Ἦταν γύρω στά 1990 ὅταν γιά πρώτη φορά συναντήθηκα μέ τόν Γέροντα Εὐθύμιο. Τόν θυμᾶμαι ὄρθιο πίσω ἀπό τό μαγειρεῖο τῆς Μ. Λαύρας. Εἴμαστε μαζί μέ τόν Γέροντά μας π. Μάξιμο.
Μοῦ λέει ὁ Γέροντας:
«Ἔλα νά δεῖς ἕναν διά Χριστόν σαλό».
Ἦταν ἕνας Μοναχός μικροκαμωμένος, ταπεινός. Εἶχε τά γένια του μαζεμένα μέ ἕνα λαστιχάκι καί τά μαλλιά του κομμένα. Φοροῦσε ἕνα φθαρμένο ζωστικό. Ἀργότερα ἔμαθα καί διαπίστωσα «ἰδίοις ὄμμασι» ὅτι πολλές φορές κυκλοφοροῦσε καί χωρίς αὐτό.
Ἦταν ἐξαιρετικά ἀδύνατος, μέ πολλή δυνατή φωνή καί ἔντονο δυναμισμό στόν τρόπο πού ἐκφραζόταν, στίς κινήσεις, στίς χειρονομίες του. Ὅλες του οἱ ἐκδηλώσεις ἀντανακλοῦσαν τήν ἅγια βία μέχρι «αὐτομίσους», πού - ὅπως ἔμαθα ἀργότερα- ἀσκοῦσε στόν ἑαυτό του. Τά ματάκια του ἔλαμπαν σάν τήν διάφανη ἁγιορείτικη θάλασσα. Φαινόντουσαν σάν δακρυσμένα.
Πίσω ἀπό μία ἐξωτερική «ἀγριότητα-τραχύτητα» διέκρινες μία φύση λεπτή, συναισθηματική, πολύ εὐαίσθητη. Πιό δύσκολα διέκρινες τήν ἁγιότητα... Συνήθως ὁ ἅγιος μόνο καταλαβαίνει τόν ἅγιο. Ὁ ἅγιος Γέροντας Παΐσιος τόν εἶχε «καταλάβει»... Μέ θαυμασμό ἀργότερα ἄκουσα ὅτι κάποιοι προσκυνητές εἶχαν ζητήσει ἀπό τόν Γέρο-Παΐσιο, τόν μεγάλο σύγχρονο ἀσκητή τῆς Παναγούδας, νά τούς δείξει ἕναν σύγχρονο ἁγιορείτη ἅγιο. Τότε ὁ μακαριστός Γέροντας τούς ἔστειλε νά δοῦν τό Γερο-Εὐθύμιο στή Βίγλα...
Ἀργότερα ἐπίσης συνειδητοποίησα τήν ἀταλάντευτη σταθερότητά του, τήν ἀκαμψία του - θά μπορούσαμε νά ποῦμε- στίς κατά Θεόν ἀποφάσεις του. Διαπίστωσα τήν ἀδιάπτωτη νηστεία του, τήν μοναχική του συνέπεια, τήν ἀπόλυτη αὐστηρότητα στόν ἑαυτό του. Μέ θαυμασμό ἔμαθα πώς ἔκανε «ἐννάτες», ἐδαφιαῖες μετάνοιες καί ἀμέτρητα κομβοσχοίνια σχεδόν μέχρι τά τελευταῖα
του...Ὅταν ἔπεσε κατάκοιτος συνέχισε τίς «ἐννάτες» καί τήν προσευχή «ὑπέρ ὅλου τοῦ κόσμου»...
Καταγωγή-πρώτα χρόνια
Γομάτι. Τό τάξιμο τῆς μάνας.
Ὁ Γέροντας Εὐθύμιος κατήγετο ἀπό τό χωριό Γομάτι τῆς Χαλκιδικῆς. Τό μικρό αὐτό χωριό[1] βρίσκεται κοντά στήν Ἱερισσό, στήν Οὐρανούπολη καί στό Ἅγιον Ὄρος. Τό βαπτιστικό (κοσμικό) του ὄνομα ἦταν Ἀστέριος (Στέργιος) καί τό ἐπώνυμό του Παπουτσῆς.
Γεννήθηκε στά 1915.
Κοιμήθηκε τά μεσάνυχτα τῆς 9ης Ἰουλίου 2004 στήν Ἱ.Μ. Μεγίστης Λαύρας.
Ὁ πατέρας του ὀνομαζόταν Ἀθανάσιος καί ἡ μητέρα του Ἑλένη. Ἦταν ὁ τρίτος ἀπό τά ἑπτά ἀδέλφια τῆς οἰκογένειας, τά ὁποῖα ἀπέκτησε ὁ Ἀθανάσιος μέ τήν Ἑλένη[2].
Ὁ πατέρας[3] του εἶχε, σέ κάποια μεταξύ τους παρεξήγηση, καταραστεῖ τήν σύζυγό του. Εἶχε πεῖ στήν μητέρα τοῦ μικροῦ Στέργιου (καί μετέπειτα π. Εὐθυμίου Ἁγιορείτου) ὅταν αὐτή τόν εἶχε ἀκόμη στά σπλάχνα της:
-«Μ’ αὐτό, πού ἔχεις νά σκάσεις» (δηλ. ἐσύ καί τό ἔμβρυο). Κατά παραχώρηση Θεοῦ φαίνεται ἡ κατάρα «ἔπιασε»...
Στή γέννα ἡ μητέρα εἶχε μεγάλη δυσκολία. Μέσα στή μεγάλη της ἀγωνία, ἡ Ἑλένη «ἔταξε» τό παιδί:
-«Εἴτε ἀγόρι εἶναι, εἴτε κορίτσι, νά γίνει καλόγερος ἤ καλογριά ἀντίστοιχα».
Ὁ πατέρας, ἐν τῷ μεταξύ, μπροστά στή δυσκολία τῆς γέννας μετάνοιωσε καί ζήτησε συγγνώμη. Τό παιδί τελικά γεννήθηκε, μέ πολύ δυσκολία, «μαῦρο» (προφανῶς ἐξ αἰτίας τῆς ἔλλειψης ὀξυγόνου).
Μετά ἀπό χρόνια, ὁ πατέρας ἐκμυστηρεύτηκε στό Στέργιο, ὅτι ἡ μητέρα του τόν εἶχε «τάξει» νά γίνει καλόγερος. Μόλις τό ἄκουσε ὁ Στέργιος, τό ἀποφάσισε ἀμέσως: «Κάποτε, θά ἔφευγε γιά νά μονάσει στό Ἅγιο Ὄρος ἐκπληρώνοντας τό τάμα τῆς μητέρας του».
Ἡ μητέρα του Ἑλένη ἐκοιμήθη ὅταν ὁ Στέργιος ἦταν 13 ἐτῶν τό 1935.
Τοῦ ἄρεσε ἡ ἡσυχία, ἡ νηστεία καί ἡ προσευχή.
Μικρός πῆγε στό σχολεῖο ὅπου ἀρίστευσε. Βοηθοῦσε καί τά ἄλλα παιδιά. Χαρακτηριστικά, θυμᾶται ἡ ἀδερφή του, ὅτι ἦταν πάντα πρόθυμος νά βοηθήσει τά ἄλλα παιδιά στήν ἀριθμητική καί ἰδιαίτερα στήν διαίρεση.
Τέλειωσε τό Δημοτικό. Μερικά χρόνια ἀργότερα ἄρχισαν τά «προξενειά». Τοῦ πρότειναν διάφορες νύφες, ἀλλά ἐκεῖνος ἀρνιόταν. Ὅλη τήν ἡμέρα ἔβοσκε τά γίδια στό βουνό καί εἶχε μεγάλη κλίση στά «θρησκευτικά», στίς νηστεῖες καί στίς προσευχές.
Παρ΄ ὅλο πού εἶχε γίδια, ἐργασία πάρα πολύ δύσκολη, - καί θά μποροῦσε ὅποτε ἤθελε νά τρώγει τυροκομικά - ποτέ δέν ἤπιε γάλα Τετάρτη ἤ Παρασκευή.
Ἦταν ἀκέραιος σάν χαρακτήρας καί πάντα συμβούλευε σωστά τους ἄλλους: Ὅπως θυμᾶται ἡ ἀδελφή του ἀνάμεσα στά ἄλλα τούς ἔλεγε:
-«Ὅταν ὑπάρχει κάπου φασαρία, τσακωμός, νά φεύγετε. Μετά θά σᾶς ρωτᾶνε «ποιός ἔφταιξε, τί ἔγινε;». Θά βρίσκεστε μπερδεμένοι».
Τοῦ ἄρεσε ἡ ἡσυχία, ἡ νηστεία καί ἡ προσευχή.
Ὅλα αὐτά μᾶς θυμίζουν αὐτά πού γράφονται στόν βίο τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου τοῦ Μεγάλου: «Ὁ Ἀρσένιος μισοῦσε τήν δόξα καί τήν θεωροῦσε σάν σκύβαλα. Ἀγαποῦσε τόν Θεό καί ποθοῦσε τήν μοναχική πολιτεία. Γι’ αὐτό καί παρακαλοῦσε κάθε ἡμέρα τόν Κύριο νά ἱκανοποιήσει τό αἴτημά του. Παρευθύς ἀκούει ἀπό ἄνω μία φωνή ἡ ὁποία ἔλεγε: «Ἀρσένιε φεῦγε ἀπό τούς ἀνθρώπους καί ἔτσι σώζεσαι»[4].
Τά μέλη τῆς οἰκογένειάς του εἶχαν εὐλάβεια. Κοινωνοῦσαν ἔπειτα ἀπό νηστεία. Γιά ἐξομολόγηση δέν ἤξεραν ὅπως καί οἱ περισσότεροι ἁπλοί ἄνθρωποι ἐκείνης τῆς ἐποχῆς.
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: ΣΑΒΒΑ ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ, «ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥΣ» ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ (Ι.Μ. ΚΩΣΤΑΜΟΝΙΤΟΥ, ΒΙΓΛΑ, Ι.Μ. Μ. ΛΑΥΡΑΣ) 1915-2004
[1] Σήμερα ἔχει γύρω στούς 600 κατοίκους καί βρίσκεται σέ ὑψόμετρο 120 μ. πάνω ἀπό τή θάλασσα.
[2] Πολλές ἀπό τίς πληροφορίες ἀντλήσαμε ἀπό τήν ἀδελφή τοῦ Γέροντα, Αἰκατερίνα Πασχαλᾶ, πού τώρα ζεῖ στή Μ. Παναγία καί εἶναι 87 ἐτῶν (γεννήθηκε τό 1922).
[3] Ὁ πατέρας του σύναψε δεύτερο γάμο (μετά τόν θάνατο τῆς συζύγου του Ἑλένης).
[4] Βλ. Ἁγ. Νικοδήμου Ἁγιορείτου, Συναξαριστής τῶν δώδεκα μηνῶν τοῦ ἐνιαυτοῦ, Τόμος Γ΄, Συναξάρι τῆς 8ης Μαΐου, Ἐκδόσεις δόμος, 2005.
ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΜΑΣ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΣΥΝ ΘΕῼ, ΚΑΙ ΔΙ' ΕΥΧΩΝ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΥΜΩΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ.
ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΣΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ: 6947612075 Ἤ
ΣΤΟ E- MAIL:PanagiaTheotokos@gmail.com
ΤΙΜΗ: 4 Euro
hristospanagia.blogspot.com
Σάββατο 5 Ιουνίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Ιουνίου
(274)
- Το όραμα του γέροντα Σωφρόνιου
- Συμεών ο Νέος Θεολόγος Βίβλος των Ηθικών Λόγος Ε΄...
- Το μυστήριο και η διαδικασία του θανάτου Μητροπολί...
- 30 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Η΄ π.Σάβ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως. Σταχυολο...
- Η οικογένεια. (Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου). Ομιλία π....
- Γιατί κάνουμε το σημείο του Σταυρού; Ομιλία π. Αθα...
- Οὐαὶ ὑμῖν γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί...
- Πήγε ο Απόστολος Πέτρος στη Ρώμη;
- 29 Ιουνίου Συναξαριστής
- Η αληθινή μετάνοια Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου
- Υπουργείο Παιδείας - Δραγώνα : τα ελληνικά είναι μ...
- Πως πρέπει να συμπεριφερώμαστε προς τον εαυτό μας ...
- Κήρυγμα π. Θεοδώρου Ζήση - Στη μνήμη των Αγίων πρω...
- Τα greeklish βλάπτουν σοβαρά την .... ελληνική γλώσσα
- Κραυγή ενός 27χρονου Κύπριου που επέστρεψε στη ζωή
- Προσοχὴ σὲ ψεύτικο προφὶλ τοῦ Μητροπολίτη Λεμεσοῦ ...
- 28 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Ζ΄ π.Σάβ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως. Επιστολή ...
- Αστρολογία - Αποκρυφισμός και σύγχρονη ειδωλολατρία
- Κήρυγμα π. Θεοδώρου Ζήση - Στη μνήμη του Αγίου Αθα...
- Η φυλακή του νου και της καρδιάς. (Αγ. Νικοδήμου -...
- «Πρέπει ο Χριστιανός να πάρει την Κάρτα Του Πολίτη...
- Λύνει τὴ σιωπή της ἡ «Φαναριωτικὴ Φερε-Φωνία»
- Στον Αδελφό που δοκιμάζεται απο πειρασμό Αββά Δωρ...
- Αγάπη στὸν πλησίον Γέροντας Πορφύριος
- Καταρρέει ο Ναός του Αγίου Νικολάου, το σύμβολο τω...
- Ένας νέος ομολογητής της Ορθοδοξίας-Ιερομόναχος Αν...
- Ο π.Συμέων Βιλόβσκι απαντά στον πρ. Ερζεγοβίνης Αθ...
- 27 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέρων Παΐσιος o Αγιορείτης
- Να περιφρουρούμε πάντοτε τους εαυτούς μας γιατί ο...
- Όσιος Μάξιμος ο Ομολογητής περὶ ἀγάπης
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε το θάνατο και την μέλλ...
- 26 Ιουνίου Συναξαριστής
- Το μίσος και η μνησικακία Του άββά Ισαάκ
- Γ'Αναίρεση του zeitgeist ΣΤ'
- Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας μηνύει τον μητροπολίτη Κυ...
- Θλίψεις Αγ. Δημήτριος του Ροστώφ
- 25 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης Περί της θεωρίας της...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακοή...
- Ανοιχτή επιστολή προς τον εκκλησιαστικό συντάκτη Ν...
- Δεύτερη Έκτακτη Συνεδρία της Ιεράς Συνόδου. Βοηθός...
- Σκέψεις γιά τά παιδιά στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία σήμερα
- Η Ορθόδοξη "Σεξουαλική Αγωγή"
- Περί της αγωγής των παιδιών. (γέροντος Πορφυρίου Κ...
- Οι «ινστρούχτορες» της νέας εποχής (Δάφνη Βαρβιτσι...
- Επίσκοπος Αρτέμιος και Αρχιμ. Συμεών. Οι σύγχρονοι...
- 24 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος ΣΤ΄ π.Σά...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακοής...
- Η αναγκαιότητα της υποταγής Γεροντικό
- Η υπακοή ως οδός ελευθερίας Αρχιμ. Γεώργιος Καψάνη...
- 23 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ακηδία και λύπη Από το βίο της αγίας Συγκλητικής
- Ονόματα της Παναγίας - Φώτης Κόντογλου
- Οι σύγχρονοι τοκογλύφοι. Μητροπολίτη Ναυπάκτου και...
- Σατανιστές «Θυσίασαν» και έφαγαν τα θύματά τους
- Οι δύο Λύπες : 1)Η κατά Θεόν λύπη 2)Η λύπη από το...
- 22 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Γ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Τά θεμέλια τῆς σωτηρ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Ε΄ π.Σάβ...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακο...
- Νέα Εποχή και «Νέα» Τηλεόραση (Δάφνη Βαρβιτσιώτη, ...
- Βιντεοσκοπημένη ομιλία π.Σάββα Αγιορείτη στο πνευμ...
- Ο γέρων Νίκων ομιλεί πρός τους νέους. (Αρχεία για...
- 21 Ιουνίου Συναξαριστής
- Φοβερά Οπτασία Ἀπὸ Σιναΐτικο Χειρόγραφο τοῦ 15-1...
- Τι συμβουλεύουν οι πατέρες για το πάθος του θυμού
- Άγιος Νικόλαος Πλανάς Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου ...
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- 20 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ο Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης.Περί των ειδών της φ...
- Κανεὶς ποτὲ δὲν πρέπει ν᾿ ἀπελπίζεται. (Ἀπὸ τὸ Γερ...
- Η πολυτέλεια των ενδυμάτων είναι αιτία πολλών κακώ...
- Χρεωστείς χριστιανέ να αγαπάς την Πατρίδα.
- Πνευματική επικοινωνία. Περιστατικό με τον Ρώσο στ...
- Φοβερά Οπτασία επί Βασιλέως Λέοντος του Σοφού ...
- 19 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Γ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἡ πνευματική κλίμακ...
- Ελληνική Ιεραποστολική Ένωση (ΕΙΕ) π.Αντώνιου Αλε...
- Η Ιερά Σύνοδος για την προτεσταντική οργάνωση «Ελλ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Δ΄ π.Σάβ...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Περί Υπακοής, Περί Πίστεως,Τιμής κ...
- Η αντιμετώπιση των πειρασμών. Αββά Δωροθέου - Ασκη...
- Η Ρωσίδα Νεομάρτυς Λυδία
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Μετωπική σύγκρουση ορθόδοξης και προτεσταντικής θε...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.