Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2011

Η Ευθύνη της επιλογής μας. «Συνθήκη Πρύμ (Prüm)» Μέρος Β΄

ΙΕΡΟΝ ΚΕΛΛΙΟΝ
ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΠΟΥΡΑΖΕΡΗ
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΑΣ 
Κεφάλαιο Β΄ 
Οι Έσχατολογικοί καιροί μας

«Συνθήκη Πρύμ (Prüm)»  Μέρος Β΄ (σελ. 149- 152)

           ____________________________________


                                  Βιομετρικά διαβατήρια
                                  Ἡλεκτρονικές ταυτότητες
                                   666
                                   Bar code
                                   RFID
                                   Smart cards
                                   Ἐμφυτευόμενα μικροτσιπς


Νέα διάστασι λοιπόν στόν τομέα πατάξεως τοῦ ἐγκλήματος, σημαντικές ἐπιταχύνσεις στίς ὑφιστάμενες διαδικασίες, ταχεῖα καί ἀποτελεσματική ἀνταλλαγή ἐπακριβῶν πληροφοριῶν. 
Ἡ πρωτοβουλία τῶν ἑπτά κρατῶν μελῶν ἔδωσε τόν καρπό της, τή συνθήκη τοῦ Πρύμ, καί ἡ ἐνισχυμένη συνεργασία τους ἄνοιξε νέους ὁρίζοντες γιά τήν καταπολέμησι τοῦ φαντάσματος τῆς τρομοκρατίας καί τοῦ διασυνοριακοῦ ἐγκλήματος.   
Τά δέ ἄλλα εἴκοσι κράτη μέλη τί ἄλλο ἀπομένει νά κάνουν; Ὑπακούουν καί ἀκολουθοῦν...
Ναί!  Οἱ στόχοι αὐτοί δέν μποροῦν νά ἐπιτευχθοῦν ἐπαρκῶς ἀπό τά κράτη μέλη λόγ τῆς διασυνοριακῆς φύσεως τῆς ἀντιμετωπίσεως τοῦ ἐγκλήματος καί τῆς ἀσφάλειας, ἀλλά –εὐτυχῶς...-, μποροῦν νά ἐπιτευχθοῦν καλύτερα σέ ἐπίπεδο Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως115
(115Βλ. ἀνωτ. , σημ. 110, σ. 3, ἐκτίμησι (21). Ἐπίσης βλ. ἐκτίμησι (4) ἀποφ. 2008/617/ΔΕΥ τοῦ Συμβουλίου τῆς 23ης Ἰουνίου 2008 «γιά τή βελτίωση τῆς συνεργασίας σέ καταστάσεις κρίσεως μεταξύ τῶν εἰδικῶν μονάδων ἐπέμβασης τῶν κρατῶν μελῶν τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως» (EEL210/6-8-2008, σ.73). Βάσει τῶν ἀρχῶν τῆς ἐπικουρικότητος καί ἀναλογικότητος116 ,(116 Βλ. ἄρθρο 3 καί 5 τῆς Συνθήκης γιά τήν Εὐρωπαϊκή Ἕνωσι (EEC115/9-5-2008, σ. 17-18). 


 Ἀναλυτικά βλ. Πρωτόκολλο (Ἀριθ. 2) «σχετικά μέ τήν ἐφαρμογή τῶν ἀρχῶν τῆς ἐπικουρικότητας καί τῆς ἀναλογικότητας»(EEC115/9-5-2008, σ. 206—209). Ἐπίσης πρβλ. Στάγκου/Σαχπεκίδου, Δίκαιο τῶν Εὐρωπαϊκῶν Κοινοτήτων καί τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης 2000, σ. 90-98)  ἡ ἀπόφσι τοῦ Πρύμ λύνει ὁριστικά τό πρόβλημα. Ἐν ὀνόματι τῆς εὐρωπαϊκῆς οἰκοδομήσεως γκρεμίζεται κάθε ἀνθρωπίνη ἀξία καί ἱσοπεδώνεται κάθε ἱερός θεσμός! 

Τά κράτη μέλη πλέον «δημιουργοῦν καί τηροῦν ἐθνικά ἀρχικά DNA γιά τή διερεύνηση ἀξιόποινων πράξεων» (ἄρθρο 2 παρ. 1) καί «ἐξασφαλίζουν τή διαθεσιμότητα δεδομένων ἀναφορᾶς DNA» (ἔ.,ἀ., παρ.2).  Σημειοτέον, ὅτι «τά δεδομένα ἀναφορᾶς δέν πρέπει νά περιέχουν δεδομένα πού νά ἐπιτρέπουν τήν ἄμεση ἀναγνώριση τοῦ προσώπου στό ὁποῖο ἀναφέρονται» (αὐτόθι).   
Μέ τέτοιες διατυπώσεις δίδετε ἡ ψευδής ἐντύπωσι ὅτι παρέχεται μέσ  αὐτῆς τῆς ἀποφάσεως κάθε εἴδους ἀσφάλεια στά δεδομένα ἀναφορᾶς.   
Καθ’ ὅμοιον τρόπο καί στό ἄρθρο 8 τό Συμβούλιο μᾶς καθησυχάζει περί τῶν δεδομένων σχετικά μέ τά δακτυλικά ἀποτυπώματα.
 Στήν ἐπακολουθοῦσα διαδικασία τῆς ἀυτοματοποιημένης ἀναζητήσεως προφίλ  DNA μέσDNA στά δεδομένα ἀναφορᾶς τῶν ἐθνικῶν ἀρχείων DNA τῶν κρατῶν μελῶν, παρέχεται ἀμμελλητί (δηλαδή χωρίς ἀναβολή) αὐτοματοποιημένη κοινοποίησι μεταξύ τῶν σχετικῶν ἐθνικῶν σημείων ἐπαφῆς (ἄρθρα 3 καί 4). 
Ἐπίσης προβλέπεται – σέ περίπτωσι πού θά διαπιστωθ ἀντιστοιχία μεταξύ προφίλ DNA - ἡ παροχή περαιτέρω διαθεσίμων πληροφοριῶν δεδομένων προσωπικοῦ χαρακτῆρος κάι ἄλλων πληροφοριῶν σχετικῶν μέ τά δεδομένα  ἀναφορᾶς (ἄρθρο 5). 
Ἀποφασίζοντας λοιπόν νά κτυπήσωμε τήν τρομοκρατία καί τό διασυνοριακό ἔγκλημα παρέχεται πρόσβασι σ’ ὅλα τά κράτη μέλη στά δεδομένα ἀναφορᾶς ἐθνικῶν ἀρχείων  DNA μέ ἐξουσία διεξαγωγῆς  αὐτοματοποιημένων ἀναζητήσεων. συγκρίσεως τῶν προφίλ

Προσοχή! «Ἀναζητήσεις ἐπιτρέπονται  μ ό ν ο  (οἱ ὑπογραμμίσεις δικές μας) σέ ἀτομικές περιπτώσεις» (ἄρθρα 3 παρ. 1, 9 παρ.1, 12 παρ.1), δηλαδή σέ «ἐνιαῖο φάκελο ποινικῆς ἔρευνας ἤ δίωξης.
Ἐφόσον δέ ὁ φάκελος αὐτός περιέχει περισσότερα τοῦ ἑνός δεδομένα DNA, δεδομένα σχετικά μέ τά δακτυλικά ἀποτυπώματα καί δεδομένα σχετικά μέ ἄδειες κυκλοφορίας ὀχημάτων, αὐτά μποροῦν νά διαβιβάζονται ταυτοχρόνως ὡς μ ί α  αἴτηση»117 .
(117 Ἄρθρο 2, στοιχεῖοιο (ια) τῆς ἀποφ. 2008/616/ΔΕΥ τοῦ Συμβουλίου τῆς 23ης Ἰουνίου 2008 γιά τήν ἐφαρμογή τῆς ἀποφάσεως Prüm (EEL210/6-8-2008, σ.13).  Πόσο ἀπατηλές εἶναι οἱ διατυπώσεις! 
Ὁ καθένας μπορεῖ νά ἀποτελ μία ἀτομική περίπτωσι μέ τό δικό του φάκελο, ὁ ὁποῖος θά διαβιβάζεται ἤ θά διαβάζεται σέ χρόνο μηδέν ἀπ’ ὅλη τήν Εὐρώπη.....καί  ὄχι μόνο! (Βλέπε ἀπαίτησι τῶν ΗΠΑ νά ἐπιτραπ στίς ἀμερικανικές ἀρχές ἠλεκτρονική πρόσβασι στά αὐτόματα συστήματα κρατήσεων θέσεων καί ἐλέγχου τῶν ἀναχωρήσεων ἀπό ὅσες ἐταιρίες ἀεμεταφορῶν ἐκτελοῦν δρομολόγια ἀπό καί πρός τίς ΗΠΑ. 
Ἡ ἐνέργεια αὐτή ἐντάσσεται στό πλαίσιο τοῦ τεραστίου ἀγῶνος πού ἀπεδύθησαν οἱ ΗΠΑ γιά νά ἐνισχύσουν τήν ἀσφάλειά τους ἀπό ἐσωτερικές ἤ ἐξωτερικές ἀπειλές μετά τά γεγονότα τῆς 11ης118. (118 Το ΔΕΚ ἀκύρωσε τίς ἀποφάσεις 2004/496/ΕΚ τοῦ Συμβουλίου γιά τή σύναψι συμφωνίας μεταξύ τῆς Εὐρωπαϊκῆς Κοινότητος καί τῶν ΗΠΑ σχετικά μέ τήν ἐπεξεργασία καί τή διαβίβασι τῶν καταστάσεων μέ τά ὀνόματα τῶν ἐπιβατῶν (τό λεγόμενο PNR- Passenger Name Record) ἀπό τούς ἀερομεταφορεῖς πρός τό ἀμερικανικό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῆς Ἀσφαλείας Ὑπηρεσίας, Τελωνείων καί Προστασίας τῶν Συνόρων (EEL183/20-5-2004, σ. 83 καί διορθωτικό EEL255/30-9-2005, σ. 168) καί τῆς Ἐπιτροπῆς 2004/535/ΕΚ, σχετικά μέ τήν ἱκανοποιητική προστασία τῶν δεδομένων προσωπικοῦ χαρακτῆρος πού περιλαμβάνονται στό φάκελο τῶν ἐπιβατῶν, δηλαδή τοῦ PNR, ἐκ μέρους τοῦ δικαίου τῶν ΗΠΑ (ΕΕL235/6-7-2004,σ. 11), κατόπιν προσβολῆς τους ὑπό τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κοινοβουλίο/Συμβουλίου καί Ἐπιτροπῆς, C-317/04 καί C-318/04, σκέψεις 57-58), ἀλλά τελικά ἡ ἀπαίτησι τῶν ΗΠΑ ἱκανοποιήθηκε μέ τήν Ἀπόφασι 2007/551/ΚΕΠΠΑ/ΔΕΥ τοῦ Συμβουλίου τῆς 23ης Ἰουλίου 2007 (Συμφωνία 2007 PNR) (EEL204/4-8-2007, σ. 16).

(Γιά τήν ἀπόφασι τοῦ ΔΕΚ ἐπί τῶν προσφυγῶν τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Κοινοβουλίου γιά τή δαβίβασι προσωπικῶν δεδομένων στίς ΗΠΑ, βλ. Σαχπεκίδου, Πληροφορική καί κοινοτικό δίκαιο, Αρμ 2007, σ. 1051 κ.ἑ.                                                                                                  
Παρόμοια εἶναι καί ἡ Ἀπόφασι τῆς Ἐπιτροπῆς τῆς 6ης Σεπτεμβρίου 2005, σχετικά μέ τήν ἐπαρκή προστασία τῶν δεδομένων προσωπικοῦ χαρακτῆρος πού περιλαμβάνονται στό φάκελο PNR τῶν ἐπιβατῶν ἀεροπορικῶν μεταφορῶν ὁ ὁποῖος διαβιβάζεται στό Γραφεῖο συνοριακῶν ὑπηρεσιῶν τοῦ Καναδᾶ (ΕΕL91/ 29-3-2006, σ. 49-60)). 
Αὐτά συμβαίνουν στήν Εὐρωπαϊκή Ἕνωσι ὑπόπτων προσώπων, καί ἀντί τῶν κλασσικῶν ἐνταλμάτων ἐρεύνης, ἔρευνα τώρα σέ ἐπίπεδο...DNA! Ἔτσι, προβλέπεται ἀπό τό ἄρθρο 7 καί συλλογή κυτταρικοῦ ὑλικοῦ, ἐάν δέν ὑπάρχουν διαθέσιμα προφίλ DNA!  Φυσικά, τά σχόλια περιττεύουν... Σεπτεμβρίου 2001)
Προκειμένου γιά σημαντικά γεγονότα μέ διασυνοριακή διάστασι-ἰδίως ἀθλητικές ἐκδηλώσεις ἤ συνόδους τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Συμβουλίου-προβλέπεται ἡ ἀνταλλαγή μεταξύ τῶν κρατῶν μελῶν οἰωνδήποτε δεδομένων μή προσωπικοῦ χαρακτῆρος ἤ καί προσωπικοῦ χαρακτῆρος «γιά τήν πρόληψι ἀξιόποινων πράξεων καί τή διατήρηση τῆς δημοσίας ἀσφάλειας» (ἄρθρο 13 καί 14). 

Ἡ ἀνταλλαγή αὐτή γίνεται «εἴτε κατόπιν αἰτήσεως εἴτε αὐτοβούλως»-τί χρειάζονται αὐτές οἰ διατυπώσεις σέ αὐτομάτοποιημένες ἀναζητήσεις ὅπου ὑπάρχει ἡ ἐξουσία διεξαγωγῆς τους; -«ὅταν ἀπό ὁριστικές καταδικαστικές ἀποφάσεις ἤ ἄλλες περιστάσεις προκύπτουν εὔλογες ὑπόνοιες ὅτι τά πρόσωπα στά ὁποῖα ἀναφέρονται τά δεδομένα θά διαπράξουν ἀξιόποινες πράξεις στά πλαίσια τῶν ἐν λόγ γεγονότων ἤ θά θέσουν σέ κίνδυνο τή δημόσια τάξι καί ἀσφάλεια» (ἄρθρο 14). 
Ἰδοῦ πῶς καταργεῖται τό τεκμήριο ἀθωότητος καί ἐνοχοποιοῦνται ἀνεπιθύμητοι πολῖτες τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως119. (119 Σχετικά πρβλ. ἀνωτ., σ. 133-134, ὅπου σχολιάζονται ἄρθρα τῆς Συνθήκης Σένγκεν καί τοῦ Κανονισμοῦ πού ἐγκαθιστᾷ τό SIS II.) !

 ____________________

Ψηφιοποίηση κειμένου Κατερίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.