Ἀρχιμ. Ἀθανασίου Ἀναστασίου
Προηγουμένου Ι. Μ. Μεγάλου Μετεώρου
Λόγος ἐπὶ τὴ ἐκδημία τῆς μακαριστῆς γερόντισσας Ἀγάθης
Καθηγούμενης Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Στεφάνου
3 Μαΐου 2011
Προηγουμένου Ι. Μ. Μεγάλου Μετεώρου
Λόγος ἐπὶ τὴ ἐκδημία τῆς μακαριστῆς γερόντισσας Ἀγάθης
Καθηγούμενης Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Στεφάνου
3 Μαΐου 2011
Σεβασμιώτατε Ποιμενάρχα μας, Σεβασμιώτατοι Ἅγιοι Ἀρχιερεῖς, τίμιον πρεσβυτέριον, Χριστοῦ διακονία, σεβαστοί Ἅγιοι Καθηγούμενοι καί πατέρες, ὁσιώτατες Γερόντισσες καί ἀδελφές, (ἀξιότιμε κ. Ἀντιπεριφερειάρχα), ἀξιότιμε κ. Δήμαρχε, ἐντιμώτατοι ἄρχοντες τοῦ τόπου μας, προσφιλέστατοι ἀδελφοί μας.
Τό νά ἐπιχειρήσει κανείς νά περιγράψει τήν προσωπικότητα, τήν μοναχική παρουσία καί τήν προσφορά τῆς προσφιλέστατής μας Γερόντισσας Ἀγάθης φαντάζει ἐκ τῶν προτέρων ὡς μεγάλο τόλμημα. Κι αὐτό γιατί ἡ Γερόντισσα Ἀγάθη εἶχε κατά πολύ ὑπερβεῖ τά συμβατικά μεγέθη μοναχικοῦ ἤθους καί βιοτῆς, ἀγάπης γιά τόν μοναχισμό καί τόν ἡγιασμένο ἁγιομετεωρίτικο χῶρο μας, αὐταπαρνήσεως καί προσφορᾶς σ’ αὐτόν καί τήν εὐλογημένη ἀδελφότητά της.
Ἡ πορεία τῆς ζωῆς τῆς κεκοιμημένης Γερόντισσας Ἀγάθης ὑπῆρξε, κατά κυριολεξία θά λέγαμε, σταυροαναστάσιμη. Μιά εὐλογημένη πορεία πλούσιας πνευματικῆς ὑγείας μέσα ἀπό χρόνιες σοβαρές σωματικές ἀσθένειες· μιά πορεία πνευματικῆς σωφροσύνης, συνέσεως καί διακρίσεως, πού ἐκμηδένιζε τήν ὑστέρηση στήν κοσμική γνώση καί θύραθεν παιδεία· μιά ἐμπνευσμένη καθοδήγηση καί διαποίμανση τῆς ἀδελφότητος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Στεφάνου κρυμμένη, πολλές φορές, πίσω ἀπό τήν φυσική συστολή καί ντροπαλότητα τοῦ χαρακτῆρος της.
Ὡς πνευματικός της πατέρας συνδεθήκαμε πνευματικά μαζί της ἀμέσως μετά τήν ἐκδημία τῆς μακαριστῆς γερόντισσας Ἀγαθοκλήτης τό 1982, ὅταν καί ἀναλάβαμε τήν διακονία τοῦ πνευματικοῦ τῆς ἀδελφότητος μετά τήν ἐπίμονη παραίνεση καί τήν εὐχή τοῦ μακαριστοῦ Γέροντός μας Σπυρίδωνος Ξένου. Ἔκτοτε γνωρίσαμε καί παρακολουθήσαμε ἀπό πολύ κοντά τήν εὐλογημένη παρουσία της, τόν αἱματηρό, πολλές φορές, ἀγώνα της καί τήν πλούσια καί ἀνεκτίμητη προσφορά της στό Ἱερό Κοινόβιο τοῦ Ἁγίου Στεφάνου καί στό Μοναστικό Κέντρο τῶν Ἁγίων Μετεώρων συνολικά.
Γνωρίσαμε καί ζήσαμε δίπλα της τήν μαρτυρική της προσπάθεια, ὡς τοποτηρήτρια τῆς Ἱερᾶς Μονῆς, μετά τήν ἐκδημία τῆς μακαριστῆς γερόντισσας Ἀγαθοκλήτης, γιά τήν διάσωση καί τήν διαφύλαξη ἀκόμη καί αὐτῆς τῆς ἴδιας τῆς συνεχίσεως τῆς παρουσίας τῆς ἀδελφότητος, πού κινδύνεψε τότε σοβαρά.
Γνωρίσαμε καί ζήσαμε δίπλα της τήν ἀμέριστη συμπαράστασή της πρός τήν νέα Καθηγουμένη, πού διαδέχθηκε τήν μακαριστή γερόντισσα Ἀγαθοκλήτη, τήν μακαριστή γερόντισσα Χριστονύμφη καί τήν πολύτιμη στήριξη τῆς ἀδελφότητος καθ’ ὅλη τήν διάρκεια τῆς δοκιμασίας τῆς ὑγείας μέχρι καί τήν ἐκδημία τῆς μακαριστῆς Χριστονύμφης.
Ὡς μοναχή τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Στεφάνου, καί πρίν ἀκόμη ἐκλεγεῖ Καθηγουμένη, ἡ μακαριστή Γερόντισσα Ἀγάθη ἦταν, κατά κυριολεξία, αὐτό πού συχνά λέμε ἡ «σημαία» τῆς Ἱερᾶς Μονῆς. Ἦταν τό σῆμα κατατεθέν καί τό σημεῖο ἀναφορᾶς της· ἦταν τό σύμβολο, ἡ ἐνσάρκωση, τό ὁρατό καί αἰσθητό σημεῖο τῆς ἑνότητος, τῆς διατηρήσεως καί τῆς ἀπαρασάλευτης πορείας τῆς Μονῆς· ἦταν τό σταθερό θεμέλιο, πού ἄντεχε τούς κραδασμούς· ὁ ἀτσάλινος βράχος, πού ἔμενε ὄρθιος στίς δοκιμασίες· τό ψιλόκορμο κυπαρίσσι, πού δέν λυγοῦσε καί δέν τσάκιζε στούς ἀνέμους· ἡ μαλακή ἀμμουδιά, πού στέγνωνε τίς φουσκοθαλασσιές.
Λίγο μετά τήν ἐκλογή της ὡς Καθηγουμένης τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Στεφάνου ἕνα ἀκόμη σοβαρότατο πρόβλημα ὑγείας (αὐτό τῆς καρδιοπάθειας) προστέθηκε στήν ἤδη ἀπό χρόνια ἐπιβαρυμένη κατάσταση τῆς ὑγείας της καί ἔμελε ἔκτοτε σέ ὅλη τήν πορεία τῆς εἰκοσαετοῦς καί πλέον ἡγουμενίας της νά ἐπαληθεύει καθημερινά τό ἁγιογραφικό λόγιο «ἡ γάρ δύναμίς μου ἐν ἀσθενείᾳ τελειοῦται».
Στήν περίπτωση τῆς μακαριστῆς μας Γερόντισσας διαψεύστηκαν ὅλα τά ἀνθρώπινα προγνωστικά καί καταρρίφθηκαν ὅλα τά στατιστικά. Διαψεύσθηκε κάθε ἀπόπειρα λογικῆς ἑρμηνείας, προβλέψεως ἤ προγραμματισμοῦ τῆς πορείας της. Ἀποδείχθηκε μέ τόν πιό ἀπόλυτο καί κατηγορηματικό τρόπο ὅτι ὁ Θεός μέσα στήν πάνσοφη Οἰκονομία Του ἦταν ὁ Μόνος πού ὁρίζει τήν ζωή της, ἀλλά καί αὐτή τοῦ Κοινοβίου της ἐπιβεβαιώνοντας, ἔτσι τό ἁγιογραφικό: «ὅπου Θεός βούλεται νικᾶται φύσεως τάξις».
Αὐτό ἦταν τό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί ἔτσι εὐδόκησε, ὥστε ἡ νεαρή μοναχή, πού ἐσπευσμένα ἐκάρη μεγαλόσχημη 45 χρόνια πρίν (1964) γιά νά προλάβει τόν ἐπικείμενο θάνατό της, νά εἶναι αὐτή, ἐπί τῆς ἡγουμενίας τῆς ὁποίας, πολλά χρόνια ἀργότερα, ἡ γυναικεία ἀδελφότητα τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Στεφάνου γνώρισε τήν πιό λαμπρή περίοδο ἀπό τήν ἵδρυσή της.
Κι αὐτό καθώς ἡ μακαριστή Γερόντισσα μέ τήν ἐγκάρδια ἀγάπη της πρός τόν Νυμφίο τῆς ψυχῆς της, τήν θερμή προσευχή της, τήν παροιμιώδη ταπείνωση καί ἁπλότητά της, τήν ὑπακοή της, τήν πραότητά της, τήν μεγάλη ἐλεημοσύνη της προσείλκυσε πλούσια τήν χάρη τοῦ Θεοῦ, πού εὐλόγησε καί ἔδωσε πλούσια καρποφορία στό ἔργο της.
Ἡ γεμάτη καλοσύνη καί ἀγάπη καρδιά της τήν ἔκανε τρυφερή καί στοργική μητέρα τῶν πνευματικῶν της τέκνων. Ἡ ἀνεξικακία καί ἡ συγκαταβατικότητά της ἀνέπαυε δοκιμαζόμενες καί πονεμένες ψυχές. Ἡ ἀφελότητα τῆς καρδίας της, ἡ ἁγνότητα καί ἡ καθαρότητα τῆς σκέψεώς της ἐλάφρυνε καί ἀποφόρτιζε σύνθετους λογισμούς ἐκκοσμικευμένης βιοθεωρίας καί ὀρθολογισμοῦ τῶν ὑποτακτικῶν της. Μέ τόν ἁγιοπνευματικό καί ἀναβλύζοντα ἐκ καθαρῆς καρδίας κρυστάλλινο λόγο της ἀπεκάλυπτε τήν κατά Θεόν σοφία καί ἐν ταυτῶ ἐπικάλυπτε τήν κατά κόσμον σοφία καί θύραθεν παιδεία τῶν ὑποτακτικῶν της. Προσῆλθαν, ἔτσι, στό κοινόβιό της πολλές νέες μοναχές, τριπλασιάζοντας τόν ἀριθμό τῶν μελῶν τῆς ἀδελφότητος.
Παρότι ἡ ἴδια δέν ἔθετε ὡς πρώτη προτεραιότητα τήν ἐνασχόληση μέ τά διοικητικά, στά χρόνια τῆς ἡγουμενίας της ἡ Ἱερά Μονή Ἁγίου Στεφάνου γνώρισε μία ριζική ἀναδιοργάνωση στήν ἐσωτερική της λειτουργία μέ ἀπόλυτο σεβασμό στούς μοναχικούς θεσμούς καί κανόνες καί μία κτιτορικῶν διαστάσεων κτιριακή ἀνασυγκρότηση.
Στίς μοναχές της δίδασκε τήν πατροπαράδοτη καλογερική τοῦ Γεροντικοῦ, τοῦ Εὐεργετινοῦ καί τῆς Κλίμακος. Παλαιᾶς κοπῆς μοναχή ἡ ἴδια, μοναχή τοῦ κελιοῦ, τῆς σιωπῆς, τοῦ ἡσυχασμοῦ καί τῆς νήψεως, τοῦ «εὐλόγησον», τοῦ «νά ΄ναι εὐλογημένο» καί τοῦ «συγχωρέστε με», ἁπλή καί παραδοσιακή, εὐλαβής, φιλακόλουθη, ἀσκημένη στήν προσευχή καί τήν εὐχή τοῦ Ἰησοῦ, πού αὐτενεργοῦσε στήν καρδιά της, προσέφερε ἀνόθευτο μοναχικό λόγο καί γεροντική σοφία. Ἀγαποῦσε τόν μοναχισμό καί ἰδιαίτερα τόν ἁγιομετεωρίτικο μοναχισμό γιά τήν διαφύλαξη καί συνέχιση τοῦ ὁποίου ἔθετε πάντοτε σέ διακονία προσφορᾶς τήν ἀδελφότητά της.
Ἔτρεφε βαθειά εὐλάβεια καί ἀγάπη στόν λατρευτικό πλοῦτο τῆς Ἐκκλησίας μας, στήν ἀνόθευτη ἀλήθεια καί τά ἱερά δόγματα τῆς ὀρθοδόξου πίστεώς μας καί ἡ ἀδελφότητά της ἔδιδε πάντοτε ὁμολογιακή μαρτυρία ὄντας κάποιες φορές ἡ ὑπογραφή της ἡ μόνη γυναικεία ὑπογραφή σέ κείμενα πού στήριζαν ἀνάλογες προσπάθειες.
Ἡ βεβαρυμένη κατάσταση τῆς ὑγείας της, οἱ συνεχεῖς μεταφορές της σέ πλεῖστα ὅσα νοσοκομεῖα, οἱ ἐπικίνδυνες καί ἐπώδυνες ἐπεμβάσεις στίς ὁποῖες κατά καιρούς ὑποβαλλόταν προσέθεταν ἕνα μαρτυρικό καί ὁσιακό χαρακτήρα στήν ὅλη βιοτή της, ἀκόμη καί σέ αὐτή τήν τελευτή της, ἀφοῦ ἡ προπομπή της, πού τελοῦμε σήμερα γίνεται μετά ἀπό πολύ μεγάλη ταλαιπωρία.
Στήν διάρκεια τῆς τελευταίας πολύμηνης νοσηλείας της στό Ὠνάσειο, καί εἰδικά τίς συνεχεῖς ἡμέρες τῆς ὀδυνηρῆς ἀπομονώσεώς της στήν μονάδα ἐντατικῆς παρακολουθήσεως, ἡ μόνη ἀπαντοχή καί ἐλπίδα της ἦταν ἡ ἀδιάλειπτη νοερά εὐχή τοῦ Ἰησοῦ, πού αὐτενεργοῦσε στήν καρδιά της. Τό γεγονός αὐτό, σύμφωνα μέ τά πατερικά, εἶναι σημεῖο ἀναγεννήσεως τοῦ ἀνθρώπου, δεῖγμα ὅτι ὁ προσευχόμενος καρδιακά εἶναι Ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Τό συνεχές μαρτύριο τῶν ἀσθενειῶν της τό ἀντιμετώπιζε μέ περισσή ὑπομονή καί καρτερικότητα, χωρίς γογγυσμό καί παράπονο, χωρίς δυσανασχέτηση καί προπαντός χωρίς νά ρωτήσει ποτέ τόν Θεό «γιατί» ὅλες αὐτές οἱ ταλαιπωρίες. Ἀντιθέτως πάντοτε εὐχαριστοῦσε ἐκ βάθους καρδίας τόν Θεό, μέ συνεχή, ἔντονη καί ἐνσυνείδητη δοξολογία.
Οἱ διαρκεῖς ἀσθένειές της ἐνίσχυαν ἀκόμη περισσότερο τήν μνήμη θανάτου, πού πρέπει νά διακατέχει κάθε μοναχό καί κάθε πιστό καί τήν ἕνωναν περισσότερο, ἀπό αὐτήν ἀκόμη τήν ζωή, μέ τήν ὄντως ζωή, τήν ἀληθινή καί αἰώνιο. Μέ αὐτήν πού εἶναι ὁ μόνιμος προορισμός καί στόχος ὅλων μας, ἀφοῦ κατά τόν Ἱερό Χρυσόστομο δέν εἴμαστε πολίτες ἀλλά ὁδίτες σ’ αὐτή τήν ἐπίγειο ζωή.
Ὁδίτες πού πορευόμαστε διαρκῶς πρός τήν οὐράνιο Πατρίδα μας. Πολίτης αὐτῆς τῆς Πατρίδος εἶναι τώρα ἡ μακαριστή μας Γερόντισσα. Τῆς Πατρίδος πού τόσο ἀγάπησε καί πού τόσο πόθησε ἡ ψυχή της νά πορευθεῖ, ἀφοῦ ἀφιέρωσε τήν ζωή της στό Χριστό συγκαταλεγόμενη μέ «τούς τραυματίες τοῦ θείου Νυμφίου» καί ἦταν πάντοτε νοσταλγός τοῦ αἰωνίου Πάσχα, τό ὁποῖο τώρα εὐφραινόμενη ἀπολαμβάνει.
Θά θέλαμε, κατακλείοντας, νά εὐχαριστήσουμε καί ἐμεῖς ἀπό τήν πλευρά μας τόν Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας γιά τήν ἀγάπη του πρός τήν μακαριστή Γερόντισσα καί ὅλους τούς παρευρισκομένους Ἁγίους Ἀρχιερεῖς, πού τιμοῦν μέ τήν παρουσία τους τήν μακαριστή Γερόντισσά μας καί εὔχονται γιά τήν ἀνάπαυση τῆς ψυχῆς της, καθώς καί τό πλῆθος τῶν κληρικῶν, μοναχῶν καί λαϊκῶν.
O Μητρ.Γλυφάδας, τελεί Τρισάγιο |
Εὐχαριστοῦμε, ἐπίσης, τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεο, πού παρά τήν μεγάλη ἐπιθυμία του νά παρευρίσκεται ἐδῶ σήμερα δέν κατέστη δυνατόν λόγῳ ἀνειλημμένων ὑποχρεώσεών του, ὁ ὁποῖος κατά τό ἵδιο διάστημα στήριξε ποικιλοτρόπως τήν μακαριστή γερόντισσα, τίς ἀδελφές πού τήν διακονοῦσαν, ὅλη τήν ἀδελφότητα καί ἐμᾶς προσωπικῶς, κυρίως μέ τήν ἀποστολή παρηγορητικῶν καί ἐνισχυτικῶν ἐπιστολῶν ὑψηλοῦ θεολογικοῦ περιεχομένου καί ἔμπλεων Πνεύματος Ἁγίου. Τῆς σημαντικότατης συμβολῆς καί τῶν δύο ὡς ἄνω Ἀρχιερέων εἴμαστε μάρτυρες καί πάντως εὐγνώμονες.
Σεπτή καί σεβαστή μας Γερόντισσα Ἀγάθη, ὅσοι παρευρισκόμαστε τούτη τήν ὥρα στό Καθολικό τῆς Ἱερᾶς Μονῆς σου θά προπέμψουμε λιτανεύοντες τό τίμιον Σκήνωμά σου στόν τόπον τῆς ἐν γῆ ἀναπαύσεώς σου μέ ὕμνους, ὤδές καί δοξολογίες πρός τόν Τριαδικό Θεό μας, εὐχόμενοι νά ἀναπαύσει, διά πρεσβειῶν τῶν προστατῶν τῆς Ἱερᾶς Μονῆς σου, Ἁγίου Πρωτομάρτυρος καί Ἀρχιδιακόνου Στεφάνου καί τοῦ Ἁγίου Ἱερομάρτυρος Χαραλάμπους τοῦ θαυματουργοῦ, καθώς καί τῶν κτιτόρων, ὁσίων Ἀντωνίου καί Φιλοθέου τῶν Μετεωριτῶν, τήν καθαρή ψυχή σου «ἐν χώρᾳ ζώντων καί ἐν σκηναῖς δικαίων». Αἰωνία σου ἡ μνήμη.
Ἐνημέρωση π. Ἀντώνιος Χρήστου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.