Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2013

Οἱ περί τοῦ Θεοῦ πλάνες τῶν Μορμόνων. Πρωτ. Βασιλείου Γεωργοπούλου


Οἱ περί τοῦ Θεοῦ πλάνες τῶν Μορμόνων

Πρωτ. π. Βασιλείου Ἀ. Γεωργοπούλου Λέκτωρος Θεολογικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ

Οἱ Μορμόνοι εἶναι μιά παραχριστιανική κίνηση πού ἱδρύθηκε στίς Η.Π.Α τόν 19ον αἰώνα ἀπό τόν Joseph Smith (1805 – 1844 ). Ἡ ἐν λόγῳ παραχριστιανική κίνηση εἶναι γνωστή διεθνῶς καί μέ τήν ἐπίσημη ὀνομασία τους ὡς “Ἐκκλησία τοῦ Ἰ. Χριστοῦ τῶν Ἁγί ων τῶν Τελευταίων Ἡμερῶν”.

Πιό γνωστή ὅμως εἶναι μέ τό ὄνομα Μορμόνοι, πού τό λαμβάνουν ἀπό τό ἱερό τους βιβλίο γνωστό ὡς “Βιβλίο τοῦ Μόρμον”, τό ὁποῖο ἔχει μεταφραστεῖ σέ περισσότερες ἀπό 100 γλῶσσες στόν κόσμο, ὅπως φυσικά καί στήν ἑλληνική1.
Σέ παλαιότερο ἄρθρο μας γιά μία ἄλλη πλάνη αὐτῆς τῆς αἵρεσης εἴχαμε ἀναφέρει ὅτι ἀξιολογώντας ἀπό ὀρθόδοξο πρῖσμα τά πιστεύω τῆς ἐν λόγῳ κίνησης, χωρίς δυσκολία, θά διαπιστώσουμε ὅτι οἱ ἀντιλήψεις τῶν Μορμόνων ἀποτελοῦν ἕνα μεταλλεῖο πλανῶν.  Πραγματικότητα πού ἐπιβεβαιώνεται καί ἀπό τήν περί Θεοῦ διδασκαλία τῆς αἵρεσης.
Κατά τήν μορμονική διδασκαλία ὑπάρχουν πολλοί θεοί2. Ὁ Θεός Πατέρας, πού ὀνομάζεται Ἐλωχίμ, θεωρεῖται πατέρας ὅλων τῶν θεῶν, ἦταν κάποτε ἄνθρωπος ὅπως ἐμεῖς, προοδευτικά ἐξυψώθηκε καί ἔγινε Θεός. Ὡς Θεός ἔχει ἐπίσης σάρκα καί ὀστᾶ, ὅπως πολύ χαρακτηριστικά ἀναφέρεται σέ ἐπίσημο ἱερό κείμενό τους: «Ὁ Πατέρας ἔχει σῶμα ἀπό σάρκα καί ὀστᾶ, τόσο ψηλαφητό ὅπως καί τοῦ ἀνθρώπου»3.
Ἐπίσης, μεταξύ τῶν θεῶν συναριθμοῦνται καί ἄνθρωποι, πού πέθαναν, ἀναστήθηκαν, ὑπερυψώθηκαν σέ ὕψιστο βαθμό δόξας. Εἶναι πιά αἰώνιοι καί ἀποκτοῦν ἀπογόνους στόν πνευματικό κόσμο, δηλαδή, γεννοῦν πνεύματα, πού κάποια στιγμή θά γίνουν ἄνθρωποι4.

Οἱ μορμονικές αὐτές ἀπόψεις εἶναι ἀπολύτως ἀντίθετες μέ τήν περί Θεοῦ χριστιανική διδασκαλία.
Ἀπηχοῦν χονδροειδεῖς περί θεοῦ ἀντιλήψεις, πού συναντᾶ κάποιος σέ ἀρχαίες εἰδωλολατρικές θρησκεῖες.
Εἶναι αὐτονόητο ὅτι μέ τόσο παχυλές καί ἄκρως ἀντιχριστιανικές περί Θεοῦ ἀντιλήψεις δέν ἦταν δυνατόν νά διαφυλαχθεῖ ἀκέραιη ἀπό τούς Μορμόνους ἡ χριστιανική διδασκαλία γιά τό μυστήριο τῆς Ἁγίας Ὁμοουσίου καί Ἀδιαιρέτου Τριάδος.
Γιά τούς Μορμόνους ὁ Πατέρας, ὁ Υἱός καί τό Ἅγιο Πνεῦμα δέν εἶναι τρεῖς διακριτές ὑποστάσεις, ὁ ἕνας ἅμα καί Τριαδικός Θεός, ἀλλά τρεῖς ξεχωριστοί θεοί5, μεταξύ, βεβαίως, τῶν ἄλλων θεῶν.
Ὁ Υἱός καί τό Ἅγ. Πνεῦμα εἶναι μάλιστα κατά τούς Μορμόνους ἀπόγονοι τοῦ Θεοῦ Πατέρα καί τῆς οὐράνιας συζύγου του6.
Ὁ Υἱός, πού ὀνομάζεται Ἰεχωβᾶ, δέν εἶναι φύσει Θεός, ἀλλά ὄν πού ἐξελίχθηκε σέ Θεό, ἀφοῦ πρῶτα δημιουργήθηκε ἀρχικά ὡς πνεῦμα καί μετά κατέστη παιδί τοῦ Θεοῦ Πατέρα καί μιά οὐράνιας μητέρας7.
Μάλιστα κατά τήν προΰπαρξή του ὁ Υἱός καί ὁ Σατανᾶς εἶναι ἀδέλφια8. Τό Ἅγ. Πνεῦμα, σέ ἀντίθεση μέ τόν Θεό Πατέρα, πού ἔχει σάρκα καί ὀστᾶ, αὐτό δέν ἔχει καί θεωρεῖται «ἄτομο Πνεύματος»9.
Βλέπουμε ὅτι ἐνῶ ἡ χριστιανική ὁρολογία διατηρεῖται10, ἡ μορμονική κατανόηση τοῦ μυστηρίου τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ εἶναι ὄχι μόνο κακόδοξη, ἀλλά καί ριζικῶς ἀντίθετη ἀπό τήν χριστια νική.
Καί μέ αὐτές τίς θέσεις τῶν Μορμόνων, ὅπως καί μέ ἄλλες πολλές ριζικά ἀντίθετες στό χριστιανισμό σ᾽ ἄλλα θέματα πίστεως, τίθεται τό ἐρώτημα, ἐάν καί σέ πιό βαθμό οἱ Μορμόνοι
ἔχουν σχέση ὄντως μέ τόν Χριστιανισμό. Πολλοί εἰδικοί ὑποστηρίζουν ἤδη ὅτι οἱ Μορμόνοι οὐσια-
στικά ἀποτελοῦν μία νέα θρησκεία μέ συγκρητιστικά στοιχεῖα11.

Ὑποσημειώσεις:

1. Βλ. M.Utsch, Mormonen, στό Quellentexte zur neuen Religiosität, EZW– Texte 215, σ. 31.
2. Βλ. Διδαχή καί Διαθῆκες, 121:32. Τό Πολύτιμο Μαργαριτάρι, Ἀβραάμ, κεφ. 4.
3. Βλ. Διδαχή καί Διαθῆκες, 130:22.
4. Βλ. Διδαχή καί Διαθῆκες, 132:19–20, 37.
5. Βλ. Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 19792, σσ. 576 – 577.
6. Βλ. Encyclopedia ofMormonism, τόμ. 2, σ. 649.
7. Βλ. Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 19792, σσ. 546–547, 742.
8. Βλ.BruceR. McConkie, Mormon Doctrine, 19792, σ.192. Πρβλ. Panorama der neuen Religiο– sität, 2001, σ. 581.
9. Βλ. Διδαχή & Διαθῆκες, 130:22.
10. Βλ. π.χ. Ἄρθρο 1, τῶν Ἄρθρων τῆς Πίστης τοῦ Ἰ. Σμίθ.
11. Βλ. ἀναλυτικά W. Thiede, Die “Heiligen der Letzte Tage” Christen jenseits der Christenheit, EZW Texte 161/ 2001, σσ. 2–5.

Ὀρθόδοξος Τύπος ἀρ. φύλ. 1959  18 Ἰανουαρίου 2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου