφθαρσία που τον αναπαύει.
27. Το δε ότι «τον ετοποθέτησαν σε νέο μνημείο, στο οποίο κανείς δεν είχε τοποθετηθή έως τότε», και ότι εκύλισαν μεγάλο λίθο στη θύρα είναι τύπος για μας, ότι, εάν ελευθερωθή ο νους από όλα αυτά και σαββατίση, ευρίσκεται σε άλλον αιώνα νέον νέα λογιζόμενος, προσέχοντας σε πράγματα που δέν έχουν τίποτε φθαρτό, λογιζόμενος τα άφθαρτα. Λοιπόν, «όπου είναι το πτώμα εκεί θα μαζευθούν και οι αετοί».
28. Και το ότι «αναστήθηκε στη δόξα του Πατρός του και ανήλθε στους ουρανούς, και ότι εκάθησε στα δεξιά της μεγαλωσύνης στά ύψιστα», είναι τύπος για μας, κατά τον λόγο του αποστόλου, «αν λοιπόν συναναστηθήκατε με τον Χριστόν, να ζητήτε τα άνω, όπου ευρίσκεται ο Χριστός καθήμενος στα δεξιά του Θεού, να φρονήτε τα άνω, όχι τα επίγεια, διότι απε-θάνατε».
29. Είναι δε δυνατό το όνομα αυτού το τίμιο που δεικνύει έλεος, το οποίο είναι τύπος για τους αγίους σε κάθε τί, να επιληφθή της ασθενείας μας ώστε κατά την πτωχεία μας να εγκαταλείψωμε τις αμαρτίες μας και να εύρωμε έλεος μαζί με τους αγίους του. Αμήν.
--------------------------------------------
πηγή: Αββά Ησαΐου, "Λόγοι Ασκητικοί", Πατερικαί εκδόσεις "Γρηγόριος ο Παλαμάς", Θεσσαλονίκη 1981.
paterikakeimena.blogspot.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
▼
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
-
▼
Μαρτίου
(361)
- Κυριακή Ε΄Νηστειῶν. Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου
- Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία καί η άκτιστος Θεία Χάρις....
- Τὸ αἷμα τῆς καρδίας! Κυριακή Ε΄ Νηστειῶν. (†) ἐπί...
- Το Ευαγγέλιο της Κυριακής. Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο. ...
- Τί εἶναι τά πάθη-Τί εἶναι τά πάθη; Εἶναι οἱ ψυχικέ...
- Ανώτερος στρατιωτικός ραββίνος Eyal Qarim: "Ο βιασ...
- Ομάδα μουσουλμάνων κατέλαβε τζαμί στην Ρόδο!
- Ηχητικό Αγιολόγιο 31 Μαρτίου
- 31 Μαρτίου Συναξαριστής
- Ἡ τρέλλα τοῦ ἀθεϊσμοῦ. Μία διαφορετική ψυχασθένεια...
- Διατὶ ὀνομάζομεν Μεγάλη Ἑβδομάδα. Ἁγίου Ἰωάννου το...
- Ὁ Τεκτονισμὸς εἰς τὴν «καθʼ ἡμᾶς Ἀνατολὴν» πρωτ. Γ...
- Από το λεξιλόγιο του Αγίου Όρους
- Μητέρα πρόσεχε! 8ο Μέρος Κείμενο καί Ὁμιλία. Ἡ ρ...
- Εκοιμήθη εν ειρήνη ο Γέρων Κύριλλος (Γεραντώνης), ...
- Συνεργάτες του Obama αποφάσισαν ότι ο κανιβαλισμός...
- Οἱ ...μισὲς ἀλήθειες τοῦ Ἀρχιεπισκόπου περὶ Διαλόγ...
- Ο Πατριάρχης εγκαλεί και αποδοκιμάζει τον _Μητροπο...
- Έκθεση Βυζαντινής Αγιογραφίας στην γκαλερί ΑΕΝΑΟΝ,...
- Η συγκινητική αγάπη των Γερμανών προς τους Έλληνες
- «Αξιώματα και ανθρώπινη δόξα». Γέροντας Παίσιος
- Ηχητικό Αγιολόγιο 30 Μαρτίου
- 30 Μαρτίου Συναξαριστής
- Απειλεί ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος όσους πολεμούν τ...
- Ο πρώτος ορθόδοξος Ναός στην Ρουάντα
- Ένα εκατομμύριο χριστιανοί εκδιώκονται με διάταγμα...
- Θεία Λειτουργία στον Άγιο Γεώργιο (Ροτόντα) Θεσσαλ...
- Αποφυλακίζεται ο ηγούμενος Εφραίμ
- Ήταν τρελός ο τρελο-Κώστας;
- Η σύγχρονη ψευδοαγγελολογία. πρωτ. Βασιλείου Γεωργ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 29 Μαρτίου
- 29 Μαρτίου Συναξαριστής
- Αποστολή: καταστρέψτε την οικογένεια. Δημήτριος Να...
- Χρήσιμοι οι κληρικοί μόνο για οικονομική ενίσχυση ...
- Διαφημίσεις για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών
- Τί εἶναι τά πάθη-Ἡ καρδιά εἶναι τό κέντρο τῆς ψυχῆ...
- Ερμηνεία τροπαρίων του Μεγάλου Κανόνος. Αρχιεπισκό...
- Παναγία η Γλυκοφιλούσα. Ι.Μ.Φιλοθέου
- Ὁμολογία πίστεως μέσα στίς κομμουνιστικές φυλακές....
- Ηχητικό Αγιολόγιο 28 Μαρτίου
- 28 Μαρτίου Συναξαριστής
- Αναρωτιέστε, γιατί υπάρχει τόση απελπισία. Αγίου Ν...
- Ὁ Οἰκουμενισμὸς ὡς ἐμπόδιον εἰς τὴν Ὀρθόδοξον Ἱερα...
- Ὁ Ἀκάθιστος Ὕμνος. Ἀρχιμανδρίτου π. Μάρκου Μανώλη
- Λόγοι πρό τῆς ἀγχόνης. Ἰωάννου Ἐλ. Σιδηρᾶ
- «Μηδέν νόθον δόγμα τῷ τῆς Ἀγάπης προσχήματι παραδέ...
- Πως είναι δυνατόν να περάσουν χίλια χρόνια σαν μί...
- Η gay κοινότητα στο Twitter «βγάζει» το νέο Αρχιεπ...
- Κάμερα διαβάζει 36 εκατ. πρόσωπα το δευτερόλεπτο
- Ηχητικό Αγιολόγιο 27 Μαρτίου
- 27 Μαρτίου Συναξαριστής
- Ἀποσπάσματα ἀπό τήν Ἁγία ζωή κατά τούς Ἅγιους Πατέ...
- Κουακέροι στήν Ἑλλάδα. Πρωτ. Βασιλείου Γεωργοπού...
- Τό μεγαλεῖον τῆς θυσίας. Μιχαὴλ Μιχαηλίδη
- Σουλιῶται νεομάρτυρες διά τήν Πίστιν καί τήν Πατρί...
- Ὁσίου Ἰωάννου τῆς Κλίμακος, Περί ὑπακοῆς (Δ΄ μέρος...
- Πως είναι δυνατόν να περάσουν χίλια χρόνια σαν μί...
- Αφαίρεσε (και...) την ελληνική σημαία ο Λ.Παπαδήμος!
- Μας έδεσαν χειροπόδαρα! Στο έλεος των δανειστών τ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 26 Μαρτίου
- 26 Μαρτίου Συναξαριστής
- Ἡ διαστροφή τῆς ἱστορικῆς ἀλήθειας διά τό '21. Βασ...
- Η πίστη των Ελεύθερων Πολιορκημένων. Κωνσταντίνος ...
- Η Παναγία μητέρα μας. Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός
- Περί τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου. Ὁμιλία π. Σάββ...
- Δίκαιος ἔπαινος στούς ἥρωες τοῦ ’21. Προηγουμένου ...
- Αύξηση κρουσμάτων εξάρτησης από το διαδίκτυο
- Ἕνα θαῦμα τοῦ Τιμίου Σταυροῦ! Ἱστορίες Γέροντος Κ...
- Σύγχρονα θέματα. Ομιλία Αρχ. Αρσενίου Κατερέλου, κ...
- Ὁμιλίες (2) π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου εἰς τήν 25ην ...
- Μεγάλα τὰ ἔργα τοῦ Θεοῦ! Εὐαγγελισμὸς τῆς Θεοτόκου...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 25 Μαρτίου
- 25 Μαρτίου Συναξαριστής
- Περί τῆς Κρίσεως, καί τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς. ...
- Τὰ κλήματα τοῦ θανάτου. Κυριακή Δ΄ Νηστειῶν. (†) ἐ...
- Το Ευαγγέλιο της Κυριακής. Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο. ...
- Τή δύναμή Του ὁ Θεός τή δείχνει ἰδιαίτερα, ὅταν αὐ...
- Λόγος περί καταλαλιάς του Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος
- Περί των αγωνισθέντων και τελειωθέντων. Αββάς Ησαΐας
- Ανοιχτή επιστολή Σισανίου Παύλου στον Υπουργό Χρυσ...
- «Ιδού η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου».
- Επίσημη παραλαβή από την Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας Ε...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 24 Μαρτίου
- 24 Μαρτίου Συναξαριστής
- Η ομιλία του Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ στους Δ...
- Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτου. Η Πορεία της Ψυχής
- Ὁμιλίες π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου στήν Παρασκευή Δ΄...
- Αιμοδοσία στην Ιερά Μητρόπολη Γλυφάδας, Ε. Β. Β. κ...
- Άγιος Νεομάρτυς Λουκάς (+1802)
- Γιώργος Παπαθανασόπουλος. Εκκλησία, Παιδεία και 1821
- Σοβαρότατος ιός ο οποίος παρουσιάζει την Δίωξη Ηλε...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 23 Μαρτίου
- 23 Μαρτίου Συναξαριστής
- Ὁ Δανιήλ εἰς τόν λάκκον τῶν λεόντων. Ὁμιλίες π. Ἀθ...
- Ιμάμηδες στα ελληνόπουλα! Συμφωνεί ο Σχολικός Σύμ...
- Γιατί πολεμούμεθα ἀπό τόν διάβολο. Ὁμιλία π. Σάββα...
- Το Λειτούργημα της Πνευματικής Πατρότητος του Πρωτ...
- Προτεστάντες αποκτούν εκπομπή σε τηλεοπτικό κανάλι...
- Ο Τίμιος Σταυρός στον Ι. Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου στ...
- Μὴν κάνεις στοὺς ἄλλους αὐτὸ ποὺ δὲν θέλεις ...
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
►
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.