Σάββατο 20 Νοεμβρίου 2010
Ο άγιος Φιλάρετος Μόσχας καί Ο Γέρων Αγάπιος ο τυφλός, ο δάσκαλος της νοεράς προσευχής
Ο άγιος Φιλάρετος υπήρξε μία από τις πιο διαπρεπείς μορφές της ρωσικής Εκκλησίας κατά τον 19° αιώνα. Γεννήθηκε το 1782 από πατέρα ιερέα, στην πόλη Κολομνά κοντά στη Μόσχα και το βαπτιστικό του ήταν Βασίλειος. Σε ηλικία εννέα χρόνων μπήκε στο τοπικό ιεροδιδασκαλείο και συνέχισε τις σπουδές του στην ιερατική σχολή που ήταν προσαρτημένη στη Λαύρα της Αγίας Τριάδος του αγίου Σεργίου. Όντας εξαίρετος μαθητής στις αρχαίες γλώσσες, όπως και στη θεολογία και την ποίηση, ο νεαρός ιεροσπουδαστής επέπεσε στην αντίληψη ενός συχνού επισκέπτη στη Λαύρα, του μητροπολίτη Μόσχας Πλάτωνα, ο οποίος και τον πήρε υπό την προστασία του. Παρά τα προσόντα του, ο Βασίλειος παρέμενε ευσεβής, ήρεμος και σεμνός και ήταν αγαπητός από όλους. Αποφοίτησε πρώτος στην τάξη του και προσελήφθη αμέσως για να διδάξει αρχαία ελληνικά (τα οποία έγραφε και μιλούσε με ευχέρεια) και εβραϊκά. Σύντομα διορίσθηκε ιεροκήρυκας στη Λαύρα και καθηγητής Ρητορικής, αφού ήταν ένας εξαίρετος ρήτορας που γνώριζε πώς να μεταδίδει στις ψυχές τη φλόγα του έρωτα της αρετής.
Ο ευεργέτης του, μητροπολίτης Πλάτων, θεωρούμενος ο ίδιος μέγας θεολόγος και ρήτορας, έγραψε γι’ αυτόν: «Όσο για μένα, γράφω σαν άνθρωπος, εκείνος όμως γράφει σαν άγγελος».
Με την ενθάρρυνση του μητροπολίτη, και μετά από ώριμη σκέψη συνοδευόμενη από εσωτερικούς αγώνες, ο λάμπρος καθηγητής εκάρη μονάχος το 1808, έλαβε το όνομα Φιλάρετος και χειροτονήθηκε διάκονος λίγες ημέρες αργότερα. Τον επόμενο χρόνο μετατέθηκε στην Αγία Πετρούπολη για να αναλάβει επόπτης και καθηγητής Φιλοσοφίας στην ιερατική σχολή. Μετά δε τη χειροτονία του ως ιερέας, διορίσθηκε να διδάσκει Αγία Γραφή, Εκκλησιαστική Ιστορία, Κανονικό Δίκαιο και Δογματική στην εκεί Θεολογική Ακαδημία. Ως ιεροκήρυκας οικοδομούσε το εκκλησίασμα των καθεδρικών
ναών, που αντηχούσαν από τον λόγο του.
Είχε επαφές με τους κορυφαίους συγγραφείς της εποχής. Συνέθεσε ένα θαυμάσιο παρηγορητικό ποίημα για τον Πούσκιν, ο οποίος τού έγραψε ευγνώμων: «Ο ποιητής κυριευμένος από ιερό δέος, ακούει με προσοχή την άρπα του Φιλάρετου». Σε ηλικία τριάντα ετών, ο Φιλάρετος έγινε αρχιμανδρίτης, συντόμως δε διορίσθηκε διευθυντής της Θεολογικής Ακαδημίας και καθηγούμενος μιας από τις μεγαλύτερες μονές του Νόβγκοροντ. Ακάματος εργάτης στην εκπλήρωση τόσο των ακαδημαϊκών οσο και των διοικητικών του καθηκόντων, δεν ήταν λίγες οι φορές που βρισκόταν να χειρίζεται ταυτοχρόνως τρία ή τέσσερα θέματα μαζί. Ο μαθητής του, αρχιμανδρίτης Φώτιος, τον περιέγραψε ως έξης: «Η όψη του ήταν πάντα ανοιχτόκαρδη και χαρούμενη, το βλέμμα διεισδυτικό και το ήθος ευχάριστο, αν και ασκητικό και αυστηρό. Είχε αρχοντική συμπεριφορά, αβίαστη. Η φωνή του τρυφερή και μειλίχια, ωστόσο μιλούσε καθαρά. Σαν δάσκαλος, αιχμαλώτιζε τους μαθητές του με την ενορατική του διεισδυτικότητα και διάκριση σε σημείο να λησμονούνε να γευματίσουν. Η δύναμη και ομορφιά, η μεγαλοπρέπεια και η δόξα της Θεολογικής Ακαδημίας την εποχή εκείνη συγκεντρώθηκαν όλα στο πρόσωπο του Φιλάρετου». Συνδυάζοντας εμβριθή λογιότητα και φλογερή ευσέβεια, ο Φιλάρετος αναζήτησε πάνω απ’ όλα να μεταδώσει στους ακροατές του ή στους αναγνώστες των έργων του, το «πνεύμα της Ορθοδοξίας». Τα γραπτά του έχουν γίνει κλασσικά στην ορθόδοξη βιβλιογραφία. Ακόμη και όταν ζούσε, θεωρούνταν ένας πραγματικός Πατήρ της Εκκλησίας και τον αποκαλούσαν «νέο Χρυσόστομο».
Το 1817, σε ηλικία τριάντα πέντε ετών, έγινε διδάκτωρ της Θεολογίας και χειροτονήθηκε επίσκοπος. Βοηθός επίσκοπος του μητροπολίτη Αγίας Πετρουπόλεως στην αρχή, δεν άργησε να γίνει αρχιεπίσκοπος του Τβερ, κατόπιν του Γιαροσλάβ, πέντε χρόνια, αργότερα, δε, ανέλαβε μητροπολίτης Μόσχας και Κολομνά, αξίωμα που έμελλε να διατηρήσει έως το τέλος της ζωής του.
Στην εκπλήρωση των επισκοπικών του καθηκόντων εκόμισε την ίδια ενεργητικότητα που επέδειξε ως διευθυντής της Ακαδημίας. Ως νεοδιορισμένος επίσκοπος του Τβερ, λόγου χάριν, πέρασε εκατό ημέρες ταξιδεύοντας απ’ άκρου εις άκρον της πελώριας επισκοπής του κηρύττοντας σε όλες τις εκκλησίες. Ως μητροπολίτης Μόσχας έστρεψε το ενδιαφέρον του στα συνήθη μεταξύ του κλήρου ατοπήματα. Δεν δίσταζε να επιβάλλει κανονικές ποινές, όπου το απαιτούσαν τα παραπτώματα κληρικών, αλλά στην περίπτωση της καθαιρέσεως κάποιου μέλους του κλήρου συνεισέφερε ο ίδιος στην κάλυψη των υλικών αναγκών της οικογένειας του. Εργαζόταν ακατάπαυστα και ποτέ δεν γνώρισε μία ήμερα αργίας. Κανείς δεν γνώριζε πότε κοιμόταν οποιαδήποτε ώρα της ημέρας ή της νύκτας έκανε την εμφάνιση του ο άνθρωπος που τον διακονούσε, τον έβρισκε πάντα στο γραφείο του. Έγραφε θεολογικά βιβλία, εγχειρίδια και άρθρα, αλλά εκεί που έδινε περισσότερο τον εαυτό του ήταν οι όμορφες ομιλίες του. Άφησε εκτεταμένη αλληλογραφία, ή οποία περιέχει συμβουλές μεγάλης αξίας σε όλους τους τομείς της εκκλησιαστικής ζωής. Η μετάφραση της Βίβλου ξεκίνησε με τη δική του ολόψυχη υποστήριξη και συνεισέφερε σε αυτήν μεταφράζοντας μερικά βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης. Εξαιτίας της αντιδράσεως του τσάρου και ορισμένων εκκλησιαστικών κύκλων, αποδείχθηκε παρατεταμένο εγχείρημα και χρειάσθηκαν πενήντα χρόνια για να ολοκληρωθεί· χάρη στην υποστήριξη και συνεργασία του οι στάρετς της Μονής Όπτινα μπόρεσαν να εκδώσουν τις μεταφράσεις τους έργων των Πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίες απετέλεσαν την κινητήρια δύναμη του μεγάλου κινήματος πνευματικής αφυπνίσεως στη Ρωσία [ 11 Οκτ.].
Ο άγιος επίσκοπος ήταν πάντα πρόθυμος να συμβουλευθεί όσους εργάζονταν μαζί του και με ταπεινοφροσύνη δεχόταν την κριτική. Απέναντι στους εχθρούς του ήταν ευγενικός και υπομονετικός και υπέμενε τις πλέον άδικες κατηγορίες, δίχως μνησικακία. Από την άλλη μεριά, ήταν ανυποχώρητος όταν ετίθετο ζήτημα ιερών δογμάτων, θείων εντολών ή εκκλησιαστικής παραδόσεως.
Εξάντλησε όλους τους οικονομικούς του πόρους σε έργα φιλανθρωπίας, φροντίζοντας οι δωρεές του να παραμένουν πάντα κρυφές. Προσέφερε τα μέσα για την ανέγερση ενός μεγάλου οικοτροφείου για ορφανά και παιδιά φτωχών οικογενειών ιερέων. Το 1819 είχε γίνει μέλος της Ιεράς Συνόδου και δεν υπήρχε θέμα που να μην μπορούσε να χειρισθεί. Τον συμβουλεύονταν ακόμη και για θέματα που ανέκυπταν σε συνεδριάσεις όπου αυτός ήταν απών, και ακόμη και στα πιο περίπλοκα θέματα έβρισκε πάντα μια λύση δίκαιη και βασισμένη σε κανονικές αρχές.
Ο άγιος Φιλάρετος ίδρυσε τη Σκήτη της Γεθσημανής, κοντά στη Λαύρα της Άγιας Τριάδος, όπου, με ασκητική λαχτάρα για την ησυχία, περνούσε συχνά μερικές ημέρες σε ένα απλό, μοναχικό κελλί, αφιερωμένος στην προσευχή. Ξεχειλίζοντας από την αγάπη του Θεού, τα μάτια του έλαμπαν από δάκρυα ακούγοντας για μια καλή πράξη, μια καλή πρόθεση ή έναν καλό λόγο. Όσα συμβούλευε τους άλλους να εργάζονται, τα έπραττε ο ίδιος δίχως άλλο, και έτσι κέρδισε την ακλόνητη αφοσίωση των πιστών που ζητούσαν τις προσευχές του και οι οποίες συχνά ανταμείβονταν με θαύματα.
Εχοντας λάμψει ως πυρσός για μισό αιώνα στην Εκκλησία, ο άγιος Φιλάρετος παρέδωσε την ψυχή του στον Θεό εν ειρήνη, στις 19 Νοεμβρίου 1867, σε ηλικία ογδόντα πέντε ετών. Λίγους μήνες πριν, είχε δει στο ονειρό του τον πατέρα του, ο οποίος τον συμβούλευσε: «Να θυμάσαι την 19η».
Πηγή: “Νέος Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας”, υπό ιερομονάχου Μακαρίου Σιμωνοπετρίτου, εκδ. Ίνδικτος (τόμος τρίτος – Νοέμβριος, σελ. 213-216)
VatopaidiFriend
Ο Γέρων Αγάπιος ο τυφλός, ο δάσκαλος της νοεράς προσευχής
VatopaidiFriend: Τoν βίο του οσίου γέροντος Αγαπίου του τυφλού, έχει εκδόσει ο Μοναχός Παῒσιος Νεοσκητιώτης, Γέροντας της Ιεράς Καλύβης Αγίου Ιωάννου Θεολόγου, Νέας Σκήτης Αγίου Όρους, από την οποία Καλύβη και διατίθεται. τηλ: 23770 23044
Ένας χαρισματούχος μοναχός υπήρξε και ο από νεότητος τυφλός π. Αγάπιος της υπερχιλιετούς Μονῆς Βαλαάμ, πού βρίσκεται στο Ρωσσικό Βορρά. Αφού αγωνίστηκε τον καλόν αγώνα στηρίζοντας όλη του την ελπίδα στο Θεό, έφθασε σε μεγάλα μέτρα αρετής βιώνοντας τη θεία εμπειρία των ακτίστων ενεργειών της Παναγίας Τριάδος. Κύριο μέλημά του στους ασκητικούς του αγώνες ήταν η εντρύφησή του στην άσκηση της πιό σημαντικῆς προσευχής του ορθόδοξου μοναχισμού, την ευχή του Ιησού το «Κύριε, Ιησού Χριστέ, ελέησόν με τον αμαρτωλόν» η οποία ονομάζεται νοερά προσευχή ή προσευχή της καρδιάς.
Τέτοιου εἴδους πνευματικός ασκητής ἦταν ο π. Αγάπιος, πού η αλληλογραφία του με τον Άγιο Θεοφάνη τον έγκλειστο διαμόρφωσε παγκόσμια την ασκητική του άποψη και τον έκανε έναν βαθύ γνώστη της νοεράς προσευχής για πολλές γενεές. Δικαιωματικά θα του άξιζε ο τίτλος δάσκαλος της νοεράς προσευχής. Τυφλός εκ νεότητος απέκτησε πνευματική προορατική χάρη και αν και χάθηκε το μεγαλύτερο μέρος των χειρογράφων του, ό,τι σώθηκε θά μπορούσε νά τον κατατάξει αναμφισβήτητα μεταξύ των κλασσικών πατέρων της φιλοκαλικής πνευματικότητας.
Εξαιτίας της μεγάλης του υπομονής και καθαρής προσευχής ανέλαβε το πνευματικό διακόνημα να παρηγορεί τους προσκυνητές πού επισκέπτονταν τη μονή. Ο καθένας μπορεί ίσως να μοιραστεί την χαρά του άλλου, αλλὰ είναι δύσκολο να μοιράζεται τις θλίψεις του πλησίον του. Ο γέροντας Αγάπιος εκπλήρωνε τον ρόλο του ήρεμου λιμανιού, στο οποίο μία λυπημένη ψυχή μπορούσε, με ιδιαίτερη ευκολία, να ανοίξει την ψυχή της μπροστὰ στο Θεό και να παρηγορηθεί. Βρισκόταν εκεί για χρόνια, κοντά στο Θεό, ευαίσθητος στις θλίψεις και στις χαρὲς των άλλων και όποιος ήταν πάντα έτοιμος να δώσει ένα χέρι βοηθείας σε όποιον τον πλησίαζε.
Κοιμήθηκε εν Κυρίω στις 2 Απριλίου 1905.
VatopaidiFriend
hristospanagia3.blogspot.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
-
▼
Νοεμβρίου
(310)
- Σε κάθε σου ενέργεια, ακόμη και στην παραμικρή σου...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 5ο...
- Εορτασμοί στη βατοπαιδινή Σκήτη του Αγίου Ανδρέα σ...
- Ένα μεγάλο θαύμα του Αγίου Ανδρέα πού συνέβει στην...
- Μνημόσυνο Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου
- Ηχητικό συναξάρι 30 Νοεμβρίου
- 30 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 5ο...
- Γόρτυνος Ιερεμίας "Θέλουν να μας κάνουν σιγά -σιγά...
- Ομιλίες καθηγητή Κρουσταλάκη για τον γέροντα Πορφύριο
- Ποιοί λογοκρίνουν τά σχόλια τῆς διαβούλευσης;
- Μητροπολίτης Πειραιώς προς Ορθόδοξο Τύπο «περί συμ...
- Ποιός εἶναι ὁ ἄνθρωπος; Εἰσαγωγή στήν ἀνθρωπολογία...
- Άγιος Νεομάρτυς Φιλούμενος Αγιοταφίτης (1913-1979)
- Κορίνθου Διονύσιος; 1) «Η Κάρτα του Πολίτη δεν έχε...
- 29 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Ομιλία Μεγάλου Βασιλείου εκφωνηθείσα εις περίοδον ...
- Μακρίνα Μοναχή
- π.Αθανάσιος Μυτιληναίος ομιλία στην Κυριακή ΙΓ΄ Λο...
- Ομιλία Καθηγητή Κρουσταλάκη για γέροντα Πορφύριο μ...
- Τί εἶναι πίστη καί δόγμα. Ομιλία π.Σάββα Αγιορείτη
- 28 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Η προσευχή ώς πνευματική καί λειτουργική λατρεία. ...
- «Αγάπησα το μαρτύριο, το οποίο τόσο παράξενα καθαρ...
- Κυριακή ΙΓ' Λουκά – Ο πλούσιος νέος. Ευαγγέλιο Κυρ...
- Πλησιάζει ο καιρός που θα απαγορευτούν οι ιδιωτικο...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Η ένδεια είναι η ευεργεσία του Θεού. Άγιου Συμεών ...
- To KKE καταγγέλλει για αντικομμουνιστική προπαγάνδ...
- Προϋποθέσεις γιά συμμετοχή στήν Θεία Κοινωνία (Μικ...
- Ο Μητροπολίτης Γλυφάδας στο ίδρυμα Κ.Α.Α.Π Βούλας
- 27 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντας Ευμένιος Σαριδάκης. Ενας σύγχρονος κρυφός...
- Ἐπιτρέπεται ἡ καύση τῶν νεκρῶν; (Γέροντας Παΐσιος)...
- Τώρα ζητάνε δέκα (10) Τζαμιά !
- Πάγκαλος: «Ευτυχία το Μνημόνιο για τον τόπο»
- Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος - Η σύγκρουση για τις τ...
- Επιφυλάξεις για την Κάρτα του Πολίτη
- Ο θεολογικός εκμοντερνισμός (στην Ορθοδοξία και στ...
- Ανησυχία και επιφυλάξεις από τον Μητροπολίτη και τ...
- Ηχητικό Συναξάρι 26 Νοεμβρίου
- Το ασύρματο Ιnternet «αρρωσταίνει» τα δέντρα. Τάσο...
- Άγιος Στυλιανός ο Παφλαγόνας
- 26 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Συνέντευξη π. Σαράντη Σαράντου στον δημοσιογράφο Ζ...
- Επιστολή -έκκληση του π. Στεφάνου Αναγνωστοπούλου ...
- Ιερά Μητρόπολη Πατρών. Ναί στα Θρησκευτικά, Όχι στ...
- Η αναγκαιότητα της ομολογιακής συμμετοχής μας στην...
- Οἱ πολύτεκνες οἰκογένειες καί οἱ ἐκτρώσεις (κατά τ...
- 25 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Δήλωσις Αγιοταφίτου Μοναχού Σεραφείμ υπέρ Αρτεμίου
- Μητροπολίτης Πειραιώς για κατάργηση τμήμ. Κοινωνικ...
- Η Τίμια Κάρα τοῦ ῾Οσίου Δαβίδ στήν Κηφισιά
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Τρόπος παρασκευής του πρόσφορου
- Και ο ΙΣΚΕ (Ι. Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος) κατά τη...
- Μητροπολίτης Ξάνθης Παντελεήμων: «Απαράδεκτο αν αν...
- Ομιλία περί υπακοής γέροντος Εφραίμ Κατουνακιώτη
- Τό παράδειγμα τῶν γονέων καί ἡ ἀγωγή τῶν παιδιῶν (...
- 24 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- θαύμα του Οσίου Θωμά του εν Μαλεώ στην Καζαμπλάνκα
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Επιστολή Τσελεγγίδη στον Ραγκούση για την "Κάρτα τ...
- Η Σερβική Ορθόδοξος Εκκλησία ανεγνώρισε ανεξαρτησί...
- Ούτε ο π. Σαράντης Σαράντος ούτε οι «Αντιρρησίες Ο...
- Ο Mirko Djordjevic "κοινωνιολόγος της θρησκείας" φ...
- Πάρτε όλοι ενεργό μέρος στην ηλεκτρονική διαβούλευ...
- Κάρτα του Πολίτη χωρίς προσωπικά δεδομένα ;
- 23 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι: 1)Ὁ Χριστός Μας, 2)Ἡ φανέ...
- Τι είναι τα Δίπτυχα της Εκκλησίας;
- Τι είναι το πρόσφορο ποιοί οι συμβολισμοί του; Πως...
- Τί εννοούμε όταν λέμε "μνημόνευση ονομάτων στην Θ....
- Πλήρης απογοήτευση από τα εκκλησιαστικά πρακτορεία...
- Ξεκινά σήμερα η δημόσια διαβούλευση για την "Κάρτα...
- Ὀφειλόμενες ἐξηγήσεις τοῦ Μητροπολίτου Κυθήρων Σερ...
- Μητροπολίτης Αργολίδος Ιάκωβος : «Δεν παίρνουμε τη...
- Βίαιο ξέσπασμα των Σέρβων Οικουμενιστών. Ιωάννη Τάτση
- Βουλευτής Χρυσανθακόπουλος για Κάρτα Πολίτη, Τζαμί...
- 22 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Μοναχή Μαρία Μυρτιδιώτισσα
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. «5. Ἐκτίμησι τῆς καταστ...
- Η Μετάνοια - Η Συγχώρησης - Το Έλεος του Θεού. Όσ...
- Βασικά θεολογικά και ηθικά θέματα στις διδαχές του...
- Καυχόμαστε στις θλίψεις γιατί γνωρίζουμε πως η θλί...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- 21 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Δαμασκηνός μοναχός Ἁγιορείτης για Κάρτα Πολίτη
- Η επτάριθμη πνευματική είσοδος του Χριστιανού και ...
- Τα Εισόδια της Θεοτόκου. Ομιλία π.Αθανάσιος Σιμων...
- Ομιλία προς τους πλουσίους . Μεγάλου Βασιλείου
- Λόγος εις τα Εισόδια της Θεοτόκου. Άγιος Γρηγόριος...
- Ο άγιος Φιλάρετος Μόσχας καί Ο Γέρων Αγάπιος ο τυφ...
- Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι: α) Θεοφάνεια Τριαδική, β)...
- Φυλάκιση σέ ἐξέλιξη επισκόπου Αρτεμίου με σοβαρό κ...
- 20 Νεομβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Μέρος 4ο...
- Η σημερινή Θεία Λειτουργία του Μητροπολίτου Ράσκας...
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.