ΙΕΡΟΝ ΚΕΛΛΙΟΝ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΟΥΡΑΖΕΡΗ
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΟΥΡΑΖΕΡΗ
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΑΣ
8. «Νῆψι καί ἐπαγρύπνησι» (σελ.68-71)
Για να διαβάσετε όσα έχουν δημοσιευτεί πατήστε: Η Ευθύνη της επιλογής μας
Βιομετρικά διαβατήρια
Ἡλεκτρονικές ταυτότητες
666
Bar code
RFID
Smart cards
Ἐμφυτευόμενα μικροτσιπς
8. «Νῆψι καί ἐπαγρύπνησι»
Αὐτή εἶναι ἡ διδασκαλια
τῆς Ἐκκλησίας μας περί τῶν ἐσχάτων. Οἱ
θεηγόροι Προφῆται, οἱ πανεύφημοι Ἀπόστολοι, τά στόματα τοῦ Λόγου, αὐτός ὁ
Κύριος ἡμῶν, ἡ αὐτοαλήθεια, ἔτσι περιγράφουν τά γεγονότα τῶν ἐσχάτων
χρόνων.
Οἱ λόγοι τους εἶναι σαφεῖς καί ἡ
ἐκπλήρωσί τους βεβαία. «Ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ
παρελεύσονται, οἱ δέ λόγοι μου οὐ μή παρέλθωσι»( Ματθ. 24, 35).
Ἀλλά καί οἱ
θεηφόροι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας –αὐτοί οἱ λίγοι, πού ἀσχολήθηκαν, πού
τόλμησαν νά ἑρμηνεύσουν καί νά σχολιάσουν τούς ἁγιογραφικούς λόγους περί τῶν ἐσχάτων
– μ’αὐτόν τόν τρόπο ἀναφέρονται σ’ αὐτά. «Ἐν
πολλῇ
ταπεινώσει», «ἐν ὀδύναις καί ἐν
στεναγμοῖς» μᾶς προτρέπουν νά ἐπαγρυπνοῦμε καί νά ἀσφαλιζώμεθα.
Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος μᾶς
παργηγορεῖ λέγοντας: «Ἀρχομένων δέ τούτων
γίνεσθαι ἀνακύψατε και ἐπάρατε τάς κεφαλάς ὑμῶν, διότι ἀγγίζει ἡ ἀπολύτρωσις ὑμῶς»
(Λουκ. 21, 28).
Δηλαδή, ὄταν ἀρχίσουν
αὐτά νά γίνωνται, σηκῶστε καί ὑψώστε τά κεφάλια σας (ἀναθαρρῆστε), διότι
πλησιάζει ἡ ἀπολύτρωσή σας. Καί ἀκολούθως
μᾶς προειδοποιεῖ: «Προσέχετε δέ ἑαυτούς
μήποτε βαρηθῶσιν ὑμῶν οἱ καρδίαι ἐν κραιπάλῃ καί μέθῃ
καί μερίμναις βιοτικαῖς, καί αἰφνίδιος ἐφ’ ὑμᾶς ἐπιστῇ ἡ ἡμέρα ἐκείνη΄ ὡς παγίς
γάρ ἐπελεύσεται ἐπί πάντας τούς καθημένους ἐπί πρόσωπον πάσης τῆς γῆς. Ἀγρυπνεῖτε
οὖν ἐν παντί καιρῷ δεόμενοι ἵνα καταξιωθῆτε ἐκφυγεῖν πάντα τά μέλλοντα γίνεσθαι
καί σταθῆναι ἔμπροσθεν τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου»(στιχ. 34-36).
«Νά προσέχετε»,
λέγει, «τούς ἑαυτούς σας, μήπως οἱ ψυχές σας καταληφθοῦν ἀπό ὕπνο ἐξ αἰτίας
κραιπάλης καί μέθης καί βιοτικῶν μεριμνῶν καί σᾶς αἰφνιδιάσῃ ἡ ἡμέρα ἐκείνη. Διότι θά ἐπέλθῃ
σάν παγίδα σέ ὅλους, ὅσοι κατοικοῦν πάνω στή γῆ. Νά βρίσκεσθε λοιπόν πάντοτε σέ (πνευματική) ἐπαγρύπνησι, καί νά προσεύχεσθε νά ἀξιωθῆτε νά ξεπεράσετε ὅλα ὄσα
πρόκειται νά γίνουν, καί νά σταθῆτε μπροστά στόν Υἱό τοῦ ἀνθρώπου».
Ἐπειδή δέ ὁ
καιρός τῆς Δευτέρας Παρουσίας Του εἶναι ἄγνωστος, μᾶς καλεῖ νά γρηγοροῦμε καί
νά ἐπαγρυπνοῦμε: «Γρηγορεῖτε οὖν, ὅτι οὐκ
οἴδατε ποίᾳ ὥρᾳ ὁ Κύριος ὑμῶν ἔρχεται»
(Ματθ. 24, 42). «Βλέπετε, ἀγρυπνεῖτε καί προσεύχεσθε΄ οὐκ οἴδατε γάρ πότε ὁ
καιρός ἐστίν» (Μαρκ. 13,33). Καί
πάλιν: «Ἄ δέ ὑμῖν λέγω, πᾶσι λέγω΄
γρηγορεῖτε» (στιχ. 37).
Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος
γράφει στούς Θεσσαλονικεῖς, ὅτι «ἡ ἡμέρα τοῦ Κυρίου ὡς κλέπτης ἐν νυκτί οὕτως ἔρχεται.
Ὅταν γάρ λέγωσιν, εἰρήνη καί ἀσφάλεια, τότε αἰφνίδιος αὐτοῖς ἐφίσταται ὄλεθρος,
ὥσπερ ἡ ὠδίν τῇ ἐν
γαστρί ἐχούσῃ»
(Α΄Θεσ. 5, 2-3). Τούς διαβεβαιώνει, ὄτι ἡ
ἡμέρα (τῆς Παρουσίας) τοῦ Κυρίου θά ἔλθῃ
ἔτσι, ὅπως ὁ κλέπτης τή νύκτα. Ὅταν δηλαδή λέγουν, «Ὑπάρχει εἰρήνη καί ἀσφάλεια»,
τότε ἐπέρχεται ἐναντίον τους αἰφνιδίως ὄλεθρος, ὅπως ὁ πόνος τοῦ τοκετοῦ στήν ἔγκυο
γυναῖκα. «Ὁ πρῶτος καί ὁ ἔσχατος» (Ἀποκ. 22,13) παργγέλλει στήν Ἐκκλησία τῶν Σάρδεων διά τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ
Θεολόγου: «Ἐάν οὖν μή γρηγορήσῃς,
ἥξω ἐπί σέ ὡς κλέπτης, καί οὐ μή γνώσῃ ποίαν ὥραν ἥξω ἐπί σέ»
(3,3). Καί πάλιν: «Ἰδού ἔρχομαι ὡς κλέπτης΄ μακάριος ὁ γρηγορῶν καί τηρῶν τα ἱμάτια αὐτοῦ,
ἵνα μή γυμνός περιπατῇ καί βλέπωσι τήν ἀσχημοσύνην
αὐτοῦ» (16, 15).
Ἀλλά καί ὁ Πρωτοκορυφαῖος
τῶν Ἀποστόλων ὁμιλεῖ κατηγορηματικά: «Ἥξει
δέ ἡ ἡμέρα Κυρίου ὡς κλέπτης ἐν νυκτί, ἐν ᾗ οὐρανοί ῥοιζηδόν
παραλεύσονται, στοιχεῖα δέ καυσούμενα λυθήσονται, καί γῆ καί τά ἐν αὐτῇ
ἔργα κατακαήσεται. Τούτων οὖν πάντων
λυομένων ποταπούς δεῖ ὑπάρχειν ὑμᾶς ἐν ἁγίαις ἀναστροφαῖς καί εὐσεβείαις, προσδοκῶντας
καί σπεύδοντας τήν παρουσίαν τῆς τοῦ Θεοῦ ἡμέρας, δι’ ἥν οὐρανοί πυρούμενοι
λυθήσονται καί στοιχεῖα καυσούμενα τήκεται!
Καινούς δέ οὐρανούς καί γῆν καινή κατά τό ἐπάγγελμα αὐτοῦ προσδοκῶμεν, ἐν
οἶς διακαιοσύνη κατοικεῖ. Διό, ἀγαπητοί,
ταῦτα πσροδοκῶντες σπουδάσατε ἄσπιλοι καί ἀμώμητοι αὐτῷ εὑρεθῆναι ἐν
εἰρήνῃ»
(Β΄Πετρ. 3, 10-14).
Δηλαδή θά ἔλθῃ δέ ἡ ἡμέρα τοῦ Κυρίου (αἰφνιδίως),
ὅπως ὁ κλέπτης τή νύκτα. Κατ’ αὐτήν δέ
τήν ἡμέρα οἱ οὐρανοί θά παρέλθουν μέ τρομερό πάταγο, καί τά στοιχεῖα θά καοῦν καί
θά διαλυθοῦν, καί ἡ γῆ καί τά ἔργα σ’ αὐτή θά κατακαοῦν. Ἀφοῦ δέ ὅλα αὐτά θά δυαλυθοῦν, ὅποῖοι πρέπει
νά εἴσθε μέ τρόπους ἁγίας διαγωγῆς, καί εὐσεβείας, περιμένοντας καί ἐπιθυμώντας
ταχύ τόν ἔρχομό τῆς ἡμέρας τοῦ Θεοῦ, ἐξ αἰτίας τῆς ὁποίας οἱ οὐρανοί θά διαλυθοῦν
διά πυρός, καί τά στοιχεῖα θά καοῦν καί θά λειώσουν! Σύμφωνα δέ πρός τήν ὑπόσχεσή Του περιμένουμε
νέους οὐρανούς καί νέα γῆ, στά ὁποία θά ὑπάρχῃ
μονίμως τελειότης. Γι’ αὐτό, ἀγπητοί,
περιμένοντας αὐτά, φορντίστε γιά νά βρεθῆτε ἀπένταντί Του ἀκηλίδωτοι καί ἄψογοι
μαζί μέ τήν ἐκτέλεσι τοῦ ἀγαθοῦ53 (53 Πρβλ. Β΄
Ἰω. 1,8 «Βλέπετε ἑαυτούς, ἵνα μή ἀπολέσωμεν ἅ εἰργασάμεθα, ἀλλά μισθόν πλήρη ἀπολάβωμεν». Ἡ προειδοποίησι δέ πού ἀπευθύνει στήν
πρώτη ἐπιστολή του: «Νήψατε, γρηγορήσατε΄
ὁ ἀντίδικος ὑμῶν διάβολος, ὡς λέων ὠρυόμενος περιπατεῖ ζητῶν τίνα καταπίῃ»
(5,8), πολύ περισσότερο ἰσχύει κατά τίς ἡμέρες μας.
Γι’ αὐτό τό λόγο ὁ ἄγιος
Κύριλλος Ἱεροσολύμων ἐφιστᾷ
τήν προσοχή στίς Κατηχήσεις του: «Βλέπετε τοίνυν σευατόν ἄνθρωπε, καί ἀσφλίζου
τήν ψυχή». Καί συνεχίζει: «Σέ
διαβεβαιώνει γιά ὄλα αὐτά ἡ Ἐκκλησία τώρα, ἐνώπιον τοῦ Ζώντος Θεοῦ, καί σοῦ προαναγγέλλει
τά σχετικά μέ τόν Ἀντίχριστο πρίν νά γίνουν. Ἄν τώρα θά γίνουν ὅσο ζεῖς ἐσύ ἤ
μετά ἀπό σένα, δέν τό γνωρίζουμε. Εἶναι ὅμως
καλό, γνωρίζοντάς τα αὐτά, νά ἀσφαλίζεσαι ἐκ τῶν προτέρων»54 (54ΕΠΕ 2, 135). Καί πάλιν: «Ἀσφάλιζε λοιπόν τόν ἑαυτό σου, ἄνθρωπε
ἔχεις ἤδη τά σημεῖα τοῦ Ἀντιχρίστου, καί νά μή τά θυμᾶσαι μόνο γιά τόν ἑαυτό
σου, ἀλλά νά τά λές καί σ’ ὅλους τούς ἄλλους μέ πολλή προθυμία... Μέ φοβίζουν οἱ
πόλεμοι τῶν ἐθνῶν, μέ φοβίζουν τά σχίσματα τῶν Ἐκκλησιῶν, μέ φοβίζει τό μῖσος τῶν
ἀδελφῶν.
Καί νά τά διακηρύττωμε βεβαίως
αὐτά, ἀλλά μακάρι νά μή γίνουν στήν ἐποχή μας. Ὡστόσο ὅμως ἄς ἀσφαλιζώμεθα». «Μή γένοιτο δέ ἵνα ἐφ’ ἡμῶν πληρωθῇ΄ πλήν ἀ σ φ α λ ι ζ ώ μ ε θ α»55 (55 ἔ. ἀ., σ. 147). Ἄλλωστε, κατά τόν μέγα
Παῦλο, «τό γάρ μυστήριον ἤδη ἐνργεῖται τῆς ἀνομίας»
(Β΄ Θεσ. 2,7)
ψηφιοποίηση κειμένων Κατερίνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.