Ευγνωμοσύνη και ικεσία κινούν τον νούν και την καρδίαν μας πάντοτε εξαιρέτως δε κατά τον θεομητορικόν μήνα Αύγουστο προς μακαρισμόν της Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας,της Μητρός του Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού. Οι ελεηθέντες δούλοι του Θεού σπεύδομεν, ίνα εκφράσωμεν τα ιερώτατα και εσώτατα της ψυχής μας, τον πλούτον της θεολογίας μας, όλην την τιμήν μας, όλον τον σεβασμόν μας όλην την αγάπην μας είς την αειμακάριστον Μητέρα του Θεού ημών.Τούτο εξ’άλλου προφητικώς και η ίδια εξήγγειλεν είς την ωδήν της μετά τον θείον ευαγγελισμόν της σαρκώσεως του Υιού του Θεού εξ’αυτής λέξασα: “Ιδού γαρ από του νούν μακαριούσι με πάσαι αι γενεαί, ότι εποίησε μοι μεγαλεία ο Δυνατός” (Λουκά α΄48).
Είς τούτον τον δοξασμό προεξάρχει η Αγία Γραφή, ήτις θαυμάζουσα το “θεαυγές κάλλος” της Παρθένου Μαρίας εγκωμιάζει και ευφημεί αυτήν διά του σοφωτάτου Παροιμιαστού: “Πολλαί θυγατέρες εκτήσαντο πλούτον, πολλαί δύναμιν∙ συ δε υπέρκεισαι και υπερήρας πάσας” (Παροιμ.κθ΄29). Βοά και ο προπάτωρ και γενάρχης αυτής διά την θεόπαιδα : “Πάσα η δόξα της θυγατρός του Βασιλέως έσωθεν” (Ψαλ.μδ΄14). Ερμηνεύων τούτον τον προφητικόν λόγον ο πρύτανις της θεολογάς Ιωάννης ο Δαμασκηνος λέγει: “Δόξα μεν γάρ πάσης γυναικός ο ανήρ έξωθεν επίων, η δε δόξα τηε Θεοτόκου έσωθεν ο της κοιλίας καρπός” (Λόγος είς την γέννησιν της Θεοτόκου ξ 9).
Ο αυτός θειότατος πατήρ αποφαίνεται ότι η ευφημία και ο εγκωμιασμός της Παρθένου Μαρίας
κατ’αξίαν και θεοπρεπώς είναι αδύνατος όχι μόνο είς τους ανθρώπους αλλά και είς τους αγγέλους. “Ταύτην γάρ ούκ ανθρωπίνη γλώσσα, ούκ αγγέλων νούς κατ’αξίαν ευφημήσαι δύναται”.(Λόγος είς την κοίμησιν της Θεοτόκου Β΄ξ 2). Ετερος δε αρχαίος εγκωμιαστής της Παναγίας Θεοτόκου ο της Κυπριωνήσου θείος Επιφάνιος συστέλλεται πρό του θείου μεγαλείου τηε και άτολμος εξομολογείται: “Ούκ έχω γλώτταν αξίως τα λίαν μεγάλα ισχνόφωνος γάρ και βραδύγλωσσος και ούκ εύλαλος υπάρχω, ίν ούτως είπω περί της μεγαλωνύμου και οσίας και απειρογάμου και θεοτόκου Μαρίας, μητρός του Κυρίου∙ περί ής ούκ ευμαρώς ανθρώπων γλώσσα λαλήσει” (Ομιλία εγκώμιος ίς την αγάν Θεοτόκον ξ 1).
Διά το κοινόν χρέος μας προς την Μητέρα του Θεού και την Μητέρα των πιστών και ως ικεσίαν και δέησιν προσφερομένην επί τη αθανάτω κοιμήσει της Κυρίας πάντων συνελέξαμεν μερικά από τα χαρακτηριστικώτερα εγκώμια των επιφανεστέρων και ρητορικωτέρων θεολόγων πατέρων μας διαφόρων εποχών, ίνα ούτως συνθέσωμεν τον μακαρισμόν πασών των γενεών των ανθρώπων.
Αρχίζομεν δε την καταγραφήν των εγκωμίων της Θεοτόκου από τον άγιον Επιφάνιον (403). Ούτος μεταξύ άλλων θεσπεσίων και ιερών εγκωμίων αποκαλεί την Παρθένον Μαρίαν “οσίαν”, “αγίαν”, “θεοτόκον” και “πανάρρητον της οικονομίας κειμήλιον”. Η ομιλία αυτή είναι λίαν σημαντική, διότι απηχεί την διδασκαλίαν και παράδοσιν της αρχαίας Εκκλησίας και μέχρι του τετάρτου αιώνος περί της Θεοτόκου.
Εκ των πατέρων του πέμπτου αιώνος ο σημαντικώτερος θεομητορικός θεολόγος είναι ο άγιος Κύριλλος ο Αλεξανδρείας.(444) Ούτος διεμόρφωσε την θεομητορικήν διδασκαλίαν της Εκκλησίας, ήν επεκύρωσε η Γ΄Οικουμενική Σύνοδος έν Εφέσω (431) ανακηρύξασα την Παρθένον “αληθώς και δικαίως Θεοτόκον”. Ούτος ο ιερός Πατήρ εξεφώνησε τον περίφημον λόγον “προς την αγίαν Παρθένον” ενώπιον των πατέρων της Συνόδου αποκαλέσας την Παρθένον Μαρίαν “σκήπτρον τηε ορθοδοξίας”, αφού η περί Θεοτόκου διδασκαλία σχετίζεται αμέσως με την Χριστολογίαν και Σωτηρολογίαν της Εκκλησίας.
Δεν θα παραλείψωμεν τον άγιον Σωφρόνιον Ιεροσολύμων (634) επιφανή εγκωμιαστήν της Θεοτόκου. Ούτος μεταξύ άλλων συνέγραψε τον εξαίσιον και θεολογικώτατον μέγιστον λόγον “Είς τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου” όπου αναπτύσσεται η θεολογία του μυστηρίου της θείας οικονομίας και εξαίρεται η διακονία της Θεοτόκου είς αυτό.
Σταθμόν είς τις θεομητορικές μελέτες αποτελόυν οι μεγάλοι θεολόγοι πατέρες του ογδόου αιώνος.Μεταξύ τούτων διακρίνονται ο άγιος Ανδρέας Κήτης (740) και ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός (;750).Εκ των του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού αναφέρομεν τούτο: “Δικαίως και αληθώς Θεοτόκον την Αγίαν Μαρίαν ονομάζομεν∙ τούτο γάρ το όνομα άπαν το μυστήριον της οικονομίας συνίστησι” (Εκδοσις ακριβής της ορθοδόξου πίστεως κεφ.ΙΙΙ ξ 12). Ο “μακαρισμός” της και η “δόξα” της κτά τον άγιον πατέρα είναι “η άσπορος σύλληψις, η θεία ενοίκησις, ο τόκος ο άφθορος” του δευτέρου προσώπου της Αγίας Τριάδος του Υιού και Λόγου του Θεού.
Δεν υστερούν είς την θεομητορικήν τιμήν και οι μετέπειτα αιώνες.Θα σταθούν είς τον άγιον Συμεών τον νέον Θεολόγον (1022).Ούτος αποκαλεί την Παρθένο Μαρία νύμφη του Υιού του Θεού, αμόλυντη έν σχέσει με τους ανθρώπους και αγία, ενώ συγχρόνως παραμένει άνθρωπος έν σχέσει με τον Θεόν: “Υπέραγνον δε λέγω και υπεράμωμον ταύτην ως προς ημάς και τους τότε ανθρώπους, συκρίνων αυτήν εκείνοις τε και ημίν τοίς δούλοις αυτής, ως δε προς τον εαυτής νυμφίον και τον εκείνου Πατέρα, άνθρωπον”.(Ηθικός 1ος 9). Εδώ διατυπώνονται με θεολογική ακρίβεια οι δύο όψεις του θεομητορικού μεγαλείου.
Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς (1351) η θειοτάτη κορυφή της θεολογίας τον δλέκατον αιώνα υψηγορών περί της Θεομήτορος εκάλεσεν αυτήν “μεθόριον (δηλαδή σύνορον) μεταξύ κτιστής και ακτίστου φύσεως”.Είς δε τον λόγον του είς την Κοίμησιν της Θεοτόκου εξηγεί τον μέγαν τούτον λόγον του: “Μόνη γάρ Θεού και παντόςανθρωπείνου γένους στάσα μεταξύ, τον μεν Θεό εποίησεν υιόν ανθρώπου, υιούς σε θεού τους ανθρώπους απειργάσατο”.(ξ 7)
Ο δέκατος τέταρτος αιών έδυσε με την ολόφωτη θεία μορφή του μεγάλου μυστικού θεολόγου Νικολάου του Καβάσιλα (; 1391).Η θεομητορική διδασκαλία του απετυπώθη είς τους θεομητορικούς λόγους του είς την γέννησιν, τον ευαγγελισμόν και την κοίμησιν της Μητρός του Θεού.Ούτος εισέδυσε έτι βαθύτερον είς το μυστήριον της Θεοτόκου και εδίδαξε, ότι αυτή εξεπλήρωσε τον σκοπό όχι της δημιουργίας της,αλλά τον σκοπό της δημιουργίας του ανθρώπου.Αυτή προσωπικώς και δι’αυτής η ανθρώπινη φύσις έγινε “θεοτόκος”. Αυτό το μεγάλο παράδοξο, σχολιάζει ο αείμνηστος Παναγίωτης Νέλλας, εδόκησε ο Θεός να αποτελή την μεγάλη αξία, αλλά και την ύψιστη “ευγένεια” της ανθρώπινης φύσεως. Ο Θεός αξίωσε την ανθρώπινη φύσι να γίνη “θεοτόκος”.
Την σκυτάλη του μακαρισμού του θεομητορικού προσώπου θα λάβη ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης (1809).Ούτος διά λόγων, ύμνων,ερμηνευτικών σχολίων και πραγματειών του ανεμόχλευσε όλην την παράδοσιν τηε Εκκλησίας περί του παντίμου προσώπου της Θεοτόκου και μας την παρέδωσε σχολιασμένην.Ούτος είς την “Απολογίαν περί της Κυρίας ημών Θεοτόκου” υπεραμύνεται ερρωμένως και διά πατερικών αποδείξεων της θέσεως του ότι “όλος ο νοητός και αισθητός κόσμος έγεινε διά την Θεοτόκον, και πάλιν η Κυρία Θεοτόκος, έγεινε διά τον Κύριον ημών Ιησού Χριστόν”.(Συμβουλευτικόν Εγχειρίδιον).
Συνεπείς λοιπόν είς αυτήν την αγιοπατερική παράδοσιν και υπακούοντες είς την προσταγήν της Εκκλησίας μας “ΤΗΝ ΘΕΟΤΟΚΟΝ ΚΑΙ ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΗΜΩΝ ΕΝ ΥΜΝΟΙΣ ΤΙΜΩΝΤΕΣ ΜΕΓΑΛΥΝΟΜΕΝ”.
mkby.gr
Σάββατο 7 Αυγούστου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Συνολικές προβολές σελίδας
Αρχειοθήκη ιστολογίου
-
►
2013
(3547)
- ► Δεκεμβρίου (75)
- ► Σεπτεμβρίου (314)
- ► Φεβρουαρίου (315)
- ► Ιανουαρίου (357)
-
►
2012
(4154)
- ► Δεκεμβρίου (363)
- ► Σεπτεμβρίου (327)
- ► Φεβρουαρίου (346)
- ► Ιανουαρίου (348)
-
►
2011
(3478)
- ► Δεκεμβρίου (370)
- ► Σεπτεμβρίου (259)
- ► Φεβρουαρίου (256)
- ► Ιανουαρίου (350)
-
▼
2010
(2873)
- ► Δεκεμβρίου (308)
- ► Σεπτεμβρίου (225)
-
▼
Αυγούστου
(238)
- Η αρχή της Ινδίκτου
- Διδαχές από το Γέροντα Ιάκωβο Τσαλίκη
- Πνευματικές Νουθεσίες Περί Δακρύων Γέροντας Εφραί...
- Η ιστορία ... του ύμνου της Παναγίας "Αγνή Παρ...
- π. Αυγουστίνος Καντιώτης. Αφιέρωμα με ομιλίες του ...
- Ομοιοπαθητική, Βελονισμός & άλλες ανορθόδοξες "θερ...
- Το Άγιον Φως μαρτυρεί την Ορθοδοξία
- 31 Aυγούστου Συναξαριστής
- Ομοιοπαθητική, Βελονισμός & άλλες ανορθόδοξες "θερ...
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Πνευματικές νουθεσίες Γέροντος Πορφύριου Καυσοκαλυ...
- Πατὴρ Ἀρσένιος Ἀποφθέγματα Ρώσων Ἁγίων καὶ Γερόντων
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ὁ πόλεμος τοῦ Σαταν...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Άμπελος και οι καρποί. Του μακαριστού Επισκόπου π....
- 30 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ὁ Ἅδης τῆς ἀνθρώπιν...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Ο εκ των έσω πόλεμος το τρίτο μέτωπο της απολογητ...
- Το «κεράκι» πριν από το Ευαγγέλιο. Μνήμη αποτομής ...
- 29 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ο πορισμός των θλίψεων (Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος)
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Τελική απάντηση του καθηγητού Δημ Τσελεγγίδη προς ...
- Κοιμήθηκε ο π. Αυγουστίνος Καντιώτης σήμερα Σάββατ...
- 28 Αυγούστου Συναξαριστής
- Οι φτωχοί της Εκκλησίας (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος)
- Ο Άγιος Φανούριος
- 27 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀνώτερο ἀπό τά φυσι...
- Κεφάλαιον Η΄ - Περί Αμελείας, Φόβου, Δειλίας, Προδ...
- Αντί οι γέροι να γίνουν όπως τα παιδιά, κάνουν τα ...
- H Καινή Διαθήκη στο πρωτότυπο και σε νεοελληνική α...
- Η τιμή της Παναγίας στην Αγία Γραφή
- Γέροντος ΙΩΣΗΦ του Αγιορείτου, † 1959.
- Aρχιμανδρίτης Ιωήλ Γιαννακόπουλος, «Ο άνθρωπος κατ...
- Μεγάλη και μικρή αμαρτία. Αρχιμ. Ιωήλ Γιαννακόπουλος
- Εκκωφαντικά ευρήματα: «Επιδημία» βαρηκοΐας στους ε...
- Η νέα γενιά ναρκωτικών. Τα «Ηχητικά ναρκωτικά»
- Η Ορθόδοξη Εκκλησία ως Θεραπευτική Επιστήμη. Ομιλ...
- Ἐκκλησία καὶ Μεταμοσχεύσεις. Πρεσβυτέρου Στέφανου...
- Περί μεταμόσχευσης. Αρχ. Σωφρόνιος Σαχάρωφ
- Δωρεά οργάνων; Ἡ Παγίδα τῆς Δωρεᾶς ὀργάνων καί ἡ ἀ...
- 26 Aυγούστου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Σκοπός μας: Ἡ ἕνωσή...
- Το Πάσχα του καλοκαιριού. Ομιλία π. Σάββα Αγιορείτη
- Πώς αντιμετωπίζονται τα μάγια. Αρχιμ. Κύριλλος Ηγ...
- Όπου βούλεται Θεός, νικάται φύσεως τάξις
- Ὁ ρόλος τῆς μητέρας στήν ἀγωγή τῶν παιδιῶν.(Μέρος ...
- Χαρισματικοί Γέροντες Σέρβοι - Πατήρ Θαδδαίος. (Β...
- 'Αγιον Όρος. 'Ενα ξεχωριστό περιβόλι. (βίντεο)
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Η΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Ζ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Στ΄
- 25 Αυγούστου Συναξαριστής
- Στάρετς Σάββας Ο Παρηγορητής. «Ἀγώνας καί βία κατά...
- Περί σεμνῆς ἐμφανίσεως. Άγιος Κοσμάς Αίτωλός
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Αφιέρωμα Πειραϊκής Εκκλησίας.
- Ομιλία στην εορτή του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού. Δημ...
- 24 Αυγούστου (Διακομιδή Σκηνώματος) : Η εορτή του ...
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Ε΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Δ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Γ΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Β΄
- Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Διδαχή Α΄
- Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἱτωλός - Προφητεῖες
- Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και το σημερινό σχολείο. ...
- 24 Αυγούστου Συναξαριστής
- Ψυχοσωματική υγεία. Ομιλία π. Αθανάσιος Μυτιληναίος
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄ - Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τ...
- Εκτυπώσιμη μορφή για αποστολή έγγραφης άρνησης της...
- Ολόκληρη η Θεία Λειτουργία στη Μονή της Παναγίας Σ...
- Άποψη αγιορειτών πατέρων για τις λεγόμενες εμφανίσ...
- Είναι η ομοιοπαθητική ιατρική επιστήμη και κατά πό...
- Άγιον Όρος -Σκήτες του Αγίου όρους- Βίντεο-Ντοκιμα...
- Περί ολιγοπιστίας. (Νικ. Θεοτόκη). Ομιλία π. Σάβ...
- Άγιον Όρος - Ιερά Σκήτη Προφήτου Ηλίου - Βίντεο-Ντ...
- Ο αποκρυφισμός στον χώρο της ομοιοπαθητικής. Ομιλί...
- Άγιον Όρος - Ι.Μ. Βατοπαιδίου - Βίντεο - Ντοκιμαντ...
- Ομοιοπαθητική και βότανα. Ομιλίες π.Κων/νου Στρατη...
- Άγιον Όρος, Άθως. – Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου- Βίν...
- Οι ρώσοι στάρετς και η ομοιοπαθητική. Υπάρχει σχέσ...
- Σύντομη ἱστορία τῆς Ἱ. Μονῆς Φανερωμένης Σαλαμῖνος...
- Σύναξη της Παναγίας της Φανερωμένης στην Σαλαμίνα ...
- 23 Αυγούστου Συναξαριστής
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄- Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τω...
- Ο άγιος Προκόπιος ο δια Χριστόν σαλός
- Αγνότητα και Γάμος
- Γεροντικόν - Ῥητὰ Ὁσίων Πατέρων
- Ο λογικός και ο τρελλός π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος
- Τι είναι η εκκλησία. Μοναχός Μωυσής, Αγιορείτης
- 22 Aυγούστου Συναξαριστής
- Όμως εμείς να επιθυμούμε το Πνεύμα το Άγιο του Θεο...
- Γέροντος Παΐσιου του Αγιορείτου Λόγοι Α΄ Μέρος Δ΄ ...
- Κεφάλαιον Ζ΄- Περί Σαρκικού και Αοράτου Πολέμου τω...
- Που είναι η αλήθεια Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου
- ► Φεβρουαρίου (186)
- ► Ιανουαρίου (197)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.