Του Κωνσταντίνου Χολέβα
Το αίτημα για την αλλαγή της γλώσσας των λειτουργικών κειμένων με βρίσκει
ριζικά αντίθετο. Πολλοί έγραψαν σχετικά και εξέφρασαν ουσιαστικά
επιχειρήματα κατά των καινοτομιών που άκριτα ζητούνται από ορισμένους.
Θα ήθελα να μείνω λίγο περισσότερο στο επιχείρημα των «καινοτόμων» ότι
δήθεν θα φέρουμε τους νέους στην Εκκλησία αν χρησιμοποιηθεί επισήμως η
απλή νεοελληνική στη Θεία Λειτουργία και γενικά στις Ακολουθίες και στην
υμνογραφία.
Πρώτον:
Θυμίζω ότι ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος πειραματίσθηκε επί
ένα έτος στο θέμα αυτό. Δηλαδή επί ένα χρόνο ο Απόστολος και το
Ευαγγέλιο διαβάζονταν στους Ναούς της Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών και στο
πρωτότυπο και στη νεοελληνική απόδοση από το Εκλογάδιον. Ο ίδιος
διεπίστωσε ότι δεν υπήρξε αυξημένη προσέλευση των νέων αγοριών και
κοριτσιών και τελικά
κατήργησε τον πειραματισμό. Άλλα είναι τα εμπόδια για τη μειωμένη προσέλευση νέων και όχι η γλώσσα.
Δεύτερον:
Ο νέος και η νέα θέλουν πρωτίστως ζεστασιά ψυχής, ενδιαφέρον, αγάπη. Αν
ο εφημέριος, ο πνευματικός, ο κάθε κληρικός ή και ο κατηχητής τους
προσεγγίσουν με ειλικρίνεια τότε θα ξεπερασθούν τα οποιαδήποτε γλωσσικά
προβλήματα. Σε ενορίες που έχω δει στην Ελλάδα και στην Κύπρο, όταν
υπάρχουν κληρικοί με αγάπη για τη νεότητα εκεί γεμίζουν οι ναοί από
εφήβους και κορίτσια ακόμη και στις αγρυπνίες. Η παραδοσιακή γλώσσα και η
βυζαντινή Υμνογραφία έλκουν τους νέους μας αν κάποιος είναι κοντά τους
και τους βοηθεί να καταλάβουν.
Τα παιδιά που από
μικρά εκκλησιάζονται και κυρίως εκείνα που πηγαίνουν
κοντά στους ψάλτες και μαθητεύουν δεν έχουν κανένα πρόβλημα γλωσσικής
κατανοήσεως.
Αντιθέτως τα παιδιά που μεγαλώνουν μακριά από τον Ναό θα
έχουν μονίμως πρόβλημα κατανοήσεως έστω κι αν «μεταφρασθούν» τα
λειτουργικά κείμενα.
Τρίτον:
Πιστεύω ότι το πρόβλημα για τους νέους είναι κυρίως η ελλιπής κατήχησή
τους στα δόγματα και στις αλήθειες της Ορθοδόξου Πίστεως. Κι αν ακόμη
αποδώσουμε «Τα Σα εκ των Σων» και πούμε «τα δικά Σου από τα δικά Σου» τι
θα καταλάβει ο ακατήχητος; Ποια δικά Σου; Σε ποιόν αναφερόμαστε και
γιατί; Ομοίως αν ακούσει ο νέος τη φράση «Ευλογημένη η βασιλεία του
πατέρα» αντί «Ευλογημένη η βασιλεία του πατρός» ποια η διαφορά; Το
πρόβλημά του παραμένει είτε ακούσει την παραδοσιακή ελληνική του Ιω.
Χρυσόστομου και του Μ. Βασιλείου είτε ακούσει τη σύγχρονη ελληνική. Το
τι εννοούμε «Βασιλεία του Θεού» είναι το ζητούμενο και τα τυχόν κενά
κατανοήσεως δεν οφείλονται στη γλωσσική μορφή, αλλά στην κατήχηση που
γίνεται πλημμελώς ή δεν γίνεται διόλου στο Ναό, στο σπίτι και στο
σχολείο.
Τέταρτον:
Η γλωσσική πενία πολλών νέων έχει φθάσει σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και
μία δόκιμη νεοελληνική (ευπρεπή και όχι ακραία) δεν την καταλαβαίνουν
πλήρως. Άρα διαρκώς θα υπάρχει το αίτημα και νέας «μεταφράσεως» στο
όνομα της καλύτερης κατανοήσεως. Θα προκληθεί σύγχυση και ανταγωνισμός
μεταξύ διαφόρων νεοελληνικών αποδόσεων που θα διαφημίζονται, άλλη μεν ως
πιο συντηρητική, άλλη ως πιο προοδευτική κ.λ.π. Όμως η Εκκλησία πρέπει
να λειτουργεί παιδευτικά και μορφωτικά. Δεν θα υποβιβάσουμε την ιερότητα
της Θείας Λειτουργίας στο όνομα του λαϊκισμού και της δήθεν
προσεγγίσεως των νέων.
Αλλά θα προσπαθήσουμε να αναβιβάσουμε το γλωσσικό
επίπεδο των παιδιών μας μέσω και της Θείας Λειτουργίας, αλλά και με
άλλους τρόπους. Παραμένει πάντα η θεμελιώδης αρχή ότι η συμμετοχή στη
λατρευτική ζωή είναι για τον Ορθόδοξο Χριστιανό μία βιωματική και όχι
ορθολογιστική προσέγγιση.
Πέμπτον:
Γράφουν κάποιοι ότι ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος βοήθησαν τους σλαβικούς
λαούς να αποκτήσουν λειτουργικά κείμενα στη γλώσσα τους, διότι δεν
καταλάβαιναν τα ελληνικά. Σύμφωνοι, αλλά για τους Σλάβους πράγματι η
βυζαντινή ελληνική ήταν ξένη γλώσσα.
Ενώ για τα ελληνόπουλα η
λειτουργική και υμνογραφική μας γλώσσα ΔΕΝ είναι ξένη γλώσσα.
Είναι απλώς μια παλαιότερη μορφή της δικής τους γλώσσας.
Πώς γίνεται όλα τα νέα παιδιά μας, αγόρια και κορίτσια, να μαθαίνουν άριστα
μία και δύο ξένες γλώσσες και από την άλλη πλευρά να τα θεωρούμε
ανίκανα να μάθουν τις ελληνικότατες 100-200 λέξεις που πιθανόν να τους
δυσκολεύουν μέσα στα εκκλησιαστικά κείμενα;
Άλλωστε όσοι τελείωναν μέχρι το 1980 το Εξατάξιο Γυμνάσιο είχαν
διδαχθεί επί 6 χρόνια Αρχαία Ελληνικά σε επίπεδο ικανοποιητικό ώστε να
κατανοούν την Καινή Διαθήκη στο πρωτότυπο. Και εν πάση περιπτώσει αν
το σημερινό σχολείο αφήνει γλωσσικά κενά ας βελτιώσουμε την
ελληνομάθεια στο σχολείο. Όχι να μεταφέρουμε το πρόβλημα μέσα στην
Εκκλησία!
Ας παύσουν, λοιπόν, οι οπαδοί των δήθεν καινοτομιών να προφασίζονται προφάσεις εν αμαρτίαις.
Ας μην χρησιμοποιούν τους νέους μας ως πρόσχημα διαλύσεως της Ορθοδόξου Λειτουργικής Παραδόσεως.
Η Εκκλησία σε πολύ πιο δύσκολα χρόνια λειτούργησε ως σχολείο για τα
παιδιά των υποδούλων. Έτσι και σήμερα πρέπει να κρατήσει τον
παραδεδομένο γλωσσικό τύπο της λατρευτικής ζωής για να καταστεί σχολείο
Πίστεως, ήθους και γλώσσας για μικρούς και μεγάλους. Η σημερινή
υποδούλωση του Γένους στην υλιστική παγκοσμιοποίηση, στον ευδαιμονισμό,
στην πανθρησκεία και στον εθνομηδενισμό είναι μία άλλη μορφή δουλείας
που δεν απειλεί το σώμα, αλλά το πνεύμα και την ψυχή μας. Εμμένοντες στα
πάτρια θα αντισταθούμε και θα νικήσουμε. Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
τόνιζε ότι «Ψυχή και Χριστός σας χρειάζονται»! Και προσέθετε: Να έχετε στο χωριό σας σχολείον ελληνικόν, διότι και η Εκκλησία μας είναι εις την ελληνικήν»!
πηγή eiet2
aktines.blogspot.com
panayiotistelevantos.blogspot.com
Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
-
▼
Σεπτεμβρίου
(225)
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. 1.«Τό ἐσχατολογικό κήρυ...
- Το Άγιον Όρος και η προσφορά του. Πρωτοπρεσβυτέρου...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο...
- Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμ...
- Όχι στην «κουτοπόνηρη» Κάρτα φακελλώματος του πολί...
- Κάρτα Πολίτη (και κάθε προάγγελός της ). Υπάρχουν ...
- Οι νέοι και η γλώσσα των λειτουργικών κειμένων
- 30 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Στάρετς Βαρσανούφιος , Γεροντικόν - Ὁσίων Ρώσσων Π...
- Σε δημόσια διαβούλευση η κάρτα του πολίτη. Ξεκίνη...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο...
- Ἐπίθεση κατά τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας: Θεολογία τ...
- Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμ...
- Μουσική Rock- Hard Rock, Αντίστροφα / Υποσυνείδητ...
- Η Αποκάλυψη του Θεού στην ανθρώπινη καρδιά. Ιερομο...
- 29 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Αββάς Ισαάκ ο Σύρος. Άπαντες οι Ασκητικοί Λόγοι κα...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Η Φιλοκαλία. Μωυσής Αγιορείτης
- Η Θεία Κοινωνία που βλάστησε στάχυα «Λειμωνάριον τ...
- Κεφάλαιον ΙΑ΄.- Περί Αγάπης και Συγχωρητικότητος π...
- O προάγγελος της Κάρτας Πολίτη - Σχεδιάζουν την ηλ...
- Όσιος Ισαάκ ο Σύρος Άγιος που εορτάζει στις: 28/0...
- 1)Ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν συζύγων 2)Ἡ πιστή σύζυγος καί...
- Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμ...
- 28 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Περί εμφανίσεων του γέροντος Παϊσίου, προφητειών κ...
- Μόνο αυτό που βγαίνει από το στόμα μας μάς κάνει α...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Κεφάλαιον ΙΑ΄.- Περί Αγάπης και Συγχωρητικότητος π...
- "Σουρωτήρι" και αναξιόπιστη η νέα (RFID -Radio-fre...
- Ναυάγιο και πάλι στον διάλογο με τούς Ρωμαιοκαθολι...
- 27 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Ομολογία Φανατισμού... Μια ταπεινή απάντηση (Συνεχ...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Άραγε, έχει αγιαστεί αυτή η μερίδα;
- Κεφάλαιον ΙΑ΄.- Περί Αγάπης και Συγχωρητικότητος π...
- Το αληθινό πρωτείο π. Γεωργίου Μεταλληνού
- Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμ...
- Ολική ανατροπή της πολύχρονης κατασπιλώσεως της υπ...
- Τι είναι η προσκύνηση. Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός
- Τα γηρατειά . Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης
- Ομιλίες (3) π.Σάββα Αγιορείτου περί Τιμίου Σταυρού
- Ο Παπουλάκος για τα άθεα γράμματα
- Ο Χριστός βρίσκεται μέσα μου πάντα Γέροντας Ιάκωβ...
- 26 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Μετάσταση Ιωάννου του Θεολόγου
- Το Πατριαρχείο Βουλγαρίας λέει ΟΧΙ στο Διάλογο με ...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Περί προετοιμασίας για την Μετάληψη των Αχράντων Μ...
- Κεφάλαιον Ι΄.- Περί Υπερηφανείας, Αυτομεμψίας και ...
- Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμ...
- Ἡ καλή ἀρχή μιᾶς οἰκογένειας καί ἡ διαφορά χαρακτή...
- Adobe: προειδοποίηση κρίσιμου κενού ασφαλείας σε F...
- 25 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Κεφάλαιον Ι΄.- Περί Υπερηφανείας, Αυτομεμψίας και ...
- Ἰωάννης Τάτσης, Σχεδιάζεται ἡ σύγκλησις «Μεγάλης Σ...
- Φρένο στην χειροτονία όσων θέλουν να γίνουν ιερείς...
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ για το διάλογο με...
- Τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν Σιλουανοῦ τοῦ Ἀ...
- Ὅσιος Σιλουανὸς ὁ Ἀθωνίτης - Λόγοι (ἀπάνθισμα)
- Ὅσιος Σιλουανὸς ὁ Ἀθωνίτης - Βίος & Διδασκαλία [zi...
- Έκκληση Βοήθειας - Ιερόν Κελλίον Αγ. Αποστόλων - ...
- 24 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Μακάριοι οι ελεήμονες. (Ομιλία +κείμενο). Ομιλίες...
- Υπάρχουν και δημοσιογράφοι που δεν ανήκουν στην «ν...
- Η Αποκάλυψη του Ιωάννη επαληθεύεται...Βρετανία: βά...
- Οί Δέκα Ἐντολές
- Αφγανές που ζουν σαν αγόρια . Παγιωμένη η πρακτική...
- Γέρακας : Ζει δίπλα μας και χρειάζεται την βοήθειά...
- Ὁ ρόλος τῆς Ἐκκλησίας : Ἡ θεραπεία τῆς ἀνθρώπινης ...
- Γέροντας Παΐσιος Περί ομοιοπαθητικής.
- Ποιοί κατέστρεψαν τους αρχαίους Ναούς;
- Βίος Νεομάρτυρος Αγίου Ιωάννου του εκ Κονίτσης (+2...
- 23 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Άγιος Σεραφείμ της Βίριτσα
- Πληροφόρηση και «παραπληροφόρηση» για την «Κάρτα τ...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Κεφάλαιον Ι΄.- Περί Υπερηφανείας, Αυτομεμψίας και ...
- Εναλλακτικές μέθοδοι θεραπείας (Reiki - Γιόγκα – Β...
- Ο τρόπος που αντιλαμβάνονται την δικαιοσύνη οι πολ...
- 22 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Κεφάλαιον Ι΄.- Περί Υπερηφανείας, Αυτομεμψίας και ...
- Μεγάλου Βασιλείου. - «Καθελώ μου τας αποθήκας και...
- Οι σημερινοί νέοι δυσκολεύονται να πλησιάσουν γενι...
- Ὁ σεβασμός καί ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν συζύγων (σύμφωνα...
- 21 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Επιστολή του Μητροπολίτη Κυθήρων Σεραφείμ προς την...
- Η σπουδαιότητα του Ορθοδόξου Μοναχισμού του π. Γεω...
- Κεφάλαιον Ι΄.- Περί Υπερηφανείας, Αυτομεμψίας και ...
- Ερωτήματα προς τον π. Σαράντη Σαράντο και Απάντηση...
- 1)Ποιός εἶναι ὁ ὀρθός βίος τῶν γονέων 2) Γιά νά μ...
- 20 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Ό Ταξιάρχης του Μανταμάδου
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο ...
- Η‘ Διδασκαλία για την μνησικακία Αββάς Δωρόθεος
- Κεφάλαιον Ι΄.- Περί Υπερηφανείας, Αυτομεμψίας και ...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.