Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2011

Επώνυμη επιστολή διαμαρτυρίας πιστών προς το Μητροπολίτη Πρεβέζης Μελέτιο για την τέλεση της Θείας Λειτουργίας στη δημοτική


Επιστολή προς τον Σεβ. Μητροπολίτη Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. κ. Μελέτιο έστειλαν ενορίτες του Αγ. Γεωργίου Φιλιππιάδος, με την οποία εκφράζουν την δυσαρέσκειά τους και τον προβληματισμό τους για την ανάγνωση των ευχών της θείας Λειτουργίας εις την Δημοτικήν. Οι ενορίτες μάλιστα έφθασαν στο σημείο να αποχωρήσουν από την εκκλησία, κάτι που έκαναν με βαριά καρδιά. Οι δυσαρεστημένοι ενορίτες θέτουν μια σειρά ερωτημάτων προς τον μητροπολίτη κ. Μελέτιο, ο οποίος επιμένει χωρίς την έγκριση της Ιεράς Συνόδου, να τελείται στη Δημοτική γλώσσα η Θεία Λειτουργία. Η επιστολή έχει ως εξής:

Άγιος Γεώργιος 15 Οκτωβρίου 2011
ΠΡΟΣ: Τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ιεράς Μητροπόλεως Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. κ. Μελέτιο.

Σεβασμιότατε!
Συμμετέχοντες στη Θεία Λειτουργία της περασμένης Κυριακής (09.10.2011) ακούσαμε, για πρώτη φορά, τον κατά πάντα άξιο Ιερέα μας πατέρα Ανδρέα, να διαβάζει τις ευχές στη Δημοτική γλώσσα...
Προ αυτής της δυσάρεστης, για μας, έκπληξης μερικοί από μας, αντιδρώντας στην αιφνίδια αυτή «καινοτομία», δεν καταφέραμε να συγκρατήσουμε τον εαυτόν μας και αποχωρήσαμε… πράξη για την οποία ασφαλώς δεν μπορεί να είμαστε ικανοποιημένοι, αλλά ούτε και ήρεμοι με τέτοιας μορφής πρωτοβουλίες που προσπαθείτε από καιρό να εισαγάγετε στη Λατρευτική τάξη της Εκκλησίας μας και ερήμην της Ιεράς Συνόδου…

Έχουμε υπόψη μας τις προσπάθειες που καταβάλλετε, προκειμένου στελέχη σας να πειθαναγκάσουν τους Ιερείς της Μητροπόλεώς μας να προσχωρήσουν στη δική σας άποψη, όπως και τον από καιρό Δημόσιο διάλογο που ξεκίνησε με αφορμή την πρωτοβουλία σας αυτή. Ασφαλώς και εμείς δεν είμαστε ούτε οι αρμόδιοι, ούτε και οι καταλληλότεροι να αποφανθούν για τέτοιου είδους ζητήματα, που αφορούν στο σύνολο της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας.
Υπάρχει για την Ελλαδική μας Εκκλησία το αρμόδιο όργανο της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, μέλος της οποίας είστε και Εσείς. Ως πλήρωμα όμως της Ενορίας μας, (που στην προκειμένη πρωτοβουλία σας παντελώς αγνοείτε) έχουμε αυτονόητα την υποχρέωση όχι μόνο να ανησυχούμε για τέτοιες μονομερείς πρωτοβουλίες, αλλά και να διατυπώσουμε με τον κοινό μας νου σοβαρούς προβληματισμούς σε ό,τι αφορά τη μεθοδολογία σας, προκειμένου η άποψή σας να γίνει πράξη σε όλους τους Ιερούς Ναούς της Μητροπόλεώς μας.
1. Ασφαλώς και δεν παραβιάζεται κανένας Ιερός Κανόνας με τη μεταγλώττιση των κειμένων. Η αφετηρία, όμως, αυτή Σεβασμιότατε πιστεύετε πως είναι ο ασφαλής δρόμος να λαμβάνει κάθε Μητροπολίτης για τέτοια θέματα μονομερείς αποφάσεις για τη Μητρόπολή του και χωρίς την έγκριση της Ιεράς Συνόδου; Αν μέχρι σήμερα δεν έχετε πείσει τα μέλη της Ιεράς Συνόδου για την ορθότητα και αποτελεσματικότητα του μέτρου σας, προς τι αυτή η εμμονή και βιασύνη σας να πρωτοπορήσετε στη Μητρόπολή μας;
Υπάρχουν ασφαλώς ένθεν κακείθεν αξιόλογα επιχειρήματα, τα οποία δεν μπορεί και δεν πρέπει να αγνοηθούν, όμως τη λύση σε τέτοια και για πολλά άλλα θέματα που ταλανίζουν την Εκκλησία μας πιστεύετε πως μπορεί να τη δίνει μονομερώς κάθε Μητροπολίτης στη Μητρόπολή του; Επί αιώνες οι θεόπνευστες γραφίδες των Πατέρων και υμνογράφων της Εκκλησίας μας θεολογούν και υμνολογούν τον Λόγο του Θεού, χωρίς ποτέ να εγερθούν ζητήματα κατανόησης της γλώσσας.
Κι αν δεχθούμε, πως σήμερα ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για ένα τέτοιο βήμα, τι το πιο ασφαλές να αποφασισθεί από την Ιεραρχία μας, ώστε τα πάντα να γίνονται με τάξη και να υπάρχει καθολικότητα εφαρμογής της οποιασδήποτε καινοτομίας;
2. Κατά τη διάρκεια αυτής της προσπάθειάς σας δεν υπέπεσε στην αντίληψή μας έστω και ένα γραπτό κείμενό σας, που να φέρει την προσωπική σας υπογραφή. Θα μπορούσατε, για παράδειγμα, να εκδώσετε μια Εγκύκλιο προς όλους τους Ιερείς για την εφαρμογή του μέτρου και να μην επιτρέπετε ούτε τις ανυπόγραφες και ανώνυμες Ανακοινώσεις (όπως αυτή η τελευταία), ούτε να εμφανίζεται η καινοτομία αυτή ως δήθεν πρωτοβουλία Ιερών Ναών κ.λ.π.
Για τόσο σοβαρά θέματα Σεβασμιότατε φρονούμε, πως χρειάζεται σοβαρότατος διάλογος όχι μόνο με τους Ιερείς που προσπαθούν στελέχη της Μητρόπολης προφορικά να πειθαναγκάσουν, αλλά και με το λαϊκό πλήρωμα της Εκκλησίας, το οποίο αγνοείται παντελώς, σαν να μην υπάρχει. Σε κάθε περίπτωση τα υπεύθυνα κείμενα γράφονται και φέρουν την υπογραφή του γράφοντος και δεν κυκλοφορούν ανωνύμως.
3. Αποφασίσατε, πως χρειάζεται η μεταγλώττιση των ευχών κ.λ.π. Κάθε μέτρο που πρόκειται να ληφθεί για οποιοδήποτε θέμα χρειάζεται να υπηρετεί έναν σκοπό, να έχει συγκεκριμένους στόχους, να σχεδιάζεται, να προγραμματίζεται η εφαρμογή του και να έχει μετρήσιμα αποτελέσματα. Αν το μέτρο αυτό στοχεύει «για να ακούγεται το χτύπημα του Χριστού στην πόρτα της καρδιάς μας» όπως αναγράφεται στο τελευταίο ανώνυμο ενημερωτικό φύλλο, τότε σίγουρα θα έχετε μετρήσιμα αποτελέσματα από τις Ενορίες που από καιρό εφάρμοσαν το μέτρο.
Υπήρξε δηλαδή μεγαλύτερη προσέλευση Χριστιανών στη Θεία Λειτουργία; Έγιναν περισσότεροι περισσότερο χριστιανοί; Είστε βέβαιοι πως σε όποιες Ενορίες εφαρμόσθηκε το μέτρο είναι πραγματικά αποδεκτό ακόμη και από τους ίδιους τους Ιερείς;
Σεβασμιότατε!
Στους σημερινούς καιρούς της βαθιάς κρίσης που διέρχεται ο τόπος μας, οι χριστιανοί ταλανίζονται με πολλά προβλήματα επιβίωσης και είναι εντελώς ανεπίκαιρο και άστοχο να φορτωθούν με διλήμματα ή ακόμη και με συγκρούσεις από τέτοιας φύσης ενέργειες, που μπορεί να επιφέρουν τη σύγχυση και τον κλονισμό της πίστης τους. Τα θέματα όχι μόνο κατανόησης αλλά και εμπέδωσης των δρώμενων στη Θεία Λειτουργία μπορεί να λυθούν με έναν σχεδιασμό δράσεων των Ενοριών υπό την καθοδήγηση της Μητρόπολης και δεν είναι απλώς θέμα μετάφρασης.
Μπορεί κάλλιστα σε συνάξεις των πιστών στους Ιερούς Ναούς και σε χρόνο εκτός Λατρείας να εξηγηθούν και να αναλυθούν και το Ιερό Ευαγγέλιο και ο Απόστολος, να μάθει ο χριστιανός γιατί προσέρχεται στον Ναό, ποιο είναι το ουσιαστικό περιεχόμενο της συμμετοχής του στη Θεία Λατρεία, να μάθει στοιχεία Λειτουργικής, να ξέρει επακριβώς τα δρώμενα στη Θεία Λειτουργία και να εξοικειωθεί ακόμη και με τη λειτουργική γλώσσα, που τελικά δεν είναι η αρχαία Ελληνική, όπως ισχυρίζεται ο ανώνυμος συντάκτης της τελευταίας ανακοίνωσης που κυκλοφόρησε.
Η ερμηνευτική προσέγγιση από μόνη της, φοβούμαστε πως είναι επιδερμική και όχι ουσιαστική. Τι να την κάνει ο Χριστιανός τη γραμματολογική κατανόηση, για παράδειγμα, της παραβολής του πλούσιου και του φτωχού Λαζάρου, αν δεν του πούμε, πως τον φτωχό Λάζαρο τον συναντά στην καθημερινότητά του, στο σπίτι του μέσα με τον γέροντα πεθερό ή πεθερά του, στον εξαθλιωμένο γείτονά του, στο απεγνωσμένο παιδί, στα ορφανά του περίγυρού του κ.λ.π.
Ουδεμία πρόθεση σύγκρουσης ούτε αναστάτωσης του πληρώματος της Ενορίας μας πρέπει να μας αποδοθεί με το περιεχόμενο αυτής της επιστολής μας. Ωστόσο δεν μπορούμε να μην εκφράσουμε τη δυσαρέσκειά μας για τη μεθοδολογία του μέτρου σας που τείνει να καθιερωθεί, καλυπτόμενη υπό το πέπλο της ανώνυμης ενημέρωσης των πιστών.
Ούτε τα «επιχειρήματα» του τελευταίου ανωνύμου φυλλαδίου που κυκλοφόρησε, είναι τόσο ισχυρά, ώστε να προσχωρήσουμε στην αναντίρρητη και ανεπιφύλακτη αποδοχή του μέτρου. Σε κάθε περίπτωση, η παράκαμψη της Ιεράς Συνόδου, καθώς και ο Δημόσιος Διάλογος για το θέμα της μεταγλώττισης των κειμένων, μέχρι να αποφανθεί οριστικά η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, μας καθιστά λίαν επιφυλακτικούς για το μέτρο σας και υπό το πρίσμα αυτό επιθυμούμε, ως μέλη της Ενορίας μας, να μελετήσετε την επιστολή μας.
Τέλος, είναι χρήσιμο να σας ενημερώσουμε, ότι το χριστεπώνυμο και πυκνότατο, αναλογικά με τον πληθυσμό του χωριού μας, πλήρωμα της Ενορίας μας, τελεί εν αναμονή της απάντησής σας στην επιστολή μας και δεν έχει λιγότερες ανησυχίες από τις δικές μας.
Πήραμε την πρωτοβουλία αυτή, προς αποφυγή κάθε ανεπιθύμητης και δυσάρεστης εξέλιξης από τις βέβαιες και επικείμενες αντιδράσεις του πληρώματος και γι αυτό σας παρακαλούμε να προβείτε στην άμεση αναστολή της εφαρμογής του μέτρου για την Ενορία μας, μέχρι την οριστική απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας μας.
Με βαθύτατο Σεβασμό.

Ακολουθούν υπογραφές, που αποτελούν ελάχιστο δείγμα των μελών της Ενορίας μας
Οι Υπογράφοντες

1. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΕΛΕΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑ
2. ΠΕΤΟΝΗ ΘΕΟΔΩΡΑ ΟΙΚΙΑΚΑ
3. ΖΑΒΑΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΕΡΓΑΤΗΣ
4. ΖΑΒΑΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΕΡΓΑΤΗΣ
5. ΖΑΒΑΛΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΟΜΩΤΡΙΑ
6. ΖΑΒΑΛΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΕΡΓΑΤΗΣ
7. ΖΑΒΑΛΗ ΕΛΕΝΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ
8. ΖΑΒΑΛΗ Γ. ΕΛΕΝΗ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ
9. ΧΡΗΣΤΟΥ ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΟΙΚΙΑΚΑ
10. ΖΑΚΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΟΙΚΙΑΚΑ
11. ΧΡΗΣΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΕΡΓΑΤΗΣ
12. ΧΡΗΣΤΟΥ ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΘΗΤΡΙΑ
13. ΖΑΒΑΛΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ
14. ΚΑΣΣΙΑ ΖΑΒΑΛΗ ΑΓΡΟΤΗΣ
15. ΝΤΑΤΣΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ
16. ΤΣΩΛΗΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΑΥΤ/ΣΗΣ
17. ΖΑΛΑΚΩΣΤΑ ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΟΙΚΙΑΚΑ
18. ΧΡΗΣΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ
19. ΒΛΑΧΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΗΜ. ΥΠΑΛ
20. ΡΙΖΟΣ ΗΛΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΣ
21. ΡΙΖΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΟΙΚΙΑΚΑ
22. ΡΙΖΟΣ ΑΛΕΞΙΟΣ ΕΡΓΑΤΗΣ

πηγή: Ιερό Βήμα
Ενημέρωση από ιστολόγιο Θρησκευτικά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου