Παρασκευή 19 Αυγούστου 2011
Γέρων Κλεόπας Ηλιέ: Λόγος περί εξομολογήσεως
Ο όσιος Παΐσιος ο Μέγας λέγει ότι: «Η εξομολόγησις των λογισμών στον Πνευματικό είναι το θεμέλιο της πνευματικής ζωής και η ελπίς της σωτηρίας για όλους τους πιστούς»
Πατέρες και αδελφοί,
Ένα από τα μεγαλύτερα πνευματικά καθήκοντα των μοναχών αλλά και των λαϊκών χριστιανών, είναι η εξομολόγησις των αμαρτιών. Γι αυτό, όσα πρόκειται να είπω παρακάτω, θα έχουν σχέσι με αυτό το Μυστήριο.
Κατ’ αρχάς πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν μας ότι όλοι οι άνθρωποι είμεθα αμαρτωλοί ενώπιον του Θεού, άλλοι περισσότερο και άλλοι ολιγώτερο. Αυτό μας το λέγει και η Αγία Γραφή ως εξής: «Τίς γάρ ων βροτός, ότι έσται άμεμπτος, ή ως εσόμενος δίκαιος γεννητός γυναικός;» (Ιώβ 15, 14), ενώ ο Ευαγγελιστής Ιωάννης λέγει στην πρώτη του επιστολή στίχο 8 και 9 «Εάν είπωμεν ότι αμαρτίαν ούκ έχομεν, εαυτούς πλανώμεν και η αλήθεια ούκ έστιν εν ημίν. Εάν ομολογώμεν τας αμαρτίας ημών, πιστός έστι και δίκαιος, ίνα αφή ημίν τας αμαρτίας και καθαρίση ημάς από πάσης αδικίας».
Η εξομολόγησις για να είναι σωστή και ευάρεστος στον Θεό, πρέπει να έκπληροί τις έξης προϋποθέσεις:
Πρέπει να γίνεται ενώπιον του Πνευματικού.
Να είναι πλήρης. Δηλαδή να περιλαμβάνη όλα τα γενόμενα αμαρτήματα από τον εξομολογούμενο από την παιδική του ηλικία η από την τελευταία του εξομολόγησι και να μη αποκρύπτη τίποτε απ’ αυτά.
Να γίνεται με την θέλησή μας σύμφωνα με την Αγία Γραφή που λέγει: «Και εκ θελήματος μου εξομολογήσομαι αυτώ» (Ψαλμ. 21,7).
Να γίνεται με ταπείνωσι και συντριβή, όπως λέγει η Γραφή: «καρδίαν συντετριμμένην και τεταπεινωμένην ο Θεός ούκ εξουδενώσει» (Ψαλμ. 50,18).
Να είναι άσπιλος, δηλαδή να μη ενοχοποιή άλλους ο εξομολογούμενος, ούτε τους άλλους ανθρώπους, ούτε κάποιο από τα κτίσματα του Θεού, ούτε ακόμη και τον διάβολο, αλλά μόνο τον εαυτό του να θεωρή ένοχο και υπεύθυνο για τις πράξεις του, όπως λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος: «Εάν θέλης να κατηγορήσης κάποιον, μόνο τον εαυτό σου να κατηγορήσης», ενώ ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος λέγει: Λέγε και μη εντρέπεσαι: «ιδικό μου είναι το πρήξιμο, πάτερ, ιδική μου είναι και η πληγή από την ακηδία μου έγινε το τάδε και το τάδε έργο και όχι από άλ¬λον. Κανείς δεν είναι ένοχος γι’ αυτό ούτε άνθρωπος, ούτε πνεύμα, ούτε σώμα, ούτε κάποιος άλλος, παρά η οκνηρία μου».
Πρέπει να είναι ειλικρινής, δηλαδή να λέγη την αλήθεια ο χριστιανός και μόνο αυτά τα οποία έκανε ο ίδιος χωρίς να φανερώνη ονόματα προσώπων με τα όποια έχουν σχέση οι αμαρτίες του. Ο Θεός αγαπά την αλήθεια, κατά την μαρτυρία της Γραφής που λέγει: «έστι γάρ αισχύνη επάγουσα αμαρτίαν, και έστιν αισχύνη δόξα και χάρις» (Σοφία Σειράχ 4, 21). Η εντροπή αυτή την οποία υπομένεις στην εξομολόγησι σε απαλλάσσει από την εντροπή εκείνη την οποία με αισθανθούμε όλοι οι άνθρωποι την φοβερά εκείνη ημέρα της Μελλούσης Κρίσεως, όπως λέγει ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος στον 4ο Λόγο του: «Δεν γίνεται παρά μόνο με την εντροπή να λυτρωθής από την αιωνία εντροπή».
Η εξομολόγησις να είναι αποφασιστική, δηλαδή να πάρουμε μία μεγάλη απόφασι ενώπιον του Πνευματικού ότι δεν με αμαρτήσουμε πλέον με την βοήθεια της θείας Χάριτος και μάλιστα, καλλίτερα χιλιάδες φορές να αποθάνουμε, παρά να αμαρτήσουμε με την θέληση μας. Όποιος δεν επήρε αυτή την απόφαση είναι με το ένα πόδι του στον Πνευματικό και με το άλλο στην αμαρτία. Μερικοί εξομολογούνται με το στόμα, ενώ με την καρδιά τους επιθυμούν πάλι την αμαρτία, ομοιάζοντες με τον σκύλο, ο όποιος επιστρέφει πάλι στο ίδιο ξέραμά του η με το χοίρο που, ενώ λούζεται και πλένεται, πάλι επιστρέφει μέσα στις λάσπες και κυλίεται.
Άλλοτε πάλι πολλοί πιστοί κάνουν την εξομολόγηση από συνήθεια, επειδή επλησίασε η Γέννησις του Κυρίου η το Πάσχα η διότι κινδυνεύουν να αποθάνουν. Διαβάζουμε στο Γεροντικό ότι ένας μεγάλος ησυχαστής έβλεπε τις ψυχές να κατεβαίνουν στον άδη, όπως πέφτουν οι νιφάδες του χιονιού στην περίοδο του χειμώνος, και αυτές όχι γιατί δεν εξομολογούντο, αλλά δεν εξομολογούντο σωστά και με την απόφαση να μην αμαρτήσουν πλέον. Γι’ αυτό λέγει ο Μέγας Βασίλειος ότι τίποτε δεν ωφελεί η εξομολόγησις αυτόν που εξομολογείται, αν δεν μισεί με την καρδιά του την αμαρτία, διότι δεν έχει καμμία ελπίδα διορθώσεώς του.
Στην συνέχεια σημειώνουμε τους τρόπους με τους oποίους ο πιστός, μετά την καθαρή εξομολόγηση που έκανε στον Πνευματικό, θα ημπορέση να διαφυλαχθή από τις διάφορες πτώσεις στην αμαρτία:
Πρώτος τρόπος αποφυγής της αμαρτίας είναι η μνήμη του θανάτου και των εξομολογηθέντων αμαρτιών. Αυτό έκανε ο Προφήτης Δαβίδ, ο όποιος, μετά την συγχώρησι που έλαβε από τον Θεό για τις δύο μεγάλες αμαρτίες του, είχε πάντοτε προ των οφθαλμών του τον θάνατο, όπως ο ίδιος λέγει: «Ότι την ανομία μου εγώ γινώσκω και η αμαρτία μου ενώπιον μου εστί διά παντός» (Ψαλμ. 50, 4).
Η μνήμη του θανάτου μας βοηθή να μην αμαρτάνουμε όπως λέγει και η Γραφή: «Υιέ, μιμνήσκου τα έσχατα σου, και εις τον αιώνα ουχ αμαρτήσεις» (Σοφία Σειράχ 7,.16). Ενώ η υπενθύμισις των αμαρτιών δεν θα πρέπη να καταλήγη σε λεπτομέρειες, διότι υπάρχει ο κίνδυνος εκ¬δηλώσεως της εμπάθειας του ανθρώπου.
Μετά την εξομολόγηση ν’ αποφεύγονται οι αιτίες της αμαρτίας. Οι φιλόσοφοι λέγουν ότι, οι ίδιες αιτίες κηνούν πάντοτε στις ίδιες αμαρτίες. Προπαντός αυτοί που έπεσαν σε σαρκικές αμαρτίες πρέπει πολύ ν’ αποφεύγουν τις εμπαθείς φιλίες και συνομιλίες με πρόσωπα με τα όποια ημάρτησαν. Η Αγία Γραφή μας λέγει ότι «αυτός που φοβάται τον κίνδυνο, δεν θα πέση σ’ αυτόν» (Σοφία Σειράχ 3,25).
Το τρίτο όπλο αποφυγής της αμαρτίας είναι η συχνή εξομολόγησις. Απ’ αυτή προέρχονται πέντε ωφέλειες:
Όπως τα πουλάκια δεν επιστρέφουν πάλι, όταν βρουν την φωλιά τους χαλασμένη, έτσι και οι δαίμονες φεύγουν για πάντα απ’ αυτούς που εξομολογούνται συχνά, διότι έτσι τους χαλούν τις φωλιές και τις παγίδες. Ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης λέγει: «Για ποιά αιτία ο Νεεμάν ο Σύρος λούσθηκε επτά φορές, στον Ιορδάνη; Για να διδάξη όλους μας ότι πρέπει συχνά να εξομολογούμεθα, να λουζώμεθα στα νερά της μετανοίας». Και συνεχίζει λέγοντας: «Είπα να εξομολογούνται συχνά και οι Τιμιώτατοι Πατριάρχαι, αρχιερείς, Πνευματικοί, Ιερείς, διότι σε μερικούς τόπους εχάλασε η καλή αυτή συνήθεια για τέτοια ιερά πρόσωπα. Απορώ πράγματι. Για ποιά αιτία, προτρέπετε άλλους να κάνουν το έργο αυτό... διότι μόνο ο πάπας φαντάσθηκε τον εαυτό του αναμάρτητο και ποτέ οι πατριάρχαι και αρχιερείς της Ανατολικής Εκκλησίας». Ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος μας λέγει: «Εάν ομολογώμεν τας αμαρτίας ημών, πιστός έστι και δίκαιος, ίνα άφη ημίν τας αμαρτίας και καθαρίση ημάς από πάσης αδικίας» (Α΄ Ιωάν. 1,4).
Εάν δεν γίνεται συχνή εξομολόγησις, δυσκολότερα ξερριζώνονται τα πάθη από μέσα μας. Όπως το γέρικο και μεγάλο δένδρο δεν μπορεί να κοπή με μία μόνο τσεκουριά, έτσι και ένα συνηθισμένο κακό δεν μπορεί να εκδιωχθή με μία μόνο συντριβή της καρδίας, αλλά με πολλές.
Ο άνθρωπος που εξομολογείται συχνά, διατηρεί ευκολώτερα στην μνήμη του τα παραπτώματα που διέπραξε από την τελευταία έξομολόγησι του, εν αντιθέσει με εκείνον που εξομολογείται σπανίως και δυσκολεύεται να κάνη ακριβή και λεπτομερή εξομολόγησι. Γι’ αυτό ο διάβολος, όταν θα εμφανισθή στην ώρα του θανάτου του, δεν θα έχη να του παρουσιάση τίποτε, εφ’ όσον πάντοτε λεπτομερώς τα εξωμολογείτο.
Αυτός που εξομολογείται συχνά, έστω και να πέφτη στο ίδιο θανάσιμο ίσως αμάρτημα, τρέχει αμέσως να εξαγορεύση την αμαρτία του, λαμβάνει πάλι την άφεσι και την Χάρι του Θεού και έτσι ελαφρύνει την συνείδησί του από το βάρος της αμαρτίας.
Η τέταρτη ωφέλεια είναι ότι ο εξομολογούμενος συχνά, εάν τον εύρη η ώρα του θανάτου, είναι ψυχικά έτοιμος, έχει την Χάρι του Θεού και την ελπίδα της σωτηρίας του. Ο Μέγας Βασίλειος λέγει ότι: «Ο διάβολος πηγαίνει πάντοτε στην ώρα του θανάτου των δικαίων και των αμαρτωλών, μήπως και εύρη τον άνθρωπο στην αμαρτία για να του πάρη την ψυχή».
Η πέμπτη ωφέλεια είναι ότι ο εξομολογούμενος συχνά αγωνίζεται να εγκρατεύεται από την αμαρτία, ενθυμούμενος ότι πριν ολίγες ημέρες πάλι εξομολογήθηκε και έχει να λάβη κανόνα και μεγάλη εντροπή ενώπιον του Πνευματικού του, ο όποιος με τον ελέγξη γι’ αυτά που πάλι έκανε.
Το τέταρτο όπλο αποφυγής της αμαρτίας είναι η ενθύμησις της εσχάτης Κρίσεως και η απόκρισης που με δώση ο Δίκαιος Κριτής την ήμερα εκείνη στους αμαρτωλούς: «Πορεύεσθε απ’ εμού οι κατηραμένοι εις το πυρ το αιώνιων το ήτοιμασμένον τω διαβόλο και τοις αγγέλοις αυτού» (Ματθ. 25, 41).
Το πέμπτο όπλο είναι η μνήμη των αιωνίων βασάνων του Άδου, δηλαδή η μνήμη ότι η αμαρτία μας αποχωρίζει από τον Θεό και την ευφροσύνη των δικαίων και ότι τα αιώνια βάσανα του Άδου, τα όποια, όταν τα σκεπτώμεθα, δεν με βασανίσουν την ψυχή μας, διότι η ενθύμησίς τους με μας προκαλέση μετανοια.
Και τώρα εν κατακλείδι αυτού του κηρύγματος μου, παρακαλώ όλους τους αγαπητούς μου αδελφούς, που με διαβάσουν αυτές τις σειρές να προσεύχωνται για μένα τον ανάξιο και πολύ αμαρτωλό να με βοηθήση ο Θεός να θέσω και εγώ μία καλή αρχή και να μη ξεχάσω αυτά που σάς είπα. Αμήν.
Ιερομονάχου Κλεόπα Ηλιέ
«Πνευματικοί Λόγοι»
εκδ. Ορθόδοξη Κυψέλη»
Θεσσαλονίκη 1992
impantokratoros.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
▼
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
-
▼
Αυγούστου
(235)
- Ιερά Αποκάλυψις. (Μέρος 15ο). Ομιλίες π. Αθανασίου...
- Ἡ ἱστορία τῆς Ἁγίας Ζώνης καί θαύματα.
- Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ προς «Ελληνική Ένωσ...
- Τεράστια τζαμιά κατάντησαν το ΟΑΚΑ και το ΣΕΦ...
- Μηδένα προ του τέλους μακάριζε...
- Σύγχρονα θαύματα του Οσίου Αρσενίου του Καππαδόκου...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 31 Αυγούστου
- 31 Aυγούστου Συναξαριστής
- Ἐνδυμασία. π. Φιλοθέου Ζερβάκου
- Γέροντος Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου. Λόγοι Δ΄. Βοήθεια...
- Για την Υπομονή και τη Μακροθυμία . Μέγας Βασίλειος
- Τι είναι το WICCA
- Ιερά Αποκάλυψις. (Μέρος 14ο). Ομιλίες π. Αθανασίου...
- Δες το πριν ... πεθάνεις
- Η Alpha Bank αναγνωρίζει τα Σκόπια ως.. Μακεδονία!!!
- Η τριάδα της καταστροφής της παιδείας
- Ηχητικό Αγιολόγιο 30 Αυγούστου
- 30 Αυγούστου Συναξαριστής
- Προσευχὴ κατὰ τὴν παρασκευὴν τοῦ προσφόρου. Ὑλικὰ ...
- Ἐχθρικές προσβολές. π. Φιλοθέου Ζερβάκου
- Ἐγκωμιαστικὸς Λόγος εἰς τὴν Ἀποτομὴν τοῦ Ἁγίου Ἰωά...
- Το «κεράκι» πριν από το Ευαγγέλιο. Μνήμη αποτομής ...
- Συγκλονιστικό θαῦμα τοῦ Ὁσίου Ἰωάννου τοῦ Ρώσου.
- Ηχητικό Αγιολόγιο 29 Αυγούστου
- 29 Αυγούστου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου. Λόγοι Δ΄. Οἱ παρ...
- Ο μόνος φιλάνθρωπος. Ιουστίνος Πόποβιτς
- Ἡ Ὀρθοδοξία μας. «Ἡ πλάνη τῶν αἱρετικῶν» Π. Ἀντών...
- Τα γερμανικά Lidl μετά την αργία του Δεκαπενταύγου...
- O Κατάλογος των 1587 Κυπρίων Αγνοουμένων ...για να...
- Βρέφος ανένηψε από βαθύ κώμα, 4 ημέρες αφού είχε δ...
- Οι Τράπεζες σκοτώνουν φανερά ανθρώπους; Το έκανε η...
- «Το Facebook οδηγεί τους νέους στα ναρκωτικά!»
- Ηχητικό Αγιολόγιο 28 Αυγούστου
- 28 Αυγούστου Συναξαριστής
- Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου
- Ὁ ὀρθόδοξος ἀσκητισμός καί ὁ Γέροντας Πορφύριος
- Νικηφόρος ο λεπρός (1890-1964) της καρτερίας αθλητ...
- Ομιλία εις την Παραβολήν του τα μύρια τάλαντα οφεί...
- Γέροντος Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου. Λόγοι Δ΄. 1)Ἐπιδρ...
- Μη λέτε ψέμματα ο ένας στον άλλο. Μέγας Αθανάσιος
- Ἡ Ὀρθοδοξία μας. «Κορυφαία τῆς Ἐκκλησίας καί Μητέρ...
- Οι αμαρτίες μας. Κυριακή ΙΑ΄ Ματθαίου (Ματθ. 18,23...
- Ομιλία π Αθανασίου Μυτιληναίου στην Κυριακή ΙΑ΄ Μα...
- Ιερά Αποκάλυψις. (Μέρος 13ο). Ομιλίες π. Αθανασίου...
- «Εγκεφαλικά νεκρή» γυναίκα ανακάμπτει επειδή ο σύζ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 27 Αυγούστου
- 27 Αυγούστου Συναξαριστής
- Δῶρα Θεοῦ. Ἁγίου Ἰωάννου τῆς Κρονστάνδης.
- Παραμονὴ ὥς τὴν ἀπόλυση. Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστ...
- Η σχισματική εκκλησία των Σκοπίων, «αγιοποίησε» το...
- Πρόγραμμα συνεδρίου με θέμα «Μοναχισμός». (31-8 έω...
- Πότε πήρε επίσημη θέση η Εκκλησία για τις μεταμοσχ...
- Μερικά σταχυολογήματα αντί μνημοσύνου για τον θρ...
- «Τα σημερινά σχολεία προσπαθούν τα παιδιά να μην μ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 26 Αυγούστου
- 26 Aυγούστου Συναξαριστής
- Ο Άγιος Κοσμάς και η Παιδεία του Γένους. Κωνσταντί...
- Το πιο ισχυρό χαρτί της Νέας Τάξης είναι το περίφη...
- Στο «φως» σειρά διεθνών κυβερνοεπιθέσεων - Οι μεγα...
- Γ.Γ. Επικοινωνιών καθ. Σ.Κάτσικας: "Η Κάρτα του Πο...
- Kύπρος: Ανήσυχος ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων για την ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 25 Αυγούστου
- 25 Αυγούστου Συναξαριστής
- Λιβύη: Λεηλατήθηκε ο παλαιότερος ορθόδοξος ναός στ...
- 24 Αυγούστου (Διακομιδή Σκηνώματος) : Η εορτή του ...
- Ἡ ἀγάπη καί οἱ βαθμίδες της. Αγίου Κοσμά του Αιτωλού.
- Φωτογραφίες και βίντεο από τις εκδηλώσεις εορτασμο...
- Ο Μητρόπολίτης Κονίτσης Ανδρέας για τον εορτασμό τ...
- Η Ιερά Μητρόπολη Ξάνθης καταγγέλλει αισχρό "θεατρι...
- Γιατί δεν θέλουν τους Έλληνες;
- Ηχητικό Αγιολόγιο 24 Αυγούστου
- 24 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος (κατά τόν Γέροντα Πορφύριο)
- Η εορτή της Παναγίας στην Αργολίδα
- Ο Μητροπολίτης Γλυφάδας Παύλος, τέλεσε Τρισάγια στ...
- Κατήργησε προσευχή και εθνικό ύμνο ο άθεος Καμίνης
- Ιερό Κοινόβιο Οσίου Νικοδήμου. Συνέδριο για τον μο...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 23 Αυγούστου
- 23 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ἡ Ὀρθοδοξία μας. «Γραφική κατοχύρωση τῆς τιμῆς τῆς...
- Ἡ σωτηρία τῆς ψυχῆς. Γέροντος Ἀρσενίου Μπόκα.
- Ἐπίδραση τοῦ εὑρύτερου περιβάλλοντος στόν ἄνθρωπο....
- Ἅγιος Ἀθανάσιος ὁ Μέγας - Λόγος γιὰ τοὺς κοιμηθέντες
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Γέροντας του σκλαβωμένου...
- Για την Υπομονή που γίνεται για την Αγάπη του Θεού...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 22 Αυγούστου
- 22 Aυγούστου Συναξαριστής
- Το λάθος που κάνουν πολλοί νομίζοντας ως αρετή την...
- Μετὰ τὸν ἐκκλησιασμὸ. Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου.
- Γονείς και παιδιά στο περιβάλλον της "Νέας Εποχής"
- Ἡ Ὀρθοδοξία μας. «Ἡ τιμή τῆς Θεοτόκου» Π. Ἀντώνιο...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 21 Αυγούστου
- 21 Aυγούστου Συναξαριστής
- Κυριακή Ι΄ Ματθαίου
- Ο π. Τύχων κι ο ληστής
- Πού παραδινόμαστε; Αγ. Ιωάννης της Κρονστάνδης
- Για το Πνεύμα της Λύπης Aββάς Κασσιανός
- Ηχητικό Αγιολόγιο 20 Αυγούστου
- 20 Αυγούστου Συναξαριστής
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
►
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.