Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2011
Τα Φώτα στ' Αϊβαλί. Φώτης Κόντογλου
του Φώτη Κόντογλου
Στα θαλασσινά τα μέρη ρίχνουνε τον Σταυρό, ύστερ' από τη Λειτουργία των Θεοφανίων. Έτσι τον ρίχνανε και στην πατρίδα μου, κ' ήτανε ένα θέαμα έμορφο και παράξενο.
Ξεκινούσε η συνοδεία από τη μητρόπολη. Μπροστά πηγαίνανε τα ξαφτέρουγα και τα μπαϊράκια, κ' ύστερα πηγαίνανε οι παπάδες με τον δεσπότη, ντυμένοι με τα χρυσά τα άμφια, παπάδες πολλοί κι αρχιμαντρίτες, γιατί η πολιτεία είχε δώδεκα εκκλησίες, και κατά τις επίσημες μέρες στις μικρές ενορίες τελειώνανε γλήγορα τη Λειτουργία και πηγαίνανε οι παπάδες στη μητρόπολη, για να γίνεται η γιορτή πιο επίσημη.
Οι ψαλτάδες ήτανε και κείνοι κάμποσοι κ' οι πιο καλλίφωνοι, και ψέλνανε με μεγαλοπρέπεια βυζαντινά, δηλαδή ελληνικά, κι όχι σαν σήμερα πού τρελλαθήκαμε και κάναμε την ψαλμωδία μας σαν ανάλατα και ξενικά θεατρικά τραγούδια.
Από πίσω ακολουθούσε λαός πολύς.
Σαν φτάνανε στ' Αγγελή τον Γιαλό, όπως λέγανε κείνη την ακρογιαλιά, ο δεσπότης με τους παπάδες ανεβαίνανε σε μια μεγάλη σανιδωτή σάγια εμορφοσκαρωμένη, για να κάνουνε τον Αγιασμό, Ο κόσμος έπιανε την ακρογιαλιά κι ανέβαινε ο καθένας όπου εύρισκε, για να μπορεί να βλέπει.
Τα σπίτια πού ήτανε ένα γύρο γεμίζανε κόσμο.
Οι γυναίκες θυμιάζανε από τα παραθύρια. Από το μέρος της θάλασσας ήτανε μαζεμένα ίσαμε εκατό καΐκια και βάρκες αμέτρητες, με τις πλώρες γυρισμένες κατά το μέρος πού στεκότανε ο δεσπότης. Έτσι πού ήτανε παραταγμένα τα καΐκια, μοιάζανε σαν αρμάδα πού θα κάνει πόλεμο.
Πιο ανοιχτά, κατά το πέλαγο, έβλεπες φουνταρισμένα τα μεγάλα καΐκια, γεμάτα κόσμο και κείνα. Άλλα πάλι είχανε περιζωσμένες τις βάρκες πού βρισκόντανε γιαλό, κ' ήτανε κι αυτά γεμάτα κόσμο, προ πάντων θαλασσινοί και παιδομάνι.
Σ' αυτά τα μέρη κάνει πολύ κρύο, και τις πιο πολλές φορές οι αντένες των καραβιών ήτανε χιονισμένες, ένα θέαμα πολύ έμορφο. Απάνου στα ξάρτια και στις σκαλιέρες, στις γάμπιες και στα μπαστούνια των καραβιών ήτανε σκαλωμένοι πλήθος θαλασσινοί, μεγάλοι και μικροί. Η θάλασσα ήτανε κοιμισμένη, μπουνάτσα.
Κρούσταλλα κρεμόντανε από τα ξάρτια σε πολλά καΐκια. Κρύο τάρταρος. Στην κάθε βάρκα από κείνες πού είχανε κοντοζυγώσει στη στεριά και περιμένανε να πέσει ο Σταυρός στη θάλασσα, στεκόντανε από ένα - δυο νοματέοι απάνω στην πλώρη, ενώ άλλοι δυο ήτανε στα κουπιά.
Αυτοί πού στεκόντανε ορθοί στην πλώρη, ήτανε ολόγυμνοι, εξόν ένα άσπρο βρακί πού φορούσανε σαν πεστιμάλι.
Οι πιο πολλοί ήτανε σαν θεριά, χεροδύναμοι, πλαταράδες, χοντρολαίμηδες, μαλλιαρόστηθοι, τα κορμιά τους ήτανε κόκκινα από το κρύο. Τα ποδάρια τους ήτανε γερά και φουσκωμένα σαν αδράχτια, θαλασσάνθρωποι, γεμιτζήδες, κοντραμπατζήδες, ψημένοι με τ' αλάτι.
Οι πιο πολλοί είχανε ριχμένες στις πλάτες τις γούνες τους, για να μην παγώσουνε, Ένα - δυο όμως στεκόντανε γυμνοί και κάνανε κάπου - κάπου τον σταυρό τους.
Μα το μάτι τους ήτανε καρφωμένο στο μέρος πού θα 'ριχνε τον Σταυρό ο δεσπότης.Ανάμεσα στους γυμνούς ήτανε ο Κωστής ο Γιωργάρας, ο Στρατης ο Μπεκός, ο Γιωργής ο Σόνιος, ο Δημητρός ο Μπούμπας, Πέτρος ο Κλόκας, ο Βασίλης ο Αρναούτης, ο παλαβό - Παρασκευάς κι άλλοι. Σαν να τους βλέπω μπροστά μου.
Ο Γιωργάρας ήτανε μιαν ανθρωπάρα θηρίο, σαν Κουταλιανός, με μουστάκια μαύρα, μ' έναν λαιμό σαν βαρέλι. Είχε δεμένο στο κεφάλι του ένα μαντίλι κ' ήτανε ίδιος κουρσάρος. Ακουμπούσε απάνω σ' ένα κοντάρι, λες κ' ήτανε ο Ποσειδώνας ζωντανός.
Ο Δημητρός ο Μπούμπας ήτανε ένα άλλο θεριόψαρο, χοντρός και κοντόφαρδος, μαυριδερός σαν Σαρακηνός, και καθότανε ανεκούρκουδος, σκεπασμένος με τη γούνα του, με το μάτι του καρφωμένο στον δεσπότη.
Ο Πατσός ο Αράπης, ο λεγόμενος παλαβό - Παρασκευάς, είχε γένεια κατσαρά και κόκκινα και το πετσί του ήτανε από φυσικό του κόκκινο. Στο κορμί ήτανε αντρειωμένος και σβέλτος σαν τζαμπάζης και δεν χαμπάριζε ολότελα από κρύο. Στο σουλούπι ήτανε ίδιος Ρούσος. Αυτός ήτανε ανεβασμένος απάνω στα ξάρτια σε μια μπρατσέρα φουνταρισμένη, και στεκότανε δίχως να σαλέψει, σαν τ' άγαλμα. Μυστήριο πώς δεν πάγωνε!
O Πέτρος ο Κλόκας ήτανε ο μονάχος πού δε φορούσε βρακιά. Αυτός ήτανε ευρωπαϊσμένος, φορούσε στενό πανταλόνι και ναυτικό σκουφί. Στο κορμί ήτανε λιγνός και μάγκας στο σχέδιο. Τα χέρια του τα 'χε μπλεγμένα μπροστά στο στήθος του και σουλατσάριζε απάνω στη βάρκα, ολοένα μιλούσε κ' έκανε και κάμποσα θεατρικά.
Σαν σίμωνε λοιπόν η συνοδεία στη θάλασσα, κι ακουγότανε από μακριά η ψαλμωδία, γινότανε μεγάλος αλαλαγμός απάνω στις βάρκες. Οι βουτηχτάδες πετούσανε τις γούνες τους κ' οι άλλοι τραβούσανε τα κουπιά, για να 'ναι οι βάρκες τους κοντά στο μέρος πού θα 'πεφτε ο Σταυρός. Άλλοι φωνάζανε από τα ξάρτια, άλλοι μαλώνανε, άλλοι ανεβαίνανε στις κουπαστές για να δούνε.
Τέλος φτάνανε οι στρατιώτες και ταχτοποιούσανε τον κόσμο. Μπροστά πήγαινε ο αξιωματικός ο Τούρκος κι άνοιγε τον δρόμο να περάσει ο δεσπότης, κ' έλεγε: «Γιόλ βέριν εφεντιά!» - δηλαδή: «Κάνετε δρόμο στον αφέντη!»
Ο στρατός αραδιαζότανε σε παράταξη κ' οι ψαλτάδες ψέλνανε πολλές φορές «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου, Κύριε». Στο τέλος το 'ψελνε κι ο δεσπότης κ' έριχνε τον Σταυρό στη θάλασσα. Αλαλαγμός σηκωνότανε μέσα στη θάλασσα. Οι βάρκες και τα καΐκια καργάρανε τα κουπιά και τρακάρανε το 'να τ' άλλο.
Οι πλώρες χτυπούσαμε η μια την άλλη. Κουπιά, κοντάρια, καμάκια, απόχες μπερδευόντανε μεταξύ τους. Οι βουτηχτάδες πέφτανε στο νερό κ' ή θάλασσα άφριζε σαν να παλεύανε σκυλόψαρα. Πολλοί απ' αυτούς κάνανε ώρα πολλή ν' ανεβούνε απάνω, παίρνανε μακροβούτι και ψάχνανε στον πάτο να βρούνε τον Σταυρό.
Για μια στιγμή φανερωνότανε κανένα κεφάλι και βούλιαζε γλήγορα πριν να το δεις.Άξαφνα βγήκε ένα κεφάλι με κόκκινα γένεια κ' ένα χέρι ξενέρισε και βαστούσε τον Σταυρό. Ήτανε ο παλαβό - Παρασκευάς. Με δυο - τρεις χεροβολιές κολύμπησε κατά το μέρος του δεσπότη και σκάλωσε στην αραξιά. Έκανε μετάνοια και φίλησε το χέρι του κ' έδωσε τον Σταυρό.
Ο δεσπότης τον πήρε, τον ασπάστηκε και τον έβαλε στον ασημένιο δίσκο κ' υστέρα έδωσε τον δίσκο στον Παρασκευά. Οι ψαλτάδες πιάσανε πάλι και ψέλνανε κι ο κόσμος αλάλαζε. Ύστερα η συνοδεία τράβηξε πάλι για την εκκλησιά.
Ο Παρασκευάς θεόγυμνος, με τον δίσκο στα χέρια, γύριζε στους μεγάλους καφενέδες και στις ταβέρνες κ' έρριχνε ο κάθε ένας ό,τι ρεγάλο ήθελε. Τόσες ώρες ολόγυμνος και βρεμένος, με παγωμένο βρακί, μήτε κρύωνε, μήτε κάνε τους ώμους του δεν ανεσήκωνε.
Όπως ήτανε κοκκινογένης αστακόχρωμος, έλεγε κανένας πώς ήτανε ο Σκύθης Ανάχαρσις, πού γύριζε τον χειμώνα γυμνός μέσα στην Αθήνα τα παλιά τα χρόνια, κ' οι Αθηναίοι τον ρωτούσανε γιατί δεν κρυώνει, κι αυτός αποκρινότανε πώς όλο το κορμί του είναι σαν το κούτελο, πού δεν κρυώνει ποτές.
Την ώρα πού έπεφτε ο Σταυρός στη θάλασσα, όλα τα καΐκια και τα καράβια, πού ήτανε φουνταρισμένα ανοιχτά στο πέλαγο, γυρίζανε την πλώρη τους κατά την Ανατολή, από κει πού ήρθε ο Χριστός στον κόσμο.
«Το Αϊβαλί η πατρίδα μου»
Ζωηφόρος
IN Αγίας Βαρβάρας Πατρών
Αναδημοσίευση iereasanatolikisekklisias.blogspot.com
____________________
Διαβάστε περισσότερα πατώντας : Φώτης Κόντογλου
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
▼
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
-
▼
Ιανουαρίου
(350)
- Αναβάλλεται η επίσκεψη της υπουργού Εξωτερικών στη...
- «Θά άντισταθοῦμε. Τό θηρίον βρίσκεται ἐντός τῶν τε...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ . Κεφάλα...
- Ο Εξομολογήτης των Κοσμοναυτών Ιώβ...
- Οσίου Ιωάννου του Σιναίτου - Ουρανοδρόμος Κλίμαξ. ...
- Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμ...
- Ο Άγιος Νεομάρτυς Χατζή – Θεόδωρος
- Κοντομαρί Χανίων μαζική εκτέλεση αμάχων από τους Γ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 31 Ιανουαρίου
- 31 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Δελτίο Ειδήσεων Αλτερ. Αντιδράσεις για την Κάρτα ...
- «Θά άντισταθοῦμε. Τό θηρίον βρίσκεται ἐντός τῶν τε...
- Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος. ...
- Οι τρεις Ιεράρχαι ως Αγωνισταί. Επίσκοπος Αυγουστί...
- Το διαχρονικά ζωηφόρο μήνυματων Τριών Μεγάλων Πατέ...
- Οἱ Ἅγιοι τρεῖς Ἱεράρχες: οἱ ἀσυμβίβαστοι!
- Οἱ Ἅγιοι τρεῖς Ἱεράρχες- Ὁ βίος καί τό ἔργο τους. ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 30 Ιανουαρίου
- 30 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Η μετάνοια σε σχέση με την ταπείνωση και οι παραγό...
- Ομιλία Δημητρίου Παναγόπουλου στην Κυριακή ΙΕ' Λου...
- Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς από το έργο του "Στο...
- Μήνυμα συμπαράστασης Θεσσαλονικέων προς τον Μητροπ...
- Ομιλία π. Αθανάσιου Μυτιληναίου στην Κυριακή ΙΕ' Λ...
- Κυριακή ΙΕ' Λουκά
- Ὑπάρχουν παρενέργειες; Εκδόσεις «Ορθόδοξος Κυψέλη»...
- Οσίου Εφραίμ του Σύρου. Άγνωστη είναι στους ανθρώπ...
- Βιβλία Ἱερομονάχου Σάββα Ἁγιορείτου. Έκδόσεις: Ἱερ...
- Ἡ δεύτερη φάση τῆς κάρτας, τό σφράγισμα καί τό τσι...
- Ὄχι στό ἠλεκτρονικό φακέλωμα. Ἀρκετά μᾶς καπέλωσαν...
- Μᾶς φακελώνουν ἠλεκτρονικά γιά λογαριασμό ἀνόμων κ...
- Τί θά μᾶς ἀποκρύψουν ὄμως; "Υπεράνω όλων". Εκδόσε...
- Παρουσίαση του επίκαιρου και νεοεκδοθέντος τεύχους...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 29 Ιανουαρίου
- 29 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. «6. Ἀπό τό Μάαστριχτ στ...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ . Κεφάλα...
- Οσίου Εφραίμ του Σύρου. Για την αγάπη. Για εκείνου...
- Ἑφραὶμ Σῦρος Λόγος εἰς τὴν παρουσίαν τοῦ Κυρίου, κ...
- Ἐφραὶμ ὁ Σῦρος - Ἡ ζωοποιὸς διδαχὴ τῶν Γραφῶν (μὲ ...
- Ὅσιος Ἐφραὶμ ὁ Σύρος - Λόγος περὶ μετανοίας (νεοελ...
- Βίντεο αφιερωμένο στις ΜΚΟ και σε όσους "στενοχωρή...
- 28η Ιανουαρίου : Ευρωπαϊκή Ημέρα Προστασίας Δεδομέ...
- Απεργία πείνας οι λαθρομετανάστες στην Νομική; Μήπ...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 28 Ιανουαρίου
- 28 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Η ευθύνη της ηγεσίας. π. Γεώργιος Μεταλληνός
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. «6. Ἀπό τό Μάαστριχτ στ...
- Οσίου Ιωάννου του Σιναίτου - Ουρανοδρόμος Κλίμαξ. ...
- Ομιλία π.Θεόδωρου Ζήση περί Αγίου Ιωάννου του Χρυσ...
- Το αυτεξούσιο του ανθρώπου. Δημήτριος Τσελεγγίδης ...
- Τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου ...
- Καταιγίδα οικουμενιστικών συμπροσευχών. Ιωάννης Τά...
- Μια εκδήλωση που άξιζε να είναι κανείς….
- Vodafone. Σε σταθερή ανθελληνική αποδομητική πορεί...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 27 Ιανουαρίου
- 27 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. «4. Σκέφτομαι, ἄρα... π...
- Θαυματουργική εμφάνιση του Αγίου Σπυρίδωνος στην Κ...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ . Κεφάλα...
- «Δεν είμαι σιωπηλός. Μιλάω εκεί που πρέπει...» είπ...
- Οι κάρτες του πολίτη. Επιστολή Κων/νου Κ. Κνιθάκη.
- Πρόσκληση στο "Βήμα Πληροφόρησης και Διαλόγου" 31/...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 26 Ιανουαρίου
- 26 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. «3. Ἡ ἀρχή τῆς ὑπεροχῆς...
- Οσίου Ιωάννου του Σιναίτου - Ουρανοδρόμος Κλίμαξ. ...
- Βάπτισμα και τήρησις των εντολών. Αγίου Μάρκου του...
- Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος
- Μήπως "εξέστημεν" οι ΄Ελληνες τελείως;
- Ηχητικό Αγιολόγιο 25 Ιανουαρίου
- 25 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ . Κεφάλα...
- Γέροντας Τύχων Αγιορείτης
- Η Ευθύνη της επιλογής μας. «3. Ἡ ἀρχή τῆς ὑπεροχῆς...
- Ἡ ἀνθρωπότης τοῦ Κυρίου Μας Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὁμιλία ...
- Προσευχή για ενίσχυση Ομολογίας. Για να μας στηρίζ...
- Κατά επίδοξων υμνωδών και επιστημόνων της εκκλησια...
- Οι προσπάθειες παρεμπόδισης της συγκέντρωσης διαμα...
- Μετά από εμάς, έρχεται η σειρά των Ρώσων: "Univers...
- DEUTSCHE WELLE: Χάκερ βρίσκει νέο δυνητικό ελάττωμ...
- Άνθιμος - Ραγιαδισμός & Ισλαμολαγνεία 23 Ιανουαρί...
- Ηχητικό Αγιολόγιο 24 Ιανουαρίου
- 24 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Μόνο αν αποδιώξεις από την καρδιά σου τα γήινα, θά...
- Οσίου Ιωάννου του Σιναίτου - Ουρανοδρόμος Κλίμαξ. ...
- Όσιοι Μάρκος ο σπηλαιώτης και Θεόφιλος
- Η χαριτωμένη ψυχή
- Ηχητικό Αγιολόγιο 23 Ιανουαρίου
- 23 Ιανουαρίου Συναξαριστής
- Ο τυφλός τής Ιεριχούς καί οί ολίγοι σωζόμενοι. Ομι...
- "Η αμαρτία τυφλώνει", επισκ. Αυγουστίνου στην Κυρι...
- Ομιλία Δημητρίου Παναγόπουλου στην Κυριακή ΙΔ' Λου...
- Κυριακή ΙΔ΄ Λουκά. Κυριακή του Τυφλού
- π. Αθανάσιος Μυτιληναίος - Ομιλία στην Κυριακή ΙΔ'...
- Γέροντος Παϊσίου του Αγιορείτου. Λόγοι Γ΄ . Μέρος ...
- Υπομονή. Λόγοι διδαχής. Γέροντας Εφραίμ Κατουνακιώτης
- Άδωνις Γεωργιάδης (Επ.Ερώτ.) - Απάντηση -Κυνικές ο...
- Προσοχή στα Αρτύσιμα ψωμιά
- Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος και η ελληνική παιδεί...
-
►
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.