Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2012
Όσιος Ιερόθεος Ιβηρίτης († 13 Σεπτεμβρίου 1745)
«Η γαρ σοφία του κόσμου τούτου μωρία παρά τω Θεώ εστι» (Α΄ Κορ. γ΄ 19) τονίζει ο πυρφόρος Απ. Παύλος. Η σοφία εξασφαλίζεται με τη συσσώρευση γνώσεων, δεν εξασφαλίζει όμως τη σωτηρία. Μεγιστοποιείται από τους ανθρώπους, ελαχιστοποιείται όμως από τον Θεό. Και οι Αθλητές του Χριστού, οι Άγιοι, επεσήμαναν τον ύφαλο και τον απέφυγαν.
Ο όσιος Ιερόθεος φωτεινή διάνoια, πολυμαθής προσωπικότητα, αντέδρασε δυναμικά, κεραυνοβόλα, σωτήρια, στην πρόκληση της σοφίας του κόσμου τούτου.
Ας παρακολουθήσουμε την όλη βιοτή του. 1686 και στην Καλαμάτα της Πελοποννήσου γεννιέται ο Ιερόθεος από τον Δήμο και την Ασημίνα, γονείς ευσεβείς και πλούσιους. Σκεύος εκλογής ο Όσιος, αφού προτού αντικρίσει το φως του ήλιου, κάποιος ενάρετος Ασκητής αποκαλύπτει στη μητέρα του τη θεαρέσκεια για τη ζωή του. Οι γονείς του επιδεικνύουν αμέριστο ενδιαφέρον για τη μόρφωσή του. Ο ίδιος διαθέτει φιλομάθεια, επιμέλεια, προθυμία, ζέση, οξύνοια, μνήμη και κρίση.
Επτά χρονών παιδί είναι κάτοχος πολυπληθών και ποικίλων γνώσεων, που προξενούν κατάπληξη και θαυμασμό. Είναι ένας μικρός ενήλικας, με φρόνημα στερεό και νου γηραλέο, αφού αποφεύγει τα παιχνίδια και ασχολείται με τη μελέτη. Πιστεύει, ότι ο πλούτος των γνώσεων θα εξασφαλίσει την κατανόηση των Θείων Γραφών. Και η δίψα για μάθηση γίνεται ακατάσχετη.
Οι γονείς, αφού εξόπλισαν το παιδί τους με όλα τα εφόδια της γνώσης και της χριστιανικής ανατροφής, ποθούν τη δημιουργία μιας ευτυχισμένης οικογένειας. Σύντομα αρραβωνιάζουν ακούσια το γιό τους. Η λύπη του είναι απερίγραπτη. Η υπακοή όμως στη γονική προσταγή υπερισχύει. Παράλληλα δέεται επίμονα στον Κύριο να εμποδίσει αυτό το γάμο. Και ο Θεός, που διαβλέπει την ευλάβειά του και προγνωρίζει το μέλλον του, εκπληρώνει τον ενδόμυχο πόθο του. Δεκαέξι μέρες πριν το γάμο καλεί ο Θεός τους γονείς στον Ουρανό.
Ο Ιερόθεος απελεύθερος πλέον στοχεύει και την παρθενία να διατηρήσει και τη μάθηση να συνεχίσει. Έτσι διαφεύγει και καταφεύγει στη Ζάκυνθο. Οι πλούσιοι συγγενείς του σκοπεύουν να τον στείλουν για συνέχιση των σπουδών στην Ευρώπη. Ο ίδιος προβληματίζεται. Το Άγιο Όρος με τους Αθλητές του πνεύματος, τους θεοφόρους πατέρες, τον προσελκύει. Ο πόθος της αρετής φουντώνει στα στήθη του. Και η αναχώρηση για το περιώνυμο Όρος είναι άμεση.
Έρχεται και συγκατοικεί με έναν ερημίτη. Εκεί μελετά κείμενα και βιογραφίες Οσίων Μοναχών και παρακολουθεί τους πολύχρονους αγώνες τους, αλλά και τις αιφνίδιες πτώσεις τους. Απελπίζεται και επιλέγει συντομότερο δρόμο σωτηρίας, το μαρτύριο. Σκοπεύει να το επιζητήσει. Αλλά η Παύλεια ρήση: «εάν δε και αθλή τις ου στεφανούται, εάν μη νομίμως αθλήση» (Β΄ Τιμ. β΄, 5) τον παρεμποδίζει.
Η γνησιότητα της άθλησης απαιτεί μαρτυρική ανταπόκριση στην προκλητικότητα των αλλοπίστων.
Έτσι αναχωρεί για την Ι. Μονή Ιβήρων, ρασοφορεί και ακολουθεί τη συνοδεία του Προεστώτα, που κατευθύνεται στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί ελπίζει να δοθεί αφορμή για παρρησιακή ομολογία. Όμως οι μέρες κυλούν άκαρπα.
Η συντροφιά του προκαλείται έντονα, ενώ ο ίδιος παραμένει απείραστος. Το θέλημα του Θεού αντιστρατεύεται τις επινοήσεις του. Ο Ιερόθεος βρίσκεται στο σωστικό σχέδιο του Θεού, αλλά με τρόπο επιλεκτικά θεϊκό. Περίλυπος κατευθύνεται βορειότερα και έρχεται στη Βλαχία. Εκεί χειροτονείται Διάκονος από το Μητροπολίτη Σόφιας Αυξέντιο και παρακολουθεί μαθήματα κοντά στον Κύπριο δάσκαλο Μάρκο.
Αργότερα επιστρέφει στην Κωνσταντινούπολη και διδάσκεται φιλοσοφία από τον Αργείο δάσκαλο Γιακουμή. Η μαθησιακή όμως δίψα είναι ακόρεστη, γι΄ αυτό και πηγαίνει στη Βενετία για τελειότερες σπουδές. Η κατά κόσμον, όμως, σοφία δεν καλύπτει κενά, δεν χαρίζει πληρότητα στους κατόχους της. Και ο Ιερόθεος το νιώθει έντονα. Η επανάκαμψη στο Άγιο Όρος είναι επιτακτική. Στην Ι.Μ. Ιβήρων είναι ευπρόσδεκτος.
Η εντρύφηση στις Θείες Γραφές και τα Πατερικά κείμενα αρχίζει ενδιάθετα και αποφασιστικά. Επισυνάγει πολύτιμα εφόδια για τον πνευματικό αγώνα και ψυχωφελείς υποθήκες.
Παράλληλα νηστεύει, αγρυπνεί, προσεύχεται ακούραστα. Τότε αξιώνεται και του χαρίσματος της Ιερωσύνης από το Μητροπολίτη Νεοκαισαρείας Ιάκωβο, όταν είναι τριάντα χρονών. Ο αγώνας εντείνεται.
Στοχεύει στη θέωση και επιδιώκει την επίτευξή της. Επιδίδεται σε αυστηρότατη νηστεία, σε ολονύκτια αγρυπνία, σε αδιάκοπη προσευχή. Ταπεινά και αθόρυβα αγωνίζεται ενάντια στα «κατά φύση» για να πετύχει τα «υπέρ φύση». Υποδουλώνει τη σάρκα και ελευθερώνει το πνεύμα. Βιώνει τη χαρμολύπη, αποκτά την υψοποιό ταπείνωση, ζει την ανιδιοτελή αγάπη. Ελεεί τους πτωχούς αφειδώλευτα και δανείζει το Θεό αδιαμφισβήτητα. Και η θεϊκή ευαρέσκεια εκφράζεται με την παροχή ιαματικής Χάρης στο νόμιμο Αθλητή. Πολλοί προσέρχονται ασθενείς και όλοι αναχωρούν υγιείς, δοξάζοντας τον Θεό.
Η ασύνορη αγάπη του διαχέεται αδιάκριτα. Κι όταν καταφθάνουν έντρομοι οι κάτοικοι της Σκοπέλου, Μητροπόλεως Ευβοίας, για τη θανατική συμφορά που τους βρήκε κι επιζητούν εναγώνια την προσευχητική του παρουσία, εισακούει στις παρακλήσεις και μεταβαίνει στο νησί με συνοδεία Μοναχών. Στη Σκόπελο διαμένει οκτώ συναπτά χρόνια. Είναι χρόνια αγωνιστικά, αλλά και καρποφόρα. Ο ίδιος έχει φθάσει σε ύψη αρετής και ακτινοβολεί η ζωή του. Διδάσκει με τα λόγια και με το παράδειγμά του.
[Τό μονύδριο τοῦ Ἁγ. Ταξιάρχη στή Βάτο στή Σκόπελο ὅπου ἀσκήθηκε ὁ ὅσιος Ἱερόθεος.
(http://agioritikoslogos.blogspot.gr/2011/09/1745.html)]
Ζει ελλάμψεις θεϊκές και προγεύεται τη Βασιλεία του Θεού. Στηρίζει το λαό του Θεού με την εξομολόγηση και κατευθύνει ψυχές σωτήρια. Οι πιστοί προστρέχουν, σα διψασμένα ελάφια κοντά του και ξεδιψούν στα θεόσοφα λόγια του.
Προγνωρίζει όμως την εκδημία του και ποθεί την αδιάλειπτη επικοινωνία με τον Θεό. Έτσι για περισσότερη ησυχία φεύγει στο ερημονήσι της Γιούρας, μαζί με τον ενάρετο μαθητή του Ιερομόναχο Μελέτιο και τους συνασκητές Μοναχούς Ιωσήφ και Συμεών. Συνασκείται μικρό χρονικό διάστημα, ασθενεί ολιγοήμερα και τη 13η Σεπτεμβρίου 1745, σε ηλικία 59 χρονών, εγκαταλείπει τη ματαιότητα και μεταβαίνει στην Αιωνιότητα. Εκεί, στη χώρα την αείφωτη, παίρνει τον άφθαρτο στέφανο του αναίμακτου μαρτυρίου της πολυετούς, εκούσιας κακοπάθειας, για την αγάπη του Χριστού.
Το σώμα του ενταφιάζεται ευλαβικά και ευωδιάζει και θαυματουργεί κατά την ανακομιδή. Τότε, η αγία κάρα και η σιαγόνα μεταφέρονται στην Ι.Μ. Ιβήρων, όπου τιμώνται πανηγυρικά στις 13 Σεπτεμβρίου.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΛΕΙΔΩΝΙΑΡΗ, Eκπαιδευτικός
Πηγή: Ι. Μητρόπολη Σάμου
Ενημέρωση από agioritikesmnimes.blogspot.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
▼
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
-
▼
Σεπτεμβρίου
(327)
- Οἱ μοναχοί ἀνήκουν στήν Ἐκκλησία. Ἱερομόναχος Σάββ...
- Ἡ παραβολή τῶν ζιζανίων δηλωτική τῆς παρουσίας τῶν...
- Ἡ ἰδέα τῆς ἐξελίξεως ἀπό τῆς διαδόσεως τοῦ χριστια...
- Οἱ περιπέτειες ἑνός προσκυνητοῦ. Ὁμιλία 12η π.Σάββ...
- Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Λόγος περί ψευδοπροφη...
- Ένα μεγάλο θαύμα στην μονή Νεάμτς βορείου Ρουμανία...
- Ἡ φροντίδα ποὺ πρέπει νὰ ἔχῃ ἡ ψυχὴ γιὰ νὰ εἰρηνεύ...
- Ὁμιλίες π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου στήν Κυριακή Β' Λ...
- Οι Ελληνορθόδοξοι του Λιβάνου διαμαρτύρονται εντόν...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 30 Σεπτεμβρίου
- 30 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Κυριακὴ Β΄ Λουκᾶ. Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου
- Τὸ πεταμένο διαμάντι! Κυριακή Β΄Λουκᾶ. (†) ἐπισκόπ...
- Τό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς. Κυριακή B΄ Λουκᾶ
- Ὁ Ἀπόστολος τῆς Κυριακῆς. Ἐπιστολή πρός Κορινθίους...
- Πνευματικοί δεσμοί. Πνευματικός πατήρ. Δανιήλ Κατο...
- Ἡ δαιμονική μέθοδος τῆς νοθείας. Ἡ αἵρεσις εἰς τήν...
- Οδοιπορικό στην Ιερά Μονή του Μεγάλου Αντωνίου στη...
- Ιταλία: προς απαγόρευση συναλλαγών σε μετρητά άνω ...
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 29 Σεπτεμβρίου
- 29 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Ρ Ε Ï Κ Ι. Μία ἀνορθόδοξη θεραπεία με ἀποκρυφιστικ...
- Ἡ πνευματικὴ εἰρήνη τῆς καρδιᾶς. Ἁγ. Νικοδήμου τοῦ...
- Ἡ ἰδέα τῆς ἐξελίξεως κατά τήν προχριστιανικήν περί...
- Ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς Σεραφείμ γιά τόν πλαστό πά...
- Η Ρωσία απαγόρευσε τις εισαγωγές μεταλλαγμένου καλ...
- Μεταλλαγμένα και καρκίνος: νέα μελέτη, πολλά ερωτη...
- Φωτογραφίες από τη Θεία Λειτουργία στο Κελλί του ...
- Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Λόγος περί ψευδοπροφη...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 28 Σεπτεμβρίου
- 28 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Αἵρεσις ὁ ἐσωτερικός ἐχθρός τῆς Ἐκκλησίας. Οἱ ἀντι...
- Εκκλησία Ρωσίας: Να μην είναι υποχρεωτική η παραλα...
- Οἱ περιπέτειες ἑνός προσκυνητοῦ. Ὁμιλία 10η π.Σάββ...
- Ἡ φυγή τοῦ μοναχοῦ ἀπό τόν κόσμο. Γέροντος ἱερομ. ...
- Ἱ. Ἀγρυπνία στόν Ἱ. Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Ἀμαρου...
- Ὁ τάφος τοῦ παπᾶ-Τύχωνα στό Ἅγιον Ὅρος
- Ἡ προσβολὴ τῶν φαντασιῶν καὶ ἡ ἰατρεία της. Ἁγ. Νι...
- Τραχωνίτες: Η πλάνη του Τραχωνίου συνεχίζεται...
- Συγγνωστή καί καλόγνωμη ἀφέλεια ἤ ἀπαράδεκτη καί ἐ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 27 Σεπτεμβρίου
- 27 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Οἱ περιπέτειες ἑνός προσκυνητοῦ. Ὁμιλία 9η π.Σάββα...
- Συρία. Iσλαμιστές τρομοκράτες απήγαγαν 300 Χριστια...
- Με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα Τουρκικά σηριά...
- Μητροπολίτης Πειραιῶς για τήν συνέντευξη τύπου τῶν...
- Ποιοί φοβούνται τους Αγνοούμενους του 1974; Κωνστ...
- «Η ενότητα κλήρου και λαού στη θεολογία της Ορθοδό...
- Ο Καποδίστριας για την παιδεία. Δημήτρης Νατσιός
- Μητροπολίτης Πειραιῶς Σεραφείμ δεύτερο ἀνακοινωθέν...
- Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Λόγος περί ψευδοπροφη...
- Ἀπάντηση Μητροπολίτη Ναυπάκτου στόν Μητροπολίτη Πε...
- Ἡ προσβολὴ τῆς ἀπογνώσεως καὶ ἡ ἰατρεία της. Ἡ ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 26 Σεπτεμβρίου
- 26 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Τί λέγει ὁ διάβολος γιά τήν Σταύρωσι τοῦ Χριστοῦ μ...
- Οἱ περιπέτειες ἑνός προσκυνητοῦ. Ὁμιλία 8η π.Σάββα...
- Τί κάνουμε ὅταν ἕνας ἀπό τούς συζύγους σφάλλει. Φθ...
- Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Λόγος περί ψευδοπροφη...
- Το ίδιον θέλημα και η υπακοή. Γέροντας Ιωσήφ Βατοπ...
- «Διαστάσεις τῆς Κρίσεως».Ὁμιλία π. Σαράντη Σαράντο...
- Ἡ φυγή τοῦ μοναχοῦ ἀπό τόν κόσμο. Γέροντος ἱερομ. ...
- Συνυπογράφουν επίσημα τις αισχρές βλασφημίες κατά ...
- Αγοράζω χρυσό. Γιάννη Δαραβίγκα
- Ηχητικό Αγιολόγιο 25 Σεπτεμβρίου
- 25 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής.
- Οἱ περιπέτειες ἑνός προσκυνητοῦ. Ὁμιλία 7η π.Σάββα...
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Ποιὲς εἶναι οἱ τέσσερες προσβολὲς ποὺ μᾶς φέρνουν ...
- Ελληνόφωνος από την Κρήτη ο αντιπρόεδρος του Ερντο...
- Ας σταματήσει πια αυτό το δήθεν ‘ανθρωπιστικό’ παρ...
- «Οχι» από τη Μόσχα σε κατασκευή ισλαμικού τεμένους
- Παναγία Μυρτιδιώτισσα, εὕρεσις καὶ θαύματα
- Ηχητικό Αγιολόγιο 24 Σεπτεμβρίου
- 24 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Πῶς εἶναι δυνατόν....Γέροντος ἱερομ. Πετρωνίου Τανάσε
- Η Θεσσαλονίκη και οι ανιστόριτοι "προοδευτικοί". Κ...
- Ἡ υἱοθεσία μας. Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
- Μητρόπολη Αμαρουσίου. Σεμινάριο Ορθοδόξου Απολογητ...
- Πῶς πρέπει νὰ προετοιμαζώμαστε ἐναντίον τῶν ἐχθρῶν...
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Άγγελος ειρήνης και αγάπης. Σύγχρονες Αγιορείτικες...
- Ὁμιλίες (3) π.Ἀθανασίου Μυτιληναίου στήν Κυριακή Α...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 23 Σεπτεμβρίου
- 23 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Κυριακή Α΄ Λουκᾶ. Θεοφυλάκτου Ἀρχιεπισκόπου Βουλγα...
- Μάταιοι κόποι!. Κυριακή Α΄Λουκᾶ. (†) ἐπισκόπου Γεω...
- Ἡ θαυμαστή ἀλιεία καί ἡ κλήσις τῶν πρώτων μαθητῶν....
- Τό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς. Κυριακή Α΄ Λουκᾶ
- Ὁ Ἀπόστολος τῆς Κυριακῆς. Ἐπιστολή πρός Γαλάτας δ'...
- Εξοργιστικό βίντεο. Μουσουλμάνος κληρικός σκίζει μ...
- Ἡ ἰδέα τῆς μαρτυρίας τοῦ αἵματος. Πρωτοπρεσβυτέρου...
- Ἁλιεία ψυχῶν. Κυριακὴ Α΄ Λουκᾶ (Λουκ. 5,1-11) (†) ...
- Οἱ σχεδιασμοί τῶν δαιμόνων καί πῶς διαλύονται. Ἱερ...
- Ὅταν ἀνοίγονται Βίβλοι.....Γέροντος ἱερομ. Πετρωνί...
- Τί συμβουλές ἠμπορεῖτε νά δώσετε σ᾿ ἐμᾶς τούς παντ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 22 Σεπτεμβρίου
- 22 Σεπτεμβρίου Συναξαριστής
- Συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερώνυμου στο ...
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
►
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.