Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2012

Η ψυχή είναι εικόνα του Θεού και το σώμα είναι εικόνα της ψυχής. Οι αλλοιώσεις της ψυχής επηρεάζουν και το σώμα.


Κατανυκτική ερμηνεία τροπαρίων του Μεγάλου Κανόνος του αγίου Ανδρέου Κρήτης από τον  αρχιεπίσκοπο Μύρων Ιωάννη τον Λίνδιο  +1796.

Όπως η λογική και άυλη ψυχή είναι εικόνα του Θεού, έτσι και το υλικό σώμα είναι μιά εικόνα κι ένα ζωντανό άγαλμα της ψυχής. Γι' αυτό οι εσωτερικές μεταβολές των διαθέσεων της ψυχής επιφέρουν αντίστοιχες εξωτερικές αλλοιώσεις στο σώμα.

Όταν λ.χ. η ψυχή χαίρεται, η χαρά της ξεχύνεται και στο σώμα, όταν απεναντίας, λυπάται, η λύπη της απλώνεται και στο σώμα.Οι παρατηρητικοί και έμπειροι άνθρωποι μπορούν να καταλάβουν την κατάσταση κάθε ψυχής από την έκφραση του προσώπου και τις κινήσεις του σώματος, στο οποίο κατοικεί.

Όπως λέει ο σοφός Σειράχ, «το γέλιο και το βάδισμα του καθενός διαλαλούν, τι άνθρωπος είναι» (19:30). Κατεξοχήν, βέβαια, οι πνευματικοί άνθρωποι,όσοι είναι ντυμένοι με τον φωτεινό χιτώνα της θείας χάριτος, αξιώνονται να καταλαβαίνουν τα κρυμμένα στην ψυχή μυστήρια.. «Ο άνθρωπος που έχει το Πνεύμα, όλα τα καταλαβαίνει, αυτόν όμως, δεν μπορεί να τον καταλάβει κανένας από κείνους που δεν έχουν το Πνεύμα», γράφει ο απόστολος (Α' Κορ. 2:15).

Όποιος κυριευθεί εσωτερικά από τα αισχρά πάθη, έχει και λογισμούς αισχρούς, που γίνονται σαν
μια παρδαλή φορεσιά της ψυχής του. Μ' αυτή τη φορεσιά, όμως, ντύνεται και το σώμα του, όταν
οι αισχροί λογισμοί εξωτερικευθούν με κινήσεις, λόγια και πράξεις.

Καί τότε καταδικάζεται τόσο από την ίδια του τη συνείδηση όσο και από τους ανθρώπους, τους σεμνούς, βέβαια, και σοβαρούς.

Ας εξαλείψουμε, λοιπόν, αδελφοί μου, τους ρυπαρούς λογισμούς από τη διάνοιά μας, με τη μνήμη
του θανάτου και του αιώνιου κολασμού, και ας εντυπώσουμε μέσα της πνευματικά νοήματα,
για να κινείται και το σώμα μας με σεμνοπρέπεια, για να είναι και το πρόσωπό μας αιδέσιμο, ειρη-
νικό, χαριτωμένο, για να εμπνέει και στους άλλους όλη μας η ύπαρξη, ψυχή και σώμα, όχι μόνο
την αγάπη, την εκτίμηση και το σεβασμό, μα και την κατάνυξη, τη μετάνοια, τη θεοσέβεια.
Ας μην παρουσιαζόμαστε στους συνανθρώπους μας σαν δύσμορφα αγάλματα της λογικής μας
ψυχής, αγάλματα λουσμένα στην αισχρότητα των πονηρών λογισμών. Ας παρουσιαζόμαστε σαν
ιερές εικόνες, ζωγραφισμένοι με τα σεβάσμια χρώματα των θείων εννοιών και ντυμένοι με την
ακριβή ενδυμασία των καλών πράξεων.

Ας πετάξουμε από πάνω μας τη φθαρτή εικόνα του χωματένιου ανθρώπου και ας φορέσουμε την άφθαρτη εικόνα του πνευματικού και επουράνιου, αποστέργοντας με αηδία την ηδυπάθεια της σάρκας και επιδιώκοντας με ζήλο την απάθεια της ψυχής.
Ο φιλάνθρωπος Θεός είναι πάντα έτοιμος να μας βοηθήσει, για να καθαριστούμε από κάθε σαρκικό
και ψυχικό μολυσμό, φτάνει να Του το ζητάμε με αδιάλειπτη προσευχή.
«Όλα όσα ζητήσετε στην προσευχή με πίστη, θα τα λάβετε», βεβαιώνει ο ίδιος (Ματθ. 21:22).
«Γιατί όποιος ζητάει, λαβαίνει, και όποιος ψάχνει, βρίσκει, και όποιος χτυπάει, του ανοίγεται»
(Ματθ. 7:8).

Ας χτυπάμε, λοιπόν, κι εμείς ακατάπαυστα την πύλη της ευσπλαχνίας Του, και οπωσδήποτε θα μας
ανοίξει, χαρίζοντάς μας όχι μόνο των αμαρτημάτων την άφεση, μα και την ουράνια βασιλεία Του,
που είθε να την κερδίσουμε όλοι με την άφατη αγαθότητά Του. Αμήν.

Θησαυρός μετανοίας
Έκδοση
Ιερά Μονή Παρακλήτου
Ωρωπός Αττικής 2003
σελ 146-148


Ἐπιμέλεια κειμένου Ἀναβάσεις 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.