Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010
Τί είναι η θεία αποκάλυψη . π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου
Σύμφωνα με την ορθόδοξη πίστη η Εκκλησία δεν θεμελιώνεται πάνω σε γραπτά κείμενα, αλλά στην ομολογία πως ο Χριστός είναι Θεάνθρωπος, πως δηλαδή στο πρόσωπο του Χριστού ενώθηκε ο Θεός με τον άνθρωπο «αδιαιρέτως, ατρέπτως, ασυγχύτως, αχωρίστως», και ο άνθρωπος ήλθε σε πραγματική κοινωνία με τον Θεό, στο πρόσωπο του Χριστού ενώθηκε υποστατικά, δηλαδή σε μία και μοναδική υπόσταση, ο Θεός και ο άνθρωπος. Ο Υιός και Λόγος του Θεού συνεχίζει να είναι υποστατικά ενωμένος με το σώμα Του και σαν κεφαλή της Εκκλησίας είναι πάντοτε ενωμένος μαζί μας (Ματθ. ιη' 20. κη' 20). Την παρουσία του Χρίστου ενεργοποιεί το Άγιο Πνεύμα στη ζωή της Εκκλησίας (Α' Κορ. ιβ' 3), γι' αυτό και η Εκκλησία είναι «στύλος και εδραίωμα της αληθείας» (Α' Τιμ. γ' 15. Πρβλ. Α' Κορ. β' 7-11). Στο σώμα του Χρίστου, «στους αγίους» παραδόθηκε η αγία μας πίστη «άπαξ», μια για πάντα- όποιος δεν ανήκει σ' αυτό το σώμα, δεν μπορεί να ερμηνεύσει σωστά την αγία Γραφή (Β' Θεσ. γ' 6. Β' Πέτρ. γ' 16. Ιούδα 3-4). Μ' αυτή την έννοια η ιερή παράδοση είναι η εμπειρία της Εκκλησίας, η ιερή μνήμη της Εκκλησίας, που διαφυλάσσεται σαν πολύτιμος θησαυρός (Β' Τιμ. α' 13-14).
Η αγία Γραφή δεν περιλαμβάνει την πληρότητα της θείας αποκάλυψης. Ήδη από την Παλαιά Διαθήκη
υπογραμμίζεται η σημασία της προφορικής παράδοσης και η φροντίδα για τη μετάδοση της από γενεά σε γενεά (Ψαλμ. μγ' 2 / μδ' 1. Ιωήλ α' 3). Η Καινή Διαθήκη σημειώνει πως δεν περιέχει την πληρότητα των λόγων και των έργων του Χριστού (Ιω. κα' 25).
Η ίδια η αγία Γραφή κάνει χρήση της παράδοσης (Αριθ. κα' 14-15. Ματθ. β' 23. Πράξ. κ' 35. Β' Τιμ. γ' 8. Ιούδα 14). Ο Χριστός δεν παρακίνησε τους μαθητές του να γράψουν βιβλία, αλλά να κηρύξουν, υποσχόμενος πως θα βρίσκεται για πάντα μαζί τους (Ματθ. κη' 20) και ότι θα τους αποστείλει το Πνεύμα το Άγιο για να μείνει μαζί τους (Ιω. ιδ' 16), να τους διδάξει και να τους υπενθυμίσει το κήρυγμα Του (Ιω. ιδ' 25-26), να τους οδηγήσει «εις όλην την αλήθεια», αποκαλύπτοντας σ' αυτούς το βαθύτερο νόημα των λόγων του Χρίστου, όλα εκείνα που με τις δικές τους δυνάμεις δεν μπορούσαν να «βαστάξουν» (Ιω. ιστ' 12-15).
Αλλά και οι απόστολοι δεν περιορίσθηκαν στα γραπτά κείμενα- μετέδωσαν στους πρώτους χριστιανούς πολύ περισσότερα από εκείνα που κατέγραψαν «διά χάρτου και μελάνης» (Β' Ιω. 12. Γ' Ιω. 13-14. Α' Κορ. ια' 34). Μερικά από τα γραφόμενα αποδείχθηκαν ότι έχουν καιρική σημασία, γιατί δεν διατηρήθηκαν στη Εκκλησία: ο αριθμός των διακόνων (Πραξ. στ' 3), το τάγμα των χηρών (Α' Τιμ. ε' 9), το κάλυμμα των γυναικών (Α' Κορ. ια' 5), το νίψιμο των ποδιών (Ιω. ιγ' 14).
Στο κέντρο της αγίας Γραφής είναι το πρόσωπο του Χριστού (Ιω. ε' 38-39. Γαλ. γ' 24), χωρίς το Χριστό δεν μπορούμε να κατανοήσουμε την αγία Γραφή (Β' Κορ. γ' 14). Έτσι η ενότης στο σώμα του Χριστού, δηλαδή στη Εκκλησία, εξασφαλίζει την καθαρότητα της ευαγγελικής αληθείας (Α' Τιμ. γ' 15).
Η αγία Γραφή δεν απευθύνεται σε διασκορπισμένα άτομα, αλλά σε πιστούς, που είναι συγκροτημένοι σε ένα σώμα. Η ιερή παράδοση είναι η ατμόσφαιρα μέσα στη όποια το σώμα ζει και κατανοεί ορθά την αλήθεια, είναι η διαρκής εμπειρία της Εκκλησίας, η συνείδηση της, όχι προσωπικές γνώμες, διδασκαλίες, εντάλματα ανθρώπων (πρβλ. Ήσ. κθ' 13. Ματθ. ιε' 3.4.9. Μάρκ. ζ' 8. Κολ. β' 8).
Μ ε βάση το θησαυρό της ιερής μνήμης της Εκκλησίας, η μελέτη της άγιας Γραφής οδηγεί στη ενότητα, όχι στη διάσπαση της Εκκλησίας. Μ' αυτό τον τρόπο εκπληρώνεται η επιθυμία του Χριστού για ενότητα των πιστών (Ιω. ιζ' 20-21). Γι’ αυτό και οι απόστολοι συνιστούσαν τους χριστιανούς να κρατούν τις παραδόσεις, δηλαδή τον θησαυρό που τους εμπιστεύθηκαν (Α' Κορ. ια' 2. Φιλιπ. δ' 9), «είτε δια λόγου, είτε δι' επιστολής» (Β' Θεσ. β' 15. πρβλ. Β' Τιμ. α' 13).
Οι ποιμένες της Εκκλησίας τοποθετήθηκαν στη θέση αυτή για να αγρυπνούν, να είναι δηλαδή φύλακες (= επίσκοποι) της καθαρότητας της ζωής και της διδασκαλίας της Εκκλησίας (Πράξ. κ' 28-31): «να αναζωπυρής το χάρισμα του Θεού, το οποίον είναι εν σοι διά της επιθέσεως των χειρών μου... Κράτει το υπόδειγμα των υγιαινόντων λόγων, τους οποίους ήκουσας παρ' εμού... την καλήν παρακαταθήκην φύλαξον διά του Πνεύματος του Αγίου του ενοικούντος εν ημίν» (Β' Τιμ. α' 6. 13. 14), «και όσα ήκουσας παρ' εμού διά πολλών μαρτύρων, ταύτα παράδος εις πιστούς ανθρώπους, οι οποίοι θα είναι ικανοί να διδάξουν και άλλους» (Β' Τιμ. β' 2).
Με άλλα λόγια η αποστολική διαδοχή συμβαδίζει με την αποστολική διδαχή. Με αυτή την έννοια κατανοούμε τους λόγους του αγίου Ιγνατίου (110): «Διότι ο Ιησούς Χριστός, η αληθινή μας ζωή, είναι η γνώμη του Πατρός, όπως επίσης και οι επίσκοποι οι οποίοι έχουν κατασταθεί εις τα πέρατα της γης είναι με την γνώμη του Ιησού Χριστού («εν Ιησού Χριστού γνώμη»). Λοιπόν, πρέπει και σεις να παρακολουθείτε τη γνώμη του επισκόπου, πράγμα το οποίο και κάμνετε, διότι το άξιον του ονόματος του πρεσβυτέριό σας, το όποιον είναι και του Θεού άξιο, είναι συνηρμοσμένο με τον επίσκοπο, όπως οι χορδές εις την κιθάρα» (Ίγν., Έφεσ. III, 2-IV,1).
Η διδασκαλία αυτή δεν είναι σημερινή- είναι πρωτοχριστιανική πεποίθηση:
«Από τα δόγματα και τας αληθείας που φυλάσσει η Εκκλησία, άλλα μεν τα έχομε πάρει από την γραπτήν διδασκαλίαν, άλλα δε που μυστικώς έφθασαν μέχρις ημών τα έχομε κάμει δεκτά εκ της παραδόσεως των αποστόλων. Και τα δύο στοιχεία, και η γραπτή και η προφορική παράδοσις, έχουν την αυτήν σημασίαν διά την πίστιν. Και κανείς εξ όσων έχουν και μικράν γνώσιν των εκκλησιαστικών θεσμών δεν εγείρει αντίρρησιν επ' αυτών. Διότι αν επιχειρούσαμε να εγκαταλείψωμεν όσα εκ των εθών είναι άγραφα, διότι δήθεν δεν έχουν μεγάλην σημασίαν, χωρίς να το καταλάβωμε θα εζημιώναμε το ευαγγέλιον εις την ουσίαν του η μάλλον θα μετατρέπαμε το κήρυγμα εις κενόν νοήματος όνομα» (Μ. Βασιλ., Περί Αγίου Πνεύματος, κζ' 66).
Στην εποχή λοιπόν του Μεγάλου Βασιλείου, όποιος είχε ακόμη και «μικράν γνώσιν των εκκλησιαστικών θεσμών», παραδεχόταν πως η θεία αποκάλυψη διαφυλάχθηκε μυστικά στη Εκκλησία σε όλη της την πληρότητα. Για παράδειγμα ο Μ. Βασίλειος αναφέρει τη συνήθεια «οι ελπίζοντες εις το όνομα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού» να φανερώνουν την πίστη τους «με το να κάνουν το σημείο του Σταυρού».
Εδώ λοιπόν έχουμε βασική διαφορά με τον προτεσταντικό κόσμο. Το αξίωμα «μόνη η Γραφή» αφήνει ακάλυπτη και αυτή την ίδια τη Γραφή, εκτεθειμένη στη «ερμηνευτική αυθεντία» και στο «αλάθητο» του καθενός πάστορα.
Η αγία Γραφή δεν είναι δυνατόν να απολυτοποιηθεί, γιατί αυτό θα ανπκαθιστούσε το ζωντανό Χριστό με το γράμμα της Βίβλου, που θεοποιείται ξεκομμένο από τη ζωή του σώματος του Χριστού, από τη ζωή των άγιων (Ιούδα 3). Η αγία Γραφή είναι «λόγος για τον Θεό που πέρασε από την καρδιά των άγιων είναι ο περί Θεού λόγος του Θεού» (Γ.Μεταλληνός), η αλήθεια που παραδόθηκε «άπαξ» στους άγιους (Ιούδα 3) και μάλιστα όχι ολόκληρη η αλήθεια, αλλά μέρος της. Δεν μπορεί να νοηθεί ξεκομμένη από την Εκκλησία (Α' Τιμ. γ' 15).
Εγχειρίδιο αιρέσεων και παραχριστιανικών ομάδων
π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος
Δρ. Θεολογίας, Δρ. Φιλοσοφίας
impantokratoros.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Αυγούστου
(238)
- Η αρχή της Ινδίκτου
- Διδαχές από το Γέροντα Ιάκωβο Τσαλίκη
- Πνευματικές Νουθεσίες Περί Δακρύων Γέροντας Εφραί...
- Η ιστορία ... του ύμνου της Παναγίας "Αγνή Παρ...
- π. Αυγουστίνος Καντιώτης. Αφιέρωμα με ομιλίες του ...
- Ομοιοπαθητική, Βελονισμός & άλλες ανορθόδοξες "θερ...
- Το Άγιον Φως μαρτυρεί την Ορθοδοξία
- 31 Aυγούστου Συναξαριστής
- Ομοιοπαθητική, Βελονισμός & άλλες ανορθόδοξες "θερ...
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Πνευματικές νουθεσίες Γέροντος Πορφύριου Καυσοκαλυ...
- Πατὴρ Ἀρσένιος Ἀποφθέγματα Ρώσων Ἁγίων καὶ Γερόντων
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ὁ πόλεμος τοῦ Σαταν...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Άμπελος και οι καρποί. Του μακαριστού Επισκόπου π....
- 30 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ὁ Ἅδης τῆς ἀνθρώπιν...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Ο εκ των έσω πόλεμος το τρίτο μέτωπο της απολογητ...
- Το «κεράκι» πριν από το Ευαγγέλιο. Μνήμη αποτομής ...
- 29 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ο πορισμός των θλίψεων (Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος)
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Τελική απάντηση του καθηγητού Δημ Τσελεγγίδη προς ...
- Κοιμήθηκε ο π. Αυγουστίνος Καντιώτης σήμερα Σάββατ...
- 28 Αυγούστου Συναξαριστής
- Οι φτωχοί της Εκκλησίας (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος)
- Ο Άγιος Φανούριος
- 27 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀνώτερο ἀπό τά φυσι...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Αντί οι γέροι να γίνουν όπως τα παιδιά, κάνουν τα ...
- H Καινή Διαθήκη στο πρωτότυπο και σε νεοελληνική α...
- Η τιμή της Παναγίας στην Αγία Γραφή
- Γέροντος ΙΩΣΗΦ του Αγιορείτου, † 1959.
- Aρχιμανδρίτης Ιωήλ Γιαννακόπουλος, «Ο άνθρωπος κατ...
- Μεγάλη και μικρή αμαρτία. Αρχιμ. Ιωήλ Γιαννακόπουλος
- Εκκωφαντικά ευρήματα: «Επιδημία» βαρηκοΐας στους ε...
- Η νέα γενιά ναρκωτικών. Τα «Ηχητικά ναρκωτικά»
- Η Ορθόδοξη Εκκλησία ως Θεραπευτική Επιστήμη. Ομιλ...
- Ἐκκλησία καὶ Μεταμοσχεύσεις. Πρεσβυτέρου Στέφανου...
- Περί μεταμόσχευσης. Αρχ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ
- Δωρεά οργάνων; Ἡ Παγίδα τῆς Δωρεᾶς ὀργάνων καί ἡ ἀ...
- 26 Aυγούστου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Σκοπός μας: Ἡ ἕνωσή...
- Το Πάσχα του καλοκαιριού. Ομιλία π. Σάββα Αγιορείτη
- Πώς αντιμετωπίζονται τα μάγια. Αρχιμ. Κύριλλος Ηγ...
- Όπου βούλεται Θεός, νικάται φύσεως τάξις
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Χαρισματικοί Γέροντες Σέρβοι - Πατήρ Θαδδαίος. (Β...
- 'Αγιον Όρος. 'Ενα ξεχωριστό περιβόλι. (βίντεο)
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Η΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Ζ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Στ΄
- 25 Αυγούστου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀγώνας καί βία κατά...
- Περί σεμνῆς ἐμφανίσεως. Άγιος Κοσμάς Αίτωλός
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Αφιέρωμα Πειραϊκής Εκκλησίας.
- Ομιλία στην εορτή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού. Δημ...
- 24 Αυγούστου (Διακομιδή Σκηνώματος) : Η εορτή του ...
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Ε΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Δ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Γ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Β΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Α΄
- Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἱτωλός - Προφητεῖες
- Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και το σημερινό σχολείο. ...
- 24 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ψυχοσωματική υγεία. Ομιλία π. Αθανάσιος Μυτιληναίος
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄ - Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τ...
- Εκτυπώσιμη μορφή για αποστολή έγγραφης άρνησης της...
- Ολόκληρη η Θεία Λειτουργία στη Μονή της Παναγίας Σ...
- Άποψη αγιορειτών πατέρων για τις λεγόμενες εμφανίσ...
- Είναι η ομοιοπαθητική ιατρική επιστήμη και κατά πό...
- Άγιον Όρος -Σκήτες του Αγίου όρους- Βίντεο-Ντοκιμα...
- Περί ολιγοπιστίας. (Νικ. Θεοτόκη). Ομιλία π. Σάβ...
- Άγιον Όρος - Ιερά Σκήτη Προφήτου Ηλίου - Βίντεο-Ντ...
- Ο αποκρυφισμός στον χώρο της ομοιοπαθητικής. Ομιλί...
- Άγιον Όρος - Ι.Μ. Βατοπαιδίου - Βίντεο - Ντοκιμαντ...
- Ομοιοπαθητική και βότανα. Ομιλίες π.Κων/νου Στρατη...
- Άγιον Όρος, Άθως. – Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου- Βίν...
- Οι ρώσοι στάρετς και η ομοιοπαθητική. Υπάρχει σχέσ...
- Σύντομη ἱστορία τῆς Ἱ. Μονῆς Φανερωμένης Σαλαμῖνος...
- Σύναξη της Παναγίας της Φανερωμένης στην Σαλαμίνα ...
- 23 Αυγούστου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄- Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τω...
- Ο άγιος Προκόπιος ο δια Χριστόν σαλός
- Αγνότητα και Γάμος
- Γεροντικόν - Ῥητὰ Ὁσίων Πατέρων
- Ο λογικός και ο τρελλός π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος
- Τι είναι η εκκλησία. Μοναχός Μωυσής, Αγιορείτης
- 22 Aυγούστου Συναξαριστής
- Όμως εμείς να επιθυμούμε το Πνεύμα το Άγιο του Θεο...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄- Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τω...
- Που είναι η αλήθεια Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.