Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

Η Ευθύνη της επιλογής μας. «Συνθήκη Πρύμ (Prüm)» Μέρος Α΄

ΙΕΡΟΝ ΚΕΛΛΙΟΝ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΟΥΡΑΖΕΡΗ
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΑΣ 
Κεφάλαιο Β΄ 
Οι Έσχατολογικοί καιροί μας

«Συνθήκη Πρύμ (Prüm)»  Μέρος Α΄(σελ. 143- 149)

           ____________________________________


                                  Βιομετρικά διαβατήρια
                                  Ἡλεκτρονικές ταυτότητες
                                   666
                                   Bar code
                                   RFID
                                   Smart cards
                                   Ἐμφυτευόμενα μικροτσιπς



2. Συνθήκη Πρύμ (Prüm)

Στίς 27 Μαΐου 2005 - ἕνα χρόνο μετά τήν τρομοκρατική ἐπίθεση στή Μαδρίτη (11 Μαρτίου 2004) - ὑπεγράφη στήν πόλι Πρύμ (Prüm) τῆς Γερμανίας ἡ ὁμόνυμη συμφωνία107 (107 Ἀπόφασι 10900/05 τοῦ Συμβουλίου τῆς 7ης Ἰουλίου 2005.) κάτω ἀπό συνθῆκες μυστικότητας.  Τά ἑπτά κράτη μέλη τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως πού ὑπέγραψαν τήν συμφωνία ἦσαν τά ἑξῆς: Γερμανία, Ἱσπανία, Γαλλία, Λουξεμβοῦργο, Ὁλλανδία, Αὐστρία καί Βέλγιο. 
Πρόκειται γιά μία διακριτική συμφωνία108  (108 Μία ὁμάδα ἰσυχρῶν κρατῶν τῆς Εὐραπαϊκῆς Ἑνώσεως ἀκολουθώντας τό μοντέλο συνεργασίας τῆς Συνθήκης Σένγκεν «συμφωνοῦν σέ μιά στενότερη συνεργασία ἐκτός τῶν ἐπισήμων δομῶν τῆς Εὐραπαϊκῆς Ἕνωσης μέ σκοπό νά μεταφέρουν τούς κανόνες τῆς μεταξύ τους συνεργασίας σέ εὐρωπαϊκό ἐπίπεδο.   
Αὐτό συνεπάγεται τήν ἀδυναμία τοῦ Εὐραπαϊκοῦ Κοινοβουλίου νά λάβει θέση στό στάδιο τῆς διμεροῦς συνεργασίας, ἐνῶ θά ἔχει καί ἐλάχιστη ἐπιρροή ὅταν τά ἑπτά κράτη μέλη προσπαθήσουν νά ἐφαρμόσουν αὐτούς τούς κανόνες ἐντός τοῦ εὐρωπαϊκοῦ κοινοτικοῦ χώρου» (Ἑ.-Ἔ. Μιχαλακοπούλου, ἔ., ἀ., σ. 72).                              
Ἄλλωστε, ἄν καί ἡ Εὐρωπαϊκή Ἕνωσι δέν γνωρίζ παρά μόνον κράτη μέλη, πού ὄλα διαθέτουν τά ἴδια δικαιώματα καί τίς ἴδιες ὑποχρεώσεις, ὑπάρχουν οἱ περιπτώσεις τῆς διαφοροποιημένης συμμετοχῆς στήν Ἔνωσι. 
Ἔτσι ἡ συνθήκη τοῦ Ἀμστερνταμ (1997), καθιέρωσε τούς βασικούς καί γενικούς κανόνες πού θά διέπουν στό μέλλον τή στενότερη συνεργασία μεταξύ ὁρισμένων μόνον κρατῶν μελῶν.  Εἶναι πολλά τά κράτη μέλη καί οἱ ταχύτητες διαφορετικές.  Στήν Εὐρώπη ὅμως «τῶν πολλῶν ταχυτήτων» ὀφείλουν οἱ τελευταῖοι νά προλαβαίνουν τούς πρώτους, διαφορετικά ὑπάρχουν οἱ κυρώσεις....) πού βασίζεται στήν ἀρχή τῆς διαθεσιμότητος καί ἀποβλέπει στήν ἐνδυνάμωσι καί ἐπιτά
χυνσι τῆς ἀνταλλαγῆς πληροφοριῶν μεταξύ τῶν ἑπτά συμβαλλομένων κρατῶν.

Σύμφωνα μέ τήν ἀρχή αὐτή οἱ ἁρμόδιοι γιά τήν ἐπιβολή τοῦ νόμου ὑπάλληλοι τοῦ κράτους μέλους τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως, οἱ ὁποῖοι χρειάζονται πληροφορίες πορκειμένου νά ἐκτελέσουν τά καθήκοντά τους, μποροῦν νά τίς λαμβάνουν ἀπό ἕνα ἄλλο κράτος μέλος.  
 Οἱ ἀρχές ἐπιβολῆς τοῦ νόμου τοῦ κράτους μέλους πού κατέχει τίς πληροφορίες αὐτές θά τίς παρέχουν, γιά τό σκοπό πού ἔχει δηλωθ, λαμβάνοντας ὑπ’ ὅψιν τίς ἀνάγκες τῆς ἐν ἐξελίξει ἐρεύνης στόν ἐν λόγ κράτος μέλος109. (109 Βλ. ἐκτίμησι (4) τῆς Ἀποφάσεως 2008/615/ΔΕΥ τοῦ Συμβουλίου τῆς 23ης Ἰουνίου 2008, «σχετικά μέ τήν ἀναβάθμιση τῆς διασυνοριακῆς συνεργασίας, ἰδίως ὅσον ἀφορᾶ τήν καταπολέμηση τῆς τρομοκρατίας καί τοῦ διασυνοριακοῦ ἐγκλήματος».

Ἡ Συνθήκη τοῦ Πρύμ  περιέχει μεταξύ ἄλλων:
α. Τή δημιουργία ἀπό  τά συμβαλλόμενα κράτη βάσεων γεννετικῶν πληροφριῶν (DNA) και δακτυλικῶν ἀποτυμάτων.

β. Τή λήψι μέτρων γιά τήν πρόληψι τρομακρατικῶν ἐνεργειῶν.

γ. Τή λήψι μέτρων γιά την καταπολέμησι τῆς παρανόμου μετανάστεύσεως.

δ. Τήν προστασία τῶν δεδομένων καί ἄλλες μορφές διακρατικῆς συνεργασίας.

 Ἔτσι θά ὑπάρχ ἡ δυνατότις on line (ἀπ’ εὐθείας) ἀνταλλαγῆς πληροφοριῶν γιά τό DNA καί γιά τά δακτυλικά ἀποτυπώματα προσώπων, καθώς καί γιά τά στοιχεῖα ὀχημάτων. 
Ἐπί πλέον περιλαμβάνονται διατάξεις γιά τήν ὔπαρξι ἐνόπλων συνοδῶν «sky marshals» σέ πτήσεις ἐντός τοῦ «χώρου Σένγκεν», γιά κοινά ἀστυνομικά περίπολα, γιά συνδρομή ἐνόπλων ἀστυνομικῶν δυνάμεων στό ἔδαφος ἄλλου κράτους μέλους μέ σκοπό τήν προστασία ἀπό ἄμεσο κίνδυνο, γιά συνεργασία σέ περιπτώσεις καταστροφῶν, θεομηνιῶν κ.ἄ. 
Ἡ συμφωνία αὐτή ἄρχισε σιγά – σιγά νά γίνεται γνωστή ὡς Συμφωνία Σένγκεν ΙΙΙ.

Στό Συμβούλιο τῶν Ὑπουργῶν Δικαιοσύνης καί Ἑσωτερικῶν Ὑποθέσεων τῆς Εὑρωπαϊκῆς Ἑνώσεως, πού συνεδρίασε στίς Βρυξέλλες στίς 15Φεβρουαρίου 2007, συμφωνήθηκε ἡ ἐνσωμάτωσι τῆς συνθήκης τοῦ Πρύμ στή νομοθεσία τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως.  
 Πράγματι, ὕστερα ἀπό ἐπίμονες διαβουλεύσεις οἱ οὐσιαστικές διατάξεις τῆς συνθήκης τοῦ Πρύμ ἐνσωματώθηκαν στό νομικό πλαίσιο τῆς Εὑρωπαϊκῆς Ἑνώσεως βάσει τῆς ἀποφάσεως 2008/615/ΔΕΥ τοῦ Συμβουλίου τῆς 23ης110 (110 ΕΕL210/6-8-2008, σ. 1-11). («ἀπόφαση Πρύμ») Ἰουνίου 2008 «σχετικά μέ τήν ἀναβάθμιση τῆς διασυνοριακῆς συνεργασίας, ἰδίως ὅσον ἀφορᾶ τήν καταπολέμηση τῆς τρομακρατίας καί τοῦ διασυνοριακοῦ ἐγκλήματος»

Στό πρόγραμμα τῆς Χάγης (Νοέμβριος 2004) γιά τήν ἐνίσχυσι τῆς ἐλευθερίας, τῆς ἀσφαλείας καί τῆς δικαιοσύνης στήν Εὐραπαϊκή Ἑνωσι111 (111 EEC53/3-3-2005, σ. 1) τό Εὑρωπαϊκό Συμβούλιο εἶχε ἐκφράσει τήν πεποίθησι ὅτι ἀπατεῖται γιά τόν σκοπό αὐτό μία καινοτόμος προσέγγισι τῆς διασυνοριακῆς ἀνταλλαγῆς πληροφοριῶν στόν τομέα τῆς ἐπιβολῆς τοῦ νόμου καί εἶχε  δηλώσει ὅτι ἡ ἀνταλλαγή τῶν πληροφοριῶν αὐτῶν θά πρέπ νά γίνεται σύμφωνα μέ τούς ὅρους πού ἰσχύουν ὅσον ἀφορᾶ τήν ἀρχή τῆς διαθεσιμότητος. 
Ἔτσι σύμφωνα μέ αὐτό τό πρόγραμμα θά πρέπ νά γίνεται πλήρης χρῆσι τῆς νέας τεχνολογίας καί νά διευκολύνεται ἡ ἀμοιβαία πρόσβασι στίς ἐθνικές βάσεις δεδομένων112 (112Βλ. ἀνωτ., σημ. 110, σ.1 ἐκτιμήσεις (3), (4) καί (7).                                                                                            

Μέ τό «Πρόγραμμα τῆς Χάγης» ἄρχισε ἠ δημιουργία ἑνός πανευρωπαϊκοῦ συστήματος κοινωνικοῦ ἐλέγχου.   
Αὐτό τό Πρόγραμμα ἀποτελεῖ τόν βασικό ἄξονα ἀνεγκληματικῆς πολιτικῆς γιά τό χρονικό διάστημα 2005 -2010 μέ βασικό στόχο τήν ἀσφάλεια τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως ἀπό τήν παράνομη μετανάστευσι, τήν ἐμπορία ἀνθρώπων, τήν τρομακρατία καί τό ὀργανωμένο ἔγκλημα. 
Ἐν ὀνόματι τῆς ἀσφάλειας θεσπίζεται ἀνεμπόδιστη διασυνοριακή ἀνταλλαγή πληροφοριῶν, συντάσσονται ἀπό τήν Europol «ἀξιολογήσεις ἀπειλῶν» σέ ἑτήσια βάσι, δημιουργεῖται «Κοινό Εὐρωπαϊκό Σύστημα Ἀσύλου», συνδέονται ὅλα τά συστήματα SIS II, VIS (Σύστημα Πληροφοριῶν γιά τίς Θεωρήσεις – Visa Information System) καί  Eurodac (Σύστημα καταγραφῆς δακτυλικῶν ἀποτυπωμάτων τῶν αἰτούντων ἄσυλο καί ἄλλων ἀλλοδαπῶν γιά τήν ἀποφυγή ὑποβολῆς περισσοτέρων αἰτήσεων ἀπό τό ἴδιο ἄτομο), χωρίς νά παραλείπεται καί ἡ .....συνεχής μνεία στόν σεβασμό τῶν θεμελιωδῶν διακαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου! 

Ἐπιτέλους!  Φτιάξαμε μιά «Εὐρώπη Ὀχυρό»( «Fortress Europe»), μιά «Εὐρώπη Φρούριο», ὅπου οἱ «ἐλεύθεροι» Εὐρωπαῖοι γιά νά ἀντιμετωπίστουν μιά ἀπειλή - φάντασμα ἀνταλλάσσουν τήν ἐλευθερία γιά τήν ἀσφάλεια.   
Οἱ λαοί αὐτοί - ὅπως δήλωνε μέ παρησία ὁ Βενιαμίν Φρανκλῖνος- δέν ἀξίζει νά ἀπολαμβάνουν ο ὔ τ ε  τή μιά ο ὔ τ ε  στήν ἄλλη! ....(Βλ. Γ. Νικολοπούλου, «Κατασκευάζοντας ἕναν εὐρωπαϊκό χῶρο «ἐλευθερίας, ἀσφαλείας καί δικαιοσύνης» ἑν «Πρόγραμμα τῆς Χάγης» καί τά διακυβεύματα μιᾶς ὑπερκρατικῆς βαθμίδας κονωνικοῦ ἐλέγχου, 2005, Ποινική Δικαιοσύνη, τευχ. 79, σ. 325-326. Βλ. ἐπίσης Α. Grawford, “ The governance of crime and insecurity in an anxious age:  the trans- European and the local”  στό Α.  Grawford (ed.) Crime and Insecurity – The governance of safety in Europe, 2002, p. 33)

Ἐπειδή  τά βασικά μέρη τῆς συνθήκης τοῦ Πρύμ καλύπτουν τίς ἀπαιτήσεις αὐτές, θεωρήθηκε ὅτι πρέπει νά καταστοῦν ἐφαρμοστέα γιά ὅλα τά κράτη μέλη113 (113 «Γιά τά οἰκεῖα μέλη, οἱ σχετικές διατάξεις τῆς παρούσας ἀπόφασης ἐφαρμόζονται ἀντί τῶν ἀντιστοίχων διατάξεων πού περιέχονται στή συνθήκη τοῦ Prüm
Ὁποιανδήποτε ἄλλη διάταξη τῆς συνθῆκης τοῦ Prüm ἐξακολουθεῖ νά ἐφαρμόζεται μεταξύ τῶν συμβαλλομένων μερῶν της» (ἄρθρο 35 παρ. 1 τῆς ἀποφάσεως Prüm).  Κατά συνέπεια, ἡ ἀπόφαση Πρύμ περιλαμβάνει διατάξεις πού βασίζονται στίς κυριώτερες διατάξεις τῆς συνθήκης τοῦ Πρύμ καί ἔχουν ὡς στόχο τή βελτίωσι τῆς ἀνταλλαγῆς πληροφοριῶν, σύμφωνα μέ τίς ὁποῖες τά κράτη μέλη παρέχουν ἀμοιβαῖα δικαιώματα προσβάσεως στά αὐτοματοποιημένα ἀρχεῖα  DNA, τά συστήματα αὐτοματοποιημένης ἀναγνωρίσεως δακτυλικῶν ἀποτυπωμάτων καί τά μητρῶα ὀχημάτων.  
 Στήν περίπτωσι δεδομέων ἀπό αὐτοματοποιημένα ἀρχεῖα  DNA καί συστήματα ἀναγνωρίσεως δακτυλικῶν ἀποτυπωμάτων, ἕνα σύστημα ἐπιτυχοῦς/μή ἐπιτυχοῦς ἀναζητήσεως ἐπιτρέπει στό κράτος μέλος πού προβαίνει στήν ἀναζήτησι νά ζητ, σέ δεύτερο στάδιο, συγκεκριμένα συναφῆ δεδομένα προσωπικοῦ χαρακτῆρος ἀπό τό κράτος μέλος πού χειρίζεται τό φάκελο καί, ἐφ’ ὅσον ἀπαιτεῖται, νά ζητ πληροφορίες μέσῳ διαδικασιῶν ἀμοιβαίας συνδορμῆς114
(114 Οἱ ἀπαιτήσεις γιά τήν ἀνταλλαγή πληροφοριῶν σχετικῶν μέ γενετικά προφίλ  DNA μεταξύ τῶν συστημάτων βάσεων γενετικῶν δεδομένων DNA ὅλων τῶν κρατῶν μελῶν ὁρίζονται στό κεφάλαιο 1 τοῦ Παραρτήματος τῆς ἀποφάσεως Πρύμ (ΕΕL210/6-8-2008, σ. 20-34).  Τά κράτη μέλη χρησιμοποιοῦν ὑφιστάμενα πρότυπα γιά τήν ἀνταλλαγή δεδεμένων  DNA ὅπως ἡ εὐρωπαϊκή δέσμη προτύπων (ESS) ἤ ἡ δέσμη προτύπων τόπων (loci) τῆς Ἰντερπόλ (ISSOL) (βλ. ἄρθρο 7 τῆς ἀποφ. 2008/616/ΔΕΥ τοῦ Συμβουλίου τῆς 23 Ἰουνίου 2008 γιά τήν ἐφαρμογή τῆς ἀποφάσεως Prüm
   
Τά πεδία κεφαλίδων ὁρίζονται εἰδικά γιά τήν ἀνταλλαγή γενετικῶν δεοδομένων  DNA στά πλαίσια τῆς συμβάσεως τοῦ Πρύμ, ἐν τό τμῆμα τῶν καθ’ αὐτό δεδομένων βασίζεται στό τμῆμα δεδομένων προφίλ DNA τοῦ σχήματος  XML(eXtensible Markup Language) πού ἔχει ὁρισθῆ  γιά τήν πύλη ἀνταλλαγῆς δεδομένων DNA τῆς Ἰντερπόλ.   
Ἡ ἀνταλλαγή τῶν δεδομένων γίνεται μέ τό σύτστημα SMTP (Simple Mail Transfer Portocol) καί ἄλλες σύγχρονες μεθόδους, μέσ κεντρικοῦ διαβιβαστικοῦ διακομιστοῦ ταχυδρομείου παρεχομένου ἀπό τόν πάροχο τοῦ δικτύου.   
Τό ἀρχεῖο XML διαβιβάζεται ὡς σῶμα ταχυδρομικοῦ μηνύματος.                                           
Ἡ ἀνταλλαγή πληροφοριῶν μέ τά δακτυλικά ἀποτυπώματα μεταξύ τῶν συστημάτων αὐτοματοποιημένης ἀναγνωρίσεως δακτυλικῶν ἀποτυπωμάτων (AFIS) τῶν κρατῶν μελῶν βασίζεται στήν ὑλοποίηση τοῦ προτύπου ANSI/NIST-ITL 1-2000) (INT-I, Version 4.22b) ἀπό τήν Ἰντερπόλ. Ἡ ψηφιοποίησι τῶν σχετικῶν μέ τά δακτυλικά ἀποτυπώματα δεδεμένων καί ἡ διαβίβασι τους στά λοιπά κράτη μέλη πραγματοποιοῦνται σύμφωνα μέ ἐνιαῖο μροφότυπο δεδομένων πού καθαρίζεται στό κεφάλαιο 2 τοῦ ἀνωτ. Παραρτήματος (σ.34-60).                                                                                                             
Ἡ ἀνταλλαγή δεδομένων σχετικά μέ τίς ἄδειες κυκλοφορίας ὀχημάτων ἐπιτυγχάνεται μέ τή χρῆσι μᾶς εἰδικῆς μορφῆς τῆς λογισμικῆς ἐφαρμογῆς «Εὐρωπαϊκό σύτημα πληροφοριῶν» γιά ὀχήματα καί ἄδειες ὁδήγησης» (Eucaris) πού ἔχει σχεδιασθῆ εἰδκά γιά τούς σκοπούς τοῦ ἄρθρου 12 τῆς ἀποφάσεως Πρύμ, καθώς καί τροποποιημένης τοῦ λογισμικοῦ αὐτοῦ (Πρβλ. ἄρθρο 15 τῆς ἀποφ. 2008/616/ΔΕΥ τοῦ Συμβουλίου τῆς 23ης Ἰουνίου 2008 γιά τήν ἐφαρμογή τῆς ἀποφάσεως  Prüm). 

Ἡ ἐφαρμογή λογισμικοῦ Ecuaris ἐπικοινωνεῖ μέ τά προϋπάρχοντα ἐθνικά συστήματα τῶν κρατῶν μελῶν μέ χρῆσι XML.  Τό κέντρο δεδομένων κάθε κράτους μέλους εἶναι συνδεδεμένο μέ τό δίκτυο TESTA τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως (βλ.Κεφάλαιο 3 τοῦ ἀνωτ. Παρατήματος (σ.61-72).
 ____________________

Ψηφιοποίηση κειμένου Κατερίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου