Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων
Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου
Εκδόσεις Πουρνάρα – Θεσσαλονίκη
Θέμα 9ον «τό Άειπάρθενον» Μέρος Γ΄ (σελίδων 145-161)
Για να διαβάσετε όσα έχουν δημοσιευτεί πατήστε: Συζήτηση Ευαγγελικών ΟρθοδόξωνΑρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου
Εκδόσεις Πουρνάρα – Θεσσαλονίκη
Θέμα 9ον «τό Άειπάρθενον» Μέρος Γ΄ (σελίδων 145-161)
____________________________
Β΄ ΙΕΡΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ
ΔΙΑ ΤΟ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΝ ΤΗΣ
ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Τί μᾶς λέγει αὕτη; Ὅλοι
οἱ Πατέρες ἀποστολικοί καί μετά ταῦτα τονίζουν
ἐμμέσως ἤ ἀμέσως τό ἀειπάρθενον τῆς Θεοτόκου, ὡς ἑξῆς:
Ἄς ἀρχίσωμεν ἀπό τήν ἀρχαιοτάτην
ἐποχήν ἀποστολικῶν πατέρων.
Πρῶτον: Ἀποστολικοί Πατέρες. Διά τήν ἐποχήν ταύτην γνωρίζομεν τοῦτο:
Ἐπί τοῦ Ἰερωνύμου τό 380 μ.Χ. Ἐλβίδιός τις ὀνόματι, ἠμφεσβήτησε τό ἀειπάρθενον
τῆς Θεοτόκου ἑρμηνεύσας τούς ἀδελφούς τοῦ Ἰησοῦ ὡς τέκνα τῆς Θεοτόκου.
Ὅταν ἐγνώσθη
εἰς τόν Ἱερώνυμον τοῦτο, δέν ἠθέλησεν οὗτος νά ἀπαντήσῃ, διότι ἐνόμιζε τήν πλάνην τοῦ Ἐλβιδίου ἐξόφθαλμον
«ὡς νεοφανῆ, κακοήθη, παράτολμον καί ὑβριστικήν πρός τήν κοινήν πίστιν ὅλου τοῦ
χριστιανικοῦ τότε κόσμου» ὡς ὁ ἴδιος ὁ Ἱερώνυμος τήν ἐχαρακτήρισεν.
Ἐπειδή ὅμως οἱ φίλοι του ἐπέμενον, ἵνα ἀπαντήσῃ, συνέγραψε τό περί τῆς ἀειπαρθενίας
τῆς Θεοτόκου σύγγραμά του. «De perpetua virginitate Mariae»
Migni 23,
183 -206, ὅπου διά βεβαιώσεων ἀπό τούς ἀποστολικούς πατέρας «Ἰγναντίου,
Πολυκάρπου, Εἰρηναίου, Ἰουστίνου, καί ὅλων τῶν διδασκάλων τῆς ἀποστολικῆς ἐποχῆς»
οἱ ὁποῖοι ἠσχολήθησαν μέ τό θέμα αὐτό μέχρι τῆς ἐποχῆς τοῦ 380 μ.Χ., ἐκθέτει
τήν ὁμόφωνον γνώμην τῶν πατέρων περί ἀειπαρθενίας τῆς Θεοτόκου.
Ὁ Ἐλβίδιος δέν ἀπήντησεν. Λείψανον τῆς παλαιᾶς Ἀποστολικῆς ἐποχῆς ἐκείνης
διεσώθη ἕν τοῦ Ἰουστίνου 100 -165 μ.Χ. ἐν Συριακῆ μεταφράσει ἔχον ὡς ἑξῆς: «Εἷς
τῶν συγγραφέων τῶν χρόνων τοῦ Αὐγούστου καί τοῦ Τιβερίου ἔγραψεν, ὅτι ἡ Μαρία ἡ
Γαλιλαία ἡ γεννήσασα τόν Μεσσίαν τόν σταυρωθέντα ἐν Ἱερουσαλήμ οὐδένα ἄνδρα ἐγνώρισε
καί ὅτι ὁ Ἰωσήφ δέν ἐγκατέλειψεν μέν αὐτήν, ἀλλ’ ἔμεινε ἐν καθαρότητι χωρίς
γυναικός καί ἡ Μαρία ἔμεινεν ἄνευ ἀνδρός».
«Zahn, Geschichte des neutestamentl dichen Kanons»
τόμ. II, σελ. 177.
Ἡ σιωπή τοῦ Ἐλβιδίου, ἡ ῥητή
μαρτυρία τοῦ Ἱερωνύμου, ὅτι οἱ ἀποστολικοί πατέρες γραπτῶς ἤ προφορικῶς ἐδίδαξαν τό ἀειπάρθενον τῆς Θεοτόκου καί
τό περίσωθέν τοῦτο τμῆμα τοῦ ἱεροῦ πατρός Ἰουστίνου, ζήσαντος 100 -165 μ.Χ. δέν μαρτυροῦν τήν
ἀποστολικήν διαδοχήν τῆς
πίστεως ταύτης, ἔστω καί ἄν δέν
ἔχωμεν σήμερον περί αὐτοῦ ὅλας τά
γραπτάς ταύτας μαρτυρίας, πού ἀναφέρει ὁ Ἱερώνυμος; Εἶχεν αὐτάς ὁ Ἱερώνυμος;Αὐτό εἶναι ἀρκετόν.
Δεύτερον: Ὁ Ἠγήσιππος 110 – 180 μ.Χ. Οὗτος κατά τόν Εὐσέβιον Ε.Ι. 2, 23 καί 4, 8 ,
22 ζήσας «ἐπί τῆς πρώτης τῶν Ἀποστόλων διαδοχῆς» ἔγραψε κατά τό 180 μ.Χ. τά
βιβλία του εἰς τά ὁποία κάμνει λόγον περί τῶν ἀδελφῶν τοῦ Κυρίου. Καί ἰδοῦ: Γνωρίζομεν κατά τόν Μαρκον 6, 3 ὅτι
οἱ ἀδελφοί οὗτοι τοῦ Ἰησοῦ ὀνομάζονται Ἰάκωβος, Ἰούδας, Σίμων καί Ἰωσῆς.
Διά τούς τρεῖς πρώτους ὁ Ἠγήσιππος βεβαιοῖ, ὅτι
ὀνομάζονται μέν ἀδελφοί τοῦ Ἰησοῦ, δέν ἦσαν ὅμως ἀδελφοί του, ἀλλά ἐξάδελφοί
του. Καί ἰδοῦ: «Μετά τό μαρτυρῆσαι Ἰάκωβον
τόν δίκαιον ὡς καί ὁ Κύριος ἐπί τῷ
αὐτῷ λόγῳ πάλιν ὁ ἐκ θείου αὐτοῦ
Συμεών ὁ τοῦ Κλωπᾶ καθίσταται ἐπίσκοπος, ὅν προέθεντο πάντες ὄντα ἀνεψιόν τοῦ Κυρίου
δεύτερον» (Ι E, IV, XXII, 4) .
Ἐνταῦθα ὁ Ἠγήσιππος θεωρεῖ
τόν Ἰάκωβον τόν Σίμωνα τούς λεγομένους ἀδελφούς τοῦ Κυρίου υἱούς τοῦ Κλωπᾶ, τόν
δέ Κλωπᾶ «ἀδελφόν τοῦ Ἰωσήφ Ἠγήσιππος ἱστορεῖ» (I. E. III,
11, 1). Ἑπομένως οἱ δύο οὗτοι ἀδελφοί Σίμων καί Ἰάκωβος ἦσαν ἐξάδελφοι τοῦ Κυρίου
ἐκ πατρός.
Ὅτι ἡ λέξις ἀνεψιός ἐν τῷ χωρίῳ τούτῳ τοῦ Ἠγησίππου σημαίνει ἐξάδελφος
βεβαιοῦται διά τοῦ χαρακτηρισμοῦ τοῦ Κλωπᾶ ὡς θείου του Ἰησοῦ ἤ ὡς ἀδελφοῦ τοῦ Ἰωσήφ.
Τό ἴδιον λέγει ὀ Ἠγήσιππος καί διά τόν Ἰούδαν.
(I. E. XXX. 11, 5). Ἰδοῦ μαρτυρίαι ἀρχαιοτάτη, 180 μ.Χ. καθ’ ἥν οἱ ἀδελφοί
τοῦ Κυρίου ἦσαν ἐξάδελφοι του, ἄρα οἱ φερόμενοι ἐν τοῖς εὐαγγελίοις ἀδελφοί τοῦ
Χριστοῦ, δέν ἦσαν ἐκ τῆς Θεοτόκου.
Τρίτον: Κλήμης ὁ Ἀλεξανδρείας 130 -211 μ.Χ. Εἰς τάς «ὑποτυπώσεις του» αἵτινες διεσώθησαν
λατινιστί σχολιάζων ὁ πατήρ οὗτος τόν πρῶτον στῖχον τῆς ἐπιστολῆς τοῦ Ἰούσα, ὅπου
ἀναφέρεται «Ἰούδας Ἰησοῦ Χριστοῦ δοῦλος ἀδελφός δέ Ἰακώβου....» λέγει: «Judas..... frater filiorum jojeph
exstans.... cum sciret propinquitatem domini non tamen dicit se lpsum fratrem
domini esse sed quid dixit2. Judas servus jesu Christi utpote domini frater
autem jacobi, hoc enim verum est frater erat ex joseph»
«Ὁ Ἰούδας....ἀδελφός τῶν υἱῶν τοῦ
Ἰωσήρ ὑπάρχων, ἄν καί ἐγνώρισε τήν
συγεγένειάν του πρός τόν Κύριον, δέν ὁνομάζει ἑαυτόν, ὄτι εἶναι ἀδελφός τοῦ
Κυρίου, ἀλλά τί
εἶπε; Ἱούδας δοῦλος Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἅτε Κυρίου ἀδελφός δε
Ἰακώβου.
Διότι τοῦτο εἶναι ἀληθές ὅτι ἦτο ἀδελφός (τοῦ Ἰησοῦ) ἐκ τοῦ
Ἰωσήφ (μόνον)». Ἰδοῦ καί
ἄλλη μαρυτρία ἀρχαιοτάτη ὅτι ὁ Ἰούδας καί ὁ Ἰάκωβος οἱ φερόμενοι ἀδελφοί τοῦ Ἰησοῦ ἦσαν ἀδελφοί αὐτοῦ ἐκ
πατρός καί οὐχί ἐκ μητρός. Ἄρα ἡ Θεοτόκος δέν ἦτο
μήτηρ αὐτῶν.
συνεχίζεται ....
______________
Ψηφιοποίηση κειμένου Κατερίνα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.