Πριν λίγες μέρες σας μίλησα για την οργή, ένα πάθος που όλοι μας έχουμε. Υπάρχουν αρκετοί χριστιανοί που σκέφτονται και λένε το εξής «Δεν είναι τόσο μεγάλο πάθος η οργή, αφού ο ίδιος ο Θεός οργίζεται». Πράγματι υπάρχουν στην Αγία Γραφή αρκετά χωρία όπου γίνεται λόγος για την οργή και τον θυμό του Θεού. Στον έκτο ψαλμό διαβάζουμε, «Κύριε, μη τω θυμώ σου ελέγξεις με, μηδέ τη οργή σου παίδευσης με» (Ψα. 6, 2). Όπως βλέπετε αυτός ο ψαλμός του Δαβίδ πραγματικά μιλάει για την οργή και τον θυμό του Θεού. Άραγε έχουν δίκαιο αυτοί που δικαιολογούν το πάθος τους, λέγοντας ότι και ο Θεός οργίζεται;
Όχι, καθόλου δεν έχουν δίκαιο, δεν κατανοούν κάτι που εμείς πρέπει να το ξέρουμε πολύ καλά. Όχι μόνο σ' αυτό τον ψαλμό του Δαβίδ, αλλά και σε πολλά άλλα σημεία υπάρχουν στην Αγία Γραφή οι ανθρωπομορφικές παραστάσεις. Η Αγία Γραφή λέει ότι ο Θεός έχει το κεφάλι, τα αυτιά, τα μάτια, τα χέρια, τα πόδια και τους μυς. Ότι κινείται, κοιμάται και ξυπνάει, κάθεται και περπατάει. Όλα αυτά όμως δεν πρέπει να τα καταλαβαίνουμε κυριολεκτικά, αλλά να βλέπουμε την συγκατάβαση του Θεού προς την δική μας ανθρώπινη αδυναμία.
«Πνεύμα ο Θεός» (Ιω. 4, 24). Ο Θεός είναι απερίγραπτος, ακατανόητος, μπροστά του τρέμουν οι άγγελοι και οι αρχάγγελοι. Δεν έχει, βέβαια, ο Θεός την μορφή άνθρωπου. Δεν έχει ούτε τα πόδια, ούτε τα χέρια, διότι αυτά είναι τα μέλη του ανθρωπίνου σώματος και ο Θεός είναι Πνεύμα. Τότε γιατί η
Άγια Γραφή έτσι τον περιγράφει;
Διότι προσαρμόζεται στην αδυναμία της ανθρώπινης διάνοιας. Επειδή οι δυνατότες του νου μας είναι πολύ περιορισμένες και ο νους μας είναι πολύ στενός, γι' αυτό μπορούμε να σκεφτόμαστε μόνο
ανθρωπομορφικά. Δεν μπορεί η σκέψη μας να είναι εντελώς ελεύθερη από τις ανθρωπομορφικές παραστάσεις. Πώς μπορούμε να φανταστούμε τον Θεό, το Άγιο Πνεύμα, Παντοδύναμο και Παντογνώστη; Γι' αυτό ακριβώς το λόγο και περιγράφεται ο Θεός στην Αγία Γραφή ανθρωπομορφικά.
Όμως σε καμμία περίπτωση δεν πρέπει να καταλαβαίνουμε τις περιγραφές αυτές κυριολεκτικά. Όταν διαβάζουμε στην Αγία Γραφή ότι ο Θεός έχει μάτια και αυτιά, ότι βλέπει και ακούει δεν πρέπει να έχουμε στο νου μας δικά μας ανθρώπινα μάτια και αυτιά, αλλά να καταλαβαίνουμε ότι έτσι εκφράζεται η παντα¬χού παρουσία του Θεού και η παγγνωσία του.
Όταν ακούμε για τα αυτιά και τα μάτια του Θεού πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι γι' Αυτόν δεν υπάρχει τίποτα κρυφό, ότι χωρίς να έχει μάτια και αυτιά τα βλέπει και τα ακούει όλα βλέπει την καρδιά του κάθε ανθρώπου και ακούει κάθε λέξη και κάθε σκέψη μας.
Όταν διαβάζουμε για τα χέρια και τα πόδια του δεν πρέπει να σκεφτόμαστε πως ο Θεός έχει χέρια και πόδια. Αλλά να το καταλαβαίνουμε συμβολικά ότι δηλαδή ο Θεός δεν παύει ποτέ να ενεργεί. «Ο πατήρ μου έως άρτι εργάζεται, καγώ εργάζομαι» (Ιω. 5, 17).
Το έργο αυτό του Θεού η Αγία Γραφή το δηλώνει συμβολικά με τη λέξη «χέρια» διότι σύμφωνα με τη δική μας ανθρώπινη αντίληψη όλα όσα γίνονται γίνονται με τα χέρια. Όταν ακούμε για τα πόδια του Θεού δεν πρέπει να σκεφτόμαστε πως ο Θεός περπατάει όπως περπατάμε εμείς οι άνθρωποι και πηγαίνει από το ένα μέρος στο άλλο. Ο Θεός είναι Πνεύμα και είναι πανταχού παρών. Δεν έχει ανάγκη να πηγαίνει από το ένα μέρος στο άλλο γιατί βρίσκεται παντού. Γι' αυτό δεν χρειάζεται πόδια.
Τα πόδια, λοιπόν, του Θεού δηλώνουν την πανταχού παρουσία του. Πρέπει να ξέρουμε ότι Αυτός βρίσκεται πάντα και παντού σε κάθε τόπο, σε όλο το σύ¬μπαν. Ότι προνοεί για όλα και φροντίζει για την δημιουργία του. Την Θεία Πρόνοια και την Θεία Οικο¬νομία πρέπει να φέρνουμε στο νου μας κάθε φορά όταν ακούμε για τα χέρια και τα πόδια του Θεού.
Όταν διαβάζουμε για τον βραχίονα του Θεού πρέπει να καταλαβαίνουμε ότι η λέξη αυτή δηλώνει την δύναμη του Θεού. Όπως και για έναν άνθρωπο που έχει δυνατά χέρια εμείς λέμε ότι είναι δυνατός. Αυτό λοιπόν να το θυμόμαστε πάντα και να μην υποκύπτουμε στον πειρασμό να βλέπουμε τον Θεό ανθρωπομορφικά. Ο Θεός είναι μέγας, ακατανόητος και απερίγραπτος. Είναι αείδιος, παντογνώστης, παντοδύναμος, πανάγαθος και δίκαιος!
Να το θυμόμαστε λοιπόν και έτσι να Τον βλέπουμε. Και τότε κανείς δεν θα μπορέσει να πει ότι έχει δικαίωμα να οργίζεται επειδή και ο ίδιος ο Θεός οργίζεται. Να το θυμόμαστε και να αλλάξουμε τις ανθρωπομορφικές μας ιδέες περί Θεού, διότι έτσι βλέπουν τον Θεό οι ειδωλολάτρες, οι όποιοι προσκυνούν τα είδωλα είτε με τη μορφή ανθρώπου, είτε των διαφόρων ζώων και τεράτων, όπως το βλέπουμε ακόμα και σήμερα στους ναούς των ινδουιστών.
Να μην ξεχνάμε, λοιπόν, ότι ο Θεός μας είναι ά¬πειρος και ακατανόητος, ότι είναι Πνεύμα....
ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ - ΤΟΜΟΣ Β'
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
impantokratoros.gr
Παρασκευή 6 Αυγούστου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Αυγούστου
(238)
- Η αρχή της Ινδίκτου
- Διδαχές από το Γέροντα Ιάκωβο Τσαλίκη
- Πνευματικές Νουθεσίες Περί Δακρύων Γέροντας Εφραί...
- Η ιστορία ... του ύμνου της Παναγίας "Αγνή Παρ...
- π. Αυγουστίνος Καντιώτης. Αφιέρωμα με ομιλίες του ...
- Ομοιοπαθητική, Βελονισμός & άλλες ανορθόδοξες "θερ...
- Το Άγιον Φως μαρτυρεί την Ορθοδοξία
- 31 Aυγούστου Συναξαριστής
- Ομοιοπαθητική, Βελονισμός & άλλες ανορθόδοξες "θερ...
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Πνευματικές νουθεσίες Γέροντος Πορφύριου Καυσοκαλυ...
- Πατὴρ Ἀρσένιος Ἀποφθέγματα Ρώσων Ἁγίων καὶ Γερόντων
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ὁ πόλεμος τοῦ Σαταν...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Άμπελος και οι καρποί. Του μακαριστού Επισκόπου π....
- 30 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ὁ Ἅδης τῆς ἀνθρώπιν...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Ο εκ των έσω πόλεμος το τρίτο μέτωπο της απολογητ...
- Το «κεράκι» πριν από το Ευαγγέλιο. Μνήμη αποτομής ...
- 29 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ο πορισμός των θλίψεων (Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος)
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Τελική απάντηση του καθηγητού Δημ Τσελεγγίδη προς ...
- Κοιμήθηκε ο π. Αυγουστίνος Καντιώτης σήμερα Σάββατ...
- 28 Αυγούστου Συναξαριστής
- Οι φτωχοί της Εκκλησίας (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος)
- Ο Άγιος Φανούριος
- 27 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀνώτερο ἀπό τά φυσι...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Αντί οι γέροι να γίνουν όπως τα παιδιά, κάνουν τα ...
- H Καινή Διαθήκη στο πρωτότυπο και σε νεοελληνική α...
- Η τιμή της Παναγίας στην Αγία Γραφή
- Γέροντος ΙΩΣΗΦ του Αγιορείτου, † 1959.
- Aρχιμανδρίτης Ιωήλ Γιαννακόπουλος, «Ο άνθρωπος κατ...
- Μεγάλη και μικρή αμαρτία. Αρχιμ. Ιωήλ Γιαννακόπουλος
- Εκκωφαντικά ευρήματα: «Επιδημία» βαρηκοΐας στους ε...
- Η νέα γενιά ναρκωτικών. Τα «Ηχητικά ναρκωτικά»
- Η Ορθόδοξη Εκκλησία ως Θεραπευτική Επιστήμη. Ομιλ...
- Ἐκκλησία καὶ Μεταμοσχεύσεις. Πρεσβυτέρου Στέφανου...
- Περί μεταμόσχευσης. Αρχ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ
- Δωρεά οργάνων; Ἡ Παγίδα τῆς Δωρεᾶς ὀργάνων καί ἡ ἀ...
- 26 Aυγούστου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Σκοπός μας: Ἡ ἕνωσή...
- Το Πάσχα του καλοκαιριού. Ομιλία π. Σάββα Αγιορείτη
- Πώς αντιμετωπίζονται τα μάγια. Αρχιμ. Κύριλλος Ηγ...
- Όπου βούλεται Θεός, νικάται φύσεως τάξις
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Χαρισματικοί Γέροντες Σέρβοι - Πατήρ Θαδδαίος. (Β...
- 'Αγιον Όρος. 'Ενα ξεχωριστό περιβόλι. (βίντεο)
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Η΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Ζ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Στ΄
- 25 Αυγούστου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀγώνας καί βία κατά...
- Περί σεμνῆς ἐμφανίσεως. Άγιος Κοσμάς Αίτωλός
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Αφιέρωμα Πειραϊκής Εκκλησίας.
- Ομιλία στην εορτή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού. Δημ...
- 24 Αυγούστου (Διακομιδή Σκηνώματος) : Η εορτή του ...
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Ε΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Δ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Γ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Β΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Α΄
- Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἱτωλός - Προφητεῖες
- Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και το σημερινό σχολείο. ...
- 24 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ψυχοσωματική υγεία. Ομιλία π. Αθανάσιος Μυτιληναίος
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄ - Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τ...
- Εκτυπώσιμη μορφή για αποστολή έγγραφης άρνησης της...
- Ολόκληρη η Θεία Λειτουργία στη Μονή της Παναγίας Σ...
- Άποψη αγιορειτών πατέρων για τις λεγόμενες εμφανίσ...
- Είναι η ομοιοπαθητική ιατρική επιστήμη και κατά πό...
- Άγιον Όρος -Σκήτες του Αγίου όρους- Βίντεο-Ντοκιμα...
- Περί ολιγοπιστίας. (Νικ. Θεοτόκη). Ομιλία π. Σάβ...
- Άγιον Όρος - Ιερά Σκήτη Προφήτου Ηλίου - Βίντεο-Ντ...
- Ο αποκρυφισμός στον χώρο της ομοιοπαθητικής. Ομιλί...
- Άγιον Όρος - Ι.Μ. Βατοπαιδίου - Βίντεο - Ντοκιμαντ...
- Ομοιοπαθητική και βότανα. Ομιλίες π.Κων/νου Στρατη...
- Άγιον Όρος, Άθως. – Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου- Βίν...
- Οι ρώσοι στάρετς και η ομοιοπαθητική. Υπάρχει σχέσ...
- Σύντομη ἱστορία τῆς Ἱ. Μονῆς Φανερωμένης Σαλαμῖνος...
- Σύναξη της Παναγίας της Φανερωμένης στην Σαλαμίνα ...
- 23 Αυγούστου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄- Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τω...
- Ο άγιος Προκόπιος ο δια Χριστόν σαλός
- Αγνότητα και Γάμος
- Γεροντικόν - Ῥητὰ Ὁσίων Πατέρων
- Ο λογικός και ο τρελλός π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος
- Τι είναι η εκκλησία. Μοναχός Μωυσής, Αγιορείτης
- 22 Aυγούστου Συναξαριστής
- Όμως εμείς να επιθυμούμε το Πνεύμα το Άγιο του Θεο...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄- Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τω...
- Που είναι η αλήθεια Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.