Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010
Χριστούγεννα: Τό μέγα τῆς εὐσεβείας μυστήριον
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
«Τό μέγα τῆς εὐσεβείας μυστήριον: Θεός ἐφανερώθη ἐν σαρκί»
«Ὁ Θεός φανερώθηκε ὡς ἄνθρωπος».
Δύο εἶναι οἱ πιό μεγάλες ἑορτές τῆς χριστιανοσύνης. Τά Χριστούγεννα καί τό Πάσχα. Ἡ ἀνάσταση (ἡ ἑορτή τῶν ἑορτῶν) καί ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ.
Σέ δύο ἡμέρες θά γιορτάσουμε τήν Γέννηση τοῦ Σωτῆρος. Σάν ὀρθόδοξοι χριστιανοί δέν μποροῦμε νά μείνουμε ἀνεπηρέαστοι. Εἶναι ἀδύνατον νά μή μᾶς ἀγγίξει τοῦτο τό μέγα γεγονός.
Δέν θά εἴμαστε δικαιολογημένοι ἄν ἔστω καί τώρα, στίς παραμονές τοῦ πανηγυρισμοῦ τοῦ κοσμοσωτήριου γεγονότος, δέν σκύψουμε καί δέν στοχαστοῦμε τό νόημα τῆς ἐνσαρκώσεως τοῦ Λόγου, τοῦ Β' Προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος, τοῦ Κυρίου καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Γιαυτό,δι' εὐχῶν τοῦ γέροντος, τό σημερινό θέμα μας ἄς εἶναι ἐπίκαιρο. Χριστουγεννιάτικο.
Τό «μέγα τῆς εὐσεβείας μυστήριο.
«Ὁμολογουμένως» λέει ὁ μέγας Ἀπόστολος, ὁ Παῦλος, δηλ. «ἀναμφισβήτητα», ὅλοι οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανοί ὁμολογοῦμε, ἔχουμε ὁμολογήσει μέ ἀπόλυτη βεβαιότητα, ἔχουμε πιστέψει καί παραδεχθεῖ, ποιό πρᾶγμα; Ὅτι «μέγα ἐστί τό τῆς εὐσεβείας μυστηριον».
Δηλαδή; ποιό μυστήριο; Ἀκοῦστε « λαοί, φυλαί καί γλῶσσαι»: «Θεός ἐφανερώθη ἐν σαρκί, ἐδικαιώθη ἐν Πνεύματι, ὤφθη ἀγγέλοις, ἐκηρύχθη ἐν ἔθνεσι, ἐπιστεύθη ἐν κόσμῳ, ἀνελήφθη ἐν δόξῃ»(Α' Τιμ. 3,10 ).
Δηλ. « Ὁ Θεός φανερώθηκε σαρκωμένος, ἀποδείχθηκε ἀληθινός Μεσσίας διά τοῦ Πνεύματος, ἔγινε ὁρατός στούς ἀγγέλους, κηρύχθηκε μεταξύ τῶν ἐθνικῶν, τόν πίστεψε ὁ κόσμος, ἀναλήφθηκε μέ δόξα».
Τό «ἐν σαρκί ἐφανερώθη» αὐτό εἶναι τό «μέγα μυστήριο», τό «χρόνοις αἰωνίοις σεσιγημένο». Αὐτό πού ὁ ὑμνογράφος θά σημειώσει ἀργότερα σάν μυστήριο ξένο καί παράδοξο! Τό σπήλαιο νά γίνεται οὐρανός, ἡ φάτνη χωρίο(δηλ. λίκνο πού νά χωράει τόν «ἀχώρητο»), καί ἡ Παρθένος «θρόνος Χερουβικός».
Εἶναι ὄντως, καταπληκτικό τό γεγονός. Ἀσύλληπτο, ἀπίθανο, καί ὅμως ἱστορικό, ἀληθινό καί πάρα πάνω ἀπό βέβαιο.
Μυστηριον ξένον· παράδοξον· οὐρανός τό σπήλαιον· θρόνος χερουβικός ἡ Παρθένος· ἡ φάτνη χωρίον, ἐν ᾧ ἀνεκλίθη ὁ ἀχώρητος Χριστός ὁ Θεός!
Μ' ἕνα λόγο «μέγα μυστήριον»!!!
Ὁ Λόγος σαρκοῦται. Ὁ «ἄναρχος ἄρχεται»· δηλ ὁ Θεός πού δέν ἔχει χρονική ἀρχή ,πού ὑπάρχει πάντα, πρό πάντων τῶν αἰώνων, πού εἶναι ὁ δημιουργός τοῦ χρόνου καί τοῦ χώρου καί ὅλης τῆς κτίσεως παίρνει σάρκα «ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου».
Ὁ ἀπερινόητος καί ἀκατάληπτος ἀποκαλύπτεται «ἐν χρόνῳ»· -πότε;- ὅταν ἦλθε «τό πλήρωμα τοῦ χρόνου». Ὁ ἀόρατος ὁρᾶται. Ὁ «ἀχώρητος παντί», δηλ Αὐτός πού δέν χωράει πουθενά, πού εἶναι πέρα καί πάνω ἀπό κάθε χωροχρονικό περιορισμό, «χωρεῖται», χωράει μέσα στήν γαστέρα, στήν κοιλία τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου.
Ὁ πάνσοφος καί παντοδύναμος, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ «δι' Οὗ τά πάντα ἐγένετο», ὁ δημιουργός τῶν πάντων, ἀνακλίνεται ταπεινά μέσα σέ μιά φτωχική φάτνη.Ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ, «Υἱός τοῦ ἀνθρώπου» ,δηλ. ἄνθρωπος γίνεται γιά νά θεοποιήσει τόν ἄνθρωπο.
Γράφει καί ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός:
«Τό ἀταπείνωτο ὕψος του ἀταπεινώτως ταπεινώσας συγκατέβηκε συγκατάβαση ἀνείπωτη καί ἀκατάληπτη καί ἐνῶ εἶναι τέλειος Θεός γίνεται καί τέλειος ἄνθρωπος καί ἐπιτελεῖται τό πάντων καινῶν καινότατον, τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον, διά μέσου τοῦ ὁποίου φανερώνεται ἡ ἄπειρη δύναμη τοῦ Θεοῦ· διότι τί εἶναι μεγαλύτερο ἀπό τό νά γίνει ὁ Θεός ἄνθρωπος;»[1]
Φανερώνεται ἀκόμη μέσα σ' αὐτό τό μέγα μυστήριο τῆς ἐνσαρκώσεως , ἐκτός ἀπό τήν θεία παντοδυναμία καί ἡ ἄπειρη ἀγαθότητα, ἡ ἄπειρη σοφία καί ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ».
Ἡ μέν ἀγαθότητα-συνεχίζει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός- διότι δέν παρέβλεψε τήν ἀσθένεια τοῦ πλάσματός του, ἀλλά τό σπλαχνίσθηκε ἐνῶ εἶχε πέσει, καί τοῦ πρότεινε τό χέρι· ἡ δικαιοσύνη διότι ἀφοῦ νικήθηκε ὁ ἄνθρωπος, δέν βάζει κάποιον ἄλλο ὁ Θεός νά νικήσει τόν τύραννο διάβολο, οὔτε μέ τή βία ἁρπάζει τόν ἄνθρωπο ἀπό τόν θάνατο, ἀλλά αὐτόν τόν ὁποῖο τά παλαιά χρόνια διά μέσου τῆς ἁμαρτίας εἶχε ὑποδουλώσει ὁ θάνατος (τόν ἄνθρωπο δηλ.), αὐτόν ὁ ἀγαθός καί δίκαιος, τόν ἔκανε πάλι νικητή (στό πρόσωπο τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου) καί μέ τό ὅμοιο ἔσωσε τό ὅμοιο, τό ὁποῖο ἦταν δυσχερέστατο καί σχεδόν ἀδύνατο· ἡ δέ σοφία,(ἐνν. τοῦ Θεοῦ φανερώνεται μέ τό) διότι βρῆκε τήν πιό ἁρμόζουσα λύση στό ἀδύνατο ὡς πρός τή λύση πρόβλημα»[2].
Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Πηγή εἰκόνας: Ἱ. Ἡσ. Ἀνάστασις Χριστοῦ-Ἐμμαούς, Ἅγιος Βασίλειος, Λαγκαδᾶ.
[1] Ἁγ. Ἱωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ Βιβλίο γ', Κεφ. μη' τοῦ Θεολογικοῦ
[2] Ἔ. ἀ.
hristospanagia3.blogspot.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
-
▼
Δεκεμβρίου
(308)
- Ἡ περιτομή τοῦ Κυρίου καί ἠ θεραπεία μας (Ἁγ. Νικο...
- Άγιος Βασίλειος ο Μέγας
- Ἡ ἀγάπη πρός τόν Θεό πρέπει νά εἶναι ἀνιδιοτελής (...
- Μέγας Βασίλειος. Πρὸς τοὺς νέους, πῶς νὰ ὠφελοῦντ...
- Τα έθιμα της Πρωτοχρονιάς. Η βασιλόπιτα
- Μέγας Βασίλειος. Τα άγραφα Μυστήρια της Εκκλησίας
- Τα μικρά παιδιά δεν πρέπει να παίζουν με το 3DS
- Τέτοιες Άγιες ημέρες δεν πηγαίνουν στην "σκύλλα & ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 31 Δεκεμβρίου
- 31 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ Κεφάλαιο...
- Δάκρυα. Λόγοι διδαχής. Γέροντας Εφραίμ Κατουνακι...
- Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ: « Ο ομολογιακός χα...
- Πήρε το αργυρό μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών η Χαρ...
- Ἡ ζωή στήν Ἐκκλησία εἶναι ἀληθινή κοινωνία προσώπω...
- Eγκύκλιος του Μητροπολίτη Δράμας Παύλου για Μυστήρ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 30 Δεκεμβρίου
- 30 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Οσίου Ιωάννου του Σιναίτου - Ουρανοδρόμος Κλίμαξ
- Ο Μητροπολίτης Αιτωλίας & Ακαρνανίας Κοσμάς για οι...
- Επίσκοπος Ράσκας & Πριζρένης Αρτέμιος προς ανά την...
- Τρείς ὁμιλίες γιά τά Χριστούγεννα του π.Σάββα Ἁγιο...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 29 Δεκεμβρίου
- 29 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Σχετικά με τὴν ἐνάρετη ζωὴ. Γεροντικό
- Παναγία η Χρυσολεόντισσα
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ Κεφάλαιο...
- Συνέδριο υποστήριξης του βιβλίου του ραβίνου Yitzh...
- Ο Ραββίνος Θεσσαλονίκης κατέδωσε τους Εβραίους το ...
- Δομή τοῦ ἀνθρώπου (Ἡ ἀνθρωπολογία τοῦ Γέροντος Πορ...
- Ο διεθνής σιωνισμός, ο πόλεμος κατά των Χριστουγέν...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 28 Δεκεμβρίου
- 28 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Δέκα άγνωστοι και ανώνυμοι Άγιοι . Γεροντικό
- Τό ἄστρο τῶν Χριστουγέννων (Ἁγίου Νικοδήμου Ἁγιορε...
- Η τέχνη της αγάπης. Γαλάτεια Γρηγοριάδου Σουρέλη
- Δημ. Νατσιός-Χρ.Τσολάκης,"Τα νέα Σχολικά Βιβλία",(...
- Μητροπολίτης Φθιώτιδος Νικόλαος «Αν είχαν κότσια α...
- Η απάντηση της Ι.Μονή Γρηγορίου Αγίου Όρους, προς...
- Οι επιλεκτικές αντιδράσεις κατά του Μητροπολίτη Πε...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 27 Δεκεμβρίου
- 27 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Ο λειτουργικός χρόνος, ο ερχόμενος Κύριος καί η δι...
- Χριστούγεννα: Ἡ νίκη κατά τῆς φιλαργυρίας (Ἁγίου Ν...
- Η Ρεπούση ξανά σε νέο αποδομητικό ρόλο. Τώρα η εντ...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ Κεφάλαιο...
- Αγιος Νικόδημος της Τισμάνα (+26 Δεκεμβρίου)
- Ο Γιαγκάζογλου ξαναχτυπά; Μάθημα Θρησκευτικών με ...
- Τουρκική κατοχική πρόκληση ημέρα Χριστουγέννων
- Χριστόψωμο. Αφιερωμένο στην Γέννηση του Θεανθρώπου
- Ηχητικό Αγιολόγιο 26 Δεκεμβρίου
- 26 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Ἡ ἀνθρώπινη φύση τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ . Ὁ...
- Τα δώρα των τριών Μάγων : Ανεκτίμητο κειμήλιο της ...
- Οι "Αναβάσεις" σας εύχονται Χρόνια πολλά και ευ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 25 Δεκεμβρίου
- 25 Δεκεμβρίου - Χριστούγεννα - Συναξαριστής
- «Παιδίον εγεννήθη ημίν υιός και εδόθη ημίν» Αρχ. Γ...
- Τό πολυτιμότερο « δῶρο » τοῦ Θεοῦ πρός τόν ἄνθρωπο.
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ Κεφάλαιο...
- Περί σαρκώσεως τοῦ Λόγου, Ἁγίου Συμεών τοῦ Νέου Θε...
- Μικρό Λεξικό καθημερινής χρήσεως τοῦ Πρωτοπρεσβυτέ...
- H Γέννηση του Κυρίου
- π. Αθανάσιος Μυτιληναίος – Ομιλία στην εορτή των Χ...
- Βυζαντινά κάλαντα Χριστουγέννων
- «Παραμονή Χριστουγέννων» και «βλογημένο μαντρί» τ...
- Χριστούγεννα: Τό μέγα τῆς εὐσεβείας μυστήριον
- Ηχητικό Αγιολόγιο 24 Δεκεμβρίου
- 24 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Γιατί δεν πρέπει να πάρουμε την Κάρτα Πολίτη. Δημη...
- Διευκρινιστικές δηλώσεις του Μητροπολίτη Πειραιώς ...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ Κεφάλαιο...
- Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος – Χριστὸς γεννᾶται (Ἀπο...
- Φώτης Κόντογλου - Παραμονὴ Χριστούγεννα
- Καλλικράτη και στις Μητροπόλεις προτείνει το κυβερ...
- Χριστουγεννιάτικο μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 23 Δεκεμβρίου
- 23 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ στο μάτι του κυκλώνα
- Ὅσιος Συμεὼν ὁ Νέος Θεολόγος - Ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο
- «Ὁμιλία περὶ τῆς κατὰ σάρκα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ ...
- Το Xριστόψωμο Του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
- Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος: «Ακόμα και ...
- Σιατίστης Παύλος «Η Εκκλησία δεν θα αφήσει κανέναν...
- Επιτέλους! Η Θεσσαλονίκη απέκτησε εβραίο αντιδήμαρχο!
- Αντιχριστιανικά Χριστούγεννα στην NOVA (και γενικό...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 22 Δεκεμβρίου
- 22 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Φθόνος-τό σαράκι τῆς ψυχῆς (Ε΄ μέρος): Ἡ θεραπεία ...
- Τρόφιμα σε 2.000 οικογένειες μοίρασε ο Μητροπολίτη...
- Σαββατοκύριακο «πνευματικής πανδαισίας» στην Ιερά ...
- Συνεντεύξεις 2 αστυνομικών αρνητών της κάρτας, η ο...
- "Ο ύμνος των αγγέλων", επισκ. Αυγουστίνου Καντιώτη
- Το φυλάδιο της Ιεράς Συνόδου προς τον Λαό: «Η Εκκλ...
- Πρωτοβουλία Αντιρρησιών Ορθόδοξης Συνείδησης (ΠΡ.Α...
- Η εύλογη αγανάκτηση του Μητροπολίτου Γόρτυνος Ιερεμία
- Τρία σύγχρονα θαύματα.
- Ηχητικό Αγιολόγιο 21 Δεκεμβρίου
- 21 Δεκεμβρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Β΄ Κεφάλαιο...
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
-
▼
Δεκεμβρίου
(308)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.