Τρίτη 27 Απριλίου 2010
῾Η ἀναστάσιμη θεοεμπειρία στόν Γέροντα Σωφρόνιο. Πρεσβυτέρου Σταύρου Τρικαλιώτη
Ο Γέροντας Σωφρόνιος (1896-11 Ιουλίου 1993) θεωρούσε την ανάσταση του Χριστού «το μεγαλύτερο από όλα τα γεγονότα του κτιστού κόσμου». Η ζωή του ήταν μια ζωή ποτισμένη από το αναστάσιμο πνεύμα.
Είναι αξιοσημείωτο ότι κοιμήθηκε εν Κυρίω το πρωί της Κυριακής της 11ης Ιουλίου 1993, κατά την ώρα της θείας Λειτουργίας. Στις γραφές, που μας άφησε, συναντούμε πολλές αναφορές, που εκφράζουν την αναστάσιμη θεοεμπειρία του αγιασμένου αυτού Γέροντα του Έσσεξ Αγγλίας.
Μας λέει χαρακτηριστικά: «όπου υπάρχει ολοκληρωτική πίστη, ελεύθερη από αστάθειες και αμφιβολίες, η χάρις του Αγίου Πνεύματος δίδει σ’ αυτούς που φλογερά μετανοούν και την πείρα της καταβάσεως στον άδη, και την πείρα του άδη της αγάπης, και της αναστάσεως της ψυχής, μέσα στα όρια της σωματικής ζωής».
Βλέπουμε ότι σύμφωνα με τον Γέροντα Σωφρόνιο, προϋπόθεση για την ανάσταση της ψυχής, από αυτή τη ζωή, αποτελεί η «φλογερή μετάνοια», η οποία ορίζεται όχι απλώς μόνο ως νοητική πράξη, δηλαδή «ως στροφή του νοός», (….) αλλά συνοδεύεται «κατά φυσικό τρόπο από αίσθηση πικρίας για την αχρειότητα μας και από καρδιακή θλίψη για το χωρισμό μας από τον Άγιο Θεό».
Φτάνει δε ο Γέροντας στην εξής αποκαλυπτική διαπίστωση: «Δεν υπάρχει οδύνη μεγαλύτερη από την επίγνωση ότι είμαστε πραγματικά οι πιο χειρότεροι απ’ όλους».
Η πίστη στην ανάσταση του Χριστού νοηματοδοτεί κάθε ανθρώπινη δοκιμασία και με την προσευχή «ανάγει τη ψυχή στην απάθεια». «Χωρίς όμως πίστη (στην ανάσταση) κάθε δοκιμασία γίνεται σχεδόν παράλογη: στερείται νοήματος» (…) «σταδιακά σκοτώνει και σώμα και καρδία και νου, πριν ακόμη αυτά τελειωθούν στη γνώση του Θεού». Ο χριστιανός γνωρίζει «ότι βρίσκεται “σε πόλεμο” προς τον κοινό εχθρό όλων, το θάνατο. Στην ουσία ο άνθρωπος δεν έχει άλλον εχθρό. Παλεύομε για την ανάσταση, την προσωπική και κάθε άλλου συνανθρώπου».
Η εκ νεκρών ανάσταση είναι ένα μυστήριο. «Μόνο κατά την ώρα της προσευχής ερχόμαστε μερικές φορές σε κατάσταση, που φανερώνονται σ’ εμάς εν μέρει τα μυστήρια του μέλλοντος αιώνος». Παρακάτω παραθέτουμε μια συγκλονιστική μαρτυρία-αφήγηση του Γέροντα Σωφρόνιου, που περιγράφεται μια αναστάσιμη θεοεμπειρία που είχε ο άγιος, αφού, όπως ομολογεί, προηγουμένως «έπασχε εν τη μετάνοια του με όλη την ύπαρξή του»: «Και να, την ημέρα του Μεγάλου Σαββάτου (ίσως το 1924), το Φως με επισκέφθηκε μετά τη Θεία Μετάληψη και το αισθάνθηκα ως επαφή της Θείας αιωνιότητας με το πνεύμα μου. Ιλαρό, γεμάτο ειρήνη και αγάπη, το Φως παρέμεινε μαζί μου επί τρεις ημέρες. Διέλυσε το σκοτάδι της ανυπαρξίας, που στεκόταν μπροστά μου.
Αναστήθηκα, και μέσα μου, μαζί μου, αναστήθηκε όλος ο κόσμος. Οι λόγοι του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου στο τέλος της ακολουθίας του Πάσχα ήχησαν με συγκλονιστική δύναμη: “Ανέστη Χριστός, και νεκρός ουδείς επί μνήματος”. Καταπονημένος από το θέαμα του γενικού θανάτου, ανέζησα εκείνη τη στιγμή: Πραγματικά, και η ψυχή μου αναστήθηκε και δεν βλέπω πλέον κανένα νεκρό…. Εάν τέτοιος είναι ο Θεός, πρέπει το συντομότερο να εγκαταλείψω τα πάντα και να επιζητήσω μόνον την ένωση μαζί Του». Σε κάποιο άλλο σημείο θα ταυτίσει ο Γέροντας αυτό το Φως («το υπερκόσμιο») με το άκτιστο Φως της θείας Μεταμορφώσεως και θα μας διδάξει: «Η κάθοδος αυτού (του Φωτός) σ’ εμάς δεν είναι τίποτε άλλο, παρά μόνο η φανέρωση του Θεού στον άνθρωπο: αποκάλυψη ουρανίων μυστηρίων», για να συμπεράνει: «Χωρίς αυτό το Φως η γη θα παρέμενε εκτός της αληθινής θεογνωσίας. Βάσει της προσωπικής μου πείρας, επέτρεψα στον εαυτόν μου να ονομάσει το Φως αυτό Φως αναστάσεως. Με τον ερχομό αυτού του Φωτός το πνεύμα του ανθρώπου εισάγεται στη σφαίρα όπου δεν υπάρχει θάνατος».
Συνεχίζοντας ο θεοδίδακτος Γέροντας θα μας αποκαλύψει: «Η έλλαμψη από αυτό το Φως δίνει στον άνθρωπο την πείρα της αναστάσεως ως πρόγευση της μέλλουσας μακαριότητας». Όμως δεν αξιώνονται όλοι τέτοιας πείρας αναστάσεως, αλλά μόνον οι ικανοί να αντιληφθούν το Χριστό: «Ο Χριστός μετά την Ανάστασή του εμφανιζόταν αποκλειστικά σ’ εκείνους, οι οποίοι ήσαν ικανοί να Τον αντιληφθούν στη ήδη θεωμένη και πεφωτισμένη σάρκα Του, παραμένοντας αόρατος στους άλλους». Οι δεκτικοί του Άκτιστου Φωτός αξιώνονται και της αναστάσιμης χαράς: «Όταν δε κατέρχεται σ’ εμάς το Άκτιστο Φως, τότε μεταδίδεται σ’ εμάς η χαρά της αναστάσεως, και ο νους μας θεωρεί τον Κύριον αναβαίνοντα , «όπου ην το πρότερον ».
(Πρεσβυτέρου Σταύρου Τρικαλιώτη, «Τα ένδεκα Εωθινά Ευαγγέλια», Εκδ. Τήνος, σ. 33).
klision.blogspot.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Απριλίου
(191)
- Τα ένδεκα Εωθινά Ευαγγέλια. Πρεσβυτέρου Σταύρου Τ...
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ σχετικά με την απ...
- Ανακοινωθέν Οικουμενικού Πατριαρχείου για την έκκλ...
- Τα πορίσματα της Ημερίδας Πειραιώς, και η παρουσία...
- 30 Απριλίου Συναξαριστής
- π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος: Ιεροκανονική θεώρησις...
- Έχουμε τον ίδιο Θεό με τους Μουσουλμάνους και τους...
- Αρχιμ. Αθανάσιος Μετεωρίτης στήν Ἡμερίδα: «Πρωτεῖ...
- Παρών και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος...
- Τί σοῦ "σκάρωσαν" γλυκιά πατρίδα, πολυαγαπημένη;
- Το Οικουμενικό Πατριαρχείο θεωρεί πλέον οριστική τ...
- Πορίσματα Ἡμερίδος Ἱ. Μητροπόλεως Πειραιῶς με Θέμα...
- Φτιασιδώνω, φτιασιδώνεις, φτιασιδώνομαι..
- Το Πολεμικό Ναυτικό φεύγει, οι μουσουλμάνοι έρχοντ...
- Αντιδράσεις υπέρ του Επισκόπου Αρτεμίου
- 29 Απριλίου Συναξαριστής
- Οι διαφορές ανάμεσα στη Ορθοδοξία και τον παπισμό
- Λόγος Δ. Τσελεγγίδη Θεολογική Ημερίδα Πειραιά
- Πρωτείο και Αλάθητο
- Πάμε για εκτρωματική ένωση Ορθοδόξων - Παπικών σε ...
- Αγριότητες Ουνιτών
- Οὐνία: Ἡ μέθοδος τοῦ παποκεντρικοῦ οἰκουμενισμοῦ
- Πατριάρχης Ιεροσολύμων Ειρηναίος ο Α' σε video
- π. Θεόδωρος Ζήσης - Ὁ Φώτης Κόντογλου καὶ τὰ Φιλοπ...
- 28 Απριλίου Συναξαριστής Μεσοπεντηκοστή
- «Ο μη πιστεύων κατά την παράδοσιν της Εκκλησίας άπ...
- Μεσοπεντηκοστή
- ῾Η ἀναστάσιμη θεοεμπειρία στόν Γέροντα Σωφρόνιο. Π...
- Λειτουργία με όλες τις αισθήσεις. Μητροπολίτης Ναυ...
- Οι Οικουμενιστές και οι Νεοβαρλααμίτες αντεπιτίθενται
- Οι ταραχοποιοί Δεσποτάδες
- Τα πορίσματα της ημερίδος ''Γλώσσα και Λατρεία - ν...
- Βολές των οικουμενιστών κατά της αντιπαπικής Ημερί...
- Φωτιά ο Ιερεύς για τον μάγο…
- Γιατί με διώκουν... Επισκόπου Ράσκας - Πριζρένης ...
- 27 Απριλίου Συναξαριστής
- Γιατί ο Θεός δημιούργησε (Αν και γνώριζε εκ των πρ...
- Η Ταπεινοφροσύνη, Αγίου Ισαάκ του Σύρου
- Ιερά Μονή Βατοπαιδίου - Βἰντεο Ντοκιμαντέρ
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Μέρος Γ...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Νουθεσίες γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου για τη...
- Εκλήθη το Δ.Ν.Τ. Άρα η χώρα μας εισέρχεται σε περί...
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Δ' Μέρος (τελευταίο)
- 26 Απριλίου Συναξαριστής
- Μεσογαίας Νικόλαος "η γλώσσα είναι παράθυρο για τη...
- Γλυκεία οπτασία την ώρα του Θανάτου
- Ναός Αγίας Θεοδώρας
- 25 Απριλίου Συναξαριστής
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Γ' Μέρος
- Γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός - ομιλίες για την πνευ...
- Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης κατά Γιανναρά «νεονικολα...
- 24 Απριλίου Συναξαριστής
- Ο αόρατος πόλεμος, Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου
- Ο Άγιος Γεώργιος προστάτης της Ι.Μ. Ζωγράφου και Ξ...
- Θαυματουργικὲς εἰκόνες τοῦ Ἁγίου τοῦ Τροπαιοφόρου....
- Τὰ θαύματα τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τοῦ Τροπαιοφόρου.
- Γέροντας Ιωσήφ ο «Ησυχαστής». Άγιον Όρος - Φιλοκαλ...
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Β' Μέρος
- 23 Απριλίου Συναξαριστής
- Ο Πατήρ Πορφύριος: Ο Διορατικός, ο Προορατικός, ο ...
- O Μεσσηνίας Χρυσόστομος αφού έλυσε το πρόβλημα της...
- Άγρυπνος μονομάχος της πίστεως. π.Μάρκος Μανώλης
- Η χαρά της προσευχής
- Ιερεύς τις του 20ου αιώνος. Α' Μέρος
- 22 Απριλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης, τῆς Κλίμακος: Κλῖμαξ, Λό...
- Ομιλίες από την Ημερίδα για «Γλώσσα και Λατρεία» τ...
- γέροντoς Ιωσήφ του Ησυχαστή - «΄Εκφραση Μοναχικής ...
- 21 Απριλίου Συναξαριστής
- Ορθοδοξία και θρησκεία. π. Ιωάννη Ρωμανίδη
- π. Σάββας Αγιορείτης, "Το φάρμακο της πίστεως", βι...
- Ομιλίες του π. Ιωάννη Ρωμανίδη (σε Mp3) . Αφιέρωμα...
- Πως προσεύχονταν οι κυβερνήτες μας άλλοτε. Ιωάννη...
- Ο Πειραιώς Σεραφείμ κατηγορεί το Διοικητικό Συμβο...
- Άλωση της Πόλεως από τους Σταυροφόρους του Πάπα. 1...
- Η "Παγκόσμια Γραφή" και ο καθηγητής Αγουρίδης
- 20 Απριλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Επίσημες συνομιλίες στο Φανάρι Οικουμενικού Πατριά...
- Αρχιεπίσκοπος Κύπρου προς όσους αντιδρούν για την ...
- Θαυμάστε απόψεις ορθόδοξου ιερέα !
- Ο σκώληξ της ιδιορρυθμίας πειράζει μια ελίτ κληρικών
- Σταυροί εμφανίζονται μέσα στην Αγιά Σοφιά!
- 19 Απριλίου Συναξαριστής
- Ναυπάκτου Ιερόθεος : "μερικοί σύγχρονοι έχουν έλλε...
- Πατρικαί Νουθεσίαι Γέροντος Εφραίμ, προηγουμένου Ι...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ - Δεύτερο...
- Νέος Ηγούμενος στην Ιερά Μονή Χιλανδαρίου του Αγίο...
- Ὅσιoς Πέτρoς ὁ Δαμασκηνός - Περὶ τῆς κατὰ Θεὸν ἀνα...
- Ιερώνυμος: « Δεν μπορεί κάθε ένας μέσα στον χώρο τ...
- Για μια υψηλή πνευματική ζωή Μονάχου Γεωργίου του ...
- Το φίλημα της προδοσίας εις τον Αρτέμιον από τους ...
- 18 Απριλίου Συναξαριστής
- Αγίου Γρηγορίου Παλαμά. Ομιλία εις την Κυριακήν τω...
- Η Ορθοδοξία. Φώτης Κόντογλου
- Μαρτυρίες καί αποδείξεις τής αναστάσεως τού Χριστο...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.