Εδῶ ὁποῦ ἦλθα, χριστιανοί μου, ἔλαβα μίαν χαράν μεγάλην, μά ἔλαβα καί μίαν λύπην μεγάλην. Χαράν μεγάλην ἔλαβα βλέποντας τήν καλήν σας γνώμην, τήν καλήν σας μετάνοιαν, λύπην ἔλαβα στοχαζόμενος τήν ἀναξιότητά μου, πώς δέν ἔχω καιρόν νά σᾶς ἐξομολογήσω ὅλους ἕνα πρός ἕνα, νά μοῦ εἰπῆ τό παράπονό του ὁ καθένας, νά τοῦ εἰπῶ καί ἐγώ ἐκεῖνο ὁποῦ μέ φωτίση ὁ Θεός. Θέλω καί ἀγαπῶ, ἀμά δέν ἠμπορῶ, παιδιά μου. Καθώς ἕνας πατέρας εἶναι ἄρρωστος, πηγαίνει τό παιδί του νά τό παρηγορήση, ἐκεῖνος μήν μπορώντας τό διώχνει, μά πῶς τό διώχνει; Μέ τήν καρδίαν καμμένην. Θέλει νά τό παρηγορήση, μά δέν ἠμπορεῖ. Πατέρας ἀνάξιος εἶμαι ἐγώ. Πνευματικά παιδιά μου εἴσαστε ἡ εὐγενεία σας. Τώρα ἔρχεται ἕνας νά ἐξομολογηθῆ εἰς τοῦ λόγου μου νά μοῦ εἰπῆ τό παράπονόν του, νά τοῦ εἰπῶ καί ἐγώ ἐκεῖνο ὁποῦ μέ φωτίση ὁ Θεός. Ἐγώ μήν ἠμπορώντας τόν διώχνω, μά πῶς τόν διώχνω; Τόν διώχνω καί καίεται ἡ καρδία μου καθώς ὁ πατέρας μέ τό παιδί του. Τί νά σᾶς κάμω; Μά πάλιν, νά μήν ὑστερηθῆτε παντελῶς, σᾶς λέγω ἐγώ παραμικρόν. Ὅταν θέλετε νά ἰατρεύσετε τήν ψυχή σας, τέσσαρα πράγματα σᾶς χρειάζονται. Κάνομέ τε ἕνα παζάρι; Ἀπό τόν καιρόν ὁποῦ ἐγεννηθήκετε ἕως τώρα ὅσα ἁμαρτήματα ἐκάμετε νά τά πάρω ὅλα εἰς τόν λαιμόν μου καί ἡ εὐγενεία σας νά μοῦ πάρετε τέσσαρες τρίχες. Βαρύ νά ἀσηκώσετε τέσσαρες τρίχες ἀπό αὐτά τά γένεια καί νά σᾶς πάρω ἐγώ ὅλα σας τά ἁμαρτήματα; Καί τί νά τά κάμω; Ὡστόσον ἔχω μίαν καταβόθρα καί τά ρίχνω ὅλα μέσα ὡσάν
χωνευτήρι. Ποία εἶναι ἡ καταβόθρα; Εἶναι ἡ εὐσπλαγχνία τοῦ Χριστοῦ μας.
Πρώτη τρίχα εἶναι ὅταν θέλετε νά ἐξομολογᾶσθε τό πρῶτον θεμέλιον εἶναι αὐτό ὁποῦ εἴπαμε, νά
συγχωρᾶτε τόν ἐχθρόν σας. Τό κάμνετε;
‒ Τό κάμνομεν, ἅγιε τοῦ Θεοῦ.
Ἐπήρετε τήν πρώτην τρίχα. Δευτέρα τρίχα εἶναι νά εὑρίσκετε πνευματικόν καλόν, γραμματισμένον, σοφόν, ἐνάρετον, εὐλαβῆ νά ἐξομολογᾶσθε. Καί νά ἐξομολογᾶσαι καί νά εἰπῆς ὅλα σου τά ἁμαρτήματα. Νά ἔχης ἑκατό ἁμαρτίες καί εἰπῆς τίς ἐνενῆντα ἐννέα εἰς τόν πνευματικόν καί μίαν νά μή φανερώσης, ὅλες ἀσυγχώρητες μένουν. Καί ὅταν κάνης τήν ἁμαρτίαν, τότε πρέπει νά ἐντρέπεσαι, ἀλλά ὅταν ἐξομολογᾶσαι, νά μήν ἔχης καμμίαν ἐντροπήν.
Μία γυναῖκα ἐπῆγε νά ἐξομολογηθῆ εἰς ἕνα ἀσκητήν. Ὁ ἀσκητής εἶχεν ἕνα ὑποτακτικόν ἐνάρετον. Λέγει τοῦ ὑποτακτικοῦ του ὁ ἀσκητής: πήγαινε παρέκει νά ἐξομολογήσω τήν γυναῖκα. Ὁ ὑποτακτικός ἐμάκρυνεν ἕως ὁποῦ ἔβλεπε, μά δέν ἤκουε τίποτε. Ἐξομολόγησε τήν γυναῖκα, ἔφυγε. Ὕστερα ἔρχεται ὁ ὑποτακτικός καί λέγει: «Γέροντά μου, εἶδα ἕνα παράδοξον θαῦμα: ἐκεῖ πού ἐξομολογοῦσες τήν γυναῖκα ἔβλεπα ὁποῦ ἔβγαιναν μέσα ἀπό τό στόμα της ὀφίδια μικρά. Βλέπω καί κρεμιέται ἕνα μεγάλο. Ἔκανε νά ἔβγη καί πάλιν ἐτραβήχθη εἰς τά ὀπίσω.» Λέγει ὁ ἀσκητής: «Πήγαινε νά τήν κράξης νά ἔλθη ὀπίσω ὀγλήγορα.» Πηγαίνοντας ὁ ὑποτακτικός τήν εὗρεν ἀποθαμένην. Γυρίζει ὀπίσω καί τό λέγει τοῦ γέροντός του. Αὐτός μήν ἠμπορώντας νά καταλάβη τό θαῦμα ἐπαρακάλεσε τόν Θεόν νά τοῦ φανερώση ἡ γυναῖκα ἐσώθη ἤ ἐκολάσθη; Καί φαίνεται ἐμπρός του μία ἀρκούδα μαύρη καί λέγει τοῦ ἀσκητή: «Ἐγώ εἶμαι ἐκείνη ἡ ταλαίπωρος γυναῖκα, ὁποῦ ἐξομολογήθηκα καί δέν σοῦ ἐφανέρωσα ἕνα θανάσιμον ἁμάρτημα ὁποῦ εἶχα κάμει καί διά τοῦτο ὅλα μου τά ἁμαρτήματα ἔμειναν ἀσυγχώρητα καί μέ ἐπρόσταξεν ὁ Κύριος νά πηγαίνω εἰς τήν Κόλασιν νά καίωμαι πάντοτε.» Καί ἐνταυτῷ ἔγινε μία βρῶμα ὡσάν καπνός καί ἐχάθη ἀπ᾽ ἔμπροσθέν του.
Διά τοῦτο, χριστιανοί μου, ὅταν ἐξομολογᾶσθε, νά λέγετε ὅλα σας τά ἁμαρτήματα παστρικά καί καλά. Καί πρῶτον νά εἰπῆς τοῦ πνευματικοῦ σου: «Πνευματικέ μου, ἐγώ θέ νά κολαστῶ, διατί δέν ἀγαπῶ τόν Θεόν καί τούς ἀδελφούς μου μέ ὅλην μου τήν καρδίαν καί μέ ὅλην μου τήν ψυχήν ὡσάν τόν ἑαυτόν μου.» Καί νά εἰπῆς ἐκεῖνο πού σέ τύπτει τό συνειδός σου ἤ ἐφόνευσες ἤ ἐπόρνευσες ἤ ἐμοίχευσες ἤ ὅρκον ἔκαμες ἤ εἶπες ψεύματα ἤ τόν πατέρα σου ἤ τήν μητέρα σου δέν ἐτίμησες ἤ ἀδελφός τόν ἀδελφόν ἤ γείτονας τόν γείτονα ἤ γυναῖκα τόν ἄνδρα ἤ ἄλλο κακόν ὁποῦ νά ἔκαμες. Βαρύ εἶναι νά τό κάμης αὐτό;
‒ Ὄχι, ἅγιε διδάσκαλε.
Ἰδού ἐπῆρες τήν δευτέραν τρίχα. Ἡ τρίχα ἡ τρίτη εἶναι φυσικά ὡσάν ἐξομολογηθῆς θέ νά σέ ἐρωτήση ὁ πνευματικός νά σοῦ εἰπῆ: «Διατί, παιδί μου, νά κάμης αὐτά τά ἁμαρτήματα;» Ἐσύ νά προσέχης νά μήν κατηγορήσης ἄλλον, ἀλλά τοῦ λόγου σου καί νά εἰπῆς: «Αὐτά τά ἔκαμα ἀπό τό κακόν μου κεφάλι, ἀπό τήν κακήν μου προαίρεσιν.» Βαρύ εἶναι νά κατηγορήσης τοῦ λόγου σου;
‒ Ὄχι.
Λοιπόν ἐπῆρες καί τήν τρίτην τρίχα. Ἔχομεν τήν τετάρτην. Ὅταν σέ δώση ἄδειαν ὁ πνευματικός σου καί ἀναχωρήσης, νά ἀποφασίσης μέ στερεάν γνώμην, μέ στερεάν ἀπόφασιν καλύτερα νά χύσης τό αἷμα σου, μά εἰς ἄλλην φοράν ἁμαρτίαν νά μή κάμης. Τό κάμνεις καί αὐτό;
‒ Μάλιστα.
Ἐπῆρες καί τήν τετάρτην τρίχα. Αὐτά τά τέσσαρα εἶναι τά ἰατρικά σου καθώς εἴπαμε καί ὄχι ἄλλα. Τό πρῶτον εἶναι νά συγχωρᾶτε τούς ἐχθρούς σας. Τό δεύτερο νά ἐξομολογᾶσθε παστρικά καί καλά. Τό τρίτο νά κατηγορᾶτε τοῦ λόγου σας. Τό τέταρτο νά ἀποφασίζετε νά μή κάμετε ἁμαρτίαν. Καί ἄν ἠμπορεῖτε νά ἐξομολογᾶσθε κάθε ἡμέραν, καλόν καί ἅγιον εἶναι. Εἰδέ καί δέν ἠμπορεῖτε καθ᾽ ἡμέραν, ἄς εἶναι μία φορά τήν ἑβδομάδα καί μία φορά τόν μῆνα ἤ τό ὀλιγώτερον τέσσαρες φορές τόν χρόνον. Καί νά συνηθίζετε τά παιδιά σας ἀπό μικρά, διά νά συνηθίζουν εἰς τόν καλόν δρόμον, νά ἐξομολογοῦνται.
Ἰδού ὁπού σᾶς ἐξομολόγησα ὅλους παρρησίᾳ, διά νά μήν ὑστερηθῆτε. Αὐτά ὁπού σᾶς εἶπα εἶναι τά ἰατρικά σας εἰδέ ἐκεῖνο ὁπού δίνουν οἱ πνευματικοί, σαρανταλείτουργα, μετάνοιες, νηστεῖες καί ἄλλα, δέν εἶναι ἰατρικά, ἀλλά διά νά μήν τύχη καί ξεπέσετε ἄλλην φοράν εἰς τήν ἁμαρτίαν σᾶς τά δίδουν καί ὅποιος τά βάλη μέσα εἰς τήν καρδίαν του αὐτά τά τέσσαρα, νά ἀποθάνη ἐκείνη τήν ὥραν, σώνεται. Εἰδέ χωρίς αὐτά τά τέσσαρα χίλιες χιλιάδες καλά νά κάμη ὁ ἄνθρωπος, ἄν ἀποθάνη, εἰς τήν Κόλασιν πηγαίνει.
ΚΟΣΜΑ ΤΟΥ ΑΙΤΩΛΟΥ
ΔΙΔΑΧΕΣ
Ἰωάννου Β. Μενούνου
Ἐκδ. «ΤΗΝΟΣ»
(σελ. 164-167)
www.imkby.gr
Τρίτη 13 Ιουλίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Ιουλίου
(182)
- Η Αγγλία καταργεί εντός 100 ημερών (ήδη πέρασαν οι...
- Οι λεγόμενοι «αόρατοι ερημίτες» του Άθωνα
- Ένα περιστατικό από τους Κρυπτοχριστιανούς του Σταυρί
- 31 Ιουλίου Συναξαριστής
- Στήριξη του Γάμου και της Οικογένειας. Ομιλίες π. ...
- 30 Ιουλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος ΣΤ΄). Ὁμιλίες μέ...
- Κεφάλαιον ΣΤ΄- Περί Μνήμης Θανάτου Κολάσεως και Κρ...
- Ο λόγος που ανάβουμε το καντήλι . Επισκόπου Αχρίδ...
- Περί θείου έρωτος Από το βιβλίο του Αγίου Νεκταρίου
- «Ένας από τους τελευταίους» Γέροντας Ευθύμιος Αγιο...
- Το Σφράγισμα και ο Παγκόσμιος Έλεγχος. Πνευματικές...
- 29 Ιουλίου Συναξαριστής
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Ε΄). Ὁμιλίες μέ ...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον ΣΤ΄- Περί Μνήμης Θανάτου Κολάσεως και Κρ...
- Ὅποιος θέλει νὰ σωθεί . Μικρὸς Ευεργετινός
- Πώς είδε το Άγιο Φως μία αγράμματη και απλοϊκή γυν...
- Ομολογία γέροντος Παϊσίου έναντι του Οικουμενισμού
- «Το κακό θα σας έρθει από τους διαβασμένους» Δημήτ...
- 28 Ιουλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Δ΄). Ὁμιλίες μέ ...
- Γάμος και Μοναχισμός, Ομιλία μοναχού Μωυσή Αγιορείτου
- Κεφάλαιον ΣΤ΄- Περί Μνήμης Θανάτου Κολάσεως και Κρ...
- Στο ένα χέρι ο Χριστός στο άλλο ο διάολος.
- Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς. Οι δοκιμασίες του Ρω...
- Γέροντας Εφραίμ της Αριζόνα: "Ετοιμαστείτε, έρχοντ...
- 27 Ιουλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Β' απάντηση Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιεροθέου στον π....
- Πολιτισμική κρίση. Μοναχού Μωυσή Αγιορείτου
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Γ΄). Ὁμιλίες μέ ...
- Κεφάλαιον ΣΤ΄- Περί Μνήμης Θανάτου Κολάσεως και Κρ...
- O Όσιος Δανιήλ ο Στυλίτης
- 26 Ιουλίου Συναξαριστής
- Γέρων Φιλόθεος Ζερβάκος , Ορθοδοξία και Αίρεση
- 25 Ιουλίου Συναξαριστής
- Άγιος Τύχωνας του Ζαντοσκ
- Γιατί ψάλλουμε το «Ησαΐα χόρευε» , Αγίου Νικολάο...
- Μορφές της Ρωμηοσύνης: Νικηφόρος Φωκάς και Άγιος Α...
- 24 Ιουλίου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Β΄). Ὁμιλίες μέ ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀγώνας γιά τή σωτηρ...
- Κεφάλαιον ΣΤ΄- Περί Μνήμης Θανάτου Κολάσεως και Κρ...
- Προφήτης Ἰεζεκιήλ.Ομιλίες π. Αθανασίου Μυτιληναίου
- 23 Ιουλίου Συναξαριστής
- «Ἡ εἰρήνη στήν οἰκογένεια» (Μέρος Α΄). Ὁμιλίες μέ ...
- Ο πρωθυπουργός της Ορθόδοξης Ελλάδος δείχνει ξεκάθ...
- Απάντηση του καθηγητή Τσελεγγίδη στον Μητροπολίτη ...
- Λειτουργική γλώσσα : «οι γρήγορες και επιπόλαιες α...
- Μαρία Μαγδαληνή, ἱστορικότητα καὶ πλάνες. Θεόδωρος...
- 22 Ιουλίου Συναξαριστής
- Ο Γέροντας Πορφύριος για την εξομολόγηση
- Ο Μακαριστός Ιάκωβος Τσαλίκης
- Αποκαλύψεις του Γέροντος Αμβροσίου
- Κύπρος 1974: 36 χρόνια η "Σιωπή της Ανοχής" πρέπει...
- Αφιέρωμα: Γέροντας Γαβριήλ Διονυσιάτης (1886-1983)...
- Νέα Εποχή και Νεορθόδοξη Θεολογία
- Ο Προφήτης Ηλίας. Ομιλίες π. Αθανασίου Μυτιληναίου
- 21 Ιουλίου Συναξαριστής
- Ἀρνοῦμαι νὰ παραλάβω τὴν "Κάρτα τοῦ Πολίτη"! - Ξεκ...
- Παναγία η Πλατανιώτισσα
- 20 Ιουλίου Συναξαριστής
- Η «αμαρτία» του γερο-Αυγουστίνου , Ο Γέροντας Παΐσ...
- Το μυστήριο της Ανομίας και η Ταυτότητα του αντιχρ...
- Είδωλα και ειδωλολατρία στους Πατέρες της Εκκλησία...
- Συμβουλές του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού περί γάμου
- 19 Ιουλίου Συναξαριστής
- Η πνευματική κατάστασις του ανθρώπου , Μοναχού Μα...
- Μοναχός Μωυσής, Οι θησαυροί του Αγίου Όρους
- 18 Ιουλίου Συναξαριστής
- Εναερία μεταφορά του Μονάχου Ισαάκ , Διονυσιάτικε...
- Ο Θεός ως κριτής , Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς
- Η προσευχή όπλο ισχυρό Γέροντας Παίσιος
- 17 Ιουλίου Συναξαριστής
- Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος - Ομιλία
- Άγιος Ι.Δαμασκηνός: Λόγος ψυχωφελής και θαυμάσιος
- 16 Ιουλίου Συναξαριστής
- Ο Άγιος Αρσένιος ο Καππαδόκης (1840-1924) - Θαύματα
- Πνευματισμός (ή μεσμερισμός ή μεντιουμισμός). Επτά...
- Γέρων Φιλόθεος για Φώτη Κόντογλου
- 15 Ιουλίου Συναξαριστής
- Ούτε ή χαρά ούτε ή λύπη να μη σε κυριέψουν. π. Πα...
- Περί Εκκλησίας. (Γέροντος Πορφυρίου). Το μυστήριο ...
- Νους και ορθός λογισμός
- Νοερά Προσευχή : Πόσοι και ποιοί είναι οι καρποί τ...
- Στήν χθεσινή ομιλία του π. Σαράντη Σαράντου ξεκίνη...
- Ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης ὁ σοφὸς διδάσκαλος ...
- 14 Ιουλίου Συναξαριστής
- Ελεύθερος με απόφαση του Αρείου Πάγου ο Συμεών Βιλ...
- Η Οσία Συγκλητική είπε…
- Μετάνοια , Αγ. Δημήτριος του Ροστώφ
- Η Αγγλικανική Εκκλησία αποφάσισε την υιοθέτηση σχε...
- Για την Εξομολόγηση, Του αγίου Κοσμά του Αἰτωλου
- Αποχαιρετισμός προς τον Φώτιον Κόντογλου (13 Ιουλί...
- Τι πρέπει να κάνουμε μετά την εξομολόγηση; Ποιά εί...
- Ο ψευδής εαυτός μας και η αγωγή των παιδιών. Ομιλί...
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.