Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

Ἡ Εὐθύνη τῆς ἐπιλογῆς μας. «1.Ἡ χαρισματική ἐλευθερία» β. «Ἡ πτῶσι τοῦ ἀνθρώπου καί ἠ θεία οἰκονομία»

ΙΕΡΟΝ ΚΕΛΛΙΟΝ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΟΥΡΑΖΕΡΗ
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΑΣ 
Κεφάλαιο Γ΄ 
  Ὲνώπιον τῶν εὐθυνῶν μας

«1.Ἡ χαρισματική ἐλευθερία»  β. «Ἡ πτῶσι τοῦ ἀνθρώπου καί ἠ θεία οἰκονομία»  (σελ. 219- 222)

Γιά νά διαβάσετε ὅσα ἔχουν δημοσιευτεῖ πατῆστε
           ____________________________________


                                  Βιομετρικά διαβατήρια
                                  Ἡλεκτρονικές ταυτότητες
                                   666
                                   Bar code
                                   RFID
                                   Smart cards
                                   Ἐμφυτευόμενα μικροτσιπς


1Ἡ χαρισματική ἐλευθερία
β. Ἡ πτῶσι τοῦ ἀνθρώπου καί ἠ θεία οἰκονομία


Ὁ νοῦς ὅμως τοῦ ἀνθρώπου ἀντί νά στραφ πρός τόν Θεό, στράφηκε πρός τά κτίσματα, ἄρχισε νά περιπλανᾶται σ’ αὐτά καί νά λατρεύσ «τ κτίσει παρά τόν κτίσαντα» (Ρωμ.1,25). Περιορίσθηκε στήν ἀτομικότητα του καί γι’ αὐτά συνδέθηκε μέ τήν φιλαυτία, τή μητέρα ὅλων τῶν παθῶν.
Ἔτσι ἡ ἁμαρτία εἰσῆλθε στήν ἀνθρωπότητα καί ἐξ αἰτίας της εἰσῆλθε ὁ θάνατος. Ὁ ἄνθρωπος ἔγινε δοῦλος τῆς ἁμαρτίας «εἰς θάνατον» (πρβλ. Ρωμ. 5, 12΄ 6, 16).
Ἔπρεπε λοιπόν μέ νέο ἀγῶνα νά ἐπανορθώσωμε τήν ἧττα μας. Ὁ ἄνθρωπος, ὁ ὁποῖος ἔπρεπε νά καταβάλ τό χρέος καί νά κερδίσ τή νίκη, ἦταν δοῦλος ὅσων ὄφειλε νά νικήσ.   

Μόνον ὁ Θεός μποροῦσε νά κερδίσ τή νίκη, ἀλλά δέν ἦταν ὀφειλέτης σέ τίποτε.  Χρειάσθηκε λοιπόν νά ἑνωθοῦν αὐτά τά δύο, ἡ θεία δηλαδή καί ἡ ἀνθρωπίνη φύσι, ὥστε τό ἴδιο πρόσωπο νά ἔχ καί τή φύσι ἐκείνου πού μποροῦσε νά νικήσ26 καί τή φύσι αὐτοῦ πού ὄφειλε νά πολεμήσ
(26 Ἁγίου Νικολάου Καβάσιλα, ΕΠΕ 22, 297).  
Ἐξ ἄλλου ἔπρεπε ὁ Θεός νά σεβασθ τήν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου καί νά μήν ἐπιχειρήσ νά τόν ἀποκαταστήσ στήν πρώτη δόξα, χωρίς νά τό θελήσ ὁ ἴδιος ὁ ἄνθρωπος πού τόλμησε νά παραβ τήν ἐντολή Του27. (27 Ἀββᾶ Κασσιανοῦ, Συνομιλίες μέ τούς Πατέρες τῆς ἐρήμου, τομ. Β΄, 251, Καρέας 2006.                                                                                                           
Πρβλ. ἁγίου Γρηγορίου Νύσσης, ΕΠΕ 180 κἑ. Ὁ ἅγιος Γρηγόριος Παλαμᾶς ἐπί πλέον τονίζει ὅτι «ἔδει καί φενακισθῆναι δικαίως τόν φενακίσαντα» (δηλαδή ἔπρεπε νά ἐξαπατηθ δικαίως ὁ ἀπατεών, ὁ διάβολος), ὄχι μέ θεῖο καταναγκασμό, ὁπότε δέν θά ἀπέβαλε τήν καύχησί του, ἀλλά μέ σοφία καί δικαιοσύνη (ΕΠΕ 9, 452 κἑ.).

Ἡ κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσι δημιουργία τοῦ ἀνθρώπου ἀποτελεῖ τήν θεμελιώδη προϋπόθεσι τόσο γιά τήν ὑποστατική ἕνωσι τοῦ Θεοῦ Λόγου μέ τήν ἀνθρώπινη φύσι ὅσο καί γιά τήν χαρισματική θέωσι τοῦ ἀνθρώπου.  Τό κατ’ εἰκόνα παρέχει τέτοια συγγένεια μέ τόν Θεό, ὤστε νά εἶναι δυνατόν ὁ ἄνθρωπος καί ὁ Θεός νά συνέλθουν σέ μία ὑπόστασι, τήν ὑπόστασι τοῦ Θεοῦ Λόγου28. (28 Βλ. Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ, ἔ.ἀ., σ. 448). 

 Ὄφειλε λοιπόν ὁ Ἀδάμ νά ἀγαπήσ τόν Θεό τόσο, ὥστε ὁ Θεός νά ἔλθ νά σηκώσ μέσα του, νά ἑνωθ μέ τόν ἄνθρωπο ὑποσταστικῶς ὁ Λόγος καί νά φανερωθ ἔτσι μέσα στήν ἱστορία ὁ Χριστός, νά ἀναδειχθ ὁ Θεάνθρωπος.  Αὐτό εἶναι τό ὕψιστο μυστήριο «τό ἀποκεκρυμμένον ἀπό τῶν αἰώνων καί ἀπό τῶν γενεῶν» (Κολ. 1, 26)29. (29 Βλ. Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ, ἔ.ἀ., σ. 374-376. 
Ὁσίου Μαξίμου Ὁμολογητοῦ, ΕΠΕΦ 15Δ, 23). Αὐτή ἦταν ἡ φυσιολογική πορεία καί κατάληξι τοῦ ἀνθρώπου, «ἵνα δυνηθ ποτέ χωρῆσαι τό ἀρχέτυπον»30 (30 ΕΠΕ 11, 532) κατά τόν Θεσσαλονίκης Γρηγόριο. «Σ’ αὐτό τό τέλος ἀτενίζοντας (τήν ὑποστατική ἔνωσι θείας καί ἀνθρωπίνης φύσεως, τόν Χριστό) δημιούργησε ὁ Θεός τίς οὐσίες τῶν ὄντων31 (31 ΕΠΕΦ 14Γ, 189) κατά τόν θεῖο Μάξιμο.
Σ’ αὐτό ἀκριβῶς τό σημεῖο φαίνεται ἡ προσφορά τῆς Θεοτόκου: « Ἡ πανάμωμος Παρθένος», θά ἀποφανθ ὁ ἱερός Καβάσιλας, «φανέρωσε τόν ἄνθρωπο τέτοιον πού ἀληθινά δημιουργήθηκε, φανέρωσε δέ καί τόν Θεό, τήν ἄφατη σοφία καί τήν ἀπεράντη φιλανθρωπία Του»32. (32 Ἁγίου Νικολάου Καβάσιλα, ΕΤΠ 2, 67). Αὐτό εἶναι τό ἀληθινό μεγαλεῖο τῆς Θεοτόκου33. (33  Πρβλ. ἔ.ἀ., σ. 173-181. Ὁ ἴδιος ἄγιος σημειώνει ὅτι ἡ ἀρετή τῆς Θεοτόκου ὑπῆρξε ἡ αἰτία «τῆς τῶν φύσεων καινοτομίας», αὐτοῦ τοῦ καινούργιου τρόπου ὑπάρξεως τῶν δύο φύσεων, τῆς θείας καί τῆς ἀνθρωπίνης (πρβλ. ἔ.ἀ.,σ.147κἑ.)
Πράγματι ἔφθασε ἡ κατάλληλη στιγμή, «ἦλθε τό πλήρωμα τοῦ χρόνου» (Γαλ. 4,4), γιά νά πραγματοποιηθ «τό πάντων καινῶν καινότατον, τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον» κατά τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό. «Τί γάρ μεῖζον τοῦ γενέσθαι τόν Θεόν ἄνθρωπον;»34. (34ΕΠΕ 1, 280). Ἀναρωτᾶται ὁ ἅγιος΄ Τί μεγαλύτερο ὑπάρχει ἀπό τό νά γίν ὁ Θεός ἄνθρωπος; Τοῦτο εἶναι τό πρωτάκουστο ἀπ’ ὅλα τά νέα, ἡ μοναδική καινοτομία κάτω ἀπό τόν ἥλιο.

«Καί ὁ Λόγος σάρξ ἐγένετο καί ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν...» (Ἰω. 1,14).  Ἡ ἐναθρώπησι, ὁ θάνατος, ἡ ἀνάστασι καί ἡ ἀνάληψι τοῦ Χριστοῦ θά ἀποτελέσουν ἱστορικά γεγονότα τῆς ζωῆς Του, πού θά ἔχουν ὅμως σωτηριώδη σημασία γιά τόν ἄνθρωπο.  Μετέχοντας ὁ ἄνθρωπος μυστηριακῶς στό θάνατο καί τήν ἀνάστασι τοῦ Χριστοῦ πού, διαφεύγει τό θάνατο, ἀπελευθερώνεται ἀπό τήν ἕξι καί τήν ἐνέργεια τῆς ἁμαρτίας καί δέχεται κατά τόν ἱερό Καβάσιλα τή ζωή τοῦ Χριστοῦ35
(35 ΕΠΕΦ 22,353).  Μέ τήν ἀνάληψι τοῦ σαρκωθέντος καί ἀναστάντος Λόγου στούς οὐρανούς διασφαλίσθηκε ἡ ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου γιά τήν αἰωνιότητα, ἀφοῦ ἡ κτιστή ἀνθρωπίνη φύσι εἰσῆλθε μέ τό Χριστό στούς κόλπους τοῦ Θεοῦ Πατρός. 

Ὅπως δηλαδή μέ τήν ἀνθρώπησι τοῦ Θεοῦ Λόγου ἡ φύσι μας ἔγινε ὁμόθεη36, (36 Βλ. ΕΠΕ 9,376)«ἐκάθισεν ἐν δεξιά τῆς μεγαλωσύνης ἐν οὐρανοῖς»37. (37Βλ. Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ, ΕΠΕ 10,36, μέ ἀναφορᾶ στά Ἑβρ. 1,3΄8,1.) Ὁ ἄνθρωπος πλέον ἀπελευθερώθηκε ὀντολογικῶς ἀπό τήν ἁμαρτία, τό διάβολο καί τόν αἰώνιο θάνατο. κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο Παλαμᾶ, ἔτσι καί μέ τήν ἀνάληψι τοῦ Χριστοῦ ἡ φύσι μας ἔγινε ὁμόθρονη, ἀφοῦ ὁ Χριστός μ’ αὐτήν

____________________

Ψηφιοποίηση κειμένου Κατερίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου