Τετάρτη 11 Αυγούστου 2010
Λυγίζοντας τα γόνατα μπρος στη Μητέρα της Ζωής (Παρακλήσεις Δεκαπενταύγουστου)
Τον Δεκαπενταύγουστο ψάλλουμε Παρακλήσεις, Μικρές και Μεγάλες. Εναλλάξ. Μία μέρα τη Μικρή, μία τη Μεγάλη. Δέκα, ένδεκα ή δώδεκα Παρακλήσεις εν συνόλω. Ανάλογα με τη θέση των Σαββατοκύριακων της περιόδου. Όσες είναι οι Εντολές ή όσα τα Έωθινά, ή όσοι οι Απόστολοι.
Οι δύο Παρακλητικοί Κανόνες εις την Ύπεραγίαν Θεοτόκον βρίσκονται στο βιβλίο της Παρακλητικής. Στό τέλος, μαζί με τον Κανόνα του Ακάθιστου Ύμνου, επίσης αναφερόμενο στην Ύπεραγία Θεοτόκο. Τελική παράκλησις του πιστού στην μετά Θεόν τελευταία ελπίδα του. Τελική καί πληθωρική παρηγοριά κι αναψυχή του.
Ό Αύγουστος, τελευταίος μήνας του εκκλησιαστικού έτους, με διάταγμα του Αυτοκράτορας Ανδρόνικου Β’ του Παλαιολόγου ώρίσθηκε να είναι αφιερωμένος στη μνήμη της Θεοτόκου από την πρώτη ήμερα του ως την τριακοστή πρώτη. Κι εκείνος φιλοτιμήθηκε καί φρόντισε να Της χαρίση την πιο όμορφη πανσέληνο του χρόνου, ν’ ανάπαυση, στην Κοίμησί Της, τα άχραντα πόδια Της πάνω της, καί είδε κι έθαύμασε σαν παιδί ό πολύς Κόντογλου κι ονομάτισε τη Σελήνη Ύποπόδιον της Θεοτόκου.
Στά πλαίσια αυτά της Αυγουστιάτικης θεομητορικής ευλάβειας, οί Παρακλητικοί Κανόνες της Παναγιας έχουν μια θέση πού ξεχωρίζει. Κανονίζουν καθημερινά την έκφραση της ευσέβειας μας καί την υποβολή των αιτημάτων μας προς τον Θεό. Καί μας καλούν παρά. Δηλαδή δίπλα. Έξω από το στενό χώρο όπου βρισκόμαστε καθημερινά καί θλιβόμαστε με το ένα καί το άλλο συναπάντημα της ζωής καί στενοχωρούμαστε με τίς βιοτικές μέριμνες καί τα χιλιόμορφα ανθρώπινα βάσανα. Στόν άνετο χώρο της Χάριτος. Εκεί πού μπορεί κανείς ν’ αναπνέει άνετα καί ελεύθερα. Στόν πλατυσμό της
Πλατυτέρας των Ουρανών. Στήν άνεση καί την ευρυχωρία της Χώρας των Ζώντων.
Ό πρώτος, ό Μικρός Παρακλητικός Κανόνας είναι «Ποίημα Θεοστηρίκτου Μοναχού. Οι δε (υποστηρίζουν) Θεοφάνους». Ό δεύτερος, ό Μέγας, είναι «Ποίημα του Βασιλέως Θεοδώρου Δούκα του Λασκάρεως», ήγουν του πολύπαθου τελευταίου Αύτοκράτορος της Νικαίας (1222 – 1258) πού καλογήρεψε προτού πεθάνει σε ηλικία 36 μόλις χρόνων, κι έλαβε τ’ όνομα Θεοδόσιος. Καί τα τέσσερα ονόματα έχουν ως πρώτο συνθετικό τον Θεό Θεοστήρικτος, Θεοφάνης, Θεοδωρος, Θεο-δόσιος. «Αξιον καί δίκαιον, άφοϋ αμφότεροι οι Κανόνες είναι φανερώσεις του στηριγμοϋ, των δόσεων καί των δωρεών του Θεού προς τον αναζητητή παρακλήσεως πιστό, δια της Θεοτόκου.
Οι επαγωγές των λυπηρών πού χειμάζουν την ψυχή καί την καρδιά μας δεν πολεμούνται καί δεν αντιμετωπίζονται με τα λιανοντούφεκα του στοχασμού, οϋτε με τ’ άσφαιρα πυρά της φιλοσοφίας, έστω καί της στωικής. Χρειάζονται κανόνια ισχυρά, ευθύβολα, μικρού καί μεγάλου βεληνεκούς. Τέτοια είναι οι δυο Παρακλητικοί Κανόνες. Ή γόμωσή τους είναι πόνος μεγατόνων. Είναι μοναξιά καί αδιέξοδο. Είναι παράπονο καί στένωση. Είναι απελπισμένη άναζήτηση φωτός καί κορακιασμένη δίψα για ζωή. Καί βάλλουν κατ’ ευθείαν στο στόχο του ελέους. Εκεί πού υπάρχει άφθονο. Στά μητρικά αυτιά Εκείνης πού μας γέννησε τον Θελητήν του Ελέους καί δύναται πάντα ως πανσθενούς Δεσπότου – Θεού Μήτηρ, ει νεύση έτι μόνον προς την ημών οικτράν ταπείνωσιν. Ν’ άντληση – Εκείνη άφειδώλευτα από τον γλυκερό ποταμό τής Ζωής με τον κάδο της παρρησίας Της καί να μας λούση με ζωοπάροχα θεία νάματα να μας ποτίση . χορταστικά, να ξεπλύνη τα μάτια μας για να μπορέσουμε να δούμε την έμορφιά του χρυσοπλοκώτατου κάλλους. Να βρούμε λιμάνι γαληνό κι ασφάλεια μέσα στη δωδεκάτειχη Πόλη κι ελπίδα σωτηρίας σιμά στο θρόνο Της τον ήλιοστάλακτο. Να γίνη καί σε μας το ποθούμενο άκατανόητον θαύμα.
Την δέησίν μου δέξαι την πενιχράν, «Κυρά των Αμπελιών», Αίγαιο-πελαγίτισσα Παναγία, Γρηγορούσα Άθηνιώτισσα, Παραμυθία Αγιορείτικη, Φανερωμένη πολλάκις στις πέτρινες ώρες των παιδιών Σου, καί κλαυθμόν μη παρίδης καί δάκρυα, καί στεναγμόν, άλλ’άντιλαβοϋ μου ως αγαθή καί τάς αιτήσεις πλήρωσον. Αυτές, πού μέσα στην αυγουστιάτικη κάψα ή παναθλία καί ταπεινή μου ψυχή Σού υποβάλλει, Ζωοδόχε Πηγή, φλογιζόμενη μέσ’ στο καμίνι των συμφορών καί των θλίψεων. Γιατί, αληθινά, προς τίνα καταφύγω άλλην Αγνή; Πού προσδράμω, λοιπόν, καί σωθήσομαι; Που πορευθώ; Τέτοιες ώρες, στείρες καί δάκρυνες,πού,έκύκλωσαν αι του βίου με ζάλαι, ώσπερ μέλισσαι κηρίον, Παρθένε;Ποιά πόρτα, Πορτάίτισσα, θα με δεχτή, αν δεν μου άνοιξης Σύ την Έκατονταπυλιανή αγάπη Σου; Σέ ποιόν, Γοργοεπήκοε, τον πόνο μου θα πω, τον πόνο πού με βρήκε εξ αμέτρητων αναγκών καί θλίψεων καί εξ εχθρών δυσμενών καί συμφορών βίου, για να μου δώση, Ελεούσα μου, προθυμερά παντελή σωτηρίαν καί πλατυσμόν.
Λυγίζουνε τα γόνατα μπρος στην εικόνα της Μητέρας της Ζωής, πού δέχεται χρυσοκαλόκαρδα τα ταπεινά αυγουστιάτικα βασιλικά της αγάπης,καί τους εκ βάθους στεναγμούς καί τα δάκρυα της αποσταμένης ελπίδας μας,καί το λατρευτικό ασπασμό της πίστεως όσων ολόψυχα Την ομολογούμε Κυρίως Θεοτόκον και Τη νοιώθουμε κατάκαρδα Προστάτιν της ζωής καί φρουράν άσφαλεστάτην, των πειρασμών διαλΰουσαν όχλον καί επήρειας δαιμόνων έλαύνουσαν. Καί φέγγει περισσότερο άπ’ την αυγουστιάτικη πανσέληνο το άγιο πρόσωπο της Θεοτόκου, πού αναδείχθηκε διαπαντός ό γλυκασμός των Αγγέλων καί των θλιβομένων ή χαρά, καθώς επείγεται να μεταστή προς την Ζωήν, Μήτηρ υπάρχουσα της Ζωής. Για να σπεύδη αδιάκοπα, γοργοφτέρουγη, χαριτόφορη, φωτοπλήμμυρη, ήλιόκαλη, να παρακαλή, να στηρίζη, να περισκέπη, ν’άγιάζη, να προστατεύη καί να λυτρώνη εκ θανάτου τις ψυχές Θεο-στηρίκτων, Θεο-δώρων, Θεο-φάνων, Θεο-δοσίων καί γενικώς Θεο-πίστων καί φιλο-Θεο-μητόρων. τίς κριματισμένες δικές μας ψυχές…
Σεβ. Μητροπολίτου πρ. Ν.Ζηλανδίας κ. Ιωσήφ
vatopaidi.wordpress.com
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Αυγούστου
(238)
- Η αρχή της Ινδίκτου
- Διδαχές από το Γέροντα Ιάκωβο Τσαλίκη
- Πνευματικές Νουθεσίες Περί Δακρύων Γέροντας Εφραί...
- Η ιστορία ... του ύμνου της Παναγίας "Αγνή Παρ...
- π. Αυγουστίνος Καντιώτης. Αφιέρωμα με ομιλίες του ...
- Ομοιοπαθητική, Βελονισμός & άλλες ανορθόδοξες "θερ...
- Το Άγιον Φως μαρτυρεί την Ορθοδοξία
- 31 Aυγούστου Συναξαριστής
- Ομοιοπαθητική, Βελονισμός & άλλες ανορθόδοξες "θερ...
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Πνευματικές νουθεσίες Γέροντος Πορφύριου Καυσοκαλυ...
- Πατὴρ Ἀρσένιος Ἀποφθέγματα Ρώσων Ἁγίων καὶ Γερόντων
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ὁ πόλεμος τοῦ Σαταν...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Άμπελος και οι καρποί. Του μακαριστού Επισκόπου π....
- 30 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ὁ Ἅδης τῆς ἀνθρώπιν...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Ο εκ των έσω πόλεμος το τρίτο μέτωπο της απολογητ...
- Το «κεράκι» πριν από το Ευαγγέλιο. Μνήμη αποτομής ...
- 29 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ο πορισμός των θλίψεων (Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος)
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Τελική απάντηση του καθηγητού Δημ Τσελεγγίδη προς ...
- Κοιμήθηκε ο π. Αυγουστίνος Καντιώτης σήμερα Σάββατ...
- 28 Αυγούστου Συναξαριστής
- Οι φτωχοί της Εκκλησίας (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος)
- Ο Άγιος Φανούριος
- 27 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀνώτερο ἀπό τά φυσι...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Αντί οι γέροι να γίνουν όπως τα παιδιά, κάνουν τα ...
- H Καινή Διαθήκη στο πρωτότυπο και σε νεοελληνική α...
- Η τιμή της Παναγίας στην Αγία Γραφή
- Γέροντος ΙΩΣΗΦ του Αγιορείτου, † 1959.
- Aρχιμανδρίτης Ιωήλ Γιαννακόπουλος, «Ο άνθρωπος κατ...
- Μεγάλη και μικρή αμαρτία. Αρχιμ. Ιωήλ Γιαννακόπουλος
- Εκκωφαντικά ευρήματα: «Επιδημία» βαρηκοΐας στους ε...
- Η νέα γενιά ναρκωτικών. Τα «Ηχητικά ναρκωτικά»
- Η Ορθόδοξη Εκκλησία ως Θεραπευτική Επιστήμη. Ομιλ...
- Ἐκκλησία καὶ Μεταμοσχεύσεις. Πρεσβυτέρου Στέφανου...
- Περί μεταμόσχευσης. Αρχ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ
- Δωρεά οργάνων; Ἡ Παγίδα τῆς Δωρεᾶς ὀργάνων καί ἡ ἀ...
- 26 Aυγούστου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Σκοπός μας: Ἡ ἕνωσή...
- Το Πάσχα του καλοκαιριού. Ομιλία π. Σάββα Αγιορείτη
- Πώς αντιμετωπίζονται τα μάγια. Αρχιμ. Κύριλλος Ηγ...
- Όπου βούλεται Θεός, νικάται φύσεως τάξις
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Χαρισματικοί Γέροντες Σέρβοι - Πατήρ Θαδδαίος. (Β...
- 'Αγιον Όρος. 'Ενα ξεχωριστό περιβόλι. (βίντεο)
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Η΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Ζ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Στ΄
- 25 Αυγούστου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀγώνας καί βία κατά...
- Περί σεμνῆς ἐμφανίσεως. Άγιος Κοσμάς Αίτωλός
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Αφιέρωμα Πειραϊκής Εκκλησίας.
- Ομιλία στην εορτή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού. Δημ...
- 24 Αυγούστου (Διακομιδή Σκηνώματος) : Η εορτή του ...
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Ε΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Δ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Γ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Β΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Α΄
- Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἱτωλός - Προφητεῖες
- Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και το σημερινό σχολείο. ...
- 24 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ψυχοσωματική υγεία. Ομιλία π. Αθανάσιος Μυτιληναίος
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄ - Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τ...
- Εκτυπώσιμη μορφή για αποστολή έγγραφης άρνησης της...
- Ολόκληρη η Θεία Λειτουργία στη Μονή της Παναγίας Σ...
- Άποψη αγιορειτών πατέρων για τις λεγόμενες εμφανίσ...
- Είναι η ομοιοπαθητική ιατρική επιστήμη και κατά πό...
- Άγιον Όρος -Σκήτες του Αγίου όρους- Βίντεο-Ντοκιμα...
- Περί ολιγοπιστίας. (Νικ. Θεοτόκη). Ομιλία π. Σάβ...
- Άγιον Όρος - Ιερά Σκήτη Προφήτου Ηλίου - Βίντεο-Ντ...
- Ο αποκρυφισμός στον χώρο της ομοιοπαθητικής. Ομιλί...
- Άγιον Όρος - Ι.Μ. Βατοπαιδίου - Βίντεο - Ντοκιμαντ...
- Ομοιοπαθητική και βότανα. Ομιλίες π.Κων/νου Στρατη...
- Άγιον Όρος, Άθως. – Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου- Βίν...
- Οι ρώσοι στάρετς και η ομοιοπαθητική. Υπάρχει σχέσ...
- Σύντομη ἱστορία τῆς Ἱ. Μονῆς Φανερωμένης Σαλαμῖνος...
- Σύναξη της Παναγίας της Φανερωμένης στην Σαλαμίνα ...
- 23 Αυγούστου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄- Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τω...
- Ο άγιος Προκόπιος ο δια Χριστόν σαλός
- Αγνότητα και Γάμος
- Γεροντικόν - Ῥητὰ Ὁσίων Πατέρων
- Ο λογικός και ο τρελλός π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος
- Τι είναι η εκκλησία. Μοναχός Μωυσής, Αγιορείτης
- 22 Aυγούστου Συναξαριστής
- Όμως εμείς να επιθυμούμε το Πνεύμα το Άγιο του Θεο...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄- Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τω...
- Που είναι η αλήθεια Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.