Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2011

Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμα 8ον «τό Μυστήριον τοῦ Εὐχελαίου» Μέρος Β΄. Αρχ. Ιωήλ Γιαννακόπου

Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων
Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου
Εκδόσεις Πουρνάρα – Θεσσαλονίκη 

Θέμα 8ον «τό Μυστήριον τοῦ Εὐχελαίου»  Μέρος Β΄ (σελίδων 129-144)



Εὐγγελικός: Δέν δύναμαι προχείρως νά σᾶς ἀπαντήσω Δύναμαι ὄμως νά κρίνω τήν εἰδικήν σας γνώμην, ἐάν μοῦ τήν εἴπητε.

Ὀρθόδοξος: Μάλιστα. Ἀκουσατέ την. Ἐν τ Ἁγί Γραφ τό σύμβολον, ὁ τύπος χωρίζονται τοῦ συμβολιζομένου, τῆς οὐσίας χρονικῶς ἤ ἄλλως πως. Ἐν τό αἰσθητόν σημεῖον τῶν Μυστηρίων καθ’ ἡμᾶς εἶναι ἀναπόσπαστον τῆς θείας χάριτος στοιχεῖον.   
Καί ἐξηγοῦμαι.  Σύμβολα, τύποι, σκιαί ἐν τ Παλαι Διαθήκη ὑπάρχουν πολλαί: αἰ θυσίαι, ἠ περιτομή, ὁ χαλκοῦς ὄφις ἐν τ ἐρήμ κ.λ.π. τό ὁποῖον εἶχον ὡς συμβολιζόμενον, ὡς οὐσίαν τόν Χριστόν, τό βάπτισμα κ.λ.π. 
Τά σύμβολα ταῦτα χωρίζονται χρονικῶς ἀπό τά συμβολιζόμενα, διότι ταῦτα ἦσαν πρό Χριστοῦ, ἐν τά συμβολιζόμενα, ἡ οὐσία, εἶναι ἐπί τῆς ἐποχῆς τοῦ Χριστοῦ καί μετά Χριστόν.  Πλήν αὐτοῦ ὅταν ἦλθεν ὁ Χριστός ἡ οὐσία, ἔπαυσαν τά πρό Χριστοῦ σύμβολα, οἱ τύποι καί αἱ σκιαί. 
Ἐν εἰς τό ἔλαιον τοῦ εὐχελαίου οὐδέποτε πρέπει νά χωρίζηται τό ἄλειμμα δι’ ἐλαίου ἀπό τῆς εὐχῆς τῆς πίστεως καί ἀπό τῶν ἀποτελεσμάτων τούτου, ἤτοι τῆς θεραπείας σώματος καί ψυχῆς.  Πάντα ταῦτα εἶναι εἰς τό εὐχέλαιον ἀναπόσπαστα καί ταυτόχρονα.


Εὐαγγελικός: Ἡμεῖς ὅμως ὀνομάζομεν τό ἔλαιον σύμβολον.

Ὀρθόδοξος: Δέν μέ ἐνδιαφέρει ἡ ὀνομασία, ἀλλά ἡ οὐσία. Θεωρεῖτε ἀναπόσπαστον τό σύμβολον -ἔστω-αὐτό τοῦ ἐλαίου ἀπό τῆς εὐχῆς τῆς πίστεως καί τῆς σωματικῆς καί ψυχικῆς θεραπείας καί ταυτόχρονα ὅλα αὐτά;

Εὐαγγελικός: Ἐφ’ ὅσον ὁ Ἰάκωβος ὁρίζει ταῦτα ἀναπόσπαστα καί ταυτόχρονα, πῶς ἐγώ θά τό χωρίσω;

Ὀρθόδοξος: Ἀφοῦ λοιπόν κ. Εὐαγγελικέ τό ἔλαιον τοῦ εὐχελαίου εἶναι ἀναπόσπαστον τῆς εὐχῆς τῆς πίστεως καί τῶν ἀποτελεσμάτων, τῆς ψυχικῆς καί σωματικῆς θεραπείας, ἐν τά σύμβολα χωρίζονται χρονικῶς καί οὐσιαστικῶς τῶν συμβολίζομένων, δέν νομίζετε, ὄτι εἶναι δύο διάφορα πράγματα;

Εὐαγγελικός: Βεβαίως. Ἅλλα εἶναι τά σύμβολα τῆς Π. Διαθήκης καί ἄλλο εἶναι τό ἔλαιον τοῦ εὐχελαίου ἐν τ Ἁγί Γραφ.  Τά σύμβολα χωρίζονται χρονικῶς καί οὐσιαστικῶς ἀπό τά συμβολιζόμενα, ἐν τό ἔλαιον τοῦ εὐχελαίου εἶναι ἀναπόσπαστον ταυτόχρονον τῆς οὐσίας, ἤτοι τῆς θεραπείας σώματος καί ψυχῆς.

Ὀρθόδοξος: Ἡ στοιχειώδς λογική ὅμως κ. Εὐαγγελικέ λέγει, ὅτι δύο διάφορα πράγματα πρέπει νά ἔχουν καί διάφορους ὀνομασίας, ἵνα διακρίνωμεν αὐτά.  Καί ἀφοῦ τά χωριζόμενα σύμβολα τοπικῶς καί οὐσιαστικῶς ὠνομάσαμεν τύπους, σύμβολα, δέν θά πρέπ  καί διά τό ἔλαιον τοῦ εὐχελαίου, τό ὁποῖον εἶναι ἀναπόσπαστον καί ταυτόχρονον τῆς σωματικῆς καί ψυχικῆς θεραπείας, νά ὀνομάσωμεν δι’ ἄλλης λέξεως; Ἡ λέξις αὕτη δι’ ἡμᾶς εἶναι αἰσθητόν σημεῖον καί οὐχί σύμβολον.

Εὐαγγελικός: Ἡ διάκρισις σας εἶναι ὀρθή καί λογική.  Δυσκολεύομαι ὅμως νά ἀφήσω τήν λέξιν «σύμβολον» καί νά λάβω τήν ἰδικήν σας λέξιν «αἰσθητόν σημεῖον».

Ὀρθόδοξος: Σοῦ κάνω τήν χάριν αὐτήν.  Κράτησε τήν λέξιν σύμβολον.  Ἀρκεῖ νά θέσς εἰς τήν λέξιν ταύτην τό νόημα τῆς ἰδικῆς μου λέξεως, ἡ ὁποία εἶναι «αἰσθητόν σημεῖον».  Λέγε δηλαδή τήν λέξιν  σύμβολον καί ἐννόει ἀναπόσπαστον καί ταυτόχρονον σύνδεσμον ὁρατοῦ τινός πράγματος, μετ’ ἀοράτου τινός χάριτος, τό ὁποῖον ἡμεῖς ὀνομάζομεν αἰσθητόν σημεῖον.   
Ἡ διαφορά μας θά εἶναι πλέον λεκτική καί οὐχί οὐσιαστική.  Καί τότε θά λέγωμεν ἡμεῖς μέν αἰσθητόν σημεῖον, σεῖς δέ αἰσθητόν σύμβολον, θά ἐννοοῦμεν ὅμως καί οἱ δυό μας ἀναπόσπαστον καί ταυτόχρονον σύνδεσιν τοῦ ὑλικοῦ στοιχείου ἐν τ εὐχελαί τοῦ ἐλαίου μετά τῆς εὐχῆς τῆς πίστεως καί τῶν ἀποτελεσμάτων τούτων, ἤτοι τῆς σωματικῆς καί ψυχικῆς θεραπείας.

Εὐαγγελικός: Σᾶς εἶπα δέν δύναμαι νά ἀρνηθῶ τό ἀναπόσπαστο καί ταυτόχρονον τοῦ ἐλαίου ἐν τ εὐχελαίῳ μετά τῆς εὐχῆς τῆς πίστεως καί τῆς σωματικῆς καί ψυχικῆς θεραπείας, ἀφοῦ τό Πνεῦμα τό Ἅγιον διά τοῦ Ἰακώβου ἐνώνει ταῦτα. Ἄς ἔλθωμεν ὅμως καί εἰς τήν μεταδιδομένην χάριν. Καί σᾶς  ἐρωτῶ: ποία εἶναι αὕτη;

Ὀρθόδοξος: Σᾶς εἶπον προηγουμένως, ὅτι ἡ μεταδιδόμενη  χάρις συνίσταται εἰς τήν διπλῆν θεραπείαν σώματος καί ψυχῆς.  Μᾶς τό λέγει ητῶς ὁ Ἰάκωβος.  Καί ἰδοῦ 1) ἡ «εὐχή τῆς πίστεως σώσει τόν κάμνοντα» ἤτοι ἡ μετά πίστεως γενομένη προσευχή θά θεραπεύσ τόν ἀσθεν. 2) «κἄν ἁμαρτίας πεποικώς ἀφεθήσεται αὐτῶν , καί ἄν δήλαδή ἔχ κάνει ἁμαρτίας οὗτος, θά σγχωρηθῶσι.

Εὐαγγελικός: Ἄς ἴδωμεν ἑκάστην ἐνέργειαν τῆς θείας χάριτος χωριστά.  Καί πρῶτον ὡς πρός τήν σωματικήν θεραπείαν. Οὔτε ἐγώ προσωπικῶς εἶδον, οὔτε ἐκ τῆς ἱστορίας ἐμελέτησα, ὅτι διά τοῦ εὐχελαίου ἐπῆλθε θαυματουργική θεραπεία ἀσθενοῦς τινός.

Ὀρθόδοξος: Ἑπομένως ψεύδεται ὁ Ἰάκωβος καί τό δι’ αὐτοῦ ὁμιλοῦν Πνεῦμα Ἅγιον, τό ὁποῖον δηλοῖ ητῶς περί σωματικῆς θεραπείας διά τοῦ εὐχελαίου;

Εὐαγγελικός: Ταῦτα λέγων δέν ἐκφράζω ἀντίρρησιν, ἀλλά ἀπορίαν διατυπώνω.  Θά ἤθελον μίαν ἐξήγησιν τῆς ἀπορίας μου ταύτης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου