Σχετική ομιλία «Το νόημα του πόνου στην ζωή του ανθρώπου» (πατήστε να την ακούσετε)
Ο άγιος Μάρκος ο Ασκητής τονίζει πως η υπομονή στους πόνους των θλίψεων δίνει αληθινή γνώση και μεγάλη ωφέλεια. Ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος συνεχίζοντας λέγει πως αυτή η υπομονή στους πειρασμούς θα στεφθεί από χαρά, στην οποία προκαταβολικά πρέπει να ελπίζουμε κατά την αδιάψευστη εντολή του Κυρίου.
Ο πόνος, αδελφοί μου, ταπεινώνει τον άνθρωπο. Μέσα από την αδυναμία του μπορεί ν’ αναζητήσει τη δύναμη στο Θεό και να την έχει. Αν θελήσει να τα βγάλει πέρα μόνος του θα ταλαιπωρηθεί αρκετά και θα πονέσει σίγουρα πιο πολύ. Είναι μία ευκαιρία, να υποχωρήσει ο ατομισμός, η αυτάρκεια, η επικίνδυνη τάση για αυτοθέωση, που αποτελεί πονηρή ψευδαίσθηση αυτοδυναμίας και αυτοδικαιώσεως, κι έτσι να οδηγηθεί στη σωτήρια μετάνοια, αποφασιστικά και αμετάκλητα, γενναία και σταθερά, δίχως διλήμματα, οπισθοχωρήσεις και δαιμονοκίνητες αναβολές.
Ο πιστός παραδίδεται ολοκληρωτικά στο θέλημα του Θεού. Λέγει κι εννοεί το «γενηθήτω το θέλημά Σου» της Κυριακής προσευχής. Η πίστη στο Θεό αποτελεί ένα διάφορο πόνο. Καλείται ο πιστός ν’ απαγκιστρωθεί από το «ίδιον θέλημα», το κοσμικό περιβάλλον, πρόσωπα και πράγματα αντίθεα, ιδέες και μέριμνες παγιδευτικές. Ο πιστός προσκαλείται να μεταποιήσει τα πάθη σε αρετές και να μεταμορφώσει τη ζωή του.
Ένας ζωντανός και δυνατός οργανισμός, όταν νοσεί κάνει υψηλό πυρετό. Μη φοβόμαστε τον πυρετό. Είναι ένα σήμα. Κάτι δηλώνει. Ας μη σπεύσουμε να πάρουμε αντιπυρετικά. Ας αναζητήσουμε ως καλοί γιατροί την αιτία, την αφορμή, την προέλευση του ενοχλητικού πυρετού. Η πλούσια παράδοσή
μας, μας διδάσκει πως η κρίση του πόνου μπορεί να φέρει στην επιφάνεια τα αντισώματα εκείνα που τελικά θα μας σώσουν. Η αντιμετώπιση του πόνου θέλει μεγάλη προσοχή και υπομονή.
Ο άγιος Διάδοχος, επίσκοπος Φωτικής της Ηπείρου, θεοφώτιστα και θεοχαρίτωτα αναφέρει στις θεσπέσιες γραφές του ένα λόγο υπέροχα παρηγορητικό για πολλούς: «Ο υπομείνας χρόνιον ασθένειαν αγογγύστως ως μάρτυς παραλειφθήσεται». Αυτός, λέγει, που έχει μία χρόνια και ανίατη ασθένεια και την υπομένει στο κρεβάτι του πόνου δίχως να γογγύζει, αυτόν θα τον παραλάβει ο Κύριος κοντά Του ως ένα μεγαλομάρτυρα. Για να έχει όμως κανείς, αγαπητοί μου αδελφοί, τη μεγάλη καρτερικότητα και υπομονή να μη γογγύζει, ασφαλώς και βεβαίως θα πρέπει να πιστεύει θερμά στο Θεό και να προσεύχεται ταπεινά. Κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, τον νέο οικουμενικό διδάσκαλο, η προσευχή δεν είναι απλά μία νοητική ενέργεια που απευθύνεται έκτακτα στο Θεό, είναι πράξη καρδιακής καθάρσεως, στην οποία μετέχει όλος ο άνθρωπος.
Ο ασθενής, λοιπόν, που υπομένει τον πόνο κι ευχαριστιακά και δοξολογικά προσεύχεται, ενισχύεται, παραμυθείται, απαλλάσσεται από την εμπάθεια και την ηδυπάθεια κι αισθάνεται το μέγα έλεος του πανάγαθου Κυρίου. Στην κατάσταση της απάθειας η επιθυμία του ανθρώπου δεν νεκρώνεται, αλλά κατά την πατερική διδασκαλία μεταμορφώνεται. Αυτά όμως μόνο όταν τα ζει καλά κανείς, μόνο τότε μπορεί άνετα να τα εκφράσει και να τα περιγράψει. Είναι πολύ διαφορετικό να ξέρω ότι υπάρχει κάπου πολύτιμος θησαυρός, από το να τον έχω δικό μου, να γνωρίζω δηλαδή τί σημαίνει να είσαι αληθινός Ορθόδοξος χριστιανός.
Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς λέγει πως «ύλη της θεώσεως είναι η καθαρότητα». Η ασθένεια, όπως είπαμε, καθαρίζει τον άνθρωπο, όπως και η ταπεινή άσκηση -το μόνο που έχει να δώσει ο άνθρωπος στο Θεό. Με όλα τα παραπάνω πού καταλήγουμε αδελφοί μου; Ότι είναι καλύτερα να είμαστε άρρωστοι; Να μη προσευχόμαστε για την υγεία μας; Ν’ αγαπούμε τον πόνο; Όχι. Δεν επιζητούμε νοσηρά τον πόνο στη ζωή μας. Όταν όμως έλθει, που κάποτε με κάποιο τρόπο σίγουρα θα έλθει, μη πανικοβληθούμε, μη τρομάξουμε, μη φύγουν όλα κάτω από τα πόδια μας, μην απογοητευθούμε, μη τα βάλουμε με το Θεό, μη Τον μελαγχολήσουμε, θεωρήσουμε τιμωρό κι εκδικητή, μη Τον αγνοήσουμε, μη Τον λησμονήσουμε, μη δεν προσευχηθούμε. Αν φαίνεται να καθυστερεί να μας απαντήσει, δεν σημαίνει διόλου ότι δεν μας παρακολουθεί, προσέχει και ακούει. Το σχέδιο της σωτηρίας μας μπορεί να φαίνεται ότι καθυστερεί, υφαίνεται όμως προσεκτικά και μυστικά. Δεν επιζητούμε αστόχαστα τον πόνο στη ζωή μας, αλλά αν και όποτε μας επισκεφθεί, ας αναζητήσουμε καρτερικά το κρυμμένο και βαθύ νόημα της επισκέψεώς Του. Μπορούμε ν’ αναπτύξουμε μαζί Του ένα σημαντικό διάλογο, που ν’ αποτελέσει σταθμό στη ζωή μας και να νοηματισθεί όλος ο βίος μας και να λάβει άλλη διάσταση και νέα προοπτική. Σας μιλά αδελφικά ένας πονεμένος.
Η ανάσταση ακολουθεί πάντα τη σταύρωση. Ο θάνατος μας συνοδεύει στην αιώνια και πανευφρόσυνη ζωή, όπου «ουκ έστι λύπη, πόνος και στεναγμός αλλά ζωή ατελεύτητος». Αυτή την άλυπη, άπονη και αγόγγυστη παραδείσια ζωή προγεύεται, κατά τον υπέροχο άγιο Συμεών τον Νέο Θεολόγο, ο πιστός που έχει παραδώσει εκούσια όλη του τη ζωή στα χέρια του Χριστού, όπως λέμε σε κάθε θεία λειτουργία του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
Με όλη μου τη καρδιά, με όλη τη δύναμη της ψυχής μου και με όλη τη θέρμη του είναι μου εύχομαι ταπεινά και προσεύχομαι συνέχεια, αδελφοί πεφιλημένοι, ο πόνος των ασθενειών, των πειρασμών και των θλίψεων, να μη σας απογοητεύσει ποτέ. Ο πόνος να σας κάνει πιο υγιείς ψυχικά, πιο ώριμους πνευματικά, πιο καλλιεργημένους καρδιακά. Ο πόνος να συνδράμει στη νοηματοδότηση της ζωής σας και στην ουσιαστική σχέση σας με τον ζώντα Χριστό, τους φίλους του Χριστού, τους Αγίους και την Παναγία, τ’ άγια μυστήρια και την αγία μας μητέρα Ορθόδοξη Εκκλησία, στην αγκάλη της όποιας όλοι οι πονεμένοι αναπαυόμαστε.
Εύχεσθε και υπέρ εμού.
ελάχιστος μοναχός Μωυσής Αγιορείτης
Πέμπτη 17 Ιουνίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Ιουνίου
(274)
- Το όραμα του γέροντα Σωφρόνιου
- Συμεών ο Νέος Θεολόγος Βίβλος των Ηθικών Λόγος Ε΄...
- Το μυστήριο και η διαδικασία του θανάτου Μητροπολί...
- 30 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Η΄ π.Σάβ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως. Σταχυολο...
- Η οικογένεια. (Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου). Ομιλία π....
- Γιατί κάνουμε το σημείο του Σταυρού; Ομιλία π. Αθα...
- Οὐαὶ ὑμῖν γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί...
- Πήγε ο Απόστολος Πέτρος στη Ρώμη;
- 29 Ιουνίου Συναξαριστής
- Η αληθινή μετάνοια Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου
- Υπουργείο Παιδείας - Δραγώνα : τα ελληνικά είναι μ...
- Πως πρέπει να συμπεριφερώμαστε προς τον εαυτό μας ...
- Κήρυγμα π. Θεοδώρου Ζήση - Στη μνήμη των Αγίων πρω...
- Τα greeklish βλάπτουν σοβαρά την .... ελληνική γλώσσα
- Κραυγή ενός 27χρονου Κύπριου που επέστρεψε στη ζωή
- Προσοχὴ σὲ ψεύτικο προφὶλ τοῦ Μητροπολίτη Λεμεσοῦ ...
- 28 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Ζ΄ π.Σάβ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως. Επιστολή ...
- Αστρολογία - Αποκρυφισμός και σύγχρονη ειδωλολατρία
- Κήρυγμα π. Θεοδώρου Ζήση - Στη μνήμη του Αγίου Αθα...
- Η φυλακή του νου και της καρδιάς. (Αγ. Νικοδήμου -...
- «Πρέπει ο Χριστιανός να πάρει την Κάρτα Του Πολίτη...
- Λύνει τὴ σιωπή της ἡ «Φαναριωτικὴ Φερε-Φωνία»
- Στον Αδελφό που δοκιμάζεται απο πειρασμό Αββά Δωρ...
- Αγάπη στὸν πλησίον Γέροντας Πορφύριος
- Καταρρέει ο Ναός του Αγίου Νικολάου, το σύμβολο τω...
- Ένας νέος ομολογητής της Ορθοδοξίας-Ιερομόναχος Αν...
- Ο π.Συμέων Βιλόβσκι απαντά στον πρ. Ερζεγοβίνης Αθ...
- 27 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέρων Παΐσιος o Αγιορείτης
- Να περιφρουρούμε πάντοτε τους εαυτούς μας γιατί ο...
- Όσιος Μάξιμος ο Ομολογητής περὶ ἀγάπης
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε το θάνατο και την μέλλ...
- 26 Ιουνίου Συναξαριστής
- Το μίσος και η μνησικακία Του άββά Ισαάκ
- Γ'Αναίρεση του zeitgeist ΣΤ'
- Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας μηνύει τον μητροπολίτη Κυ...
- Θλίψεις Αγ. Δημήτριος του Ροστώφ
- 25 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης Περί της θεωρίας της...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακοή...
- Ανοιχτή επιστολή προς τον εκκλησιαστικό συντάκτη Ν...
- Δεύτερη Έκτακτη Συνεδρία της Ιεράς Συνόδου. Βοηθός...
- Σκέψεις γιά τά παιδιά στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία σήμερα
- Η Ορθόδοξη "Σεξουαλική Αγωγή"
- Περί της αγωγής των παιδιών. (γέροντος Πορφυρίου Κ...
- Οι «ινστρούχτορες» της νέας εποχής (Δάφνη Βαρβιτσι...
- Επίσκοπος Αρτέμιος και Αρχιμ. Συμεών. Οι σύγχρονοι...
- 24 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος ΣΤ΄ π.Σά...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακοής...
- Η αναγκαιότητα της υποταγής Γεροντικό
- Η υπακοή ως οδός ελευθερίας Αρχιμ. Γεώργιος Καψάνη...
- 23 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ακηδία και λύπη Από το βίο της αγίας Συγκλητικής
- Ονόματα της Παναγίας - Φώτης Κόντογλου
- Οι σύγχρονοι τοκογλύφοι. Μητροπολίτη Ναυπάκτου και...
- Σατανιστές «Θυσίασαν» και έφαγαν τα θύματά τους
- Οι δύο Λύπες : 1)Η κατά Θεόν λύπη 2)Η λύπη από το...
- 22 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Γ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Τά θεμέλια τῆς σωτηρ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Ε΄ π.Σάβ...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακο...
- Νέα Εποχή και «Νέα» Τηλεόραση (Δάφνη Βαρβιτσιώτη, ...
- Βιντεοσκοπημένη ομιλία π.Σάββα Αγιορείτη στο πνευμ...
- Ο γέρων Νίκων ομιλεί πρός τους νέους. (Αρχεία για...
- 21 Ιουνίου Συναξαριστής
- Φοβερά Οπτασία Ἀπὸ Σιναΐτικο Χειρόγραφο τοῦ 15-1...
- Τι συμβουλεύουν οι πατέρες για το πάθος του θυμού
- Άγιος Νικόλαος Πλανάς Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου ...
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- 20 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ο Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης.Περί των ειδών της φ...
- Κανεὶς ποτὲ δὲν πρέπει ν᾿ ἀπελπίζεται. (Ἀπὸ τὸ Γερ...
- Η πολυτέλεια των ενδυμάτων είναι αιτία πολλών κακώ...
- Χρεωστείς χριστιανέ να αγαπάς την Πατρίδα.
- Πνευματική επικοινωνία. Περιστατικό με τον Ρώσο στ...
- Φοβερά Οπτασία επί Βασιλέως Λέοντος του Σοφού ...
- 19 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Γ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἡ πνευματική κλίμακ...
- Ελληνική Ιεραποστολική Ένωση (ΕΙΕ) π.Αντώνιου Αλε...
- Η Ιερά Σύνοδος για την προτεσταντική οργάνωση «Ελλ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Δ΄ π.Σάβ...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Περί Υπακοής, Περί Πίστεως,Τιμής κ...
- Η αντιμετώπιση των πειρασμών. Αββά Δωροθέου - Ασκη...
- Η Ρωσίδα Νεομάρτυς Λυδία
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Μετωπική σύγκρουση ορθόδοξης και προτεσταντικής θε...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.