Αν ανατρέξει κανείς στις επίσημες δηλώσεις που έγιναν κατά την
επίσημη επίσκεψη του Κώστα Καραμανλή και της Ντόρα Μπακογιάννη στη
Τουρκία τον Ιανουάριο του 2008, θα συμπεράνει ότι η Ελληνική πλευρά
κινήθηκε κατά τη διάρκεια των συζητήσεων στη γνωστή γραμμή: Η ένταξη
της Τουρκίας στην Ε.Ε. περνάει μέσα από την επίλυση του Κυπριακού, την
επαναλειτουργία της Σχολής της Χάλκης και την επίλυση των διακρατικών
προβλημάτων.
Είναι ο όμως έτσι; Από ό,τι φαίνεται, όχι. Στις παρασκηνιακές
συζητήσεις Καραμανλή – Ερντογάν υπήρξε και ένα ακόμη θέμα, το οποίο
αποκαλύφθηκε μόλις προ ελάχιστων ημερών.
Συμφωνήθηκε για πρώτη φορά να δίνεται το δικαίωμα από το
Τουρκικό κράτος σε ιεράρχες Ελληνικής καταγωγής η υπηκοότητας να λάβουν
και την υπηκοότητα της γείτονος χώρας, αποκτώντας έτσι τη δυνατότητα να
διεκδικήσουν ακόμη και την εκλογή τους στον Οικουμενικό Πατριαρχικό
Θρόνο.
Έτσι, σε επισφράγιση των όσων συμφωνήθηκαν, 12 Μητροπολίτες του
Οικουμενικού Θρόνου από Ελλάδα, Ευρώπη, Αμερική και Ασία βρέθηκαν στη
Κωνσταντινούπολη και αιτήθηκαν της τουρκικής υπηκοότητας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για τους Μητροπολίτες της
Αρχιεπισκοπής Κρήτης, Ιεραπύτνης και Σητείας Ευγένιο, Πέτρας και
Χερονήσου Νεκτάριο, Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιο, και Αρκαλοχωρίου και
Βιάννου Ανδρέα, για τους Μητροπολίτες της Δωδεκανήσου, Καρπάθου
Αμβρόσιο, Σύμης Χρυσόστομο, για τους Μητροπολίτες Ιταλίας Γεννάδιο και
Αυστρίας Μιχαήλ, από την Αμερική
ο Μπουένος Αϊρες Ταράσιος, ο
Δαρδανελίων Νικήτας και οι Πισιδίας Σωτήριος και Νέας Ζηλανδίας
Αμφιλόχιος.
Επίσης, τις προσεχείς ημέρες και ανάλογα με τον χρόνο απόφασης της τουρκικής υπηκοότητας αναμένεται να ακολουθήσει και δεύτερο κύμα ιεραρχών.
Για τις θυγατέρες Εκκλησίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των
άλλων παλαίφατων Πατριαρχείων δεν πρόκειται για κάτι πρωτόγνωρο. Η
επιβίωσή τους περνάει και μέσα από την τήρηση του Συντάγματος και των
νόμων που χωροταξίκα τα φιλοξενούν.
Για παράδειγμα στην Τουρκία, η απόκτηση τουρκικής υπηκοότητας
τίθεται ως προϋπόθεση για τη διεκδίκηση του αξιώματος του Πατριάρχη η
του Συνοδικού Μητροπολίτη, αφού για τη νομική τάξη της γείτονος χώρας,
ο Οικουμενικός Πατριάρχης είναι ένας υπάλληλος μεταξύ των πολλών της
Νομαρχίας Κωνσταντινούπολης!
Επίσης και ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας λόγω των νόμων της Αιγύπτου είναι υποχρεωμένος να έχει και την Αιγυπτιακή υπηκοότητα.
Περισσότερα τα προβλήματα
Έγκυροι, θεολογικοί, διπλωματικοί και νομικοί κύκλοι επισημαίνουν
όμως ότι η απόκτηση τουρκικής υπηκοότητας από τους νυν Ιεράρχες
ενδεχομένως να δημιουργήσει πολλά περισσότερα προβλήματα παρά οφέλη.
1) Εν πρώτοις, οι θεολόγοι διερωτώνται τι θα συμβεί
με τους μητροπολίτες των Νέων Χωρών, που ναι μεν διοικητικά ανήκουν
στην Εκκλησία της Ελλάδος, πνευματικά όμως υπάγονται στο Πατριαρχείο.
Γι΄ αυτούς τι ισχύει; Μπορούν και αυτοί να αιτηθούν τουρκικής
υπηκοότητας; Και πόσο σύμφωνο με το εθνικό συμφέρον είναι ο
Μητροπολίτης μια παραμεθόριας περιοχής να είναι και Τούρκος υπήκοος;
Ποιες θα είναι επίσης οι υποχρεώσεις και οι δεσμεύσεις που αυτονόητα
και εύλογα γεννώνται του υποτιθέστω παραμεθορίου Μητροπολίτη με τη
διπλή υπηκοότητα εάν αντιμετωπίσει μειονοτικό πρόβλημα στην περιφέρεια
που ποιμένει;
Μέχρι σήμερα ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος δεν έχει
καλέσει από τους Μητροπολίτες των Νέων Χωρών όσους ενδιαφέρονται να
έχουν διπλή υπηκοότητα να αιτηθούν. Εάν όμως το πράξει στο μέλλον, τι
θα συμβεί;
Ποια θα είναι η στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος; Θα υπάρχουν
ιεράρχες της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και με τουρκική
υπηκοότητα;
2) Κατά δεύτερον, διπλωματικοί κύκλοι επισημαίνουν
πως αυτή η κίνηση των ιεραρχών του Οικουμενικού Θρόνου ακυρώνει σε
μεγάλο βαθμό τη μεγάλη προσπάθεια για την επαναλειτουργία της Σχολής
της Χάλκης.
Η επαναλειτουργία της οποίας αντιμετωπιζόταν θετικά και από τον ίδιο
τον Αμερικανό πρόεδρο Μπάρακ Ομπάμα, προκειμένου να αποτελέσει φυτώριο
ιερωμένων που θα στελεχώσουν στο μέλλον τις μητροπόλεις του
Πατριαρχείου.
Μάλιστα κάποια υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Εξωτερικών τόνιζαν προς την «Α» ότι ακόμη και αν η εύλογη πίεση του χρόνου (θα περάσουν πολλά χρόνια για να φθάσουν απόφοιτοι της Σχολής στα επισκοπικά αξιώματα, εάν και όποτε λειτουργήσει η Χάλκη) οδήγησε
τον κ. Βαρθολομαίο και την τότε Ελληνική Κυβέρνηση σε αυτή τη «λύση»,
ας επιλέγονταν δύο τρείς ιεράρχες που θα αιτούνταν της Τουρκικής
υπηκοότητας, χωρίς να παρατηρηθεί αυτός ο ιδιότυπος συνωστισμός
ρασοφόρων προ της Νομαρχίας Κωνσταντινούπολης.
3) Τρίτον, έγκριτοι νομικοί με θεολογικές γνώσεις
διατηρούν σοβαρές επιφυλάξεις για τις υποχρεώσεις και τα καθήκοντα που
αναλαμβάνουν έναντι της Τουρκίας όσοι αρχιερείς του Οικουμενικού
Θρόνου, και κυρίως εκείνοι των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών της Κρήτης και της
Δωδεκανήσου, πολύ δε περισσότερο των Νέων Χωρών, αποκτήσουν στο μέλλον
διπλή υπηκοότητα.
Οι εν λόγω αυτοκέφαλες Εκκλησίες (Κρήτης και Δωδεκανήσου)
λειτουργούν επί Ελληνικού εδάφους, οι ιεράρχες είναι και αυτοί πρώτα
Έλληνες πολίτες και μετά οτιδήποτε άλλο, π.χ. ιερωμένοι.
4) Τέταρτον, δεν λείπουν και εκείνοι οι αναλυτές
που με πραγματική αγάπη και πίστη για την ορθοδοξία και την πολύπαθη
και αιματοβαμμένη ιστορία των Εκκλησιών της Ελλάδος και της Κρήτης, διερωτώνται
για τον βαθμό ενημέρωσης των Μητροπολιτών που αιτήθηκαν της Τουρκικής
υπηκοότητας, καθώς εγείρονται λεπτά ζητήματα εξωτερικής πολιτικής της
χώρας.
Ένα εξ΄αυτών των θεμάτων είναι και η περίπτωση των Τουρκοκρητών, οι
οικογένειες των οποίων ενδέχεται να αξιοποιήσουν ως «προηγούμενο» την
απόκτηση τουρκικής υπηκοότητας από Έλληνες ιεράρχες και να κινηθούν
αντίστοιχα. Σε τέτοια περίπτωση δημιουργούνται ακόμη και εμπλοκές στα
ζητήματα περιουσίας των Τουρκοκρητών στην Κρήτη.
Με αυτό το σκεπτικό δε, «εγκαλούν» τον κ. Βαρθολομαίο για ανεξήγητη
βιασύνη, η οποία δημιουργεί νομικό, διπλωματικό και εκκλησιαστικό
προηγούμενο που θα εμπλέξει τη χώρα και την Ορθοδοξία, παρά θα
ενισχύσει τον ρόλο του σεβαστού σε άλλους Οικουμενικού Πατριαρχείου.
«Χρέος συνείδησης και τιμής»
Η «Α» επικοινώνησε με τον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Ειρηναίο, ο οποίος σε αποκλειστικές δηλώσεις του επεσήμανε, ότι οι
ιεράρχες του Θρόνου κινήθηκαν από την «αγωνία τους για την επιβίωση του
Πατριαρχείου» και χαρακτήρισε την κίνησή τους ως «χρέος συνείδησης και
τιμής».
Σχετικά δε με όσα αναγράφονται στο Διαδίκτυο περί μειωμένης εθνικής
συνείδησης των ιεραρχών που αιτήθηκαν της Τουρκικής υπηκοότητας,
τονίζει με έμφαση ότι «δεν θα δεχτούμε τέτοιες υποχωρήσεις και δεν θα κάνουμε εκπτώσεις. Είναι αστείο και να το σκέφτεται κανείς».
Συγκεκριμένα ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος δήλωσε: «Το Οικουμενικό
Πατριαρχείο μας έχει συρρικνωθεί και εμείς θα θέλαμε να είμαστε κοντά
του. Τον Πατριάρχη τον σταυρώνουν πάνω στον Σταυρό ακόμη. Δεν έχει
αναστηθεί. Ο πληθυσμός στην πόλη είναι πλέον ελάχιστος.
Οι συνοδικοί ιεράρχες είναι μεγάλης ηλικίας και σε λίγα χρόνια θα
μείνουν τρείς η τέσσερις για να συμμετάσχουν στη Σύνοδο. Από εμάς
ζητήθηκε λοιπόν να δώσουμε την προσοχή μας, μόνον για να βοηθήσουμε το
Οικουμενικό Πατριαρχείο και τον Πατριάρχη. Να αισθάνεται ο Πατριάρχης
ότι δεν είναι αβοήθητος και μόνος του. Πέραν αυτού τίποτα άλλο.
Εμείς ως Εκκλησία της Κρήτης στηρίζουμε τον θεσμό. Δεν θα μπορούσαμε
να αρνηθούμε. Ήταν και είναι αυτή η ευαισθησία μας. Δεν θα δεχτούμε
άλλου είδους υποχωρήσεις. Δεν θα κάνουμε εκπτώσεις. Είναι αστείο να
σκέφτεται κανείς οτιδήποτε άλλο».
Στην ίδια γραμμή και ο Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ.
Αμφιλόχιος, εκ των νεοτέρων και ιδιαίτερα δυναμικών και δραστήριων
ιεραρχών της Εκκλησίας της Κρήτης, επισημαίνει την ανάγκη σεβασμού των
θεσμών της Εκκλησίας και του Οικουμενικού Θρόνου, ιδιαίτερα σήμερα που
το μέλλον του Πατριαρχείου διαγράφεται νεφελώδες και δύσκολο.
Ο ίδιος ιεράρχης δεν παραλείπει να υπογραμμίζει ότι η άμετρος
κριτική στην κίνηση αυτή του Πατριάρχη υποκρύπτει άλλα σχέδια και
σκέψεις.
Αμηχανία και αφωνία στο ΥΠΕΞ
Εντύπωση και ερωτήματα προκαλεί ωστόσο η αμήχανη στάση του
αρμοδίου υφυπουργού Εξωτερικών κ. Σπύρου Κουβέλη, το γραφείο του οποίου
σε τηλεφωνική επαφή, επικαλούμενο άλλοτε… αναρμοδιότητα (!) και άλλοτε
το βεβαρυμμένο πρόγραμμα του υφυπουργού, απέφυγε μέχρι και την
τελευταία στιγμή να απαντήσει έστω γραπτώς για το εάν εγκρίνει η όχι
την τακτική που ακολουθεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
ρομφέα
Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Ιουνίου
(274)
- Το όραμα του γέροντα Σωφρόνιου
- Συμεών ο Νέος Θεολόγος Βίβλος των Ηθικών Λόγος Ε΄...
- Το μυστήριο και η διαδικασία του θανάτου Μητροπολί...
- 30 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Η΄ π.Σάβ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως. Σταχυολο...
- Η οικογένεια. (Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου). Ομιλία π....
- Γιατί κάνουμε το σημείο του Σταυρού; Ομιλία π. Αθα...
- Οὐαὶ ὑμῖν γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί...
- Πήγε ο Απόστολος Πέτρος στη Ρώμη;
- 29 Ιουνίου Συναξαριστής
- Η αληθινή μετάνοια Μοναχού Μωυσέως Αγιορείτου
- Υπουργείο Παιδείας - Δραγώνα : τα ελληνικά είναι μ...
- Πως πρέπει να συμπεριφερώμαστε προς τον εαυτό μας ...
- Κήρυγμα π. Θεοδώρου Ζήση - Στη μνήμη των Αγίων πρω...
- Τα greeklish βλάπτουν σοβαρά την .... ελληνική γλώσσα
- Κραυγή ενός 27χρονου Κύπριου που επέστρεψε στη ζωή
- Προσοχὴ σὲ ψεύτικο προφὶλ τοῦ Μητροπολίτη Λεμεσοῦ ...
- 28 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Ζ΄ π.Σάβ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως. Επιστολή ...
- Αστρολογία - Αποκρυφισμός και σύγχρονη ειδωλολατρία
- Κήρυγμα π. Θεοδώρου Ζήση - Στη μνήμη του Αγίου Αθα...
- Η φυλακή του νου και της καρδιάς. (Αγ. Νικοδήμου -...
- «Πρέπει ο Χριστιανός να πάρει την Κάρτα Του Πολίτη...
- Λύνει τὴ σιωπή της ἡ «Φαναριωτικὴ Φερε-Φωνία»
- Στον Αδελφό που δοκιμάζεται απο πειρασμό Αββά Δωρ...
- Αγάπη στὸν πλησίον Γέροντας Πορφύριος
- Καταρρέει ο Ναός του Αγίου Νικολάου, το σύμβολο τω...
- Ένας νέος ομολογητής της Ορθοδοξίας-Ιερομόναχος Αν...
- Ο π.Συμέων Βιλόβσκι απαντά στον πρ. Ερζεγοβίνης Αθ...
- 27 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέρων Παΐσιος o Αγιορείτης
- Να περιφρουρούμε πάντοτε τους εαυτούς μας γιατί ο...
- Όσιος Μάξιμος ο Ομολογητής περὶ ἀγάπης
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Πρέπει πάντοτε να θυμόμαστε το θάνατο και την μέλλ...
- 26 Ιουνίου Συναξαριστής
- Το μίσος και η μνησικακία Του άββά Ισαάκ
- Γ'Αναίρεση του zeitgeist ΣΤ'
- Ο μητροπολίτης Μεσσηνίας μηνύει τον μητροπολίτη Κυ...
- Θλίψεις Αγ. Δημήτριος του Ροστώφ
- 25 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντας Παΐσιος ο Αγιορείτης Περί της θεωρίας της...
- Κεφάλαιον Ε΄- Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακοή...
- Ανοιχτή επιστολή προς τον εκκλησιαστικό συντάκτη Ν...
- Δεύτερη Έκτακτη Συνεδρία της Ιεράς Συνόδου. Βοηθός...
- Σκέψεις γιά τά παιδιά στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία σήμερα
- Η Ορθόδοξη "Σεξουαλική Αγωγή"
- Περί της αγωγής των παιδιών. (γέροντος Πορφυρίου Κ...
- Οι «ινστρούχτορες» της νέας εποχής (Δάφνη Βαρβιτσι...
- Επίσκοπος Αρτέμιος και Αρχιμ. Συμεών. Οι σύγχρονοι...
- 24 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Ἑρμηνεία τεσσάρων βα...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος ΣΤ΄ π.Σά...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακοής...
- Η αναγκαιότητα της υποταγής Γεροντικό
- Η υπακοή ως οδός ελευθερίας Αρχιμ. Γεώργιος Καψάνη...
- 23 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ακηδία και λύπη Από το βίο της αγίας Συγκλητικής
- Ονόματα της Παναγίας - Φώτης Κόντογλου
- Οι σύγχρονοι τοκογλύφοι. Μητροπολίτη Ναυπάκτου και...
- Σατανιστές «Θυσίασαν» και έφαγαν τα θύματά τους
- Οι δύο Λύπες : 1)Η κατά Θεόν λύπη 2)Η λύπη από το...
- 22 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Γ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. Τά θεμέλια τῆς σωτηρ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Ε΄ π.Σάβ...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Λόγος Περί Συνειδήσεως και Υπακο...
- Νέα Εποχή και «Νέα» Τηλεόραση (Δάφνη Βαρβιτσιώτη, ...
- Βιντεοσκοπημένη ομιλία π.Σάββα Αγιορείτη στο πνευμ...
- Ο γέρων Νίκων ομιλεί πρός τους νέους. (Αρχεία για...
- 21 Ιουνίου Συναξαριστής
- Φοβερά Οπτασία Ἀπὸ Σιναΐτικο Χειρόγραφο τοῦ 15-1...
- Τι συμβουλεύουν οι πατέρες για το πάθος του θυμού
- Άγιος Νικόλαος Πλανάς Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου ...
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- 20 Ιουνίου Συναξαριστής
- Ο Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης.Περί των ειδών της φ...
- Κανεὶς ποτὲ δὲν πρέπει ν᾿ ἀπελπίζεται. (Ἀπὸ τὸ Γερ...
- Η πολυτέλεια των ενδυμάτων είναι αιτία πολλών κακώ...
- Χρεωστείς χριστιανέ να αγαπάς την Πατρίδα.
- Πνευματική επικοινωνία. Περιστατικό με τον Ρώσο στ...
- Φοβερά Οπτασία επί Βασιλέως Λέοντος του Σοφού ...
- 19 Ιουνίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Γ΄ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἡ πνευματική κλίμακ...
- Ελληνική Ιεραποστολική Ένωση (ΕΙΕ) π.Αντώνιου Αλε...
- Η Ιερά Σύνοδος για την προτεσταντική οργάνωση «Ελλ...
- Οἱ γονεῖς καί οἱ ἐλεύθερες σχέσεις. Μέρος Δ΄ π.Σάβ...
- ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε΄ Α΄ Περί Υπακοής, Περί Πίστεως,Τιμής κ...
- Η αντιμετώπιση των πειρασμών. Αββά Δωροθέου - Ασκη...
- Η Ρωσίδα Νεομάρτυς Λυδία
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Μετωπική σύγκρουση ορθόδοξης και προτεσταντικής θε...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.