Τί θαυμαστό! Εκείνοι που από φυσική κλίση χύνουν ποτάμια τα δάκρυα, άκοπα, άσκοπα και ανώφελα, καθώς κι εκείνοι που τα χύνουν από κάποιαν αμαρτωλή παρόρμηση, όταν θελήσουν να κλάψουν θέαρεστα, διαπιστώνουν ότι μέσα του δεν μπορεί να τρέξει ούτ' ένα δάκρυ. Αυτό δείχνει ότι τα δάκρυα τα πνευματικά είναι θεϊκά δώρα. Και για να τ' αποκτήσει κανείς, πρέπει πρώτα να αποκτήσει τον φόβο του Θεού και την μετάνοια.
Αιτία των δακρύων είναι η διαπίστωση και η συναίσθηση της αμαρτωλότητάς μας. «Τα μάτια μου βυθίστηκαν σε ποταμούς δακρύων, γιατί δεν τήρησα τον νόμο Σου», λέει ο άγιος προφήτης Δαβίδ. Αιτία των δακρύων είναι η συναίσθηση της πνευματικής πτωχείας. Η πνευματική πτωχεία, όντας αυτή καθεαυτή μακαριότητα, γεννά άλλα μακαριότητα, το πένθος, που τρέφει, συντρέχει και δυναμώνει τη μητέρα του. «Δεν προέρχεται το πένθος από τα δάκρυα, αλλά τα δάκρυα από το πένθος», λέει ο όσιος Ιωάννης ο προφήτης. «Αυτός που βρίσκεται συνεχώς ανάμεσα σε
ανθρώπους, αν κόβει το θέλημά του και δεν εξετάζει τα πταίσματα των άλλων, αυτός αποκτά το πένθος. Και το πένθος τον βοηθάει να συγκεντρώνει τους λογισμούς του. Και όταν συναχθούν και ελεγχθούν οι λογισμοί, γεννούν την κατά Θεόν λύπη. Και η λύπη γεννά τα δάκρυα».
Τα δάκρυα, ως δώρο Θεού, είναι γνώρισμα θείου ελέους, όπως γράφει ο αββάς Ισαάκ ο Σύρος: «Τα δάκρυα, που παρουσιάζονται κατά την προσευχή, είναι σημείο του ελέους του Θεού, το οποίο
αξιώθηκε η ψυχή με τη μετάνοιά της, και σημείο του ότι η μετάνοια έγινε δεκτή και άρχισε να εισέρχεται με τα δάκρυα στην πεδιάδα της καθαρότητας. Αν οι λογισμοί δεν απαλλαγούν από τα πρόσκαιρα πράγματα και δεν πετάξουν από πάνω τους την ελπίδα του κόσμου, αν δεν κινηθεί απ' αυτούς η περιφρόνηση για τον κόσμο και δεν αρχίζουν να ετοιμάζουν αγαθά εφόδια για την έξοδό του απ' αυτόν τον κόσμο, αν δεν αρχίσουν να κινούνται στην ψυχοί λογισμοί για τα εκεί πράγματα, τα μάτια δεν μπορούν να δακρύσουν».
Όποιος απέκτησε τη γνώση της αμαρτωλότητάς του, όποιος απέκτησε τον φόβο του Θεού, όπιος απέκτησε τα αισθήματα της μετάνοιας και του πένθους, πρέπει, με επιμελή προσευχή, να ζητήσει από τον Θεό το δώρο των δακρύων. Έτσι και η Ασχά, η κόρη του Χαλέβ, όταν παντρεύτηκε και πήγαινε στο σπίτι του συζύγου της καθισμένη σ' ένα γαϊδουράκι, με στεναγμούς και λυγμούς άρχισε να παρακαλάει τον πατέρα της: «Με πάντρεψες στην κατάξερη γη του ΄ντου! Δώσ' μου, λοιπόν, προίκα ένα ευλογημένο χωράφι, δώσ' μου ένα που να είναι πλούσιο σε νερά!» Και ο Χαλέβ εκπλήρωσε την επιθυμία της κόρης του. Οι άγιοι πατέρες στο πρόσωπο της Ασχά βλέπουν την ψυχή, καθισμένη σαν σε γαϊδουράκι στίς άλογες απαιτήσεις της σάρκας. Η ξερή γη συμβολίζει την πνευματική εργασία υπό την καθοδήγηση του φόβου του Θεού. Και το ότι με στεναγμούς και λυγμούς ζητούσε από τον πατέρα της γη πλούσια σε νερά, σημαίνει ότι πρέπει με στεναγμούς και πόνο καρδιάς να ζητάει κάθε ασκητής το χάρισμα των δακρύων από τον Θεό.
Εκτός από την προσευχή, για να λάβουμε το χάρισμα των δακρύων, είναι απαραίτητος και ο προσωπικός μας αγώνας. Ο αγώνας αυτός προηγείται των δακρύων αλλά και τα ακολουθεί. Ο αγώνας που προηγείται των δακρύων αποτελείται από τη διακριτική εγκράτεια τροφών και ποτών, τη διακριτική αγρυπνία, την ακτημοσύνη, την απομάκρυνση της προσοχής μας απ' όλα όσα μας περιβάλλουν και την αυτοσυγκέντρωση. Ο όσιος Ιωάννης ο Σιναΐτης γράφει: «Μετάνοια είναι η άλυπη στέρηση κάθε σωματικής παρηγοριάς». Ο προφήτης Δαβίδ περιγράφει την κατάσταση του ανθρώπου που πενθεί με τούτα τα λόγια: «Μαράθηκα σαν το χορτάρι και στέγνωσε η καρδιά μου, γιατί (από την πολλή θλίψη) ξέχασα να φάω και ψωμί μου. Από τους γοερούς στεναγμούς μου τα κόκαλά μου κόλλησαν στο δέρμα μου. Κατάντησα σαν τον ερημικό πελεκάνο, έγινα σαν το νυχτοπούλι (που κρώζει πένθιμα) στα χαλάσματα. Άγρυπνος μένω, κι έγινα σαν το μοναχικό σπουργίτι πάνω στη στέγη. Με χλευάζουν ολημερίς οι εχθροί μου και ορκίζονται τώρα εναντίον μου όσοι άλλοτε με παίνευαν. Στάχτη αντί για ψωμί τρώω και το νερό, που πίνω, το ανακατεύω με τα δάκρυά μου».
Τα δάκρυα (σελ. 248-251)
Αγίου Ιγνατίου Μπριαντσανινωφ
Ασκητικές Εμπειρίες Α'
Εκδόσεις Ιερά Μονή Παρακλήτου (Ωρωπός Αττικής 2008)
pateress.blogspot.com
Πέμπτη 3 Ιουνίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Ιουνίου
(274)
- Το όραμα του γέροντα Σωφρόνιου
- Συμεών ο Νέος Θεολόγος Βίβλος των Ηθικών Λόγος Ε΄...
- Το μυστήριο και η διαδικασία του θανάτου Μητροπολί...
- 30 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Η΄ π.Σάβ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως. Σταχυολο...
- Η οικογένεια. (Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου). Ομιλία π....
- Γιατί κάνουμε το σημείο του Σταυρού; Ομιλία π. Αθα...
- Οὐαὶ ὑμῖν γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί...
- Πήγε ο Απόστολος Πέτρος στη Ρώμη;
- 29 Ιουνίου Συναξαριστής
- Η αληθινή μετάνοια Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου
- Υπουργείο Παιδείας - Δραγώνα : τα ελληνικά είναι μ...
- Πως πρέπει να συμπεριφερώμαστε προς τον εαυτό μας ...
- Κήρυγμα π. Θεοδώρου Ζήση - Στη μνήμη των Αγίων πρω...
- Τα greeklish βλάπτουν σοβαρά την .... ελληνική γλώσσα
- Κραυγή ενός 27χρονου Κύπριου που επέστρεψε στη ζωή
- Προσοχὴ σὲ ψεύτικο προφὶλ τοῦ Μητροπολίτη Λεμεσοῦ ...
- 28 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Ζ΄ π.Σάβ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως. Επιστολή ...
- Αστρολογία - Αποκρυφισμός και σύγχρονη ειδωλολατρία
- Κήρυγμα π. Θεοδώρου Ζήση - Στη μνήμη του Αγίου Αθα...
- Η φυλακή του νου και της καρδιάς. (Αγ. Νικοδήμου -...
- «Πρέπει ο Χριστιανός να πάρει την Κάρτα Του Πολίτη...
- Λύνει τὴ σιωπή της ἡ «Φαναριωτικὴ Φερε-Φωνία»
- Στον Αδελφό που δοκιμάζεται απο πειρασμό Αββά Δωρ...
- Αγάπη στὸν πλησίον Γέροντας Πορφύριος
- Καταρρέει ο Ναός του Αγίου Νικολάου, το σύμβολο τω...
- Ένας νέος ομολογητής της Ορθοδοξίας-Ιερομόναχος Αν...
- Ο π.Συμέων Βιλόβσκι απαντά στον πρ. Ερζεγοβίνης Αθ...
- 27 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέρων Παΐσιος o Αγιορείτης
- Να περιφρουρούμε πάντοτε τους εαυτούς μας γιατί ο...
- Όσιος Μάξιμος ο Ομολογητής περὶ ἀγάπης
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε το θάνατο και την μέλλ...
- 26 Ιουνίου Συναξαριστής
- Το μίσος και η μνησικακία Του άββά Ισαάκ
- Γ'Αναίρεση του zeitgeist ΣΤ'
- Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας μηνύει τον μητροπολίτη Κυ...
- Θλίψεις Αγ. Δημήτριος του Ροστώφ
- 25 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης Περί της θεωρίας της...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακοή...
- Ανοιχτή επιστολή προς τον εκκλησιαστικό συντάκτη Ν...
- Δεύτερη Έκτακτη Συνεδρία της Ιεράς Συνόδου. Βοηθός...
- Σκέψεις γιά τά παιδιά στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία σήμερα
- Η Ορθόδοξη "Σεξουαλική Αγωγή"
- Περί της αγωγής των παιδιών. (γέροντος Πορφυρίου Κ...
- Οι «ινστρούχτορες» της νέας εποχής (Δάφνη Βαρβιτσι...
- Επίσκοπος Αρτέμιος και Αρχιμ. Συμεών. Οι σύγχρονοι...
- 24 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος ΣΤ΄ π.Σά...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακοής...
- Η αναγκαιότητα της υποταγής Γεροντικό
- Η υπακοή ως οδός ελευθερίας Αρχιμ. Γεώργιος Καψάνη...
- 23 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ακηδία και λύπη Από το βίο της αγίας Συγκλητικής
- Ονόματα της Παναγίας - Φώτης Κόντογλου
- Οι σύγχρονοι τοκογλύφοι. Μητροπολίτη Ναυπάκτου και...
- Σατανιστές «Θυσίασαν» και έφαγαν τα θύματά τους
- Οι δύο Λύπες : 1)Η κατά Θεόν λύπη 2)Η λύπη από το...
- 22 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Γ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Τά θεμέλια τῆς σωτηρ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Ε΄ π.Σάβ...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακο...
- Νέα Εποχή και «Νέα» Τηλεόραση (Δάφνη Βαρβιτσιώτη, ...
- Βιντεοσκοπημένη ομιλία π.Σάββα Αγιορείτη στο πνευμ...
- Ο γέρων Νίκων ομιλεί πρός τους νέους. (Αρχεία για...
- 21 Ιουνίου Συναξαριστής
- Φοβερά Οπτασία Ἀπὸ Σιναΐτικο Χειρόγραφο τοῦ 15-1...
- Τι συμβουλεύουν οι πατέρες για το πάθος του θυμού
- Άγιος Νικόλαος Πλανάς Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου ...
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- 20 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ο Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης.Περί των ειδών της φ...
- Κανεὶς ποτὲ δὲν πρέπει ν᾿ ἀπελπίζεται. (Ἀπὸ τὸ Γερ...
- Η πολυτέλεια των ενδυμάτων είναι αιτία πολλών κακώ...
- Χρεωστείς χριστιανέ να αγαπάς την Πατρίδα.
- Πνευματική επικοινωνία. Περιστατικό με τον Ρώσο στ...
- Φοβερά Οπτασία επί Βασιλέως Λέοντος του Σοφού ...
- 19 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Γ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἡ πνευματική κλίμακ...
- Ελληνική Ιεραποστολική Ένωση (ΕΙΕ) π.Αντώνιου Αλε...
- Η Ιερά Σύνοδος για την προτεσταντική οργάνωση «Ελλ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Δ΄ π.Σάβ...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Περί Υπακοής, Περί Πίστεως,Τιμής κ...
- Η αντιμετώπιση των πειρασμών. Αββά Δωροθέου - Ασκη...
- Η Ρωσίδα Νεομάρτυς Λυδία
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Μετωπική σύγκρουση ορθόδοξης και προτεσταντικής θε...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.