Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2010
15 Νοεμβρίου: Ἀρχή Νηστείας τῶν Χριστουγέννων.
Νηστεία των Χριστουγέννων: Πότε, γιατί και πώς;
H νηστεία των Χριστουγέννων
1. Δεύτερη μακρά περίοδος νηστείας μετά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η νηστεία των Χριστουγέννων, γνωστή στη γλώσσα του ορθοδόξου λαού μας και ως σαραντα(η)μερο. Περιλαμβάνει και αυτή σαράντα ημέρες, όμως δεν έχει την αυστηρότητα της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αρχίζει την 15η Νοεμβρίου και λήγει την 24η Δεκεμβρίου.
2. Η εορτή της κατα σάρκα γεννήσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη Δεσποτική εορτή του χριστιανικού εορτολογίου. Μέχρι τα μέσα του
Δ' αιώνα η Εκκλησία της Ανατολής συνεόρταζε τη γέννηση και τη βάπτιση του Χριστού υπό το όνομα τα Επιφάνεια την ίδια ήμερα, στις 6 Ιανουαρίου. Τα Χριστούγεννα ως ξεχωριστή εορτή, εορταζομένη στις 25 Δεκεμβρίου εισήχθη στην Ανατολή από τη Δύση περί τα τέλη του Δ' αιώνα.
Ό άγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος, που πρώτος ομιλεί για την εορτή των Χριστουγέννων, την ονομάζει «μητρόπολιν πασών των εορτών» και μας πληροφορεί περί το 386 ότι «ούπω δέκατον έστιν έτος, εξ ου δήλη και γνώριμος ημίν αύτη η ημέρα (της εορτής) γεγένηται».
Με τη διαίρεση της άλλοτε ενιαίας εορτής και την καθιέρωση των τριών ξεχωριστών εορτών, της Γεννήσεως την 25η Δεκεμβρίου, της Περιτομής την 1η και της Βαπτίσεως την 6η Ιανουαρίου,
διαμορφώθηκε και το λεγόμενο Δωδεκαήμερον, δηλαδή το εόρτιο χρονικό διάστημα από τις 25 Δεκεμβρίου ως τις 6 Ιανουαρίου. Έτσι διασώθηκε κατά κάποιο τρόπο η αρχαία ενότητα των δύο μεγάλων εορτών της Γεννήσεως και της Βαπτίσεως του Κυρίου.
3. Ή μεγάλη σημασία που απέκτησε με την πάροδο του χρόνου στη συνείδηση της Εκκλησίας η νέα εορτή των Χριστουγέννων και η ευλάβεια των πιστών και ιδιαίτερα των μοναχών, απετέλεσαν τις προϋποθέσεις για την καθιέρωση και της προ των Χριστουγέννων νηστείας. Σ' αυτό ασφαλώς επέδρασε και η διαμορφωμένη ήδη τεσσαρακονθήμερη νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής που προηγείτο του Πάσχα.
Όπως η εορτή έτσι και η νηστεία, ως προετοιμασία για την υποδοχή των γενεθλίων του Σωτήρος, εμφανίστηκε αρχικά στη Δύση, όπου η νηστεία αυτή ονομαζόταν Τεσσαρακοστή τον άγιου Μαρτίνου επειδή άρχιζε από την εορτή του άγιου τούτου της Δυτικής Εκκλησίας. Το ίδιο επανελήφθη και σ' εμάς, όπου πολλοί τη νηστεία των Χριστουγέννων ονομάζουν του άγιου Φιλίππου επειδή προφανώς αρχίζει την επομένη της μνήμης του Αποστόλου. Οι πρώτες ιστορικές μαρτυρίες, που έχουμε για τη νηστεία προ των Χριστουγέννων, ανάγονται για τη Δύση στον Ε' και για την Ανατολή στον ΣΤ' αιώνα. 'Από τούς ανατολικούς συγγραφείς σ' αυτήν αναφέρονται ό Αναστάσιος Σιναιτης, ό πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νικηφόρος ο Ομολογητής, ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, καθώς επίσης και ο πατριάρχης Αντιοχείας Θεόδωρος Βάλσαμων.
4. Ή νηστεία στην αρχή, καθώς φαίνεται, ήταν μικρής διάρκειας. Ό Θεόδωρος Βαλσαμων, που γράφει περί τον ΙΒ' αιώνα —και κατά συνέπεια μας πληροφορεί για τα όσα ίσχυαν στην εποχή του —, σαφώς την ονομάζει «επταήμερον». Όμως υπό την επίδραση της νηστείας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής επεξετάθη και αυτή σε σαράντα ήμερες, χωρίς εν τούτοις να προσλάβει την αυστηρότητα της πρώτης.
Πως θα πρέπει να την νηστεύουμε; Καθ' όλη τη διάρκεια του σαρανταημέρου δεν καταλύουμε κρέας, γαλακτερά και αυγά. Αντίθετα, επιτρέπεται να καταλύουμε ψάρι όλες τις ήμερες — πλην, φυσικά, της Τετάρτης και της Παρασκευής— από την αρχή μέχρι και την 17η Δεκεμβρίου. Ψάρι καταλύουμε επίσης και κατά την εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου, οποιαδήποτε ημέρα κι αν πέσει.
'Από την 18η μέχρι και την 24η Δεκεμβρίου, παραμονή της εορτής, επιτρέπεται η κατάλυση οίνου και ελαίου μόνο — εκτός, βέβαια, των ημερών Τετάρτης και Παρασκευής που θα παρεμβληθούν και κατά τις οποίες τηρούμε ανέλαιη νηστεία. Επίσης με ξηροφαγία θα πρέπει να νηστεύουμε την πρώτη ήμερα της νηστείας, 15η Νοεμβρίου, καθώς και την παραμονή της εορτής, έκτος βέβαια κι αν πέσουν Σάββατο η Κυριακή.
ΝΗΣΤΕΙΑ: ΑΠΟΧΗ ΑΠΟ ΠΑΣΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ
«Επίσης οφείλουμε να μην τηρούμε μόνο την τάξη της νηστείας που αφορά τις τροφές, αλλά να απέχουμε και από κάθε αμαρτία, έτσι ώστε, όπως νηστεύουμε ως προς την κοιλιά, να νηστεύουμε και ως προς τη γλώσσα, αποφεύγοντας την καταλαλιά, το ψέμα, την αργολογία, τη λοιδορία, την οργή και γενικά κάθε αμαρτία που διαπράττουμε μέσω της γλώσσας.
Επίσης χρειάζεται να νηστεύουμε ως προς τα μάτια. Να μη βλέπουμε μάταια πράγματα. Να μην αποκτούμε παρρησία διά μέσου των ματιών. Να μην περιεργαζόμαστε κάποιον με αναίδεια. Ακόμη θα πρέπει να εμποδίζουμε τα χέρια και τα πόδια από κάθε πονηρό πράγμα.
Με αυτό τον τρόπο νηστεύοντας μια νηστεία ευπρόσδεκτη στον Θεό, αποφεύγοντας κάθε είδους κακία που ενεργείται διά μέσου της καθεμιάς από τις αισθήσεις μας, θα πλησιάζουμε, όπως είπαμε, την άγια ήμερα της αναστάσεως αναγεννημένοι, καθαροί και άξιοι της μεταλήψεως των άγιων μυστηρίων».
ΔΩΡΟΘΕΟΣ ΓΑΖΗΣ
Από το "Η νηστείαι της Εκκλησίας", Αρχιμ. Συμεών Κούτσα Εκδ. Αποστολική Διακονία, σελ. 88-92
Πηγή εἰκόνας: Ἱ. Ἡσ. Ἀνάστασις Χριστοῦ-Ἐμμαούς, Ἅγιος Βασίλειος, Λαγκαδᾶ.
orthodox-answers.blogspot.com
hristospanagia3.blogspot.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
-
▼
Νοεμβρίου
(310)
- Σε κάθε σου ενέργεια, ακόμη και στην παραμικρή σου...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 5ο...
- Εορτασμοί στη βατοπαιδινή Σκήτη του Αγίου Ανδρέα σ...
- Ένα μεγάλο θαύμα του Αγίου Ανδρέα πού συνέβει στην...
- Μνημόσυνο Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου
- Ηχητικό συναξάρι 30 Νοεμβρίου
- 30 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 5ο...
- Γόρτυνος Ιερεμίας "Θέλουν να μας κάνουν σιγά -σιγά...
- Ομιλίες καθηγητή Κρουσταλάκη για τον γέροντα Πορφύριο
- Ποιοί λογοκρίνουν τά σχόλια τῆς διαβούλευσης;
- Μητροπολίτης Πειραιώς προς Ορθόδοξο Τύπο «περί συμ...
- Ποιός εἶναι ὁ ἄνθρωπος; Εἰσαγωγή στήν ἀνθρωπολογία...
- Άγιος Νεομάρτυς Φιλούμενος Αγιοταφίτης (1913-1979)
- Κορίνθου Διονύσιος; 1) «Η Κάρτα του Πολίτη δεν έχε...
- 29 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Ομιλία Μεγάλου Βασιλείου εκφωνηθείσα εις περίοδον ...
- Μακρίνα Μοναχή
- π.Αθανάσιος Μυτιληναίος ομιλία στην Κυριακή ΙΓ΄ Λο...
- Ομιλία Καθηγητή Κρουσταλάκη για γέροντα Πορφύριο μ...
- Τί εἶναι πίστη καί δόγμα. Ομιλία π.Σάββα Αγιορείτη
- 28 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Η προσευχή ώς πνευματική καί λειτουργική λατρεία. ...
- «Αγάπησα το μαρτύριο, το οποίο τόσο παράξενα καθαρ...
- Κυριακή ΙΓ' Λουκά – Ο πλούσιος νέος. Ευαγγέλιο Κυρ...
- Πλησιάζει ο καιρός που θα απαγορευτούν οι ιδιωτικο...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Η ένδεια είναι η ευεργεσία του Θεού. Άγιου Συμεών ...
- To KKE καταγγέλλει για αντικομμουνιστική προπαγάνδ...
- Προϋποθέσεις γιά συμμετοχή στήν Θεία Κοινωνία (Μικ...
- Ο Μητροπολίτης Γλυφάδας στο ίδρυμα Κ.Α.Α.Π Βούλας
- 27 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντας Ευμένιος Σαριδάκης. Ενας σύγχρονος κρυφός...
- Ἐπιτρέπεται ἡ καύση τῶν νεκρῶν; (Γέροντας Παΐσιος)...
- Τώρα ζητάνε δέκα (10) Τζαμιά !
- Πάγκαλος: «Ευτυχία το Μνημόνιο για τον τόπο»
- Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος - Η σύγκρουση για τις τ...
- Επιφυλάξεις για την Κάρτα του Πολίτη
- Ο θεολογικός εκμοντερνισμός (στην Ορθοδοξία και στ...
- Ανησυχία και επιφυλάξεις από τον Μητροπολίτη και τ...
- Ηχητικό Συναξάρι 26 Νοεμβρίου
- Το ασύρματο Ιnternet «αρρωσταίνει» τα δέντρα. Τάσο...
- Άγιος Στυλιανός ο Παφλαγόνας
- 26 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Συνέντευξη π. Σαράντη Σαράντου στον δημοσιογράφο Ζ...
- Επιστολή -έκκληση του π. Στεφάνου Αναγνωστοπούλου ...
- Ιερά Μητρόπολη Πατρών. Ναί στα Θρησκευτικά, Όχι στ...
- Η αναγκαιότητα της ομολογιακής συμμετοχής μας στην...
- Οἱ πολύτεκνες οἰκογένειες καί οἱ ἐκτρώσεις (κατά τ...
- 25 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Δήλωσις Αγιοταφίτου Μοναχού Σεραφείμ υπέρ Αρτεμίου
- Μητροπολίτης Πειραιώς για κατάργηση τμήμ. Κοινωνικ...
- Η Τίμια Κάρα τοῦ ῾Οσίου Δαβίδ στήν Κηφισιά
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Τρόπος παρασκευής του πρόσφορου
- Και ο ΙΣΚΕ (Ι. Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος) κατά τη...
- Μητροπολίτης Ξάνθης Παντελεήμων: «Απαράδεκτο αν αν...
- Ομιλία περί υπακοής γέροντος Εφραίμ Κατουνακιώτη
- Τό παράδειγμα τῶν γονέων καί ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν (...
- 24 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- θαύμα του Οσίου Θωμά του εν Μαλεώ στην Καζαμπλάνκα
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Επιστολή Τσελεγγίδη στον Ραγκούση για την "Κάρτα τ...
- Η Σερβική Ορθόδοξος Εκκλησία ανεγνώρισε ανεξαρτησί...
- Ούτε ο π. Σαράντης Σαράντος ούτε οι «Αντιρρησίες Ο...
- Ο Mirko Djordjevic "κοινωνιολόγος της θρησκείας" φ...
- Πάρτε όλοι ενεργό μέρος στην ηλεκτρονική διαβούλευ...
- Κάρτα του Πολίτη χωρίς προσωπικά δεδομένα ;
- 23 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι: 1)Ὁ Χριστός Μας, 2)Ἡ φανέ...
- Τι είναι τα Δίπτυχα της Εκκλησίας;
- Τι είναι το πρόσφορο ποιοί οι συμβολισμοί του; Πως...
- Τί εννοούμε όταν λέμε "μνημόνευση ονομάτων στην Θ....
- Πλήρης απογοήτευση από τα εκκλησιαστικά πρακτορεία...
- Ξεκινά σήμερα η δημόσια διαβούλευση για την "Κάρτα...
- Ὀφειλόμενες ἐξηγήσεις τοῦ Μητροπολίτου Κυθήρων Σερ...
- Μητροπολίτης Αργολίδος Ιάκωβος : «Δεν παίρνουμε τη...
- Βίαιο ξέσπασμα των Σέρβων Οικουμενιστών. Ιωάννη Τάτση
- Βουλευτής Χρυσανθακόπουλος για Κάρτα Πολίτη, Τζαμί...
- 22 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Μοναχή Μαρία Μυρτιδιώτισσα
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. «5. Ἐκτίμησι τῆς καταστ...
- Η Μετάνοια - Η Συγχώρησης - Το Έλεος του Θεού. Όσ...
- Βασικά θεολογικά και ηθικά θέματα στις διδαχές του...
- Καυχόμαστε στις θλίψεις γιατί γνωρίζουμε πως η θλί...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- 21 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Δαμασκηνός μοναχός Ἁγιορείτης για Κάρτα Πολίτη
- Η επτάριθμη πνευματική είσοδος του Χριστιανού και ...
- Τα Εισόδια της Θεοτόκου. Ομιλία π.Αθανάσιος Σιμων...
- Ομιλία προς τους πλουσίους . Μεγάλου Βασιλείου
- Λόγος εις τα Εισόδια της Θεοτόκου. Άγιος Γρηγόριος...
- Ο άγιος Φιλάρετος Μόσχας καί Ο Γέρων Αγάπιος ο τυφ...
- Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι: α) Θεοφάνεια Τριαδική, β)...
- Φυλάκιση σέ ἐξέλιξη επισκόπου Αρτεμίου με σοβαρό κ...
- 20 Νεομβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Η σημερινή Θεία Λειτουργία του Μητροπολίτου Ράσκας...
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.