Σάββατο 8 Ιουνίου 2013
Λόγοι περὶ ἀγαθότητος
Ὁ ἅγιος Διάδοχος Φωτικῆς σχετικὰ μὲ τὴν ἀρετὴ τῆς ἀγαθότητος μᾶς λέει ὅτι «Κατὰ φύσι ἀγαθὸς εἶναι μόνο ὁ Θεός. Γίνεται καὶ ὁ ἄνθρωπος ἀγαθὸς μὲ τὴν ἐπιμέλεια τῆς διαγωγῆς του μέσῳ τοῦ ὄντως ἀγαθοῦ, δηλ. τοῦ Θεοῦ. Καὶ ἀλλάζει ὁ ἄνθρωπος καὶ γίνεται αὐτὸ ποὺ δὲν εἶναι, δηλαδὴ ἀγαθός, ὅταν ἡ ψυχὴ, μὲ τὸ νὰ ἐπιμελεῖται τὸ καλὸ, πλησιάζει τόσο τὸ Θεό, ὅσο ἐνεργοποιεῖται ἡ δύναμή της στὸ ἀγαθό».1
Ὁ Μέγας Φώτιος μιλώντας γιὰ τὴν ἀγαθότητα, τὴν σοφία καὶ τὴν δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ λέει ὅτι «Ἡ θεότητα δὲν συνηθίζει, προβλέποντας τὶς παραβάσεις τῶν ἀνθρώπων, νὰ ἀναστέλλει τὸν πλοῦτο τῆς εὐεργεσίας καὶ τὶς δωρεές της, οὔτε θέλει νὰ τιμωρεῖ τὶς παραβάσεις χωρὶς νὰ ἔχει πραγματοποιηθεῖ ἀκόμα τὸ τόλμημα.
Ἔτσι καὶ στὶς ἀσώματες δυνάμεις, ἂν καὶ γνώριζε τὸν ἀποστάτη ἀπὸ τὴν πρόνοια καὶ τὴν ἀγαθότητά του, ὅμως τὸν ἔφερε στὴν ὕπαρξη ἀπὸ ἀγαθότητα, καὶ δημιουργεῖ βέβαια τὸν ἀποστάτη ὡς ἑωσφόρο, χωρὶς νὰ τοῦ στερήσει οὔτε τὴν δημιουργία οὔτε τὴν λαμπρότητα, ἐπειδὴ ἀργότερα θὰ καταβυθιζόταν στὸ σκότος τῆς ἀγνωμοσύνης.
Ὅταν ὅμως ἀποστάτησε καὶ τὸν εἶδε νὰ πέφτει ἀπὸ τὸν οὐρανὸ σὰν ἀστραπή, τότε ἄφησε νὰ λάβει τὴν τιμωρία τῆς ἔπαρσής του». Καὶ μιλώντας γιὰ τὸν Παράδεισο συνεχίζει «Ἔπρεπε καὶ ὁ Παράδεισος, εἴτε ἐπρόκειτο νὰ ἐκδιωχθεῖ ὁ προπάτοράς μας εἴτε ὄχι, νὰ δημιουργηθεῖ πρὶν ἀπὸ τοὺς ἀγωνιστὲς καὶ τὰ ἀγωνίσματα, τῶν ὁποίων ἦταν ἔπαθλο, καὶ νὰ ἔλθει στὴν ὕπαρξη μαζὶ μὲ τὴν δημιουργία τοῦ κόσμου, γιὰ νὰ μὴ θεωρηθεῖ ἔργο ὑστεροβουλίας καὶ μεταμέλειας, ἀλλὰ ἔργο τῆς κρίσης καὶ τῆς ἀγαθότητας, ποὺ ἔδωσε ἀπὸ τὴν ἀρχὴ μὲ σοφία σὲ ὅλα τὰ ὄντα».2
Ὁ Μέγας Βασίλειος σὲ προτρεπτικό του λόγο στὸ ἅγιο Βάπτισμα μᾶς λέει ὅτι «Δοκιμάστε καὶ θὰ ἴδητε ὅτι ὁ Κύριος εἶναι ἀγαθός. Πῶς νὰ γνωρίσω τὴν γλυκύτητα τοῦ μέλιτος εἰς αὐτοὺς πού τὴν ἀγνοοῦν; Γευθῆτε καὶ ἴδετε. Ἡ αἴσθησις εἶναι πιὸ ἀκριβὴς ἀπὸ κάθε λόγον διὰ τὴν γνῶσιν».3
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κρονστάδης μιλώντας γιὰ τὸ ἀγαθὸ λέει ὅτι «Θυμήσου τὰ λόγια τῆς Γραφῆς· “Μὴ νικῶ ὑπὸ τοῦ κακοῦ, ἀλλὰ νίκα ἐν τῷ ἀγαθῷ τὸ κακόν”. Ὁ ἄλλος σὲ προσβάλλει, σὲ πληγώνει κατάκαρδα, σοῦ δείχνει κακία; Μὴ τοῦ ἀποκρίνεσαι μὲ τὸν ἴδιο τρόπο. Δείξου ἄκακος, ἀγαθός, γεμάτος ἀγάπη καὶ μακροθυμία σὲ αὐτοὺς, ποὺ σὲ ἀδικοῦν τόσο σκληρά.
Ἂν καὶ σὺ ταραχθῆς, ἂν καὶ σὺ μιλήσης ἀπότομα καὶ μοχθηρά, θὰ δώσης στοὺς ἄλλους τὸ δικαίωμα νὰ σοῦ ποῦν: “ Ἰατρέ, θεράπευσον σεαυτόν”. Ἤ “Τί βλέπεις τὸ κάρφος τὸ ἐν τῷ ὀφθαλμῷ τοῦ ἀδελφοῦ σου, τὴν δὲ ἐν τῷ σῷ ὀφθαλμῷ δοκὸν οὐ κατανοεῖς; Ὑποκριτά, ἔκβαλε πρῶτον τὴν δοκὸν ἐκ τοῦ ὀφθαλμοῦ σου καὶ τότε διαβλέψεις ἐκβαλεῖν τὸ κάρφος ἐκ τοῦ ὀφθαλμοῦ τοῦ ἀδελφοῦ σου”.
Μὴ νικᾶσαι ἀπὸ τὸ κακό, ἀλλὰ νίκα μὲ τὸ ἀγαθὸ τὸ κακό. Δεῖξε σὲ αὐτὸν ποὺ σὲ προσβάλλει, ὅτι δὲν προσέβαλε ἐσένα, ἀλλὰ τὸν ἑαυτό του.
Νοιῶσε μέσα σου βαθειὰ λύπη γιὰ αὐτόν, ποὺ τόσο εὔκολα νικήθηκε ἀπὸ τὰ πάθη του καὶ εἶναι τώρα μπροστά σου πνευματικὰ ἄρρωστος. Καὶ ὅσο πιὸ πολὺ ἄδικος γίνεται ἀπέναντί σου, τόσο πιὸ πολὺ καὶ ἐσὺ νὰ τοῦ ἀποκρίνεσαι μὲ πραότητα καὶ ἀγάπη. Ἔτσι εἶναι βέβαιο ὅτι θὰ τὸν νικήσης. Ὁ Θεὸς ὁπωσδήποτε εἶναι ἰσχυρότερος ἀπὸ τὸ κακό. Καὶ πάντοτε νικᾶ στὸ τέλος».4
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος στὴν παραβολὴ τῶν μυρίων ταλάντων λέει «Ἀλλὰ ὁ ἀγαθὸς Κύριος, ὁ κηδεμόνας καὶ φιλάνθρωπος, συγκινήθηκε καὶ δὲν ἔδωσε στὸ δοῦλο τόσο ὅσο ζήτησε, ἀλλὰ ὅσο δὲν σκέφθηκε. Γιατί ἔτσι αὐτὸς πάντοτε συνηθίζει νὰ νικάει καὶ νὰ προλαβαίνει τὰ δικά μας αἰτήματα».
Καὶ παρηγορώντας τὸν Σταγείριον ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομός τοῦ λέει «Ὁ Θεὸς καθημερινῶς πράττει χάριν τῆς ἰδικῆς μας σωτηρίας πολλὰ καὶ μεγάλα, ποὺ εἶναι φανερὰ μόνον εἰς αὐτόν. Διότι εὐεργετεῖ τὸ γένος τὸ ἀνθρώπινον ἀπὸ ἀγαθότητα, μὴ ἔχοντας ἀνάγκη ἀπὸ κάποιαν ἄλλη ἀμοιβή, ἀφήνει τὰ περισσότερα νὰ διαφεύγουν τῆς προσοχῆς μας· ἐὰν ὅμως κάποτε ἤθελε νά μᾶς τὸ ἀποκαλύψη, καὶ αὐτὸ τὸ κάνει πρὸς χάριν μας, ὥστε, ἐκφράζοντας τὴν εὐγνωμοσύνη μας πρὸς αὐτόν, νὰ ἐπιτύχωμεν ἐκ μέρους του μεγαλυτέραν βοήθειαν».5
Ὑποσημειώσεις.
1. Φιλοκαλία τόμ. Α´ σελ. 286
2. Φωτίου Πατριάρχου Ε.Π.Ε. τόμ. 1 σελ. 457
3. Μ. Βασιλείου Ε.Π.Ε. τόμ. 6 σελ. 253
4. Ἁγίου Ἰωάννου Κρονστάνδης Ἡ ἐν Χριστῷ ζωή μου σελ. 46
5. Ι. Χρυσοστόμου Ε.Π.Ε. τόμ. 26 σελ. 71, τόμ. 29 σελ. 63
Ορθόδοξος Τύπος ἀρ. φυλ. 1978 7 Ἰουνίου 2013
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
▼
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
-
▼
Ιουνίου
(330)
- Εἴτε, εἴτε! Περιστατικά ἀπό τήν ζωή φυλακισμένων Ρ...
- Γέρων Εμμανουήλ Γρηγοριάτης. Μέρος ΣΤ'
- Η NSA παρακολουθούσε 500 εκατ. τηλεφωνικές και δια...
- Στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ προσέφυγαν αντιτιθέ...
- Ἡ ἔρημος γῆ κῆπος Θεοῦ. Κυριακὴ Ἁγίων Πάντων. (†) ...
- Βρετανία: Προωθούν την γέννηση παιδιών από τρείς γ...
- Παγκόσμιο διαπλανητικό(!) νόμισμα, ηλεκτρονικές συ...
- Ο ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε την απάλειψη της λέξης «ορθοδοξία»...
- Περί κιπά (εβραϊκό σκουφάκι), Ιερών Κανόνων της Ορ...
- Αποστολική Εκκλησία, Αποστολική πίστη, Αποστολική ...
- Ρεΐκι: Θεραπεία ή αποκρυφισμός; Ελένης Ανδρουλάκη
- 30 Ιουνίου Συναξαριστής
- Η Εκκλησία μητέρα και τροφός του Έθνους. Αρχιμ. Ιω...
- Ἡ σύμβαση Ποπίκ-Τσουρκάνου ἀπό τήν Σουτσεάβα. Περι...
- Κυριακή τῶν Ἁγίων Πάντων
- Τό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς. Κατά Ματθαίον Εὐαγγέλιο...
- Ὁ Ἀπόστολος τῆς Κυριακῆς. Ἐπιστολή πρός Ἑβραίους Ι...
- Απ. Παύλος, ο διδάσκαλος της αγάπης. Αγίου Ιωάννου...
- Σουηδία: Πρώτος «γάμος» ομοφυλόφιλων σε Συναγωγή
- Πληροφορήθηκε να μείνει στη μετάνοια του. Από την...
- Λαβουαζιέ: Ο μεγαλοφυής επιστήμονας που καρατομήθη...
- Τό φωτεινόν παράδειγμα τῶν Ἁγίων της Ἐκκλησίας μας...
- 29 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέρων Εμμανουήλ Γρηγοριάτης. Μέρος Ε'
- Ὁ Ἀλέξης Τσίπρας ὁμιλεῖ διὰ «ἀπαλλοτρίωσιν» τῶν ἀδ...
- Ἡ Ὀρθόδοξος ἑρμηνεία τοῦ χωρίου «σύ εἶ ὁ Πέτρος, κ...
- 254.158 Android εφαρμογές περιέχουν κακόβουλο λογι...
- Ἡ κριτικὴ τοῦ Ἰωάννη Καλβίνου κατὰ τοῦ ἱεροῦ Μυστη...
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Ε'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- Πρωτοπρ. Νικόλαος Μανώλης για το 1ο Buddha Wave στ...
- 28 Ιουνίου Συναξαριστής
- Και ο υπουργός ΠΡΟ.ΠΟ Νίκος Δένδιας με το εβραϊκό ...
- Ἀλήθεια καὶ τόλμη. (Ὁμολογητές: Γρηγόριος, Θεόδωρο...
- Τι χρειάζεται; Ένα εγερτήριο σάλπισμα! Δημήτρης Ν...
- Ακτήμων Φιλάρετος Καρουλίωτης. Μέρος Γ'. Από την α...
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Δ'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- Περιπέτειες στά βάθη τῆς Καμτσάτκας. Μέρος Δ'. Μητ...
- Τό Πτέστι – ἡ κόλαση στήν γῆ. Περιστατικά ἀπό τήν ...
- Ἡ διαφορά τῆς ταπείνωσης ἀπό τήν ταπεινολογία. Γέρ...
- 27 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ακτήμων Φιλάρετος Καρουλίωτης. Μέρος Β'. Από την α...
- Περιπέτειες στά βάθη τῆς Καμτσάτκας. Μέρος Γ'. Μητ...
- Ἡ “ἀναμόρφωση”. Περιστατικά ἀπό τήν ζωή φυλακισμέν...
- Πατήρ Ευάγγελος Χαλκίδης. Ασκητές μέσα στον κόσμο
- Πῶς ἐξελέγη ἀναπληρωτής τοῦ 'Ηγουμένου ὁ π. Κλεόπα...
- "Η κρίση σήμερα με τα μάτια ενός Βετεράνου". Νίκος...
- 26 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γαλλία: Τέρμα η λέξη "Μητέρα" και "Πατέρας" από το...
- Γέρων Εμμανουήλ Γρηγοριάτης. Μέρος Δ'
- Άγιος Μάρτυς Μέδικος ένας άγνωστος ανάργυρος ιατρό...
- Περιπέτειες στά βάθη τῆς Καμτσάτκας. Μέρος Β'. Μητ...
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Γ'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- 25 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ὅταν ὁ ἄνθρωπος δέν ἐξομολογεῖται καί δέν μετανοεῖ...
- Από τη μάχη του Λαχανά στα σύγχρονα Βαλκάνια. Κωνσ...
- Η Εορτή του Αγίου Πνεύματος στον Πανηγυρίζοντα Μητ...
- Ακτήμων Φιλάρετος Καρουλίωτης. Μέρος Α'. Από την ...
- Κυριακή της Πεντηκοστής. Π. Θεόδωρος Ζήσης
- Περί Ἁγίου Πνεύματος
- Ὁμιλίες (3) π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου περί Ἀγίου Πν...
- Ἡ ἁγία Τριὰς πρότυπο ἑνότητος. (†) ἐπίσκοπος Αὐγου...
- Ετοιμάζονται. Διαφήμιση της Παγκόσμιας τράπεζας HS...
- 24 Ιουνίου Συναξαριστής
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Β'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- Γέρων Εμμανουήλ Γρηγοριάτης. Μέρος Γ'
- Περιπέτειες στά βάθη τῆς Καμτσάτκας. Μέρος Α'. Μητ...
- Ο Αγ. Νεόφυτος στο «Ένθεον σκοπευτήριόν» του την «...
- Λόγος στήν Ἁγία Πεντηκοστή Ἁγίου Ἰωαννοῦ τοῦ Χρυσο...
- Η βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος. π. Άγγελος Α...
- Ο εκδημοκρατισμός της Συρίας: φετφά, απαγωγές, εκτ...
- Ἔχουμε Πνεῦμα ἅγιο; Κυριακὴ τῆς Πεντηκοστῆς. (†) ἐ...
- Κυριακή της Πεντηκοστής. Μητροπολίτου Αντινόης Παν...
- 23 Ιουνίου Συναξαριστής
- Το επιτίμιο της ακοινωνησίας επέβαλε η Ορθόδοξη Εκ...
- Μόνο εντός της Ορθοδόξου Εκκλησίας βιώνεται η Πεντ...
- Τό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς. Κατά Ιωάννην Εὐαγγέλιο....
- Κυριακή τῆς Πεντηκοστῆς
- Ὁ Ἀπόστολος τῆς Κυριακῆς. Πράξεις τῶν Ἀποστόλων Β´...
- Ψυχοσάββατο. Μητροπολίτου Αντινόης Παντελεήμονος
- Οἱ Ἅγιοι Πατέρες διά τήν Κυριακήν της Πεντηκοστῆς
- Τά ἀποτελέσματα τῆς ἀμετανοησίας, καί σκληροκαρδία...
- Ανακοίνωση Μητροπόλεως Γλυφάδος περί Εγκυκλίου 281...
- Εορτασμός του Αγίου Μάρτυρος και ιαματικού Μεδίκου...
- Διάλογος στό τραῖνο. Μέρος Α'. Ἐκλεκτές διηγήσεις ...
- 22 Ιουνίου Συναξαριστής
- Πρωτ.Θεόδωρος Ζήσης. Η ομοφυλοφιλία κατά τους Πατέ...
- Οἱ τρεῖς θρασύτατοι πειρασμοί. Μιχαὴλ Μιχαηλίδη
- Πιο ευάλωτα τα παιδιά στην ακτινοβολία των κινητών...
- Νομική δράση από τις ισπανικές αρχές κατά της Goo...
- Τό ἦθος τοῦ γέροντα Πορφύριου. Ἡ ὑπακοή του. Γέρο...
- Η θαυμαστή σωτηρία του Αγ. Νεοφύτου. Γέροντας Ιωσή...
- Πνίγηκαν πριν πνίξουν στο αίμα, Πορφύρης Δημήτρης ...
- Ὁ Ἅγιος Νικήτας ὁ Νισύριος. (21 Ἰουνίου)
- Εἶναι ἡ Γιόγκα Γυμναστική; Μητροπολίτης Χίου Μᾶρκος
- 21 Ιουνίου Συναξαριστής
- Επικίνδυνος απομάκρυνσις από την οδόν των αγίων Πα...
- «Έγώ εδώ μένω, μου αρέσει πολύ έδω...». π.Νεκταρίο...
- Ἡ πρώτη ἀντίδρασις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐναντίο...
- Ἡ ταυτότητα τῆς Ἐκκλησίας. Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιο...
- Τρεις μήνες προθεσμία στη Google να «συμμορφωθεί» ...
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
►
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.