Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2011

Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων. Θέμα 9ον «τό Άειπάρθενον» Μέρος Α΄. Αρχ. Ιωήλ Γιαννακόπουλου

Διαλογική συζήτησις Ευαγγελικών και Ορθοδόξων
Αρχιμανδρίτου Ιωήλ Γιαννακοπούλου
Εκδόσεις Πουρνάρα – Θεσσαλονίκη 

Θέμα 9ον «τό Άειπάρθενον»  Μέρος Α΄ (σελίδων 145-161)

____________________________



Ὀρθόδοξος: Ἄς ὁμιλήσωμεν καί διά τό πρόσωπον τῆς Θεοτόκου.

Εὐαγγελικός: Εὐχαρίστως. Ἔχομεν πολλά νά εἴπωμεν περί αὐτῆς: Διά τό «ἀειπάρθενον» τήν ὀνομασίαν της «Παναγίαν» καί «Θεοτόκος» τήν προσκύνησιν, τήν πρεσβείαν της, τά ὁποῖα ἡμεῖς οἱ Εὐαγγελικοί δέν δεχόμεθα.

Ὀρθόδοξος:  Ἐπειδή ἡ προσκύνησις καί ἡ πρεσβεία εἶναι γενικόν θέμα ἀφορῶν ὅλους τούς ἀγίους, τό ὁποῖον θά ἐξετάσωμεν ἐν ἰδιαιτέρ τόπ καλόν θά εἶναι νά ἐξετάσωμεν ἐδῶ εἰδικῶς τήν Μητέρα τοῦ Κυρίου ὡς ἀειπάρθενον καί κατόπιν ἄν πρέπ νά ὀνομάζωμεν αὐτήν «Παναγίαν», «Θεοτόκον».
Εὐαγγελικός: Εὐχαρίστως.

ΤΟ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ(1)
(1 Βοηθήματα:Μ, Σιώτου, τό πρόβλημα τῶν ἀδελφῶν τοῦ Ἰησοῦ 2) Catholic Commentary σελ. 844. 3) Lagrange, Evangile selon saint Marc.)

Ὀρθόδοξος: Τό θέμα τοῦτο θά ἐξετασθ Γραφικῶς καί βάσει τῶν πατέρων τῶν πρώτων αἰώνων τῆς ἱερᾶς Παραδόσεως, διότι Ἁγία Γραφή καί ἱερά Παράδοσις ἀποτελοῦν πηγάς τοῦ λόγου τοῦ Κυρίου ὡς ἀποδείξαμεν.


Α΄  Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ

Εὐαγγελικός: Ἄς ἀρχίσωμεν ἀπό τήν Ἁγίαν Γραφήν. Ἐν τ Γραφ ὁ Κύριος φέρεται ἔχων ἀδελφούς. Ματθ. 12,46.  Μαρκ. 6,3-7,3. Πραξ. 1,14. Πῶς σεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι λέγετε τήν Μαρίαν ἀειπάρθενον;

Ὀρθόδοξος: Ἡ λέξις ἀδελφός ἔχει εὐρεῖαν ἔννοιαν ἐν τ Ἁγί Γραφ.  Δέν σημαίνει μόνον τόν ἀδελφόν, ἀλλά καί τόν ἀνεψιόν, τόν ἐξάδελφον.  Ὁ Λώτ λ.χ. ὀνομάζεται ἀδελφός τοῦ Ἀβραάμ, ἐν εἶναι ἀνεψιός του.  Γενέσ. 14,14.   
Ὁ Ἰακώβ ὀνομάζεται ἀδελφός ἐν εἶναι ἀνεψιός τοῦ θείου του Λάβαν Γενεσ. 27,43,29,15.  Οἱ υἱοί τοῦ Κίς ὀνομάζονται ἀδελφοί, ἐν εἶναι ἐξάδελφοι τῶν θυγατέρων τοῦ Ἐλεάζαρ Α!  Παραλ. 23,21-22.  Τό IV Βασιλ. 10, 13-14 ὁμιλεῖ περί 42 ἀδελφῶν τοῦ Ὀχοζίου. 
Ἀσφαλῶς πρόκειται καί ἐνταῦθα περί συγγενείας εὑρυτέρας ἐννοίας.  Τοῦτο συμβαίνει, διότι οὔτε ἡ Ἑβραϊκή οὔτε ἡ ἈραμαΪκή γλῶσσα ἔχουσιν εἰδικήν λέξιν, ἵνα δηλώσωσι τόν ἐξάδελφον. 
Ὁ ἐξάδελφος δηλοῦται περιφραστικῶς «υἱός τοῦ (πατρικοῦ) θείου» ἤ «υἱός τοῦ ἀδελφοῦ τῆς μητρός».  Διά τοῦτο ὁ ἐξάδελφος μονολεκτικῶς ἐκφράζεται διά τῆς λέξεως ἀδελφός. Ἐκ τῶν συμφραζομένων μόνον θά ἐννοήσωμεν, ἐάν πρόκηται περί ἀδελφοῦ ἤ ἄλλης τινός συγγενείας.

Εὐαγγελικός: Πείθομαι, ὅτι ἡ λέξις ἀδελφός ἐν τ Ἁγί Γραφ δέν ἔχει μόνον τήν ἔννοιαν ἀδελφός, ἀλλά καί ἄλλας ἐννοίας.  Πρέπει ὄμως νά ἔχῃ καί τήν κυριολεκτική ἔννοιαν ἀδελφός.  Πῶς ὅμως θά μέ πείσετε, ὄτι ἐπί τῶν ἀδελφῶν τοῦ Κυρίου δέν ἔχει τήν κυριολεξίαν της ἀλλά τήν εὑρεῖαν ἔννοιαν;

Ὀρθόδοξος: Ἔχω πέντε ἕξ λόγους πού μέ ἀναγκάζουν νά δώσω εὑρεῖαν ἔννοιαν καί οὐχί στενήν εἰς τούς ἀδελφούς τοῦ Κυρίου.  Πρῶτον΄ ὁ ἄγγελος ὅταν εὐηγγελίσθη τήν Θεοτόκον λέγει: Ἰδού «συλλήψει ἐν γαστρί καί τέξῃ ...»θά συλλάβῃς ἐν τῇ κοιλίᾳ σου καί θά γεννήσῃς. 
Ὁμιλεῖ εἰς αὐτήν περί συλλήψεως καί τοκετοῦ, ἀμφοτέρων ἐν τῷ μέλλοντι.  Εἰς τό μέλλον ἀνῆκεν ὁ γάμος της μετά τοῦ Ἰωσήφ. Ἐκείνη  ἀπήντησε : «πῶς ἔσται τοῦτο, ἐπῖ ἄνδρα  οὐ γιγνώσκω;» (Λουκ. 1, 34). 
Ἐάν ἡ Θεοτόκος εἶχε ὑπ’ὅψιν της νά ἔλθῃ εἰς συζυγικάς σχέσεις μετά τοῦ Ἰωσήφ, νά ἀποκτήσῃ παιδιά, πῶς προβάλλει τήν ἐρώτησιν ταύτην, ἄνδρα οὐ γινώσκω; Πιθανότερον δέν εἶναι νά δεχθῶμεν, ὅτι θά εἶχεν αὕτη ἀπόφασιν νά μείνῃ παρθένος καί μετά τόν γάμον ἤ διά βίου μνηστευμένη ὅπως ἔμεινε; Τῆς γνώμης ταύτης εἶναι ὅλοι σχεδόν οἱ πατέρες τῆς ἐκκλησίας, ὡς θά ἴδωμεν ἐν  τῷ περί ἱερᾶς Παρδόσεως τμήματι.

Εὐαγγελικός:  Τό «Ἰδού»ἐνταῦθα εἰς τό «ἰδού συλλήψ κ.λ.π.» ἔχει ἔννοιαν ἀμέσου καί οὐχί ἀπωτέρου γεγονότος.  Λέγει κάτι τό ὁποῖον θά γίν μετ’ ὁλίγον.  Αὐτήν τήν ἔννοιαν ἔχουσι τό «ἰδού» ἐν τ Ἁγί Γραφ. «Ἰδού ἄγγελος Κυρίου ἐφάνη...» Μαθτ. 2,13 «Ἰδού μάγοι ἀπό Ἀνατολῶν παραγίνονται» 2,1 κ.λπ./

Ὀρθόδοξος: Τό «ἰδού» ἐν τ Ἁγί Γραφ δέν ἔχει ἔννοιαν ἀμέσουν ἀκολουθίας γεγονότος τινός, ἀλλά σημαίνει τό ἀπροσδόκητον τοῦ γεγονότος.   Μερικά παραδείγματα: «Ἰδού ἡ Παρθένος ἕξει ἐν γαστρί» τοῦ Ἠσαΐου 7,14. «Ἰδού οὗτος κεῖται εἰς πτῶσιν καί ἀνάστασιν» Λουκ. 2,34. «Ἰδού ἔρχομαι ὡς κλέπτης» Ἀποκαλ. 16, 14. Ὅλα αὐτά ἀφοροῦν γεγονότα ἀπωτέρου μέλλοντος ἀπορδόκητα.

Εὐαγγελικός:  Πιθανότητας μόνον δίδουν αἱ σκέψεις σας καί τά χωρία ταῦτα ἐπί τοῦ προκειμένου ζητήματος, ὅτι ἡ Μαριάμ εἶχε ἀπόφασιν νά μείν ἀνέπαφος, καί οὐχί βεβαιότητα.

συνεχίζεται .....
____________________

Ψηφιοποίηση κειμένων Κατερίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου