Πέμπτη 7 Ιουνίου 2012

Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλίε Κλεόπα. Έκτη συνομιλία (ερωτ. 149-152)


Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλίε Κλεόπα
Έκτη συνομιλία (ερωτ. 149-152)

149.   Ποιοι είναι οί πλέον δυσδιάκριτοι καί δυσκολοθεράπευτοι πειρασμοί;

 - Είναι οί εσωτερικοί πειρασμοί της ψυχής, δηλαδή: Λογισμοί βλασφημίας, αμφιβολίας σε θέματα πίστεως, απελπισίας, κατόπιν εγωκεντρικοί πειρασμοί, λογισμοί υψηλοφροσύνης, εμπιστοσύνης στον εαυτό μας καί άλλοι.
Ενώ ανάμεσα στους σωματικούς πειρασμούς οί πλέον επίμαχοι καί επικίνδυνοι είναι οί λογισμοί της ακολασίας, διότι είναι συνδεδεμένοι με την φύση του σώματος μας. Επίσης αυτός πού υπερηφανεύεται, εγκαταλείπεται από τον Θεό να πέση στην πορνεία.
Γι' αυτό οί Άγιοι Πατέρες μας συμβουλεύουν να φεύγομε από οποιαδήποτε αφορμή πορνείας, από κάθε σαρκικό λογισμό για να μη κατάληξη σε πράξη, να προφυλασσόμαστε από οποιοδήποτε πρόσωπο πού μας σκανδαλίζει καί μας σπρώχνει στο φοβερό αμάρτημα της ακολασίας.
150.  Γιατί έχει ό σατανάς τόση δύναμη να πολεμά τον άνθρωπο καί γιατί παραχωρεί ό Θεός να πειράζεται καί να εξαπατάται από την αμαρτία το πλάσμα του;

-  Ό σατανάς δεν έχει την δύναμη καί την άδεια να κυριεύει, να ξεγελά ή να εξαναγκάζει την θέληση του ανθρώπου για την αμαρτία. Αυτός μόνο τον πειράζει με κάθε είδους τεχνάσματα, φαντασίες, ενθυμήσεις, με τίς αισθήσεις, με τίς φυσικές αδυναμίες, με την ηδονή του κόσμου, με τους λογισμούς κ.λ.π.
 Ό σατανάς ουδέποτε φανερώνει στον άνθρωπο το πρόσωπο του, δεν αποκαλύπτεται κατευθείαν σαν εχθρός στον άνθρωπο. Άλλα τον πολεμά κρυφά ή φανερά ή με τους κακούς ανθρώπους, χρησιμοποιώντας κάθε είδους τεχνάσματα πονηρά, ώστε να μην αποκαλυφθεί ό ίδιος, διότι ό σκοπός του είναι ή πτώσης μας στην αμαρτία καί ή απώλεια μας. Αυτός ονομάζεται πειρασμός καί πατήρ του ψεύδους διότι με τους πειρασμούς καί τίς ψεύτικες παγίδες του θέλει να μας οδήγηση στην αμαρτία.
Ό σατανάς ακόμη εξαναγκάζει την θέληση μας, υποδαυλίζει τα πάθη καί τίς σαρκικές ορέξεις της ψυχής καί του σώματος, δημιουργεί αφορμές για την εκτέλεση αμαρτιών, μας στριφογυρίζει πάντοτε τον νου στις πτώσεις μας, αλλά δεν έχει την θέληση καί άδεια από τον Θεό να μας πίεση για την διάπραξη της αμαρτίας, διότι τότε δεν θα είχαμε καμιά ενοχή, ούτε τιμωρία καί κανείς δεν θα λυτρωνόταν από τίς παγίδες του.
Όμως, εάν ό άνθρωπος εξασθενεί κατά την θέληση του καί την προσευχή, εάν γλυκαίνεται από τα δελεάσματα του διαβόλου καί συγκατατίθεται στην αμαρτία, τότε δεν είναι γι' αυτό ένοχος ό διάβολος, αλλά ό άνθρωπος.
Γι' αυτό του δόθηκε φύλαξ άγγελος για να τον βοηθεί, να του χαρίζει την Χάρι του Αγίου Πνεύματος, να τον ενισχύει, να τον οδηγεί στην εκκλησία, στην εξομολόγηση, δηλαδή στην κάθαρση των αμαρτιών του καί ό Πνευματικός να τον συμβουλεύει καί να τον συγχωρεί.
Γι' αυτό του υπόσχεται καί μισθό, εάν νικήσει, ή τιμωρία, εάν νικηθεί.
Ό Θεός επιτρέπει στον διάβολο να πειράζει τον άνθρωπο, για να τον κάνη δυνατότερο στην πίστη καί ό άνθρωπος να έχει όλη την φροντίδα της σωτηρίας του μόνο στον Θεό, καί όχι στις δυνάμεις του.
Επίσης ό πιστός άνθρωπος, όταν αγωνίζεται περισσότερο, θα έχει περισσότερο μισθό από τον Θεό.
 Ό Θεός αφήνει τον σατανά να πειράζει τον άνθρωπο αλλά δεν επιτρέπει στον διάβολο να τον πειράξει παραπάνω από τίς δυνά¬μεις του (Α' Κορ. 10,13).
Μόνο ό υπερήφανος καί άπιστος αφήνεται από τον Θεό να πειράζεται από τον διάβολο μέχρις ότου ταπεινωθεί καί ζήτηση την βοήθεια του Θεού καί των λειτουργών Του. Στον άνθρωπο όμως του προσφέρεται ή δύναμις να νικήσει καί απομακρύνει τον διάβολο (Εφ. 6,11 Πέτρου 5,9).

151. Ποια  είναι τα σπουδαιότερα όπλα με τα όποια νικούμε τους πειρασμούς τον διαβόλου;

 - Δύο είναι τα μεγαλύτερα όπλα με τα όποια νικούμε όλες τις διαβολικές παγίδες. Πρώτα είναι ή αγία προσευχή καί μετά ή ταπείνωσης. Προσευχόμαστε πάντοτε στον Ουράνιο Πατέρα μας, λέγοντας: «Καί μη είσενέγκης ημάς εις πειρασμόν, αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού» (Ματθ. 6,13).
Δηλαδή ζητάμε από τον Θεό να μη επιτρέψει να πειραχτούμε υπεράνω των δυνάμεων μας καί να μας λυτρώσει άπ' όλες τίς παγίδες του πονηρού.
Όποτε λοιπόν, σε κάθε πειρασμική  περίσταση πρέπει να προσευχώμεθα με επιμονή, με δάκρυα, με νηστεία καί με συντετριμμένη καρδιά. Οί Πατέρες μας συνιστούν να λέγωμεν πάντοτε την ευχή του Ιησού, ιδιαίτερα σε καιρό του πειρασμού, διότι το όνομα του Κυρίου βγαίνει σαν ένα σπαθί από την καρδιά μας καί φονεύει τους νοητούς εχθρούς.
Το δεύτερο όπλο κατά των διαβολικών επιθέσεων είναι ή ταπείνωσης. Άκουσε Τι λέγει ό Δαβίδ: «Έταπεινώθην καί έσωσε με ό Κύριος» (Ψαλμ. 114,6).
Όταν είμεθα περικυκλωμένοι από πάθη καί πειρασμούς να ταπεινούμαστε από τα βάθη της καρδιάς μας, δηλαδή, να θεωρούμε τους εαυτούς μας τους πιο αμαρτωλούς, λέγοντας ότι για τίς αμαρτίες μας καί την υπερηφάνεια μας πειραζόμαστε καί τότε θα φυγή ό διάβολος από κοντά μας, διότι το ισχυρότερο πυρ, πού κατακαίγει τον διάβολο είναι ή ταπείνωσης, ή προσευχή, τα δάκρυα καί ή νηστεία.
Άλλα όπλα σε περίοδο πειρασμών είναι:  Ή καρτερική στους πειρασμούς υπομονή, ή συχνή εξομολόγηση των λογισμών, ή ανάγνωση των ιερών βιβλίων, ή αποφυγή αφορμών για αμαρτίες, ή Θεία Κοινωνία, ή σιωπή, ή αποδέσμευση από τα εγκόσμια έργα καί άλλα.

152. Ποιες είναι οί ωφέλειες πού αποκομίζουμε στον πόλεμο κατά τον διαβόλου;

  -  Ή πρώτη ωφέλεια είναι ότι χωρίς πειρασμούς καί χωρίς πάλη με τους δαίμονας δεν μπορούμε να σωθούμε ούτε καί ποτέ να στεφανωθούμε. Γι' αυτό λέγει κάποιος πατήρ της ερήμου: «Επαρον τους πειρασμούς καί ουδείς ό σωζόμενος».
Κατόπιν οι πειρασμοί μας διδάσκουν την πείρα του πνευματικού πολέμου, μας σκληραγωγούν στην ζωή, μας βοηθούν να προοδεύσουμε πνευματικά.
Επίσης μας επαυξάνουν την πίστη, μας διδάσκουν καί μας εξαναγκάζουν να προσευχώμεθα περισσότερο, να αγρυπνούμε, να πηγαίνουμε συχνότερα στην εκκλησία, να κάνουμε νηστεία, ανάγνωση των Ιερών βιβλίων, συχνή εξομολόγηση καί Θεία Κοινωνία.
Οί πειρασμοί μας ταπεινώνουν, μας δείχνουν την αδυναμία μας καί την ανικανότητα μας, όταν είμεθα μόνοι χωρίς την θεία βοήθεια. Ακόμη ενισχύουν την υπομονή, την προσευχή, τα δάκρυα, την ταπείνωση καί την πίστη μας. Ιδού ό σκοπός καί οι ωφέλειες των επί της γης πειρασμών του διαβόλου.

Εκδόσεις Ορθόδοξος Κυψέλη 1980

Πηγή στο διαδίκτυο - Ἐπιμέλεια κειμένου   Αναβάσεις
________________________________________________

Τό κείμενο προέρχεται ἀπό τά ἀρχεῖα τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου, ἀπό τήν ἱεραποστολή τοῦ Κογκό, τόν ὁποῖον καί εὐχαριστοῦμε θερμά γιά τήν παραχώρηση τῶν ἀρχείων, ὅπως ἐπίσης εὐχαριστοῦμε καί τόν γέροντα τῆς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου πατέρα Γεώργιο Καψάνη γιά τήν εὐλογία καί τήν ἄδεια δημοσίευσης.

Διαβάστε τα υπόλοιπα πατώντας  Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλίε Κλεόπα

1 σχόλιο:

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου