Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλίε Κλεόπα. Όγδοη συνομιλία (ερωτ. 226 -229)


Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλίε Κλεόπα. Όγδοη συνομιλία (ερωτ. 226 -229)

226. Ποιο είναι το δυσκολότερο από τα επτά Μυστήρια;
Είναι το μυστήριο της Εξομολογήσεως. Με αυτό είτε σώζεις μία ψυχή είτε σώζεσαι και συ, είτε καταστρέφεις μία ψυχή καί καταστρέφεσαι καί συ αιωνίως. Παρ' όλα αυτά με κανένα άλλο μυστήριο δεν μπορείς να κερδίσεις περισσότερο μία ψυχή για την Βασιλεία του Θεού όσο με την Ιερά Εξομολόγηση. όμως τόσες είναι οί ευθύνες καί οί κίνδυνοι του Ιερέως - Πνευματικού, ώστε ό Ιερός  Χρυσόστομος λέγει ότι: «Λίγοι πνευματικοί σώζονται». Καί για την ιεροσύνη επίσης ό ίδιος λέγει: «Στους έσχατους καιρούς μόλις τρεις ιερείς στους χίλιους θα σώζονται». Αυτά τα λόγια των αγίων μας είναι φοβερά καί τρομακτικά.

227. Τι συμβουλές δίνετε στους Πνευματικούς, πού εξομολογούν στον κόσμο;

Ό Ιερεύς - Πνευματικός είναι πολύ υπεύθυνος για την θέση πού κατέχει. Κρίνει στο όνομα καί στον τόπο του Χριστού. Με κανένα τρόπο δεν μπορεί να δέση κάποιον χωρίς εξέταση, ούτε να λύση οποιοδήποτε παράπτωμα καί σ' οποιονδήποτε.
Για να μη σφάλει πρέπει να γνωρίζει πολύ καλά τους Ιερούς Κανόνας, την Παράδοση της Εκκλησίας, την λειτουργική ζωή της Εκκλησίας, τίς διδασκαλίες των Αγίων Πατέρων καί ιδιαίτερα της Αγίας Γραφής.
Επίσης να είναι καλά στερεωμένος στην πίστη, να έχει φόβο Θεού, αγάπη στους ανθρώπους καί πατρική καρδιά προς όλους. Να κρίνει, όσο περισσότερο μπορεί, προσεκτικά καί δίκαια, δηλαδή αμερόληπτα, να λαμβάνει όπ' όψιν του την φύση, την ηλικία, την κοινωνική θέση, την συμπεριφορά, την μόρφωση, την κατάσταση της υγείας, τον πολιτισμό, τον βαθμό νοήσεως καί υπακοής του καθενός καί προπαντός την πίστη καί τον φόβο του Θεού πού έχει ό καθένας. Να εξομολογεί με μεγάλη επιμέλεια καί προσοχή, χωρίς βιασύνη, να ακούει πρώτα ό,τι του λέγουν οί πιστοί καί μετά να έρωτα αρχίζοντας από τα πνευματικά, από την φύση του ανθρώπου, από την πίστη, την προσευχή, τον εκκλησιασμό, κατόπιν στα ανθρώπινα καί σωματικά.
Να μη λεπτολογεί στην εξέταση των αμαρτιών για να μη σκανδαλίζει, προπαντός τους νέους με τίς αδιάκριτες ερωτήσεις του. Να μη εκπλήττεται ούτε να κακολογεί κάποιον για τίς αμαρτίες, πού εξομολογήθηκε, να μη ρωτά με ποιόν συγκεκριμένα αμάρτησε καί ιδιαίτερα να μη δημοσιεύει τα μυστικά εκ της Εξομολογήσεως πού άκουσε. Οι Ιεροί Κανόνες λέγουν ότι όποιος δημοσιεύει από Εξομολόγηση μυστικά να του δένεται ή γλώσσα καί να παραιτείται της ιεροσύνης καί της αδείας να εξομολογεί.

228. Μπορεί ό Πνευματικός να αλλάξει τον κανόνα (επιτίμιο) της Εξομολογήσεως, πού έχει επιβάλει σε κάποιον άλλος Πνευματικός;

Ό Πνευματικός δεν μπορεί να αδιαφορήσει για τους Ιερούς .Κανόνας των συνόδων της Εκκλησίας ούτε μπορεί να τροποποίηση,  να περικόψει ή να ακύρωση τον επιβληθέντα κανόνα από άλλον Πνευματικό. Κανείς, ούτε καί ό Επίσκοπος ακόμη δεν μπορεί να καταπάτηση ή περιφρόνηση τους Ιερούς Κανόνας, διότι ό ίδιος υποπίπτει σε βαρύ αμάρτημα. άκουσε τι λέγουν οί Άγιοι Πατέρες όσο άφορα αυτά: «Ειδωλολάτρης λογίζεται ό ιερεύς, ό όποιος θα ήθελε να λύση ότι εμείς θεσπίσαμε, μήπως εσείς καί είσθε πιο ελεήμονες από εμάς!». (Πηδάλιο).
 Ό Πνευματικός μπορεί να μικρύνει ένα μεγάλο κανόνα πού επέβαλε στα πνευματικά του παιδιά, αφού μετανοήσουν καί διορθωθούν, αλλά δοσμένο κανόνα από άλλον δεν μπορεί να τον λύση ή να τον ακύρωση. Μπορεί να το κάνη μόνο, εάν ό άλλος Πνευματικός έπεσε στην ίδια αμαρτία με τον εξομολογούμενο. Σε παρόμοιες περιπτώσεις πρέπει να στέλνουνε τους πιστούς στον Πνευματικό, ό όποιος τους έδωσε τον κανόνα. Μόνο ό ίδιος μπορεί να λύση, να ακύρωση ή να αλλάξει καί μικρύνει τον κανόνα.

229. Τι συμβουλές έχετε να δώσετε ακόμη για τους Πνευματικούς; Πώς μπορεί ό Πνευματικός να επιβάλει τον κατάλληλο στην Εξομολόγηση κανόνα;

Ό Πνευματικός πρέπει να βαδίζει την μέση οδό, μεταξύ αγάπης καί αυστηρότητας, μεταξύ ακριβείας καί συγκαταβάσεως. Να κρίνει, έτσι όπως τον συμβουλεύει ό Θεός, αναλόγως της περιπτώσεως, να συνδυάζει την αγάπη με την δικαιοσύνη, με υπομονή καί πραότητα.
Κατόπιν, να επιβάλει κανόνα ανάλογα με το μέγεθος της αμαρτίας, με την ψυχική καί σωματική κατάσταση του πιστού καί μέσα στα δυνατά πρακτικά πλαίσια των Κανόνων της Εκκλησίας. Ό ιερεύς έχει ένα όριο στο να λύνει καί να δένει τίς αμαρτίες, προπαντός όταν εξομολογεί κληρικούς.
Δεν έχει όλη την εξουσία να λύνει αμαρτήματα κληρικών. Αυτή την εξουσία την έχει μόνο ό Επίσκοπος ενώ ό Ιερεύς είναι ένας αντιπρόσωπος του, οπότε έχει περισσότερη εξουσία. Όταν ό Ιερεύς δεν μπορεί να υπολογίσει τον πρέποντα κανόνα ή έχει μία σοβαρή περίπτωση τότε να αναβάλει την Εξομολόγηση καί την λύση του κανόνος μέχρις ότου να συμβουλευθεί άλλον γεροντότερο καί έμπειρο Πνευματικό, ή να τον στείλει σε τέτοιες περιπτώσεις στον Επίσκοπο της επαρχίας.
Εάν ένας Πνευματικός δέχεται κάποιον από άλλον Πνευματικό αυτός είναι υποχρεωμένος να τον εξομολόγηση εκ νέου, από την παιδική του ηλικία.
'Αλλά κανείς δεν μπορεί να αναγκάσει κάποιον να εξομολογηθεί σ' αυτόν.
Ό πιστός έχει την ελευθερία συνειδήσεως να πάει σ' όποιον έχει περισσότερη ευλάβεια, όπως τον καθοδηγεί το Άγιο Πνεύμα. Διότι τίποτε δεν είναι τόσο δύσκολο όσο να εξομολογεί κανείς, να βοηθεί ψυχές καί να τίς συμβουλεύει πνευματικά για το δρόμο της σωτηρίας.
Γι' αυτό, πολλοί αποφεύγουν την ευθύνη της πνευματικής πατρότητας, από φόβο μήπως ολισθήσουν καί αυτοί στα ίδια αμαρτήματα, διότι άκουσε τι λέγει ό άγιος Ισαάκ ό Σύρος: «Αλίμονο, σ' αυτούς πού έρχονται με την θέληση των στον κατακλυσμό των κοσμικών παθών, για να σώσουν τους άλλους διότι καί αυτοί πνίγονται καί χάνουν την Βασιλεία του Θεού».
Ενώ γι' αυτούς πού ζητούν επιπόλαιους Πνευματικούς, λέγει ό άγιος Νικόδημος ό Αγιορείτης: «Όποιος επιθυμεί άπειρο Πνευματικό, ασφαλώς δεν θέλει να θεραπευθεί από τίς αμαρτίες του, αφού ό Πνευματικός του θα ανέχεται τίς κακίες του».



Εκδόσεις Ορθόδοξος Κυψέλη 1980
Πηγή στο διαδίκτυο - Ἐπιμέλεια κειμένου   Αναβάσεις
________________________________________________

Τό κείμενο προέρχεται ἀπό τά ἀρχεῖα τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου, τόν ὁποῖον καί εὐχαριστοῦμε θερμά γιά τήν παραχώρηση τῶν ἀρχείων, ὅπως ἐπίσης εὐχαριστοῦμε καί τόν γέροντα τῆς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου πατέρα Γεώργιο Καψάνη γιά τήν εὐλογία καί τήν ἄδεια δημοσίευσης.

Διαβάστε τα υπόλοιπα πατώντας  Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλίε Κλεόπα



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου