Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων
Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου
Εκδόσεις Πουρνάρα – Θεσσαλονίκη
Θέμα 9ον «τό Άειπάρθενον» Μέρος Β΄ (σελίδων 145-161)
____________________________
Ὀρθόδοξος: Ἄς δεχθῶ, ὅτι δέν εἶναι λίαν ἐμφανής ἡ πρόθεσις τῆς
Θεοτόκου νά μείνῃ
παρθένος καί μετά τόν γάμον ἤ νά μείνῃ
διά βίου μνηστευμένη, ὅπως φαίνεται, ὅτι ἔμεινε διότι ὁλίγας ἡμέρας πρίν
γεννήση τόν Χριστόν εἶναι ἀκόμη μνηστή.
Λουκ. 2,5.
Μετά ταῦτα δέν ἀναφέρεται
ὁ γάμος της μετά τοῦ Ἰωσήφ. Ἄς ἔλθω εἰς ἄλλους λόγους, πιθανωτέρους.
Δεύτερον: Ὅταν ὁ Ἰησοῦς ἦτο δώδεκα ἐτῶν,
φαίνεται, ὅτι ἡ ἁγία οἰκογένεια ἀπετελεῖτο ἐκ τριῶν μόνον προσώπων: τῆς μητρός
του, τοῦ Ἰωσήφ καί τοῦ ἰδίου τοῦ Ἰησοῦ.
Οὐδαμοῦ ἀναφαίνονται ἄλλοι ἀδελφοί του (Λουκ. 2,41) μέχρι τῆς ἠλικίας ἐκείνης
καί τῆς δημοσίας ἐμφανίσεως τοῦ Κυρίου.
Ἑπομένως ἄν θά γεννήθησαν ἄλλοι ἀδελφοί
τοῦ Ἰησοῦ ἐκ τοῦ Ἰωσήφ καί τῆς Θεοτόκου, θά ἦσαν μετά τό 12ον ἔτος. Ἀλλά
μετά τόν 12ον ἔτος οὐδαμοῦ ἀναφαίρεται ὁ Ἰωσήφ. Φαίνεται μόνον ἡ
Θεοτόκος. Ἄρα ὁ Ἰωσήφ θά εἶχεν ἀποθάνει. Ἀλλά καί ἐάν ὑποθέσωμεν, ὅτι εἶχον
γεννηθῆ μετά τό 12ον ἔτος θά ἔχωμεν τάς ἑξῆς δυσκολίες.
Οἱ ἀδελφοί οὗτοι τοῦ Ἰησοῦ ἦσαν
τέσσαρες. (Ματθ. 12,46. Μαρκ.6,3). Ὁ μεγαλύτερος ἐξ αὐτῶν θά ἦτο
μικρότερος τοῦ Ἰησοῦ τοὐλάχιστον κατά δώδεκα ἕτη, ἀφοῦ θά ἐγεννήθη μετά τό
δωδέκατο ἔτος τοῦ Ἰησοῦ, ὁ δέ μικρότερος αὐτῶν θά ἦτο μικρότερος τοῦ Ἰησοῦ κατά
εἴκοσι περίπου ἔτη διά τόν ἑξῆς λόγον:
Ἐάν ὑποθέσωμεν ὅτι ἀνά δύο ἕτη θά ἐγεννᾶτο
ἔκαστος ἐξ αὐτῶν, ἀφοῦ ἔχομεν 4 ἀδελφούς, θά ἐγεννήθησαν οὗτοι ἐντός 8 ἐτών. Ἄρα
ἔχομεν 12 + 8=20.
Ἑπομένως ὅταν ὁ Ἰησούς ἦτο τριάκοντα ἐτῶν αὐτοί θά ἦσαν ἡλικίας
ὁ μικρότερος δέκα ἐτῶν καί ὁ μεγαλύτερος δέκα ὀκτώ ἐτών.
Ἡ συμπεριφορά ὅμως
πρός τόν Ἰησοῦν τῶν ἀνδελφών τούτων, οἱ ὁποῖοι φέρονται παντοῦ ὡς κηδεμόνες τοῦ
Ἰησοῦ (Ἰδέ Ἰωάν. 7,3 καί Μαρκ. 3,21) ἀντίκειται πρός τήν ἡλικίαν αὐτῶν ὡς
μικροτέρων καί τοῦ Ἰησοῦ ὡς μεγαλυτέρου πρωτοτόκου.
Διότι ἡ Ἁγία Γραφή λέγει ὅτι οἱ μεγαλύτεροι ἀδελφοί,
ἰδίως οἱ πρωτότοκοι προΐσταντο τῶν μικροτέρων.
Κατά τό Γενέσ. Δηλ. 27,29-40 «γίνου κύριος τοῦ ἀδελφοῦ σου» καί «τῷ ἀδελφῷ σου δουλεύσεις» τά ὁποῖα
εἶπεν Ἰσαάκ εἰς τόν Ἰακώβ λαμβάνοντα τά πρωτοτόκια τοῦ Ἠσαῦ, ἔπρεπεν ὁ Ἰησοῦς ὡς
πρωτότοκος νά διατάσσῃ
καί ὄχι νά διατάσσηται.
Ἐάν πάλιν ὑποθέσωμεν,
ὅτι οἱ ἀδελφοί οὗτοι ἦσαν μεγαλύτεροι τοῦ Ἰησοῦ, τοῦτο ἀντίκειται πρός τήν ρητήν βεβαίωσιν, ὅτι ὁ
Κύριος ἦτο πρωτότοκος Υἱός τῆς Παρθένου. (Ματθ. 1,25 Λουκ.2,7). Ἑπομένως οὔτε
μικρότεροι οὔτε μεγαλύτεροι τοῦ Ἰησοῦ ὡς πραγματικοί ἀδελφοί εἶναι. Θά ἦσαν μεγαλύτερος εἰς τήν ἠλικίαν ἀλλά συγγενεῖς
του.
Τρίτον: Εἰς τά εὐαγγέλια
ἀναφέρονται οὗτοι ὡς ἀδελφοί του Ἰησοῦ οὐχί ὅμως καί υἱοί τῆς Θεοτόκου, ὄπως ρητῶς λέγεται περί τοῦ Ἰησοῦ
(Μαρκ. 6,3). Εἶναι καί αὐτό νομίζω κάτι
τό ἀξιοπρόσεκτον. Πλήν αὐτοῦ, τά Εὐαγγέλια,
ὡς ὀρθῶς παρατηρεῖ ὁ ἱερός Χρυσόστομος, ὀνομάζουσι τή Θεοτόκον γυναῖκα τοῦ Ἰωσήφ
πρίν γεννηθῆ ὁ Χριστός «μή φοβηθῇς
παραλαβεῖν Μαριάμ τήν γυναῖκα σου» (Ματθ. 1,20) οὐχί ὅμως καί μετά τήν γέννησιν
τοῦ Ἰησοῦ.
Ὁ ἄγγελος δηλαδή λέγει πρός τόν Ἰωσήφ: «ἐγερθεῖς παράλαβε τό παιδίον
καί τήν μητέρα αὐτοῦ» Ματθ. 2,13-21. Δέν
λέγει παράλαβε τό παιδίον καί τήν γυναῖκα σου. Ἐάν δηλαδή μετά τήν γέννησιν τοῦ
Ἰησοῦ ἡ Θεοτόκος εἶχε σύζυγον τόν Ἰωσήφ, θά ἔλεγε ὁ ἄγγελος πρός αὐτόν
«παράλαβε τό παιδίον καί τήν γυναῖκα σου».
Τέταρτον: Διατί νά ἀναθέσῃ ὁ Κύριος κατά τήν
σταύρωσιν τήν μητέρα Του εἰς τόν Ἰωάννην, ἐάν ἡ Θεοτόκος εἶχε καί ἄλλα παιδιά;
Πέμπτον: Ἡ Ἁγία Γραφή
δέν ὁμιλεῖ μόνον δι’ ἀδελφούς τοῦ Ἰησοῦ, ἀλλά καί δι’ ἀδελφάς αὐτοῦ, τοὐλάχιστον
δύο διότι λέγει: «πᾶσαι αἱ ἀδελφοί αὐτοῦ». (Ματθ. 12, 46. Μαρκ.6,3). Ἐπομένως ἔχομεν οἰκογένειαν ἑννεαμελῆ:
ἕξ οἱ ἀδελφοί καί αἱ ἀδελφαί τοῦ Ἰησοῦ, ἕβδομος ὁ Ἰησοῦς, καί οἱ δύο γονεῖς
του.
Πῶς λοιπόν ἐξ ἑννεαμελοῦς οἰκογενείας
ἐξῆλθεν τό ἀειπάρθενον τῆς Θεοτόκου ἀπό τῆς ἐποχῆς τῶν ἀποστολικῶν πατέρων ἄνευ
ἀντιρρήσεων –πλήν δύο, διά τάς ὁποίας θά εἴπωμεν κατωτέρω, κατά τόν 4ον
αἰῶνα-μέχρις τοῦ 1600 μ.Χ. ὅτε ἀνεφάνητε σεῖς οἱ διαμαρτυρόμενοι;
Τέλος, ἕκτον: ἡ Ἁγ.
Γραφή θεωρεῖ ἀνωτέραν τήν παρθενικήν ζωήν ἀπό τόν γάμον, διότι «ἡ ἄγαμος μεριμνᾷ
τά τοῦ Κυρίου, ἵνα ᾖ ἁγία καί σώματι καί πνεύματι». Α! Κορινθ. 7,34 «ὁ μή ἐγκαμίζων
κρεῖσσον ποιεῖ» στιχ. 38 καί ὁ Ἀποστ. Παῦλος συνιστᾷ τήν παρθενικήν ζωήν «καλόν ἐστιν ἐάν μείνωσι ὡς καγώ»7,8.
Ἡ Θεοτόκος λοιπόν ἡ «εὐλογημένη ἐν γυναιξί» ἡ
«κεχαριτωμένη» ἡ ἀποκτήσατα τόν καλλίτερον υἱόν, τόν Χριστόν, θά ᾐσθάνετο τήν ἀνάγκην ἀποκτήσεως καί ἄλλων τέκνων;
Καί αὐτός ὁ Ἰωσήφ, ἀνήρ εὐλαβής,
«δίκαιος», πῶς θά ἐτόλμα νά πλησιάσῃ αὐτήν;
Δίκαιον εἶχε ὁ Δαμασκηνός νά γράψῃ «Πῶς γάρ ἄν Θεόν
γεννήσασα καί ἐκ τῆς πείρας τό θαῦμα γνωρίσασα, ἀνδρός συνάφειαν κατεδέξατο; Ἄπαγε. Οὐ σωφρονοῦντος λογισμοῦ τά τοιαῦτα νοεῖν μή ὅτι
καί πράττειν». Ἐκδ. ὀρθ. Πίστεως βιβλ.
14, κεφ. 14.
Ἑπομένως ἀδελφοί δέν εἶναι ἀπαραίτητον νά εἶναι οἱ πραγματικοί ἀδελφοί,
ἀλλά ἄλλοι τινες περί τῶν ὁποίων θά ὁμιλήσωμεν βραδύτερον.
Εὐαγγελικός: Αἱ πέντε ἐξ ἐνδείξεις καί οὐχί ἀποδείξεις πού μοῦ ἐφέρατε
δέν παρουσιάζουν χωρία Γραφῆς μαρτυροῦντα ῥητῶς
τό ἀειπάρθενον τῆς Μητρός τοῦ Κυρίου.
Μόνον πιθανότητα μικρᾶς ἤ μεγάλας δίδουν περί τοῦ ὅτι ὁ Ἰησοῦς δέν εἶναι
δυνατόν νά ἔχῃ καί ἄλλους
ἀδελφούς ἐκ τῆς Μαρίας.
Ὀρθόδοξος: Καί ἐγώ ὁμολογῶ, ὄτι ἡ Γραφή πιθανότητας καί οὐχί
βεβαιότητα παρέχει εἰς ἡμᾶς διά τό προκείμενον ζήτημα. Αἱ πιθανότητες ὅμως αὗται
εἶναι ὑπέρ ἡμῶν τῶν ὀρθοδόξων. Ἑπομένως τό ζήτημα τοῦτο μένει Γραφικῶς καί ἀπό Ὀρθοδόξου
ἀπόψεως ἀνοικτόν μέ πιθανότητας ὑπέρ ἡμῶν. (Ἰδέ Συμβολ. Ἀνδρούτσου σελ. 202). Ἡ
Ἱερά Παράδοσις ἡ δευτέρα αὕτη πηγή τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ τό «μεθ’ ὑμῶν εἰμί πάσας
τάς ἡμέρας....»Ματθ. 28, 20 θά κλείσῃ
τοῦτο πανηγυρικῶς, ὡς θά ἴδωμεν.
Εὐαγγελικός: Ἅς ἔλθωμεν καί εἰς κάτι ἄλλο. Ἡ Γραφή ὀνομάζει τόν Χριστόν πρωτόκον Ματθ.
1,25. Λουκ.2,7. Ἄρα ὁ Κύριος θά εἶχε καί
ἄλλους ἀδελφούς.
Ὀρθόξοξος: Ἐν πρώτοις τό Ματθ. 1,25 ὀνομάζει τόν Χριστόν
«πρωτότοκον αὐτῆς» τῆς Θεοτόκου καί ὄχι «πρωτότοκων αὐτῶν» Ἰωσήφ καί Θεοτόκου.
Ἄν
λοιπόν θελήσωμεν νά ἀκριβολογήσωμεν Γραφικῶς, παραδεχόμενοι βάσει τοῦ χωρίου αὐτοῦ,
ὅτι ἀπέκτησε καί ἄλλους ὑστεροτόκους υἱούς, θά πρέπῃ καί οἱ ἄλλοι νά εἶναι «αὐτῆς» μόνον τῆς
Θεοτόκου τέκνα καί ὄχι τοῦ Ἰωσήφ καί αὐτῆς. Ὅπερ ἄτοπον!
Ἔπειτα, βάσει τῆς Ἁγίας Γραφῆς πρωτότοκος δέν
εἶναι ὁ πρῶτος τεχθείς ἐν ἀντιθέσει πρός ἄλλους γεννθέντας ἔπειτα ἀπ’ αὐτόν, ἀλλά ὁ πρῶτος τεχθεῖς, ὡς πρῶτος
διανοίγων μήτραν».
Τοῦτο φαίνεται ἐκ τῆς Ἁγίας Γραφῆς ἰδέ Ἐξοδ. 13,2 «Ἁγίασόν
μοι πᾶν πρωτογενές διανοῖγον μήτραν» καί Ἀριθμ. 3,12 «ἀντί παντός πρωτοτόκου
διανοίγοντος μήτραν» ὅπου ῥητῶς
ὁρίζεται ὅτι πρωτότοκος εἶναι ὁ πρῶτος τεχθεῖς ὁ τήν μήτραν πρῶτος διανοίξας, ἀδιαφόρως
ἐάν μετά ταῦτα γεννηθῶσιν ἄλλοι υἱοί.
Σημαίνει καί τήν πρῶτον τέξασαν.
Καί ἕν παράδειγμα: Κατά τό Α΄ Βασιλ.
6,10-14 γίνεται λόγος περί πρωτοτοκουσῶν ἀγελάδων, αἱ ὁποῖαι ὀνομάζονται οὕτω, ἄν
καί δέν ἀπέκτησαν ἐκτός τῶν πρωτοτόκων βοῶν ἄλλας, διότι ἐθυσιάσθησαν κατά τόν
στίχον 14.
Εὐαγγελικός: Καί αὐτό πιθανότητα δημιουργεῖ, ὄχι βεβαιότητα.
Ὀρθόδοξος: Τήν βεβαιότητα θά εὕρωμεν εἰς τήν ἱεράν Παράδοσιν τό
«μεθ’ ὑμῶν πάσας τάς ἡμέρας» τοῦ Κυρίου Ματθ. 28,20.
Εὐαγγελικός: Ὁ Ματθαῖος 1, 25 γράφει διά τόν Ἰωσήφ: «Οὐκ ἐγίγνωσκε
αὐτήν ἕως οὗ ἔτεκεν τόν υἱόν αὐτῆς τόν πρωτότοκον». Ἄρα μετά τήν γέννησιν τοῦ Ἰησοῦ
ἐγνώρισεν ὁ Ἰωσήφ τήν Μαρίαν συζυγικῶς.
Ὀρθόδοξος: Τό «ἔως οὗ» τοῦ Ματθαίου δέν ἀντιτίθεται πρός τό μέλλον,
ὥστε νά ὑποθέσωμεν, ὄτι τό μέλλον εἶναι διαφορετικόν τοῦ παρελθόντος καί νά εἴπωμεν,
ὅτι μετά τήν γέννησιν τοῦ Ἰησοῦ ἐγνώρισε τήν Θεοτόκον, ἀλλά ὁρίζει μόνον τό
παρελθόν.
Τούτου ἔχομεν ἀποδείξεις ἐκ τῆς
Ἁγίας Γραφῆς. Εἰς τό Β! Βασιλ. 6, 23 ἀναφέρεται,
ὅτι ἡ Μελχόλ δέν ἀπέκτησεν υἱόν, μέχρις ὅτου ἀπέθανε. Θά ὑποθέσωμεν ὅτι μετά τόν θάνατον ἀπέκτησεν;
Ὄχι. Ὁ Κόραξ, μᾶς λέγει ἡ Γραφή, ἐξελθών τῆς Κιβωτοῦ
«οὐκ ἀνέστρεψε ἕως οὗ ἐξηράνθη τό ὕδωρ ἀπό τῆς γῆς» Γεν. 8,7.
Ὁ κόρακας ὅμως
ποτέ δέν ἐπέστρεψε εἰς τήν Κιβωτόν. «Εἶπεν ὁ Κύριος τῷ Κυρίῳ
μου κάθου ἐκ δεξιῶν μου ἕως ἄν θῶ τούς ἐχθρούς σου ὑποπόδιον τῶν ποδῶν σου»
Μάρκ. 12, 36. Ὅταν ὁ Πατήρ θέση τούς ἐχθρούς ὑποπόδιον τῶν ποδῶν τοῦ Υἱοῦ, δέν
θά κάθηται ὁ Υἱός ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός; Κάθε ἄλλο! Ἀλλά καί σήμερον
διδασκάλισσα τις ἀπομακρυνόμενη τῆς τάξεώς της λέγει πρός τά παιδιά της.
«Προσέξατε νά εἶσθε ἥσυχα μέχρις ὅτου ἔλθω».
Αὐτό θέλει νά εἴπῃ ὅτι
ὅταν ἐλθῃ πρέπει νά
εἶναι τά παιδιά ἀνήσυχα; Ὄχι βέβαια! Ὁρίζει
μόνον τί πρέπει νά γίνῃ,
μέχρις ὅτου ἐπιστρέψῃ.
Συμπέρασμα: Ἡ Ἁγία Γραφή δέν εἶναι βεβαίως ῥητῶς ὑπέρ τῆς ἀειπαρθενίας τῆς Θεοτόκου (ἰδέ
Συμβολικήν Ἁνδρούτσου σελ. 202) πάντως ἀφήνει τό θέμα ἀνοικτόν μέ πιθανότητας ὑπέρ
ἡμῶν. Συνεπῶς ἔχομεν ἀνάγκην δευτέρας πηγῆς καί αὕτη, ὡς εἴπομεν καί ἄλλοτε, εἶναι
ἡ Ἱερά Παράδοσις ἀπό τῆς ἐποχῆς τῶν Ἀποστολικῶν Πατέρων, τό μεθ’ ὑμῶν εἰμί
πάσας τάς ἡμέρας» τοῦ Κυρίου Μαθτ. 28, 20.
συνεχίζεται ....
____________________
Ψηφιοποίηση κειμένου Κατερίνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.