Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012
Παράδοση: Τροφὸς τοῦ μέλλοντος. Δημήτρης Νατσιός
«Οἱ ἄνθρωποι θὰ μείνουν πτωχοί, γιατί δὲν θά ᾽χουν ἀγάπη στὰ δένδρα» (Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός)
.Παραπέμπω, ἐν πρώτοις, σ’ ἕνα ἔξοχο κείμενο τοῦ τροπαιούχου Νομπελίστα μας ποιητῆ Γιώργου Σεφέρη.
Ἔλεγε τὸ 1936: «Ὅσο προχωρεῖ ὁ καιρὸς καὶ τὰ γεγονότα, ζῶ ὁλοένα μὲ τὸ ἐντονότερο συναίσθημα, πὼς δὲν εἴμαστε στὴν Ἑλλάδα, πὼς αὐτὸ τὸ κατασκεύασμα, ποὺ τόσο σπουδαῖοι καὶ ποικίλοι ἀπεικονίζουν καθημερινά, δὲν εἶναι ὁ τόπος μας, ἀλλὰ ἕνας ἐφιάλτης μὲ ἐλάχιστα φωτεινὰ διαλείμματα, γεμάτα μὲ μία πολὺ βαριὰ νοσταλγία.
Νὰ νοσταλγεῖς τὸν τόπο σου, ζώντας στὸν τόπο σου, τίποτε δὲν εἶναι πιὸ πικρό».
Κι ἂν αὐτὰ λέγονται λίγο πρὶν ἀπὸ τὸ ἔνδοξο ’40, ὅπου οἱ Ἕλληνες μποροῦσαν ἀκόμη νὰ «μεθύσουν» ἀπὸ «τὸ ἀθάνατο κρασὶ τοῦ Εἰκοσιένα», τί νὰ ποῦμε γιὰ τὸ σήμερα;
.Σήμερα ἡ νοσταλγία ἔγινε θλίψη ἀνείπωτη, θρηνωδία ἀσίγαστη γιὰ τὸν ξεσπεσμὸ τῆς Πατρίδας μας.
.Ὅμως «τὸ πιὸ πυκνὸ σκοτάδι, εἶναι λίγο πρὶν ξημερώσει ὁ Θεός», ἔλεγε ὁ Κολοκοτρώνης. «Τὸ Γένος μας καὶ ἄλλες φορὲς σταυρώθηκε, ἀλλὰ ἰδοὺ ζῶμεν».
Ὅταν ἔπεσε ἡ βασιλεύουσα Πόλη, «ἡ χαρὰ καὶ ἐλπίδα τῶν Ἑλλήνων», ὁ λαός μας δὲν ζητεῖ παρηγοριὰ ἀπὸ τὴν Θεομάνα μας, τὴν Παναγία, ἀλλὰ σπεύδει καὶ τὴν παρηγορεῖ, ρίχνοντας συγχρόνως καὶ τὸν σπόρον τῆς ἀνάστασης τοῦ Γένους. «Σώπασε κυρὰ-Δέσποινα καὶ μὴν πολυδακρύζεις, πάλι μὲ χρόνους μὲ καιροὺς πάλι δικά σου θά ’ναι».
.Καὶ σήμερα αὐτὸ πρέπει νὰ κάνουμε, γιὰ νὰ ξεπεράσουμε τὴν στενωπὸ τῆς κρίσης, νὰ στραφοῦμε πίσω. «Ὅλα τὰ ἔθνη γιὰ νὰ προοδεύσουν πρέπει νὰ βαδίσουν ἐμπρός, πλὴν τοῦ ἑλληνικοῦ ποὺ πρέπει νὰ στραφεῖ πίσω», ἔλεγε ὁ ἀθηναιογράφος Δημήτρης Καμπούρογλου (1852-1942).
.Πόλεμοι, ἀστυφιλία, φτώχεια, μανιῶδες κυνήγι τοῦ εὔκολου καὶ ἄκοπου πλουτισμοῦ ἀπομάκρυναν τὸν λαό μας ἀπὸ τὰ εὐλογημένα χωριά μας. Συνωστιζόμαστε στὶς τσιμεντουπόλεις, τὶς ἀπρόσωπες καὶ ἀπάνθρωπες, γεγονὸς μὲ τραγικὲς συνέπειες στὸ ἦθος καὶ τὸν χαρακτήρα μας.
Μακριὰ ἀπὸ τὴν φύση, τὴν γῆ, τὸ «λίαν καλὸ» ἔργο τοῦ Δημιουργοῦ, θαμπωθήκαμε ἀπὸ τὰ πρόσκαιρα καὶ μηδαμινὰ ἔργα τῶν χειρῶν μας, τὶς πολύχρωμες βιτρίνες καὶ ξεχάσαμε τὸν Κτίστη, πέσαμε σὲ ἀπιστία. Μὰ «οἱ οὐρανοὶ διηγοῦνται δόξαν Θεοῦ».
Κλείσαμε, κλειδώσαμε καὶ τὰ παιδιά μας στὰ πανέμορφα παιδικὰ δωμάτιά τους, στερώντας τα ἀπὸ τὸ σημαντικότερο πράγμα γιὰ τὴν ὑγιῆ ἀνατροφή τους, τὸ παιχνίδι. («Τὸ σπουδαιότερο πράγμα ποὺ κάνει ἕνα παιδὶ εἶναι τὸ παιχνίδι, ἔλεγε ὁ Ἐλύτης). Ἀντὶ νὰ ἀνατρέφουμε αὐτούς, ποὺ θὰ πετοῦν ψηλὰ καὶ θὰ ἀγναντεύουν τὸ πέλαγος, φυλακίσαμε τὰ παιδιὰ σὲ «χρυσὰ κλουβιά».
.Τὰ παιδιά, ὅμως γιὰ νὰ «ἀνθίσουν», θέλουν γῆ, χῶμα, νὰ ἀπολαύσουν καὶ νὰ χαροῦν τὸ ἀτίμητο δῶρο τοῦ Θεοῦ, τὴν ἐλευθερία. Αὐτὸ ἰσχύει γιὰ ὅλους μας. Ἂς μὴν μᾶς διαφεύγει τὸ γεγονὸς πὼς ἡ κατοχὴ γῆς – ἰδιοκτησίας τονώνει ἀκόμη ἀκόμη τὸ ἐθνικὸ αἴσθημα λόγῳ προσωπικοῦ γοήτρου καὶ ἀλληλεγγύης πρὸς τὴν Πατρίδα. Τροφοδοτεῖ δεσμούς, ποὺ κινοῦν τὰ ζωτικὰ νεῦρα τῆς ἀνθρώπινης ὑποστάσεως, σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν «πολυκατοικημένη» συνοίκηση, ὅπου ἀνθεῖ ἡ δυσαρέσκεια, ἡ νευρικότητα, μειώνεται, ἐν τέλει, καὶ ἡ ἀγάπη πρὸς τὴν Πατρίδα. Καὶ ἀκόμη «αὐτὸς ποὺ δὲν ἔχει ἔδαφος κάτω ἀπὸ τὰ πόδια του, δὲν ἔχει μήτε Θεό, κι ὅποιοι ἀρνεῖται τὴν Πατρίδα του, ἀρνεῖται τὸν Θεὸ» γράφει ὁ Ντοστογιέφσκι.
.Καὶ αὐτὸ ἰσχύει περισσότερο γιὰ ἐμᾶς τοὺς Ἕλληνες, γιὰ τοῦτο τὸ «ἔνδοξο καλυβάκι», ποὺ μᾶς δώρισε ὁ Θεός. Ἡ συχνότατη ἐπωδὸς τοῦ Μακρυγιάννη: «πίστη καὶ Πατρίδα μου», ἦταν γιὰ ὅλους ἐκείνους, ποὺ μᾶς παρέδωσαν αὐτὸ τὸν τόπο, ὡς «τζιβαϊρικὸν πολυτίμητο» ἕνα δίδυμο, ἀλλὰ ἀδιαίρετο χρέος ἱστορικῆς ὑπάρξεως.
.Ἡ κρίση, ποὺ ταλανίζει τοὺς λαούς μας, εἶναι ἀπότοκος καὶ τῆς ἀπομάκρυνσής μας ἀπὸ τὴν πατρώα γῆ. Διασώζει ἡ ἑλληνικὴ μυθολογία μιᾶς βαθιᾶς ἔννοιας καὶ λεπτότητας ἀλληγορία: Τὸν γιὸ τοῦ Ποσειδώνα καὶ τῆς Γῆς, τὸν τρομερὸ καὶ δυσπολέμητο γίγαντα Ἀνταῖο, ποὺ ἀντλοῦσε τὴν δύναμή του ἀπὸ τὴν γῆ.
Ὅσο τὴν πατοῦσε, ἦταν ἀνίκητος. Τὸν φόνευσε ὁ Ἡρακλῆς ἀνασηκώνοντάς τον ἀπὸ τὸ χῶμα. «Πάρτε μαζί σας νερό, τὸ μέλλον θὰ ἔχει πολλὴ ξηρασία», μᾶς προτρέπει ὁ ποιητὴς Μ. Κατσαρός. Καὶ αὐτὸ τὸ νερὸ εἶναι ἡ παράδοση. Οἱ νέοι πρέπει νὰ μάθουν, ὅτι δὲν εἴμαστε χθεσινοί, ὅτι ἐρχόμαστε ἀπὸ πολὺ μακριὰ καὶ ἔχουμε χρέος νὰ πᾶμε πιὸ μακριά. Καὶ αὐτὴ ἡ ἐθνικὴ αὐτογνωσία γίνεται μὲ τὴν ἐπιστροφὴ στὸ σπίτι, ὅπου γεννηθήκαμε.
«Τὸ σπίτι ποὺ γεννήθηκα
κι ἂς τὸ πατοῦν οἱ ξένοι
στοιχειό εἶναι καὶ μὲ προσκαλεῖ
ψυχὴ καὶ μὲ προσμένει»,
γράφει ὡραιότατα ὁ Παλαμᾶς. Οἱ μπαζωμένες πόλεις κουράστηκαν. Τὰ «ρόδινα ἀκρογιάλια τῆς Πατρίδας μας», τὰ ἄγρια καὶ τὰ ἥμερα τοῦ βουνοῦ καὶ τοῦ λόγγου» περιμένουν τοὺς ἀνθρώπους τους. Ὁ ἄνθρωπος, ὅταν τὰ ποτίζει μὲ τὸν τίμιο ἱδρώτα του, τὰ ἡμερώνει. Ἔγραφε μὲ πίκρα ὁ Φώτης Κόντογλου γιὰ «τὴ ζάλη καὶ τὴν ἀηδία», ποὺ τὸν ἔπιανε στὶς γυάλινες πολιτεῖες μὲ τοὺς γυάλινους ἀνθρώπους: «Θαρρῶ πὼς βρίσκομαι σὲ καμμιὰ βρώμικη φυλακή, χάνω τὸ κέφι μου καὶ θέλω γρήγορα νὰ φύγω μακρυά, ν’ ἀπομείνω μὲ τὸν ἑαυτό μου. Συζητήσεις ἀτελείωτες καὶ μπερδεμένες, δουλειές, ἐπιχειρήσεις, θέατρα, βιβλία, πολιτικὴ ἀγωνία, ἀδιαντροπιά, λεφτά, λεφτά…Ὁ ἱδρώτας τρέχει ἀπὸ πάνω μου. Μηχανὲς λογῆς-λογῆς μουγκρίζουνε γύρω μου. Οἱ ἄνθρωποι τρέχουνε σὰν νά ’ναι στὸ φρενοκομεῖο. Φεύγω μακριά. Τρέχω, σὰν νὰ ξέφυγα ἀπὸ ληστές. Δὲν πιστεύω τὰ μάτια μου πὼς βρίσκουμαι μακρυὰ ἀπὸ τὴν κόλαση! Ἡσυχία! Κάθομαι σὲ μία πέτρα. Κοιτάζω τὰ βουνά, τὰ δέντρα, τὸ χῶμα, τὰ σύννεφα, κι ἀναστενάζω. Βλογημένη πλάση τοῦ Θεοῦ. Ἀγαπημένο καταφύγιο…» (Μυστικὰ Ἄνθη, σελ. 223).
.Αὐτὸ τὸ εὐλογημένο καταφύγιο, τὴν γῆ μας, τὴν ἰθαγένειά μας, νὰ ξαναβροῦμε. Τὴν ταπεινὴ ὀμορφιὰ τοῦ τόπου μας, τὰ πρόσωπα τῶν ἐν Χριστῷ ἀδελφῶν μας, τὰ ἀρώματα, τὶς γνώσεις τῆς Πατρίδας μας, νὰ ζεσταθεῖ πάλι ἡ καρδιά μας, ποὺ εἶναι ξυλιασμένη ἀπὸ τὴν παγωνιὰ τῆς «μεθυσμένης» πολιτείας.
.Καὶ ἂς ἀνοίξουμε τὸ στόμα μας γιὰ νὰ ποῦμε αὐτὸ ποὺ ἔλεγαν οἱ παλιοί, οἱ Ρωμιοί, ὅταν τοὺς εὕρισκαν «περιστάσεις καὶ θλίψεις καὶ συμφοραὶ τοῦ βίου». «Τὴν πᾶσαν ἐλπίδα μας εἰς σὲ ἀνατίθεμεν, Μῆτερ τοῦ Θεοῦ, φύλαξόν μας ὑπὸ τὴν σκέπη σου»
christianvivliografia.wordpress.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
▼
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
-
▼
Φεβρουαρίου
(346)
- Προσωπικές εμπειρίες με τον γέροντα Παίσιο.Από την...
- Τό διαζύγιο. Π. Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος
- Βιογραφικά στοιχεία και μαρτύριο του Γέροντος Αρσε...
- Δεν καταπατώνται τα προσωπικά δεδομένα μόνο από τη...
- Άγιος Γεώργιος Χοτζεβάς - Ελληνορθόδοξο μοναστήρι ...
- Ο Άγιος Σπυρίδων Κερκύρας. Ντοκυμαντέρ
- Ο Άγιος Γεράσιμος Κεφαλληνίας. Ντοκυμαντέρ
- Η Παναγία της Τήνου. Ντοκυμαντέρ
- Πόντος - Παναγία Σουμελά. Ντοκυμαντέρ
- Η κ. Ρεπούση, οι γενοκτονίες και… τα τουρκικά σήρι...
- Μέχρι που φτάνει η διαστροφή; Επτά είναι οι απειλη...
- Τουρκική Κάρτα του Πολίτη.
- Ρημάζουν τις εκκλησίες στα Δωδεκάνησα. Διέρρηξαν τ...
- Μουσουλμάνος λαθρομετανάστης απαίτησε (και κατάφερ...
- 29 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Επιστολή Νικολάου Αντωνοπούλου Προϊσταμένου Δημ. Σ...
- Νουθεσίες περί νηστείας τῶν νέων. Ὁμιλίες π. Ἀθανα...
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Τί είναι η Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία. Γέροντας ...
- Η συγκλονιστική ιστορία μιας 49χρονης η οποία επαν...
- Το Facebook διαβάζει τα sms σας
- Αντιαιρετικό Σεμινάριο με θέμα «Γκουρουϊσμός καί Γ...
- Ἡ ἱερουργία τοῦ ἱεροῦ μυστηρίου τοῦ γάμου. Π. Ἀντώ...
- Η Αγία Κυράννα
- Η αποκάλυψη της ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ από την κ. Παναρίτη (βίν...
- Πρόδρομος Εμφιετζόγλου: "Τα φοβικά σύνδρομα εμποδί...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 28 Φεβρουαρίου
- 28 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Χωρίς τον Θεό η ανθρωπότητα θα οδηγηθεί στον παραλ...
- Σαν σήμερα, το 1998, κοιμήθηκε ο Γέροντας Εφραίμ Κ...
- Δέν ὑπάρχει ἀντίθεση μεταξύ τῆς Παλαιᾶς καί τῆς Κα...
- ̒Ο Μεγάλος Κανόνας
- Γέρων Εφραίμ Κατουνακιώτης (+27/2/1998). Η μαθητεί...
- Συναγωνισμός γιά τήν κατάκτηση τῆς ζωῆς. Ὁμιλίες π...
- Ο Χριστόδουλος Αγιορείτης για τον γέροντα Παΐσιο
- Ηχητικό Αγιολόγιο 27 Φεβρουαρίου
- 27 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Άραγε εμείς για ποιο πράγμα κομπάζουμε; Αγίου Νικο...
- Στον έναν ή θεία Κοινωνία γίνεται φωτιά καί στον ά...
- Ομολογίες δύο Πνευματικών για το μέγα έγκλημα της ...
- Το μεγαλύτερο αμάρτημα είναι να προσεγγίζει κάποιο...
- Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, "ζούμε σε καθεστώς τραγικ...
- Επί τα ίχνη της άκρας ταπεινώσεως τον Αρχιποίμενος...
- Γέροντας Πορφύριος: Είχα πολύ ζήλο για τα πνευματικά
- Ὁμιλίες (3) π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου στήν Κυριακή ...
- Οι Τέσσερες προϋποθέσεις της Μ. Σαρακοστής α) Η δι...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 26 Φεβρουαρίου
- 26 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Κυριακή Τυροφάγου. Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου
- Ἡρωισμός. Κυριακή τῆς Τυρινῆς. (†) ἐπίσκοπος Γεώργ...
- Γέρων Παΐσιος ο Αγιορείτης. Σπάνιο ντοκυμαντέρ παρ...
- Το Ευαγγέλιο της Κυριακής. Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο...
- «Χαρὰ» διαβόλου καὶ χαρὰ τῶν ἀγγέλων. Κυριακὴ τῆς ...
- Ἡ Νηστεία μᾶς ἀποδεικνύει ὅλην τήν πανουργίαν, καί...
- Ἡ ἀληθής Νηστεία. Ἀρχιμ. Μάρκου Μανώλη
- Αγία Γραφή 1.500 ετών βρέθηκε στην Τουρκία
- Διαγράψτε το ιστορικό περιήγησης στην Google πριν ...
- Ματαιώθηκαν οι καρναβαλικές εκδηλώσεις στη Γαλάτει...
- Τάφος της Παναγίας - Ελληνορθόδοξο προσκύνημα - Γε...
- Παραιτείται ενός μισθού του ο δήμαρχος Αμαρουσίου
- Ηχητικό Αγιολόγιο 25 Φεβρουαρίου
- 25 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Σαχάτζα Γιόγκα. Μία διεθνής γκουρουϊστική κίνησις....
- Ο Όσιος Έρασμος της Λαύρας των Σπηλαίων
- Ημερίδα για τον "Εγκεφαλικό Θάνατο" από την Ιερά Μ...
- Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος: «Εθνικό έγκ...
- Που καταντήσαμε! Η εταιρεία Apple με το συμβολικό ...
- Νέα απάτη με Trojan στο Facebook
- Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ περί φιλοεκσυγχρονι...
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Πρόεδρος συλλόγου μουσουλμάνων Ρόδου: «Δεν είμαστε...
- Οδυνηρό το εμπάργκο κατά της Γερμανίας στα προϊόντ...
- Τι συμβολίζει το άγαλμα στην Πλατεία Μεταξουργείου;
- Ἄγγελος Θεοῦ Παντοκράτορος εἶναι ὁ Ἱερεύς. Ἐπιστολ...
- Ἡ ἀπόλυτη ἀπαίτηση τοῦ Χριστοῦ μας
- Ηχητικό Αγιολόγιο 24 Φεβρουαρίου
- 24 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Όταν συνομιλούσες με τον Γέροντα Παΐσιο, είχες την...
- Ο Γέροντας Πορφύριος για τα λάθη των «ευσεβών» γονέων
- Η πανέμορφη Ελλάδα μας από ψηλά
- Η Γερόντισσα Μαρία της Γκατσίνα
- Η θρασύτατη απάντηση της εταιρείας " Νίκη Κουστένη...
- Μητροπολίτης Εδέσσης αντί Μεσσηνίας αποφάσισε η ΔΙΣ
- Ομολογία εσχάτης προδοσίας από τον Πάγκαλο. «Είμαι...
- Ευλαβείς σκέψεις του γέροντος Ευσεβίου Βίττη για τ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 23 Φεβρουαρίου
- 23 Φεβρουαρίου Συναξαριστής
- Τό Γ΄ Ἀντίφωνο τῆς Θείας Λειτουργίας καί ὁ Χριστός...
- Ὁ χριστιανικός γάμος . Π. Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος
- Η μητρότητα ως διακονία της γυναίκας. Σωφρόνιος το...
- Γέροντας Ιωσήφ Ησυχαστής και Σπηλαιώτης
- Η Google παρακολουθεί τους browsers Safari και Int...
- Παπα-Χαράλαμπος Διονυσιάτης
- Όρος Άθως. Εικόνες του Ιερού Τόπου 1848 -1963
- Άγιον Όρος. Πανήγυρις Αγίου Αθανασίου Αθωνίτου. Ι....
- Γέρων Άνθιμος Αγιαννανίτης. Ντοκυμαντέρ
- Προσοχή! Υποκλοπή του email και διευθύνσεων email...
- Αγρυπνία στον Ι. Ναό Αγίου Δημητρίου Μπραχαμίου υπ...
- Γέρων Παΐσιος ο Αγιορείτης. Όλο το βιβλίο σε αφήγη...
- Ο Σιωνισμός βρυγχάται. Βάνδαλοι στην Ιερουσαλήμ ξα...
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
►
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.