ΤΑ ΠΑΘΗ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΘΕΡΑΠΕΥΟΝΤΑΙ
ΠΩΣ ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
20ε)Ἡ Ἐξομολόγηση μέ θάρρος, ἀπομακρύνοντας τήν δαιμονική ντροπή.
«Δὲν
εἶναι ντροπὴ» διδάσκει ὁ Χρυσορρήμων
«τὸ νὰ κατηγορεῖς τὰ ἁμαρτήματα, ἀλλὰ
δικαιοσύνη καὶ ἀρετή· ἐὰν δὲν ἦταν
δικαιοσύνη καὶ ἀρετὴ δὲν θὰ ἔδινε
γι’ αὐτὴν ὁ Θεὸς ἀμοιβή. Τὸ ὅτι
πράγματι ἔχει ἀμοιβὲς ἡ ἐξομολόγηση,
ἄκουσε τί λέγει· «Λέγε πρῶτος ἐσὺ τὰ
ἁμαρτήματά σου γιὰ νὰ δικαιωθεῖς».
Ποιὸς ντρέπεται νὰ πράξει κάτι ἀπὸ
τὸ ὁποῖο θὰ γίνει δίκαιος; Ποιὸς
ντρέπεται νὰ ὁμολογήσει τὰ
ἁμαρτήματα, γιὰ νὰ ἀπαλλάξει τὸν
ἑαυτόν του ἀπὸ τὰ ἁμαρτήματα; Μήπως
σὲ προτρέπει νὰ τὰ ὁμολογήσεις γιὰ
νὰ σὲ τιμωρήσει; Ὄχι βέβαια γιὰ νὰ
τιμωρήσει, ἀλλὰ γιὰ νὰ συγχωρήσει.
Στὰ
κοσμικὰ δικαστήρια συμβαίνει νὰ
ἐπέρχεται ἡ τιμωρία μετὰ τὴν ὁμολογία
τῆς ἔνοχης. Γιὰ τοῦτο καὶ ὁ ψαλμὸς
ὑποπτευόμενος ἀκριβῶς αὐτό, μὴ τυχὸν
δηλαδὴ φοβούμενος κανεὶς τιμωρία μετὰ
τὴν ἐξομολόγηση ἀρνηθεῖ νὰ ἐξομολογηθεῖ
τὰ ἁμαρτήματά του, λέγει· «ἐξομολογηθεῖτε
στὸν Κύριο τὰ ἁμαρτήματά σας, διότι
εἶναι ἀγαθός, διότι τὸ ἔλεος Αὐτοῦ
μένει εἰς τὸν αἰώνα».
Μήπως δὲν γνωρίζει τὰ ἁμαρτήματά σου, ἐὰν ἐσὺ δὲν τὰ ὁμολογήσεις; Λοιπὸν τί περισσότερο γίνεται σὲ σένα ὅταν δὲν τὰ ὁμολογεῖς; Μήπως μπορεῖς νὰ διαφύγεις τὴν προσοχή Του; Καὶ ἂν ἀκόμα δὲν τὰ πεῖς ἐσύ, Ἐκεῖνος τὰ εἶδε· ἂν ὅμως τὰ πεῖς ἐσὺ Ἐκεῖνος τὰ λησμονεῖ. Διότι λέγει· «Ἰδοὺ ἐγὼ εἶμαι ὁ Θεὸς ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος ἀπὸ ἀγάπη ἐξαλείφω τὶς ἁμαρτίες σου, καὶ δὲν τὶς ἐνθυμοῦμαι». Βλέπεις; «Ἐγὼ δὲν θὰ τὶς ἐνθυμηθῶ» λέγει· διότι τοῦτο εἶναι ἴδιον της φιλανθρωπίας· σὺ νὰ τὶς θυμηθεῖς γιὰ νὰ σοῦ γίνει ἀφορμὴ σωφρονισμοῦ »119.
Μήπως δὲν γνωρίζει τὰ ἁμαρτήματά σου, ἐὰν ἐσὺ δὲν τὰ ὁμολογήσεις; Λοιπὸν τί περισσότερο γίνεται σὲ σένα ὅταν δὲν τὰ ὁμολογεῖς; Μήπως μπορεῖς νὰ διαφύγεις τὴν προσοχή Του; Καὶ ἂν ἀκόμα δὲν τὰ πεῖς ἐσύ, Ἐκεῖνος τὰ εἶδε· ἂν ὅμως τὰ πεῖς ἐσὺ Ἐκεῖνος τὰ λησμονεῖ. Διότι λέγει· «Ἰδοὺ ἐγὼ εἶμαι ὁ Θεὸς ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος ἀπὸ ἀγάπη ἐξαλείφω τὶς ἁμαρτίες σου, καὶ δὲν τὶς ἐνθυμοῦμαι». Βλέπεις; «Ἐγὼ δὲν θὰ τὶς ἐνθυμηθῶ» λέγει· διότι τοῦτο εἶναι ἴδιον της φιλανθρωπίας· σὺ νὰ τὶς θυμηθεῖς γιὰ νὰ σοῦ γίνει ἀφορμὴ σωφρονισμοῦ »119.
Ὁ
Γέροντας Πορφύριος βίωνε τήν μετάνοια
καί τήν ἐξομολόγηση χωρίς ντροπή.
Προσέτρεχε μέ θάρρος, ἔπειτα ἀπό κάθε
πτώση του, στόν Χριστό (ἐξομολογούμενος
στόν Πνευματικό του) διότι τόν ἔνιωθε
σάν φίλο του. Τό τόνιζε, ὅτι ὁ
Χριστός εἶναι ὁ φίλος μας. «Σάν
φίλο νά Τόν ἀτενίζομε καί νά Τόν
πλησιάζομε»120.
Ἡ
ἁμαρτία δέν πρέπει νά μᾶς χωρίζει ἀπό
τόν Θεό. Ἀντίθετα θά πρέπει νά προστρέχουμε
μέ παρρησία, μέ οἰκειότητα, μέ ἐμπιστοσύνη.
Δέν πρέπει νά «αἰσθανόμαστε ξένοι καί
χωρισμένοι ἀπ' Αὐτόν, οὔτε ὅταν
ἁμαρτάνομε»121.
Θά
πρέπει νά ἀπομακρύνουμε τήν δαιμονική
ντροπή καί νά ἐξομολογούμαστε ὅλες
τίς ἁμαρτίες μας μέ πᾶσα εἰλικρίνεια.
«Ντρέπεσαι
καὶ κοκκινίζεις» λέγει ὁ ἱερός
Χρυσόστομος «νὰ ὁμολογήσεις τὶς
ἁμαρτίες σου; Καὶ ἂν ἀκόμα ἔπρεπε νὰ
τὶς ὁμολογεῖς μπροστὰ στοὺς ἀνθρώπους
καὶ νὰ ἐξευτελίζεσαι, οὔτε τότε ἔπρεπε
νὰ ντρέπεσαι· διότι ντροπὴ καὶ αἰσχύνη
εἶναι τὸ νὰ ἁμαρτάνεις καὶ ὄχι τὸ
νὰ ὁμολογεῖς τὶς ἁμαρτίες σου»122.
Ὁ
διάβολος μᾶς παίρνει τήν ντροπή ὅταν
ἁμαρτάνουμε καί μᾶς τήν ξαναφέρνει
ὅταν πρόκειται νά ἐξομολογηθοῦμε. Μᾶς
ὑποβάλλει τήν ἀπόγνωση γιά τή σωτηρία
μας καί τήν ἰδέα ὅτι «πλέον δέν ὑπάρχει
γιά μᾶς μετάνοια. Θά πρέπει ὅμως νά
γνωρίζουμε ὅτι ὁ Θεός σάν στοργικός
Πατέρας συνεχίζει νά μᾶς ἀγαπᾶ, παρ’
ὅλες τίς μέχρι τώρα πτώσεις μας.
__________________________________________________________________________
119
Ἁγ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Joannes
Chrysostomus Scr. Eccl., Non
esse ad gratiam
concionandum
Vol 50, pg 658, ln 37t,
Ὁμιλία «Ὅτι
ἐπικίνδυνον καὶ τοῖς λέγουσι, καὶ
τοῖς ἀκούουσι τὸ πρὸς χάριν δημηγορεῖν,
καὶ ὅτι χρήσιμον καὶ δικαιοσύνη
μεγίστη τὸ κατηγορεῖν τῶν οἰκείων
ἁμαρτημάτων.»
Αἰσχύνῃ
ὁμολογῆσαι ἁμαρτήματα; αἰσχύνου
πρᾶξαι ἁμαρτήματα. Ἡμεῖς δὲ ὅταν
αὐτὰ πράττωμεν, ἰταμῶς καὶ ἀναισχύντως
τολμῶμεν· ὅταν δὲ ὁμολογῆσαι δέῃ,
τότε αἰσχυνόμεθα καὶ ὀκνοῦμεν, δέον
μετὰ προθυμίας τοῦτο ποιεῖν. Οὐ γάρ
ἐστιν αἰσχύνη κατηγορεῖν ἁμαρτημάτων,
ἀλλὰ δικαιοσύνη καὶ ἀρετή· εἰ μὴ
δικαιοσύνη καὶ ἀρετὴ ἦν, οὐκ ἂν
μισθὸν ἔθηκεν αὐτῇ ὁ Θεός. Ὅτι γὰρ
μισθοὺς ἔχει ἡ ἐξομολόγησις, ἄκουσον
τί φησι· Λέγε
σὺ τὰς ἀνομίας σου πρῶτος, ἵνα
δικαιωθῇς.
Τίς αἰσχύνεται ἔργον, ἀφ' οὗ γίνεται
δίκαιος; τίς αἰσχύνεται ὁμολογῆσαι
ἁμαρτήματα, ἵνα λύσῃ ἁμαρτήματα; Μὴ
γὰρ διὰ τοῦτο κελεύει ὁμολογῆσαι,
ἵνα κολάσῃ; οὐχ ἵνα κολάσῃ, ἀλλ' ἵνα
συγχωρήσῃ. δʹ. Ἐπὶ γὰρ τῶν ἔξω
δικαστηρίων μετὰ τὴν ὁμολογίαν
κόλασις. Διὰ τοῦτο καὶ ὁ ψαλμὸς αὐτὸ
τοῦτο ὑφορώμενος, μή τις δεδοικὼς
κόλασιν μετὰ τὴν ἐξομολόγησιν,
ἀρνήσηται τὰ ἁμαρτήματα, φησίν·
Ἐξομολογεῖσθε
τῷ Κυρίῳ, ὅτι χρηστὸς, ὅτι εἰς τὸν
αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ.
Μὴ γὰρ οὐκ οἶδε τὰ ἁμαρτήματά
σου,
ἐὰν μὴ σὺ ὁμολογήσῃς; Τί οὖν σοι
γίνεται πλέον ἐκ τοῦ μὴ ὁμολογεῖν;
μὴ γὰρ δύνασαι λαθεῖν; Κἂν μὴ εἴπῃς,
Ἐκεῖνος εἶδεν· ἂν δὲ σὺ εἴπῃς,
Ἐκεῖνος ἐπιλανθάνεται. Ἰδοὺ
γὰρ ἐγὼ
Θεός εἰμι ἐξαλείφων τὰς ἀνομίας σου,
καὶ οὐ μὴ μνησθῶ.
Ὁρᾷς; Ἐγὼ
οὐ μὴ μνησθῶ,
φησί· φιλανθρωπίας γὰρ τοῦτο· σὺ δὲ
μνήσθητι, ἵνα σωφρονισμοῦ λάβῃς
ὑπόθεσιν».
120Βίος
καί Λόγοι,Ζ΄,σελ.
228.
121
Βίος
καί Λόγοι,Ζ΄,
σελ. 229.
122
Ἁγ. Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Joannes
Chrysostomus Scr. Eccl., Non esse ad gratiam
concionandum Vol 50, pg 653, ln 16t, Ὁμιλία «Ὅτι
ἐπικίνδυνον καὶ τοῖς λέγουσι, καὶ
τοῖς ἀκούουσι τὸ πρὸς χάριν δημηγορεῖν,
καὶ ὅτι χρήσιμον καὶ δικαιοσύνη
μεγίστη τὸ κατηγορεῖν τῶν οἰκείων
ἁμαρτημάτων.»:
« Ἀλλ' αἰσχύνῃ
καὶ ἐρυθριᾷς τὰ ἁμαρτήματα ἐξειπεῖν;
Μάλιστα μὲν εἰ καὶ ἐπ' ἀνθρώπων ἔδει
ταῦτα λέγειν καὶ ἐκπομπεύειν, οὐδὲ
οὕτως αἰσχύνεσθαι ἔδει· αἰσχύνη γὰρ
τὸ ἁμαρτάνειν, οὐ τὸ ὁμολογῆσαι τὰ
ἁμαρτηθέντα».
Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Ἀπόσπασμα
ἀπό τό Βιβλίο:Τά
πάθη καί ἡ κατάθλιψη - Τί εἶναι καί πῶς
θεραπεύονται (Ἱερομονάχου Σάββα
Ἁγιορείτου) - Νέο βιβλίο
Σχῆμα
14Χ20.5 ,Σελίδες: 282, Τιμή: 9€, Παραγγελίες
στό τηλέφωνο 6944577885 ἤ
στό e- mail: hristospanagia@yahoo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.