Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012
Παρουσίαση του ποιητή και στοχαστή Γιώργου Σαραντάρη στις Βρυξέλλες, από τον Γιώργο Ν. Παπαθανασόπουλο
Η Βελγική Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών διοργανώνει εκδήλωση στις Βρυξέλλες για τον σημαντικό ποιητή και στοχαστή της γενιάς του '30 Γιώργο Σαραντάρη. Η εκδήλωση θα διεξαχθεί την Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012 στις 7 μ.μ. στο Αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Marie Haps ( rue d' Arlon 14, Αarlenstraat- 1050 Bruxelles) και ομιλητής θα είναι ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος, συγγραφέας του βιβλίου "Γιώργος Σαραντάρης: Ο άνθρωπος, ο ποιητής ο διανοούμενος". Θα ακολουθήσει συζήτηση και δεξίωση.
Ο Γιώργος Σαραντάρης είναι μια από τις φωτεινότερες φυσιογνωμίες στα ελληνικά γράμματα. Τηρουμένων των αναλογιών μπορεί να θεωρηθεί "ο Μότσαρτ της ποίησης και της φιλοσοφίας στην Ελλάδα", κι αυτό γιατί αν και θυσιάστηκε στον ελληνο-ιταλικό πόλεμο, σε ηλικία μόλις 33 ετών, άφησε ένα ογκωδέστατο και πολύ σημαντικό έργο. Θυσιάστηκε γιατί αν και ισχνός, με μεγάλη μυωπία και φιλάσθενος απεστάλη στα βουνά της Πίνδου και στην πρώτη γραμμή του μετώπου, όπου δεν άντεξε τις κακουχίες και έσβησε το κερί του τόσο νωρίς. Ο Ελύτης χαρακτήρισε έγκλημα της αθηναϊκής γραφειοκρατίας τον θάνατο του μεγάλου λογοτέχνη και στοχαστή.
Από τα 33 του χρόνια ο Σαραντάρης έζησε μόνο τα οκτώ στην Ελλάδα, όπου μόνος του - αυτοδίδακτος - έμαθε τα ελληνικά και μπόρεσε να εκφράσει το ποιητικό του ταλέντο και τον φιλοσοφικό στοχασμό του στη μητρική του γλώσσα.
Έως τα 23 του έζησε στην Ιταλία, όπου πήγε σε ιταλικό σχολείο και σπούδασε στα Πανεπιστήμια της Μπολόνια και της Ματσεράτα. Ελληνικό σχολείο δεν υπήρχε στα μέρη που έζησε και όσα ελληνικά γνώριζε ήταν από τους Έλληνες ( από το Λεωνίδιο της Κυνουρίας) γονείς του. Τα ελάχιστα αυτά χρόνια ήσαν όμως εξαιρετικά παραγωγικά. Από το 1933 έως το 1941 παρουσίασε πέντε εξαιρετικές ποιητικές συλλογές, τρία βαθυστόχαστα φιλοσοφικά δοκίμια, άρθρα, μεταφράσεις ευρωπαίων ποιητών, βιβλιοκρισίες και εκατοντάδες σελίδες σκέψεων, που είναι δημοσιευμένες σε δύο ογκώδεις τόμους της Βικελαίας Βιβλιοθήκης Ηρακλείου, όπου βρίσκεται και το Αρχείο του.
Ο Σαραντάρης αποτελεί πρότυπο ήθους ανθρώπου, έκαμε τομή στην ελληνική ποίηση και ήταν ο πρώτος που έγραψε ελληνοκεντρική υπαρξιακή φιλοσοφία. Όμως δεν είναι γνωστός παρά μόνο στους ειδήμονες, αν και ποιητές συνομήλικοι του, όπως ο Οδυσσέας Ελύτης, αναγνώρισαν την ποιότητα του. Συγκεκριμένα ο Νομπελίστας ποιητής έγραψε στα "Ανοιχτά χαρτιά":
" Δεν έχω γνωρίσει, θα' θελα να το διακηρύξω, μορφή πνευματικού ανθρώπου αγνότερη από τη δική του….Η παρουσία του την εποχή εκείνη (σημ. του '30) ήταν καίρια…
Οι μέρες του ήταν γεμάτες εργασία. Ήταν οι πέτρες που χρησιμοποιούσε για να χτίσει την ηθική του προσωπικότητα - και αυτό είναι που του έδωσε το μεγάλο θάρρος να καταγγείλει την παρακμή και να αποτείνει προς τον θεοποιημένο Καβάφη το αγέρωχο ερώτημα "αγάπησες ποτέ σου μια Ρωξάνη;" σ' ένα ποίημα βαρύ από νόημα, που κανείς, απ΄ όσο ξέρω, ίσαμε σήμερα δεν αξιώθηκε να σχολιάσει".
Και ο Ελύτης σημειώνει πιο κάτω ότι οι κριτικοί της λογοτεχνίας δεν τον κατάλαβαν: " Με όραμα την Ορθοδοξία και την "άλλη χαρά" το ασήμι αυτό που οι αγροίκοι της κριτικής μας το πήρανε για μπακίρι προσδοκούσε τα πάντα από τους νέους, που τους αλίευε γύρω από τις πανεπιστημιακές σχολές και τους ενθουσίαζε και ονειρευότανε να τους αντιπαρατάξει στητούς και περήφανους στην Ευρώπη". Μέτρο των κριτικών και των ομοτέχνων του που τον αγνόησαν και τον αγνοούν είναι η ευτελής ψυχή τους. Όποιον τους υπερβαίνει, όποιον ξεχωρίζει και τους δείχνει μικρούς, θνησιμαίους, τον περιφρονούν, τον αγνοούν…
Είναι σημαντικό ότι ο Σαραντάρης παρουσιάζεται στην καρδιά της Δύσης, αυτός που, ακολουθώντας τον Ντοστογιέφσκι και τον Ζαμπέλιο, κριτικά την αντιμετωπίζει. Μακάρι να είναι η αρχή ευρύτερης γνώσης του έργου και της προσωπικότητας του σημαντικού αυτού Έλληνα και Χριστιανού ποιητή και στοχαστή και να του αναγνωριστεί η θέση που του αξίζει στο πάνθεον της ευρωπαϊκής κουλτούρας.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
▼
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
-
▼
Νοεμβρίου
(346)
- Η προσευχή προς τον θεό του κάτω κόσμου και το "Υπ...
- Ὁ Mr. Ὀδύσσεια στό ALZEY τῆς Γερμανίας Ἀναστάσιος ...
- Οἱ Ἀθίγγανοι μᾶς διδάσκουν πώς νά ἀγαπᾶμε τήν πατρ...
- Καθηγητής Κωνσταντῖνος Καρακατσάνης: Ὀφειλόμενη δε...
- Ανοικτή επιστολή-καταπέλτης από την ηθοποιό και συ...
- Ἐπιστολή Μητροπολίτου Πειραιῶς Σεραφείμ πρός Πρωθυ...
- Σε πολυεθνικές η διαχείριση του νερού – Έρχεται η ...
- Ο Ιερομόναχος Κυπριανός γέροντας της αδελφότητας τ...
- Περί Θείας Χάρης 1o μέρος Ἁγίου Σιλουανοῦ. Ἱερομόν...
- Ἡ σπηλιά τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέα στήν Κωνστάντσα τῆς Ρουμ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 30 Νοεμβρίου
- 30 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Ὁ ἐκκλησιασμός καί ἡ στάσις μας ἔναντι αὐτοῦ. Κωνσ...
- Λόγοι περί Θείας κρίσεως
- Ἅγιος Ἰουστίνος Πόποβιτς : Ἡ ἐκκλησία εἶναι μία, ο...
- Ὁ Οἰκ. Πατριάρχης διά τούς ὑπέρ τῆς πίστεως καί τῆ...
- Κομποσχοίνι: «Τό κινητό μου τηλέφωνο». Πρωτοπρ.Διο...
- Θεολογικαί παρατηρήσεις ἐπί τεσσάρων εἰσηγήσεων το...
- Ι) Ἡ θεολογία τοῦ Ὁσίου διὰ τὴν διάκρισιν τῶν σημε...
- Τά Φυλακτά.Ὄψεις ἀποκρυφισμοῦ. Πρωτ.Βασιλείου Ἀ. Γ...
- Οἱ μοναχοί Ἀθανάσιος καί Κύριλλος Παβαλούκα. Μέρος Α'
- ῾Η διάκρισις καί ἐπιλογή, ἀποτελεῖ δημιουργία. Αἱρ...
- Ἅγιος Ἱερομάρτυρας Φιλούμενος (†)1979. Νεομάρτυρες...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 29 Νοεμβρίου
- 29 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι σύν-οδος. Ἱερομόναχος Σάββ...
- Μεγάλη Αγιορείτικη ολονύκτια Αγρυπνία και προσκύνη...
- Ἀπάντηση τοῦ πρωθυπουργοῦ τῆς Ἑλλάδας στήν πρώτη ἀ...
- Θ) Θεῖες ἐμπειρίες.Ἡ θεολογία τοῦ Ὁσίου περὶ νοερᾶ...
- Γέροντας Ιουστίνος Πάρβου:«Αυτός που δεν αγωνίστηκ...
- Το Τίμιο Ξύλο κάνει το γύρο του κόσμου 16 φορές τη...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 28 Νοεμβρίου
- 28 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Ὁ γέροντας Γεώργιος Λαζάρ. Μέρος Ζ'. Τελευταῖο
- ῾Η διάκρισις καί ἐπιλογή, ἀποτελεῖ δημιουργία. Αἱρ...
- Μητροπολίτης Πειραιῶς Σεραφείμ γιά τόν θόρυβο περί...
- Κρίση τουρκικής ταυτότητος. Μόνο το 55,8% των Τούρ...
- Κομμάτια από γυαλιά σε ανώνυμο γενόσημο made in In...
- Ο Μητροπολίτης Γλυφάδας Παύλος για ρεπορτάζ της Ε...
- Σχολικά Βιβλία Εθνικής Αποδόμησης. Κωνσταντίνος Χο...
- ΣΥΡΙΖΑ-Τάσος Κουράκης: Μάθημα θρησκειολογίας, κατά...
- Π.Στέφανος Αναγνωστόπουλος. Για Corpus Crhisti και...
- Βιβλίο Δημοτικού προτρέπει τα Ελληνόπουλα να επισκ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 27 Νοεμβρίου
- 27 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Ζ) Ἀγῶνες καὶ ἀσκησις τοῦ Ὁσίου. Η) Συνάντησις τοῦ...
- Μία θαυμαστή ἀνακοίνωσις τοῦ Βασιλείου. Μοναχοῦ Δα...
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Ὁ γέροντας Γεώργιος Λαζάρ. Μέρος ΣΤ'
- Η Google προειδοποιεί: Tα Ηνωμένα Έθνη παίρνουν το...
- Ζητούμε δικαιοσύνη. Ομιλία π. Σεραφείμ Ζαφείρη (25...
- Η γλώσσα και ο πολιτισμός ως αντίδοτο στην κρίση. ...
- Θεσσαλονίκη: Διεθνές επιστημονικό συνέδριο "Το Άγι...
- Υποδοχή Τίμιας Κάρας Οσίου Δαυΐδ του εν Ευβοία στο...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 26 Νοεμβρίου
- 26 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Οἱ περιπέτειες ἑνός προσκυνητοῦ. Ὁμιλία 26η π.Σάββ...
- Θεολογικαί παρατηρήσεις ἐπί τεσσάρων εἰσηγήσεων το...
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Ε) Ἐμφάνισις τῆς Θεοτόκου στὸν Ὅσιο στὴν κορυφὴ το...
- Ὁ πλούσιος Νεανίσκος. Ὁμιλία Ἀρχιμ. Ἀρσενίου Κατερ...
- Βίος θαύματα, ομολογία καί μαρτύριον τής αγίας Αικ...
- 1. Ἀξιοποίησις θείας κλήσεως. 2.Οἱ Ἐντολές. Ὁμιλίε...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 25 Νοεμβρίου
- 25 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Δυσκόλως οἱ τά χρήματα ἔχοντες εἰσελεύσονται εἰς τ...
- Ὁ γέροντας Γεώργιος Λαζάρ. Μέρος Ε'
- Θεολογικαί παρατηρήσεις ἐπί τεσσάρων εἰσηγήσεων το...
- Τό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς. Κυριακή ΙΓ΄ Λουκᾶ
- Ὁ Ἀπόστολος τῆς Κυριακῆς. Ἐπιστολή πρός Γαλάτας Γ'...
- Ομιλία Μητροπολίτου Πειραιώς Σεραφείμ σε νεοφώτιστ...
- Ἅγιος Ἰουστίνος Πόποβιτς: «Ἡ ἐκκλησία εἶναι ὀντολο...
- Αλλαγές στην πολιτική των προσωπικών δεδομένων με ...
- Η προσφώνηση του Πατριάρχη Αλεξανδρείας στην τελετ...
- Πατήρ Χαράλαμπος ο κομποσχοινάς. Μέρος Β'
- Ηχητικό Αγιολόγιο 24 Νοεμβρίου
- 24 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- «Ἐκκλησία» διπόδων καί τετραπόδων ἀκροατῶν!
- Ποιός ὁ σκοπός τῆς νηστείας καί τής μετανοίας; Ἐκ ...
- Ὄψεις ἀποκρυφισμοῦ. Πρωτ. Βασιλείου Ἀ. Γεωργοπούλου
- Ὁ Ἀθηναγόρειος θρύλος Τεσσαράκοντα ἔτη μετά τήν κο...
- Πρωτ. Θεόδωρος Ζήσης - Τό δίλημμα. Ψυχωφέλιμη ιστο...
- Μήνυμα Πατριάρχου Βαρθολομαίου στον νέο Κόπτη Πατρ...
- Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλ...
- Κτίστε τζαμιά, χαμάμια μεντρεσέδες και σαράγια, γι...
- Απόφαση κατεδάφισης Εκκλησίας του Αγίου Νικολάου σ...
- Το καντήλι της θυσίας στο Κοιμητήριο των Εθνομαρτύ...
- Λάθη στη μετάφραση του Βάμβα. Χρήστος Σαλταούρας
- Μήνυμα αποκρυφιστών για άμεση ανατροπή στην Ελλάδα
- Ηχητικό Αγιολόγιο 23 Νοεμβρίου
- 23 Νοεμβρίου Συναξαριστής
- Πατήρ Χαράλαμπος ο κομποσχοινάς. Μέρος Α'
- Στὴν Κωνσταντινούπολη. Ὁ διὰ Χριστὸς σαλός. Στὸ Ἅγ...
- Ὁ γέροντας Γεώργιος Λαζάρ. Μέρος Δ'
- Ο 17χρονος Έλληνας που κατασκεύασε τεχνητό γάντι γ...
- Η Παναγία και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Κωνστ...
- «Ἀναζητώντας τό πρόσωπο τοῦ Θεοῦ, ἡ ὥρα τῆς μεγάλη...
- Ὁμιλία: «Τό διήγημα τοῦ ᾿Αλ. Παπαδιαμάντη "῾Η στοι...
- Λάμπει ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ. Ἐμπειρίες τοῦ ζεύγου...
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
►
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.