Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

Ἡ Ὀρθοδοξία μας. Ὁ θεῖος καί ἄρρητος τρόπος τῆς γέννησης. Π. Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος.


Ἡ Ὀρθοδοξία μας 
π.Ἀντώνιος Ἀλεβιζόπουλος  
Δρ. Θεολογίας, Δρ. φιλοσοφίας



η) Ὁ θεῖος καί ἄρρητος τρόπος τῆς γέννησης  (σελ. 186-187)

Οἱ ἄνθρωποι γεννοῦν σέ κάποια χρονική στιγμή, ἐπειδή ἡ φύση τους εἶναι ἀτελῆς. Ὅμως ὁ Θεός εἶναι τέλειος, δέν γεννᾶ ὅπως οἱ ἄνθρωποι· τό «σήμερα» τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ αἰωνιότητα (πρβλ. Ψαλμ. β΄ 7, ρθ΄ 3. Πράξ. ιγ΄ 33. Ἑβρ. α΄5, ε΄5).

Στό χῶρο τῆς δημιουργίας ἔχουμε γεννήσεις μέ μερισμό, μέ «ροή» καί μέ προβολή, ὅπως γεννοῦν τά φυτά τούς καρπούς. Ὅμως ὁ τρόπος τῆς θείας γέννησης εἶναι «ἄρρητος καί ἀνεπινόητος εἰς τούς λογισμούς τῶν ἀνθρώπων» (Μ.Βασιλ.).
«Διότι ποῖος εἶναι τόσον σαρκικός εἰς τήν σκέψιν καί ἄπειρος τῶν θείων λόγων, ὥστε, ὅταν ἀκούει θείαν γέννησιν, νά πηγαίνει ὁ νοῦς του εἰς τάς σωματικάς παραστάσεις, κατά τάς ὁποίας γίνεται ἡ ἕνωσις τοῦ ἄρρενος πρός τό θῆλυ, ἡ κυοφορία ἐντός τῆς μήτρας καί ἡ διάπλασις καί ἡ διαμόρφωσις καί ἡ ἔξοδος κατόπιν τοῦ ἐμβρύου κατά τόν ὡρισμένον χρόνον; 
Ποῖος εἶναι τόσον κτηνώδης, ὥστε ὅταν ἀκούει ὅτι ὁ Θεός Λόγος προῆλθεν ἐκ τοῦ Θεοῦ, ὅτι ἡ Σοφία ἐγεννήθη ἐκ τοῦ Θεοῦ, νά περάσει ὁ νοῦς εἰς τά σωματικά πάθη;»

Οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας χρησιμοποιοῦν τή σχέση τῆς φωτιᾶς μέ τό φῶς, γιά νά δηλώσουν τήν προαίωνια γέννηση τοῦ Υἱοῦ ἀπό τόν Πατέρα. Ὅπως ἡ φωτιά καί τό φῶς, πού προέρχεται ἀπό αὐτήν, ὑπάρχουν ταυτόχρονα, ἔτσι καί ὁ Υἱός ὑπάρχει προαιώνια μετά τοῦ Πατρός. 
 Καί ὅπως τό φῶς γεννᾶται διαρκῶς ἀπό τή φωτιά, χωρίς ποτέ νά ἀποχωρίζεται ἀπό αὐτήν, ἔτσι καί ὁ Υἱός γεννᾶται ἀπό τόν Πατέρα, χωρίς νά ἀπομακρύνεται καθόλου ἀπό Αὐτόν.
Ὅμως τό φῶς δέν ἔχει ἰδιαίτερη ὕπαρξη ἀπό τή φωτιά, οὔτε ἔχει προσωπική ὑπόσταση· ὁ Υἱός ὅμως εἶναι πρόσωπο, ἔχει τελεία προσωπική ὑπόσταση, ἀχώριστη ἀπό τήν ὑπόσταση τοῦ Πατρός.
Ὁ ἀληθινός χριστιανός «διατηρεῖ καθαρά τά περί Θεοῦ δόγματα ἀπό ταπεινάς καί σαρκικάς ἐννοίας» καί δέχεται γέννηση «ἁρμόζουσαν εἰς τήν ἁγιωσύνην καί τό ἄπειρον τοῦ Θεοῦ»· δέν ἀσχολεῖται «μέ τόν τρόπον μέ τόν ὁποῖον ἐγέννησεν ὁ Θεός, ὡς κάτι ἀνέκφραστον καί ἀκατανόητον» καί ὁδηγεῖται «εἰς την ὁμοιότητα τήν κατ’ οὐσίαν ἐπί τῇ βάσει τῆς ὀνομασίας τοῦ γεννᾶν» (Μ.Βασιλ.).



Ἀπόσπασμα ἀπό τό βιβλίο «Ἡ Ὀρθοδοξία μας».
Ἔτος 1994
σελίδες 186-187


Διαβάστε περισσότερα αποσπάσματα από το βιβλίο πατώντας  Η Ορθοδοξία μας

___________

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.