Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2010
Λειτουργικοί Διάλογοι ή παράλληλοι μονόδρομοι; π. Σταύρος Τρικαλιώτης
Πρωτοπρεσβυτέρου π. Σταύρου Τρικαλιώτη
Ἕνα παρήγορο γεγονός εἶναι ὅτι τόν τελευταῖο καιρό ἔχει ἀρχίσει ἕνας διάλογος μέ ἀφορμή τήν ἀπόπειρα ὁρισμένων ἀδελφῶν μας κληρικῶν νά εἰσαγάγουν νεοελληνικές μεταφράσεις γιά λειτουργική χρήση.
Τό μή ἐπιτρεπτό αὐτῆς τῆς «ἐτσι- θελικῆς» ἐνεργείας τό ὑπογράμμισε πρόσφατη ἀπόφαση τῆς Διαρκοῦς ῾Ιερᾶς Συνόδου τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος, χωρίς ὅμως νά κλείσει τό θέμα καί ὁριστικά, κάτι πού κατά τήν ταπεινή μου γνώμη θά πρέπει νά γίνει σύντομα, γιά νά μή ἔχουμε καί στό μέλλον παρατράγουδα.
Τό μόνο πού ζητεῖ αὐτή τή στιγμή ὁ ἑλληνικός λαός εἶναι συμπαράσταση πνευματική καί ὑλική ἀπό τήν ᾿Εκκλησία μας καί ὄχι λειτουργικές καινοτομίες, πού θυμίζουν πυροτεχνήματα ἀτάκτως καί ἐπικινδύνως ἐρριμμένα ἐπί τῶν κεφαλῶν τῶν ἀνυποψιάστων ἐκκλησιαζομένων καί οὔτε κἄν ἐρωτη- θέντων πιστῶν.
῾Η ᾿Εκκλησία μας σήμερα πρέπει νά σκύψει πατρικά στά μεγάλα προβλήματα, πού ἀπασχολοῦν τόν λαό μας, καί νά ἐκφέρει λόγο παρηγορίας καί συμπαραστάσεως. Οἱ ποιμένες της ὀφείλουν νά ἀρθοῦν στό ὕψος τῶν περιστάσεων καί μέ τή χάρη τῆς Ἱερωσύνης, πού τοὺς χάρισε ὁ δωρεοδότης Κύριος, νά ἀνυψώσουν πνευματικά τόν ἑλληνικό λαό, ἕνα λαό πού τοῦ ἄξιζε καλύτερη μεταχείριση.
῾Η λεγομένη οἰκονομική κρίση ἦταν μιᾶς πρώτης τάξεως εὐκαιρία νά δείξουν τό ἀληθινό τους πρόσωπο οἱ «φίλοι» καί «προστάτες»μας. Παρακολουθώντας τόν διάλογο περί τόν λειτουργικῶν μας
πραγμάτων, πού διεξάγεται μέσα ἀπό ἄρθρα σέ ἐφημερίδες καί περιοδικά ἐκκλησιαστικοῦ περιεχομένου, ἀλλά καί σέ ἄρθρα πού δημοσιεύονται στό διαδίκτυο θά ἤθελα νά κάνω ὁρισμένες παρατηρήσεις.
1. Μέ παρηγόρησε ἀφάνταστα τό γεγονός ὅτι ἀρθρογράφησε τό τελευταῖο διάστημα ὁ λόγιος Μητροπολίτης Σεβασμιώτατος Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. ῾Ιερόθεος Βλάχος, ὁ ὁποῖος μέ τρανταχτά ἐπιχειρήματα ἀπέδειξε τό μή ὀρθόν τῶν λειτουργικῶν καινοτομιῶν, πού προαναφέραμε. Δυστυχῶς, οἱ ἀπαντήσεις πού εἴδαμε κυρίως ἀπό τόν αἰδεσιμολογιώτατο πρωτοπρεσβύτερο π. Βασίλειο Θερμό δείχνουν μιά προσωπική πικρία καί δέν μᾶς ἔπεισαν στό ἐπίπεδο τῶν ἐπιχειρημάτων.
2. ῞Οσοι ἔγραψαν ὑπέρ τῆς εἰσαγωγῆς τῶν μεταφράσεων στή Θεία Λατρεία μας ὁμοιάζουν μέ τούς συντρόφους τοῦ ᾿Οδυσσέα, οἱ ὁποῖοι βούλωσαν κυριολεκτικά τά αὐτιά τους, γιά νά μή σαγηνευτοῦν ἀπό τούς πειρασμούς. Τήν ἴδια ἐντύπωση μᾶς ἔδωσαν καί οἱ ἀρθρογραφοῦντες ὑπέρ τῶν λειτουργικῶν καινοτομιῶν: Γράφουν καί ἐπιχειρηματολογοῦν χωρίς νά ἀπαντοῦν οὐσιαστικά στόν ἐκπεφρασμένο ἀντίλογο καί μονολογοῦν μέ τήν ψευδαίσθηση ὅτι διαλέγονται. Διακατέχονται ἀπό ἕναν ἄκρατο ἐγκεφαλισμό καί ἀπό ἕναν νοησιαρχικό στρουθοκαμηλισμό.
῾Η ἐπιτυχία πού σημείωσε κατά κοινή ὁμολογία ἡ ἡμερίδα πού διοργάνωσε ὁ Ἱερός Ναός ῾Αγίας Παρασκευῆς ᾿Αττικῆς φέτος τόν ᾿Απρίλιο μέ θέμα: «Γλῶσσα καί Λατρεία. Νοησιαρχία ἤ μέθεξις», ὅπου ἔγκριτοι ἱεράρχες καί ἐπιστήμονες ἀπεφάνθησαν περί τοῦ μή ἐπιτρεπτοῦ τῆς εἰσαγωγῆς μεταφράσεων στή Θεία Λατρεία μας, φαίνεται ὅτι δέν τούς ἄγγιξε. Νά δοῦμε τί θά μᾶς ἀπαντήσουν, ὅταν σύν Θεῷ κατά τόν ᾿Οκτώβριο θά ἐκδοθοῦν τά πρακτικά τῆς ἐν λόγῳ ἡμερίδας. ᾿Ελπίζουμε καί τότε νά μή περιορισθοῦν στόν μονόλογο.
3. ῾Ο διάλογος-μονόλογος, πού προαναφέραμε κατάντησε πολλές φορές νά γίνεται εἴτε μέ ὅρους καί ἔννοιες δανεισμένους ἀπό τήν Ψυχιατρική καί τήν Ψυχολογία ἤ ἀπό μία νεοπατερική θεολογία «παντός καιροῦ», πού προσαρμόζεται στά δεδομένα καί τίς ἀπαιτήσεις τοῦ «σύγχρονου» ἀνθρώπου. Διαβάσαμε ἕναν θολό, κουλτουριάρικο καί ἀμφιβόλου γνησιότητος «σύγχρονο θεολογικό λόγο» -πάντα κατʼ αὐτούς- πού ὅμως πόρρω ἀπέχει ἀπό τήν πατερική διδασκαλία καί ἐμπειρία.
Οἱ Πατέρες τῆς ᾿Εκκλησίας μας κατʼ αὐτούς ἀποτελοῦν ἕνα παρελθόν καί κάθε ἀναφορά σέ αὐτούς συνιστᾶ «προσκόλληση στό παρελθόν» ἤ «στεῖρο βυζαντινισμό». Φανταστεῖτε μιά ὀρθόδοξη ᾿Εκκλησία πού δέν στηρίζεται καί δέν ἐμπνέεται ἀπό τούς Πατέρες τῆς ᾿Εκκλησίας. Οἱ ἀξιότιμοι καί σεβαστοί αὐτοί ἄνθρωποι μᾶς εἰσηγοῦνται ἕνα μόρφωμα ᾿Εκκλησίας, πού θυμίζει κακό ἀντίγραφο τοῦ Προτεσταντισμοῦ ἤ τοῦ Ρωμαιοκαθολικισμοῦ.
᾿Εδῶ βλέπουμε πόσο δίκιο εἶχε ὁ μακαριστός Γέροντας Παῒσιος ὁ ῾Αγιορείτης, ὁ ὁποῖος τόνιζε ὅτι τόν λόγο τῶν συγχρόνων θεολόγων πρέπει νά τόν περνᾶμε ἀπό τήν πατερική κρησάρα, γιά νά διαπιστώνουμε, ἄν εἶναι γνήσιος ἤ κίβδηλος.
Κλείνοντας τήν μικρή αὐτή παρέμβασή μου, θά ἤθελα νά εὐχηθῶ ὁ «διάλογος» νά κρατηθεῖ σέ ὑψηλό ἐπίπεδο, νά παραμερισθοῦν οἱ ἑκατέρωθεν πικρίες καί προσωπικές ἀντιπαραθέσεις καί κυρίως νά δείξουμε περισσότερο σεβασμό στούς Πατέρες τῆς ᾿Εκκλησίας μας…
Ορθόδοξος τύπος 24 Σεπτεμβρίου
Άρθρα του ιδίου συγγραφέως που έχουν δημοσιευτεί στις Αναβάσεις : π.Σταύρος Τρικαλιώτης
Άρθρα που αφορούν την Λειτουργική αναγέννηση : Λειτουργική αναγέννηση
Δείτε επίσης άρθρα δημοσιευμένα στις Αναβάσεις που αφορούν την Λειτουργική Γλώσσα : Λειτουργική Γλώσσα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
-
▼
Οκτωβρίου
(317)
- Ομιλία π. Σαράντη Σαράντου με Θέμα την Κάρτα Πολίτ...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος Τρ...
- Τα παιδιά μας έγιναν ανίκανα για την πίστη εξ αιτί...
- Βεβήλωσαν για άλλη μια φορά στην ιστορία το ελληνι...
- Στα άδυτα της Βουλής. Έχει κανείς συνείδηση;
- Με μεγάλα ερωτιματικά για την ασφάλεια δεδομένων κ...
- Κάρτα του Πολίτη - ΑΜΚΑ :Ο π. Σαράντης Σαράντος στ...
- «Μωραίνει Κύριος ὄν βούλεται ἀπωλέσσαι» π. Ἀθανάσι...
- Ελληνική Εταιρεία πούλησε τα προσωπικά δεδομένα 5....
- 31 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- 1)Η κόλασις ως κατάστασις μέσα μας και η θεραπεία ...
- Συνάντηση Αρχιεπισκόπου με τους πέντε αστυνομικούς...
- Χαζές ερωτήσεις κοινών θνητών.
- Η συγκολιστική εισήγηση του Μητροπολίτου Σισανίο...
- Άδωνις Γεωργιάδης. Δεν θα παραλάβω ποτέ την κάρτα ...
- Προσφυγή κατά των νέων αστυνομικών ταυτοτήτων στο ...
- 30 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος Τρ...
- Iερὀσυλοι έκαψαν Εκκλησία στα Άνω Πατήσια
- Καστορίας Σεραφείμ "Πρέπει να υπερασπιζόμαστε την ...
- Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος : Όχι στην "...
- Ενώ υποψήφιοι δήμαρχοί μας ζητούν ζώνες «πορνό», ο...
- Αὐγουστῖνος Καντιώτης: ἡρωϊσμὸς καὶ παρρησία. Στερ...
- Σαρανταλείτουργο “υπέρ αναπαύσεως” - Σαρανταλείτο...
- 29 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- Ο π. Θεόδωρος Ζήσης για την επιστολή νέων προς Μητ...
- Εἶναι ἡ κόλαση αἰώνια; (Εὐεργετινός). Ομιλία π. Σά...
- Ἡ δέηση τοῦ ἡγουμένου παπα-Φιλόθεου Ζερβάκου
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος Τρ...
- Ο Μητροπολίτης Κονίτσης για την απόταξη αστυνομικώ...
- Η βουλγαρική κατοχή στην Ανατολική Μακεδονία
- Τὸ διάγγελμα τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χρυσάνθου 1941
- Ἡ Ἐκκλησία στὰ χαρακώματα. - Ὁ παπὰς τοῦ ’40
- Ἡ Ἁγία Σκέπη τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου (1/ 28 Ὀκτωβρί...
- Στην Ελληνίδα του 1940. Δημητρίου Κουτσουλέλου
- H 28η Οκτωβρίου 1940 αφετηρία της ήττας του Χίτλερ...
- Τούρκοι χάκερς και σε σελίδα της Μητροπόλεως Λεμεσού
- Ἡ Κάρτα τοῦ Πολίτη εἶναι θέμα μόνο πολιτικό ἤ καί ...
- 28 Oκτωβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος Τρ...
- Η Αγία Σκέπη. Αρχ. Μελέτιος Βαδραχάνης
- Ἡ Ἑλληνικὴ Ἐποποιΐα 1940-1941
- Ο ελληνικός στρατός και το Έπος της Βορείου Ηπείρο...
- Η αυτοκτονία είναι πολύ βαρύτερη αμαρτία από την α...
- Ο πρώτος άνθρωπος που μολύνθηκε μετά την εμφύτευση...
- 28η Οκτωβρίου 2010: Η Ελλάδα Αντιστέκεται ! Ας βάλ...
- 27 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. Κεφάλαιο Β΄ «2. Ἡ ἐπιστ...
- Πρωτ. Θεόδωρος Ζήσης - ερμηνευτικές ομιλίες στον Δ...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος Τρ...
- Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμ...
- Εθνική Τράπεζα Ελλάδος στα παιδιά μας: «την 28η Οκ...
- περιοδικό ΣΤΑΥΡΟΣ - Οκτώβριος 2010 - Βίος του αειμ...
- Για τους Μακεδόνες αναγνώστες μας. Ιερά Πανήγυρις ...
- Μητροπ. Γόρτυνος Ιερεμίας προς Μητροπ. Μεσσηνίας Χ...
- Υπόδειγμα ηρωϊκής πίστης. (Περί διωγμών -ταυτοτήτω...
- 26 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- Άγιου Δημητρίου Μυροβλύτου. Ομιλία π. Θεοδώρου Ζήση
- 26 Οκτωβρίου 1912. Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος Τρ...
- Ο Υποπλοίαρχος Νικόλαος Βότσης και ο τορπιλισμός τ...
- Η φυλακή της καρδιάς Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς
- Ὀταν παραπονιόμαστε ότι στερούμαστε, να λέμε «Δόξα...
- Εγκώμιο στον Άγιο Δημήτριο τον Μυροβλύτη
- Ὁ φύλακας ἄγγελος τῆς Ἁγίας Τραπέζης
- Στης ιστορίας το διάσελο. Δημήτρης Νατσιός
- Εμείς Αγγλικά και οι Άγγλοι… Αρχαία Ελληνικά
- Το synaxarion.gr ή Μέγας Συναξαριστής βάλλεται απ...
- Ἡ ξαφνική ἀγάπη τῆς Πολιτείας γιά τά τζαμιά!
- Θα πάρουν ανάσα από τον γενιτσαρισμό το παιδομάζωμ...
- 25 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- Ὅτι οἱ ἱερεῖς καὶ λαϊκοὶ δὲν πρέπει νὰ βιάζωνται π...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο...
- Συνεχίζονται οἱ διώξεις χριστιανῶν ἀστυνομικῶν γιά...
- Ἐκκλησιομάχος ὑποψήφιος δήμαρχος Ἀθηναίων.
- Πάλη για «εξουσία» στην οικογένεια. Γιατί; (Γέροντ...
- Ο Δεσπότης της Εύβοιας μοναχός στην Ν Σκήτη (Γερο...
- 24 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- Ο Άγιος Σενώχ της Τουρώνης ο Ιαματικός
- Ψήφισμα Θεολόγων Ηπείρου, Κέρκυρας και Λευκάδος γι...
- Άγιος Ιάκωβος ο Αδελφόθεος (τό μαρτύριό του).
- 23 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο...
- Οι Δέκα Εντολές. Ομιλίες π. Αθανασίου Μυτιληναίου
- "Αγιορείτικες εμπειρίες", βιντεοσκοπημένη ομιλία μ...
- Διάλογος π. Σωφρονίου και Μπάλφουρ. Μητρ. Ναυπάκτ...
- Παπα-Νικόλας Πλανάς, ο νέος Άγιος της Ορθοδοξίας
- Πῶς φωτίζεται ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου; (Μικρός Εὐεργετ...
- «Οι χλιαροί» (Ἀπ. γ´, 14-22). Μέρος Γ΄ (τελευταίο)...
- To βιντεο, όπου μιλά ο δικηγόρος του διωκόμενου γι...
- 22 Οκτωβρίου Συναξαριστής
- Οι πρωταγωνιστές του Έπους του 1940. Αρχιμ. Ιωήλ Κ...
- Η παιδοκτονία των εκτρώσεων. Μιχαὴλ Μιχαηλίδη, Θεο...
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. Κεφάλαιο Β΄ «1.Ἡ ραγδα...
- Το κίνημα των Νεοπεντηκοστιανών. Ποιμαντικά και κο...
- Ανοικτή επιστολή προς το Υπ. Εσωτερικών. Σύμβολα π...
- Οι Πατέρες της Εκκλησίας φορείς και εκφρασταί της ...
- Ο Θρίαμβος της Εκκλησίας (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστο...
- Το πρόβλημα με την Νεοεποχίτικη ιστορία. Πρωτοπρεσ...
- Εν μέσω οικονομικής εξαθλίωσης με έξοδα της πολιτε...
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.