Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων
Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου
Εκδόσεις Πουρνάρα – Θεσσαλονίκη
Θέμα 10ον «Παναγία-Θεοτόκος» Μέρος Γ΄ (σελίδων 161-176)
Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου
Εκδόσεις Πουρνάρα – Θεσσαλονίκη
Θέμα 10ον «Παναγία-Θεοτόκος» Μέρος Γ΄ (σελίδων 161-176)
__________________________
ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ
Εὐαγγελικός: Ἡμεῖς δέν ὀνομάζομεν
τήν Παρθένον Μαρίαν Θεοτόκον διότι ἡ Ἁγία Γραφή οὐδαμοῦ ὀνομάζει ταύτην
Θεοτόκον ἀλλά μόνον Παρθένον, μητέρα τοῦ Κυρίου, Μαρία.
Ὀρθόδοξος: Κύριε Εὐαγγελικέ σᾶς ἐρωτῶ κἄτι: Ὁ Χριστός ἦτο ἄνθρωπος
μόνο ἤ ἄνθρωπος καί Θεός;
Εὐαγγελικός: Πιστεύομεν ὅτι ὁ Χριστός ἦτο Θεάνθρωπος.
Ὀρθόδοξος: Διατί λοιπόν ἀρνεῖσθε νά ὀνομάσητε τήν μητέρα του
Θεοτόκον, ἀφοῦ πιστεύετε ὅτι ἐγέννησεν τόν Χριστόν ὁ ὁποῖος ἦτο ὄχι μόνον ἄνθρωπος
ἀλλά καί Θεός;
Εὐαγγελικός: Ἰδού ΄ γνωρίζομεν, ὅτι ὁ Θεός εἶναι ὁ μέν Πατήρ ἀγέννητος,
ὁ δέ Υἱός γεννητός μέν ἐκ τοῦ Πατρός ἀλλά ἄναρχος. Πῶς λοιπόν θά δεχθῶ, ὅτι ὁ ἀγέννητος Πατήρ
καί ὁ ἄναρχος Υἱός ἕλαβον ἀρχήν καί γέννησιν ἀπό μίαν γυναῖκα, τήν Μαριάμ;
Ὀρθόδοξος: Καί ἡμεῖς, κύριε Εὐαγγελικέ, οἱ Ὀρθόδοξοι, ὄταν λέγωμεν,
ὅτι ἡ Μαρία εἶναι Θεοτόκος, δέν ἐννοοῦμεν, ὅτι αὕτη ἔδωκεν ἀρχήν εἰς τόν ἐκ
φύσεως ἄναρχον Υἱόν. Τοῦτο θά ἦτο μεγάλη
βλασφημία. Λέγοντες ὅτι ἡ Μαρία εἶναι
Θεοτόκος, ἐννοοῦμεν, ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι μόνον ἄνθρωπος ἀλλά καί Θεός,
διότι ῥητῶς ὁμιλεῖ
περί τούτου ἡ Γραφή.
Ὁ Κύριος δηλ. ὁ ἴδιος
βεβαιοῖ διά τόν ἑαυτόν Του πρός τούς Ἰουδαίους «πρίν Ἀβραάμ γένεσθαι ἐγώ ἦν» Ἰωαν.
8, 58.
Ὅπως βλέπεις ὁ Κύριος βεβαιοῖ μέ
τήν λέξιν «ἐγώ ἦν» ἤτοι ἐγών ἤμην προτοῦ νά ὑπάρξῃ
ὁ Ἀβραάμ. Ὁ Κύριος ἦτο μόλις τριάκοντα ἐτῶν ὡς ἄνθρωπος, ὁ Ἀβραάμ ἔζησε πρό δύο
χιλάδων ἐτῶν. Ἄρα ἐκεῖνο τό «ἐγώ ἦν» ἀναφέρεται στήν Θεότητά Του.
Εὐαγγελικός: Συμφωνῶ ὅτι ὁ Χριστός εἶναι καί Θεός. Διατί ὅμως εἰς οὐδένα ἐκ τῶν μεγάλων Πατέρων
τῶν τεσσάρων πρώτων αἰώνων δέν ἀπαντᾶται ἡ ὀνομασία τῆς Παρθένου ὡς Θεοτόκου,
παρά μόνον κατά τόν πέμπτον αἰῶνα, ὄτι ἐγένετο ἡ τρίτη οἰκουμενική σύνοδος (431
μ.Χ.).
Ὀρθόδοξος: Καί ὅμως κ. Εὐαγγελικέ θά σᾶς ἀναφέρω Πατέρας πρός τῆς
τρίτης οἰκουμενικῆς συνόδου (431 μ.Χ.) οἱ ὀποῖοι ὀνομάζουν τήν Μαρίαν Θεοτόκον.
Καί πρώτον΄ ὁ Ὠριγένης 230 μ.Χ. ἀκμάσας δύο αἰῶνας πρό τῆς τρίτης οἰκουμενικῆς
συνόδου λέγει: «Τήν ἤδη μεμνηστευμένην, γυναῖκα καλεῖ. Οὕτω καί ἐπί Ἰωσήφ καί τῆς Θεοτόκου ἐλέχθη» (ἑρμ. Δευτερ. Τόμος Β΄
σελ. 331)
Ἐκ τοῦ ρηθέντος χωρίου σαφέστατα ἀποδεικνύεται ἡ ἀρχαιότης τῆς ὀνομασίας
τῆς Θεοτόκου, διότι οὐχί ὡς πρωτοφανές ἀναφέρει τό ὄνομα αὐτό΄ ὁ Ὠριγένης, ἀλλά
ὁμιλεῖ ὡς περί συνήθους γνωστοῦ ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ ὀνόματος.
Δεύτερον΄ Διονύσιος ὁ Ἀλεξανδρείας 230 μ.Χ. Οὗτος γράφων πρός Παῦλον
τόν Σαμοσατέα λέγει: «τόν σαρκωθέντα ἐκ τῆς ἁγίας Παρθένου καί Θεοτόκου Μαρίας»
Τρίτον΄ Γρηγόριος Νεοκαισαρείας ὁ θαυματουργός 273 μ.Χ. γράφει:
«Ταύτης τῆς προφητείας τήν ᾠδήν
ἡ ἁγία Θεοτόκος ἀνέπεμπεν» (λόγος εἰς
τόν Εὐαγγελισμόν).
Τέταρτον΄ Ἐπίσκοπος Πατάρων Μεθόδιος 300-311 γράφει «Λαμβανομένη ἡ Θεοτόκος τῶν ἐκ τοῦ ἀχράντου καί
παναμώμου αὐτῆς θυσιαστηρίου σαρκωθέντα ζωοποιόν καί ἀνέκφραστον ἄνθρακα ὡς
λαβίδι.... ἐπί τούτοις παρουσιασσαμένης ὁ δίκαιος καί τῇ προτροπῇ
εἴξας τῆς διακονησσαμένης Θεῷ
πρός ἀνθρώπους Θεομήτρος.....περιφανῶς
ἰερά θεομήτρωρ ἐξετέλει». (Λόγος εἰς τόν
Συμεών καί τήν ἁγίαν Θεοτόκ. Σελ. 406-411-417-421)
Πέμπτον΄: Ὁ Μέγας Ἀθανάσιος λέγει: «καί αὐτός ὁ ἄγγελος ὁρώμενος ὁμολογεῖ
ἀπεστάλθαι παρά τοῦ Δεσπότου ὡς ἐπί Ζαχαρίαν ὁ Γαβριήλ καί ἐπί τῆς Θεοτόκου Μαρίας»
Ἕκτον΄ Ὁ Μέγας Βασίλειος λέγει: «διά τό μή καταδέχεσθαι τῶν
φιλοχρίστων τήν ἀκοήν ὅτι ποτέ ἐπαύσατο παρθένος εἶναι ἡ Θεοτόκος ἐκείνας ἡγοῦμαι τάς μαρτυρίας αὐτάρκεις». Εἰς τήν ἁγίαν τοῦ
Χριστοῦ γέννησιν Migne
31- 146-8.
Ἕβδομον΄ Γρηγόριος ὁ Θεολόγος λέγει: «εἴ τίς οὐ Θεοτόκον Μαρίαν ὑπολαμβάνει χωρίς ἔστι τῆς Θεότητος» ( Λόγος εἰς
τήν Γέννησιν τοῦ Χριστοῦ).
Ὄγδοον΄ Ἀμφιλόχειος ὁ Ἰκονίου ἐπίσκοπος 370 μ.Χ. λέγει: «δι’ ἀκοῆς
συνέλαβεν ἡ Μαρία ἡ προφῆτις Θεόν ζῶντα.
Εἴ δέ τίς χριστιανός χρηματίζειν δοκεῖ καί πρός τήν Θεοτόκον τῆς ἐνθένου ἀσχάλλει καί προσιλλιγγιᾷ...»
Ἔνατον΄ Ἐπιφάνειος: «μετασχών τῆς σαρκός χωρίς σπέρματος ἀνδρός ἀπό
τῆς Θεοτόκου Μαρίας ἀναπλάσσει τήν αὐτοῦ
ἁγίαν σάρκα (ἀγκυρωτός σελ. 35).
Δέκατον΄ Αὐγουστῖνος: «πλήν μόνης τῆς Θεοτόκου πάντες οἱ λοιποί ἥμαρτον΄ μόνη γάρ ἡ Θεότόκος πλείονα
χάριν ἕλαβεν (ἐγκώμιον εἰς τήν Θεοτόκον σελ. 60).
Ἐνδέκατον΄ Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος: «Οὐδέν τοίνυν ἐν βίῳ οἷον ἡ Θεοτόκος Μαρία. Περίελθε ὦ ἄνθρωπε πᾶσαν τήν κτίσιν τῷ λογισμῷ εἰ ἐστίν ἶσον ἤ μεῖζον τῆς
ἁγίας Θεοτόκου Παρθένου» (Λόγος εἰς
τήν Ἁγίαν Παρθένον σελίς 871).
Δωδέκατον΄ Ὁ Θεοδώρητος γράφει: «τῶν πάλαι καί προπαλαι τῆς Ὀρθοδόξου
πίστεως κηρύκων κατά τήν ἀποστολικήν παράδοσιν Θεοτόκον διδαξάντων ὀνομάζειν καί πιστεύειν τήν τοῦ Κυρίου μητέρα
(διάλογος Β΄ κατά Πελαγίου).
Δέκατον τρίτον: 3η Οἰκουμενική
σύνοδος 431 μ.Χ. : Ἔχουσα ὑπ’ ὅψιν τῆς τάς ἀρχαίας ταύτας μαρτυρίας ἀνεθεμάτισε
τόν Νεστόριον καί τούς ὀπαδούς του, οἱ ὁποῖοι δέν ἤθελον νά ὀνομάσωσι τήν ἀειπάρθενον
Μαρία Θεοτόκον. Βλέπετε κ. Εὐαγγελικέ ὅτι
ἡ τρίτη Οἰκουμενική σύνοδος καί οἱ πρό αὐτῆς μεγάλοι Πατέρες ὀνομάζουσι τήν
Μαρίαν Θεοτόκον καί μέχρις σήμερον ἐξακολουθεῖ ἡ ὀνομασία αὕτη. Ἄρα τό «μεθ’ ὑμῶν
εἰμί πάσας τάς ἡμέρας» τοῦ Κυρίου Ματθ. 28, 20 ἐπί τοῦ προκειμένου θέματος εἶναι
μεθ’ ἡμῶν τῶν Ὀρθοδόξων;
Συμπέρασμα: Ἰδού κ. Εὐαγγελικέ
πῶς εὐσταθοῦν Γραφικῶς καί Πατερικῶς τό ἀειπάρθενον τῆς Θεοτόκου καί οἱ ὀνομασίαι
αὐτῆς ὡς Παναγίας καί Θεοτόκου.
Εὐαγγελικός: Οὐδέν ἀπήντησεν.
Ψηφιοποίηση κειμένου Κατερίνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.