Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011

Η Ευθύνη της επιλογής μας. «Σύστημα πληροφοριών Σέγκεν δεύτερης γεννιάς (SIS II)» Μέρος Α΄

ΙΕΡΟΝ ΚΕΛΛΙΟΝ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΟΥΡΑΖΕΡΗ
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΑΣ 
Κεφάλαιο Β΄ 
Οι Έσχατολογικοί καιροί μας

«Σύστημα πληροφοριών Σέγκεν δεύτερης γεννιάς (SIS II)»  (σελ. 135- 139)

           ____________________________________

                                  Βιομετρικά διαβατήρια
                                  Ἡλεκτρονικές ταυτότητες
                                   666
                                   Bar code
                                   RFID
                                   Smart cards
                                   Ἐμφυτευόμενα μικροτσιπς



Τό SIS II «ἀποτελεῖ μέτρο ἀντισταθμιστικοῦ χρακτήρα» (Ἐκτιμήσεις, 5) καί ἡ ἀρχιτεκτονική τεχνική του προδιαγράφει μία ἄμετρη καί ἀποτελεσματική ἀξιοποίησι τῶν πιό προηγμένων μορφῶν τῆς αὐτοματοποιήσεως.  Σύμφωνα μέ τό ἄρθρο 4 παρ.1, «τό  SIS II ἀπαρτίζεται ἀπό τά ἑξῆς τρία στοιχεῖα:

α) ἕνα κεντρικό σύστημα («κεντρικό  SIS II») ἀποτελούμενο ἀπό:
- λειτουργία τεχνικῆς ὑποστήριξης CS-SIS») πού περιέχει  μία βάση δεδομένων, τήν «βάση δεδομένων τοῦ  SIS II».
-ὁμοιόμορφη ἐθνική διεπαφή NI- SIS»)

β) ἕνα ἐθνικό σύστημα («Ν. SIS II») σέ κάθε κράτος μέλος, τό ὁποῖο ἀποτελεῖται ἀπό τά ἐθνικά συστήματα δεδομένων πού ἐπικοινωνοῦν μέ τό κεντρικό  SIS II.  Ἕνα  N. SIS II  μπορεῖ νά περιλαμβάνει ἀρχεῖο δεδομένων («ἐθνικό ἀντίγραφο»), τό ὁποῖο περιέχει πλῆρες ἀντίγραφο τῆς βάσης δεδομένων τοῦ  SIS II ἤ τμήματος αὐτῆς.

γ) μία ἐπικοινωνιακή ὑποδομή μεταξύ  CS-SIS καί  NI- SIS («ἐπικοινωνιακή ὑποδομή») πού παρέχει κρυπτογραφημένο εἰκονικό δίκτυο χρησιμοποιούμενο μόνο γιά τά δεδομένα τοῦ SIS II καί τήν ἀνταλλαγή δεδομένων μεταξύ τῶν τμημάτων SIRENE ὅπως ἐκτίθεται σ΄το ἄρθρο 7 παρ.2».97


(97 Κατά τό ἄρθρο 7 παρ. 2, «Κάθε κράτος ὁρίζει τήν ἀρχή ἡ ὁποία ἐξασφαλίζει τήν ἀνταλλαγή γάθε συμπληρωματικῆς πληροφορίας ( ¨Τμήμα  SIRENE¨) σύμφωνα μέ τίς διατάξεις τοῦ Ἑγχειριδίου  SIRENE, ὅπως προβλέπετε στό ἄρθρο 8».               
 «Συμπληρωματικές πληρορφορίες» εἶναι «οἱ πληροφορίες πού ἔχουν ἀποθηκευθεῖ στό  SIS II, συνδέονται ὡστόσο μέ τίς καταχωρίσεις τοῦ  SIS II»(ἄρθρο 3).                                                                                                               
Μέ τόν μηχανισμό  «SIRENE» (Supplementary Internation Request at the National Entries)»  προβλέπεται ἡ συγκρότησι ἑνός ὀργάνου σέ κάθε συμβαλλόμενο μέρος, μέσ τοῦ ὁποίου διακινοῦνται ὅλες οἱ συμπληρωματικές πληροφορίες καί ἀποτελεί τό μοναδικό σημεῖο διαρκοῦς ἐπαφῆς μεταξύ τῶν συμβαλλομένων μερῶν.
«Ἡ εἰσαγωγή, ἡ ἐνημέρωση, ἡ διαγραφή καί ἡ ἀναζήτηση τῶν δεδομένων τοῦ SIS II πραγματοποιεῖται μέσω τῶν διαφόρων συστημάτων N. SIS II. Τό ἐθνικό ἀντίγραφο χρησιμεύει γιά τήν αὐτόματη ἀναζήτηση δεδομένων στό ἔδαφος κάθε κράτους μέλους πού χρησιμοποιεῖ τέτοιο ἀντίγραφο», καί τήν παρ. 2 τοῦ ἰδίου ἄρθρου.   
Βεβαιώνει δέ κατηγορηματικά ὅτι «δ έ ν  εἶναι δυνατή ἡ ἀναζήτηση ἀρχείων βάσεων δεδομένων τά ὁποία περιέχονται στα N. SIS II ἄλλων κρατῶν μελῶν». Ἀλλ’ ὅμως πληροφορούμεθα στήν παρ. 4 ὅτι «τό  CS- SIS παρέχει τίς ὑπηρεσίες πού ἀπαιτοῦνται γιά τήν εἰσαγωγή καί ἐπεξεργασία δεδομένων SIS II, περιλαμβανομένης τῆς πραγματοποίησης ἀναζητήσεων στή βάση δεδομένων SIS II». 
Ἐξ ἄλλου ἡ κάθε ὑπηρεσία N. SIS II, ἡ ὁποία ἔχει τήν κεντρική εὐθύνη γιά τό οἱκεῖο  N.SIS II,  «ἐξασφαλίζει τήν πρόσβαση τῶν ἁρμοδίων ἀρχῶν στό SIS II (ἄρθρο 7 παρ.1)». Ἄραγε πῶς συμβιβάζονται αὐτά; Σημειωτέον ὅτι «γιά τά κράτη μέλη πού χρησιμοποιοῦν ἐθνικό ἀντίγραφο, τό  CS-SIS παρέχει ἀπευθεῖας (on- line) ἐνημέρωση τῶν ἐθνικῶν ἀντιγράφων» (ἄρθρο 4 παρ. 4α).
Δέν μποροῦμε πιά νά μιλᾶμε γιά αὐτοδιάθεσι πληροφοριῶν.     
Αὐτό τό δικαίωμα ἔχει χαθῆ ὀριστικά.  Μποροῦμε νά τό ἀναζητήσωμε στά Σύνταγμα τῶν κρατῶν, γιά νά θυμηθοῦμε ὅτι κάποτε ὑπῆρχαν κοινωνίες πού οἰ πολῖτες τους ἀπολάμβαναν τῆς προστασίας καί αὐτοῦ τοῦ δικαιώματος.   
Τώρα ἡ νομοθεσία τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως ἔχοντας στό πλαίσιο της ἐνσωματωμένο προστασία καί ἀμετάκλητα τό κεκτημένο τοῦ Σένγκεν ὁρίζει ἄλλα ἤθη καί ἄλλους καιρούς. Ἰσχύει δέ «γιά ἀπεριόριστο χρονικό διάστημα98».  

(98 Ἄρθρο 53 τῆς Συνθήκης γιά τήν Εὐρωπαίκή Ἕνωσι,  ΕΕ  C115/9-5-2008, σ. 44)
Τά ἄρθρα 10 καί 16 τοῦ Κανονισμοῦ ὁμιλοῦν γιά τή λήψι τῶν ἀπαιτουμένων μέτρων ἀσφαλείας, ὥστε «νά προβλέπεται ἡ φυσική προστασία τῶν δεδομένων, καθώς καί σχέδια ἔκτακτης ἀνάγκης γιά τήν προστασία ὑποδομῶν ζωτικῆς σημασίας» (παρ.1α), τόσο στό οἰκεῖο N.SIS II κάθε κράτους μέλους, ὅσο καί στό κεντρικό SIS II μέ τήν ἐπικοινωνιακή ὑποδομή ἀντίστοιχα  γίνεται λόγος γιά ἔλεγχο τῆς εἰσόδου στίς ἐγκαταστάσεις (παρ.1β), μέσων ἀποθηκεύσεως δεδομένων (παρ.1γ), τῆς καταχωρίσεως σέ ἁρχεῖο (παρ.1δ), τῆς χρήσεως (παρ.1ε), τῆς προσβάσεως σέ δεδομένα (παρ.1στ),  τῶν χαρακτηριστικῶν τοῦ προσωπικοῦ (παρ. 1ζ), τῆς διαβιβάσεως (παρ. 1η), τῆς εἰσαγωγῆς (παρ.1θ), τῆς μεταφορᾶς (παρ.1ι), καί τέλος ἐλέγχεται καί αὐτή ἡ ἀποτελεσματικότης τῶν ἀνωτέρω μέτρων ἀσφαλείας γίνεται δηλαδή αὐτοέλεγχος (παρ.1ια).

Ναί, λαμβάνοντας «ὅλα» τά ἀπαιτούμενα μέτρα.  Π ο ι ό ς  ὄμως θά εἶναι ἐκεῖνος πού θά ἐνεργ τούς ἐλέγχους;
Π ο ι ό ς  θά ἐπεξεργάζεται – χρησιμποιοῦμε τήν πιό ὕποπτη σέ περιεχόμενο λέξι πού γνωρίζει ἡ γλῶσσα τῆς πληροφορικῆς – τίς πολύτιμες πληροφορίες πού θά δικαιώνουν τούς ἐγκληματίες καί θά ἐνοχοποιοῦν τούς ἄθώους99, (99 Πρβλ. ἄρθρα 31-39)

Π ο ι ο ί  θά ἀποτελοῦν τό προσωπικό πού θά ἔχ πρόσβασι στό σύσημα αὐτό;

Π ο ι ο ί  θά ἐνεργοῦν τόν αὐτοέλεγχο;

Π ο ι ο ί  θά ἀποτελοῦν τή διαχειριστική ἀρχή καί τήν Ἐπιτροπή (ἄρθρο 15) πού «φέρει τήν εὐθύνη γιά τή λειτουργική διαχείριση τοῦ κεντρικοῦ  SIS II» καί θά λαμβάνουν τά ἀπαιτούμενα μέτρα ἀσφαλείας γιά τό σύστημα αὐτό (ἄρθρο 16);

Π ο ι ά  θά εἶναι ἡ ἐθνική ἐποπτική ἀρχή100 (100 Βλ. κατωτ., σ. 193 κἑ.) , ἡ ὁποία θά εἶναι ἐπιφορτισμένη μέ τίς ἁρμοδιότητες πού ἀναφέρονται στό ἄρθρο 28 τῆς περιβόητης ὁδηγίας 95/46/ΕΚ, πού θά ἀσκ  ἀ ν ε ξ ά ρ τ η τ ο  ἔλεγχο ὡς πρός τή νομιμότητα τῆς ἐπεξεργασίας τῶν προσωπικῶν δεδομένων τοῦ SIS II (ἄρθρο 44);

Καί τέλος - ἤ μᾶλλον δέν ὑπάρχει τέλος - π ο ι ό ς  θά εἶναι ὁ Εὐρωπαῖος ἐπόπτης προστασίας δεδομένων πού θά ἐλέγχ «ἄν οἱ δραστηριότητες ἐπεξεργασίας τῶν δεδομένων προσωπικοῦ χαρακτήρα ἐκ μέρους τῆς διαχειριστικῆς ἀρχῆς διεξάγονται σύμφωνα μέ τόν παρόντα κανονισμό» (ἄρθρο 45 παρ. 1);

Θά ἐφαρμόζωνται οἱ ἰσχύοντες  κανόνες «περί ἐπαγγελματικοῦ ἀπορρήτου ἤ ἄλλη ἰσοδύναμη ὑποχρέωση ἐχεμύθειας σέ ὅλα τά πρόσωπα πού ἀσχολοῦνται μέ δεδομένα τοῦ SIS II καί μέ συμπληρωματικές πληροφορίες» (ἄρθρο 11 καί 17 παρ. 1) ;

Ὄντως εἶναι προβληματική ἡ προστασία τοῦ πολίτου καί ἀπό τήν ἐλεγχόμενη ἐπεξεργασία τῶν πληροφοριῶν.  Ὁ πολίτης ἀγνοεῖ, ἡ σύγχρονη πληροφοριακή τεχνολογία ἐξελίσσεται ραγδαῖα καί τό παρεμβατικό κράτος διευρύνει ἀνεμπόδιστα τό ἀπόρρητό του.   
Δέν ὑπάρχουν πλέον κάποια πληροφοριακά κενά πού  θά ἐξασφαλίσουν ὁρισμένα ἴχνη αὐτονομίας τοῦ πολίτου101. (101 Βλ. ἀνωτ., σ. 127-128).  
 Κάποτε γινόταν λόγος γιά παραβίασι ἀσύλου κατοικίας.  Τώρα εἶναι γεγονός ἡ παραβίασι τῶν προσωπικῶν προτιμήσεων, τῶν φυσικῶν ἐπιθυμιῶν καί σέ λίγο τῶν .... πιθανῶν σκέψεων και ἐπιδιωκομένων σκοπῶν τῶν ἀμοίρων πολιτῶν! ...
 ____________________

Ψηφιοποίηση κειμένου Κατερίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.