Πέμπτη 3 Μαρτίου 2011

Η ψυχοπαθολογία του Αθεϊσμού. Μιχαήλ Μιχαηλίδη


Τοῦ κ. Μιχαὴλ Ε. Μιχαηλίδη, Θεολόγου

Τό θέμα τοῦ ἀθεϊσμοῦ, οὔτε μοντέρνο εἶναι, ἀλλ’ οὔτε καμιά σχέση ἔχει μέ τήν ἐπιστήμη.
Οἱ ρίζες του βρίσκονται στήν προμηθεϊκή ἀνταρσία τοῦ πρώτου ἀνθρώπου.
Τότε, πού θέλησε ὁ ἄνθρωπος νά γίνει θεός, χωρίς τό Θεό. Τότε, πού κυοφορήθηκε καί γεννήθηκε ἡ πρώτη ἀνθρώπινη τραγωδία. «Καί ἔσεσθε ὡς θεοί» (Γεν. Γ΄ 5).
Καί τό κακό κληρονομήθηκε πιά, γιά πάντα, στό ἀνθρώπινο γένος καί σ’ ὅλες του τίς μορφές καί μ’ ὅλες του τίς διαστροφές.

Ἡ δραματική πάλη διεξάγεται στήν ἀνθρώπινη καρδιά: «Οὐ γάρ ὅ θέλω ποιῶ ἀγαθόν, ἀλλ’ ὅ οὐ θέλω κακόν, τοῦτο πράσσω» (Ρωμ. Ζ΄ 19). Ἡ ἁμαρτία ἔχει σκοτίσει τό νοῦ καί τή συνείδηση, «τοῦ ποιεῖν τά μή καθήκοντα». Γνωρίζει ὁ ἄνθρωπος τό καλό, ἀλλά γιά νά τό ἐπιτύχει, πρέπει νά παλέψει σκληρά.
Ἔτσι, ἀποδιοργανωμένος ὑπαρξιακά καί ἠθικά, ὄχι μόνο ἀποστρέφεται τό καλό, ἀλλά ἀποστρέφεται καί τόν ἴδιο τό Θεό, πού εἶναι ἡ πηγή τῆς ἠθικῆς τελειότητας.
Ἐδῶ ἀκριβῶς βρίσκεται ἡ ψυχοπαθολογία τοῦ ἀθεϊστῆ καί τοῦ ἀθεϊσμοῦ.
Ἡ μελέτη τῶν ψυχολογικῶν διαταραχῶν καί τῶν ἐσωτερικῶν ἀπωθημένων ἀντιδράσεων, τοῦ ἀφαιροῦν κάθε νηφάλια σκέψη περί Θεοῦ. Καί εἶναι πολύ φυσικό. Πῶς εἶναι δυνατό ὁ ἁμαρτωλός ν’ ἀκούσει γιά Θεό καί ἁγιότητα;
Πῶς ὁ ἔνοχος θά θελήσει νά δεχτεῖ ἀποτίμηση τῶν πράξεών του; Πῶς ὁ ὑλιστής καί μονιστής θά πιστέψει σέ Θεό καί σέ μεταθανάτια, αἰώνια ζωή;



«Ἡ μεγαλύτερη καί πιό φρικτή τραγωδία τῆς ζωῆς, γεννιέται ἐκεῖ ὅπου πεθαίνει μιά ἡττημένη πίστη», γράφει ὁ Ἅγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς. «Καί ὅπου ἀναχωρεῖ ἡ πίστη στό Θεό, ἀπό ἐκεῖ θ’ ἀπομακρυνθεῖ καί ἡ γαλήνη τῆς ψυχῆς».
Μά εἶναι εὔκολο ν’ ἀρνηθεῖ κανείς τήν ὕπαρξη τοῦ Θεοῦ καί νά καταφέρει ν’ ἀπωθήσει τήν ἔννοιά Του ἀπ’ τήν ψυχή; Ἀσφαλῶς, ὄχι! Κι αὐτός ὁ Σάρτρ εἶχε πεῖ ὅτι: «ἡ ἀθεΐα δέν εἶναι εὔκολη ὑπόθεση.
Χρειάζεται μόχθος, σύστημα, ἀγώνας μέσα σου, γιά νά ἀποβάλεις τήν πίστη καί νά καταλήξεις στήν ἄγνοια, στό κενό, στήν absurdite (δηλαδή, στόν κόσμο χωρίς κανένα νόημα)». Ἡ ψυχοπαθολογία τοῦ ἀθεϊσμοῦ ἀνακαλύπτει πλῆθος ἀπό νοσηρά αἴτια καί διαταραχές τῆς προσωπικότητας, πού καταλήγουν στή μεταφυσική ἀμφισβήτηση καί τήν ἄρνηση τῆς ὕπαρξης τοῦ Θεοῦ, δηλαδή, τήν ἀθεΐα. Πλῆθος οἱ ψυχοπαθολογικές περιπτώσεις.
Πρίν καταλήξει ὁ ἄνθρωπος στόν ἀθεϊσμό, περνάει ἀπό τήν ἀλαζονική αὐτοπεποίθηση πώς, ἔχει ὅλη τή γνώση καί ὅλη τή δύναμη, ὥστε δέν τοῦ χρειάζεται ὁ Θεός. Ἔχει τήν ἀλαζονική ἔπαρση πώς, ἡ ἐπιστήμη ἔδιωξε μακριά τό Θεό καί δέν τῆς χρειάζεται πιά.
Ὁ ἀγνωστικισμός καί ὁ μηδενισμός τόν ὡδήγησαν σέ ἀπελπιστικά ἀδιέξοδα, καί σάν ναυαγός, χωρίς τό σωσίβιο τῆς πίστης, δέν καταφέρνει νά προσεγγίσει τό Θεό.
Ὁ π. Παῦλος Εὐδοκίμωφ εἶπε πώς, «ὁ ἀθεϊσμός εἶναι καθαρά μιά χριστιανική αἵρεση, πού δέν πλησίασε ἀκόμα τήν πίστη στήν οὐσία της». Κι ὅπως προσέχει κανείς ἀπό τήν αἵρεση – κάθε αἵρεση - ἔτσι καί σύ, συμβουλεύει ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης: «ἀπό τῶν βιβλίων τῶν ἀθέων ἄπεχε, ὡς ἀπό πυρός. Καί οὔτε νά λάβεις ποτέ εἰς τάς χεῖρας καταδέχου».

Ὁ διάσημος Πασκάλ γράφει στό περίφημο βιβλίο του «Σκέψεις»: «Τίποτε δέν εἶναι πιό ἄνανδρο, ἀπό τό νά κάνεις τόν γενναῖο ἐνάντια στό Θεό»!
Καί σ’ ἄλλη περίπτωση προσθέτει: «Ἄς ἀφήσουν λοιπόν, αὐτές τίς ἀσέβειες κι ἄς εἶναι τουλάχιστο τίμιοι ἄνθρωποι, ἄν δέ μποροῦν νά εἶναι χριστιανοί».
Ὁ ἄθεος στήν προσπάθειά του νά πείσει μέ κάθε τρόπο τούς ἄλλους γιά τήν ἀνυπαρξία τοῦ Θεοῦ, τόν ἑαυτό του ἀγωνίζεται νά πείσει. Καί ὅσο φανατικότερος γίνεται, τόσο καί πιό πολύ τόν ἀπασχολεῖ τό πρόβλημα τοῦ Θεοῦ.
Ἡ πιό τραγική μορφή ἀθεϊσμοῦ εἶναι ὁ χλευασμός, ἡ εἰρωνεία, καί προπάντων ὁ ἀντίθεος καί ἀντίχριστος διωγμός μέ ὅλα τά μέσα καί μ’ ὅλους τούς τρόπους.
Ὁ ἀθεϊσμός γιά 72 χρόνια στά κομμουνιστικά καθεστῶτα, διδασκόταν σ’ ὅλες τίς βαθμίδες τῆς ἐκπαίδευσης, ἐκτός ὅλων τῶν ἄλλων ἀθεϊστικῶν διαλέξεων.
Μόνο στή Σοβιετική Ἕνωση, γίνονταν 300 χιλιάδες ἀθεϊστικές διαλέξεις τό χρόνο. Καί φτάνει ὁ ἀθεϊσμός πιά στό ἀποκορύφωμά του μέ τούς Νερώνειους καί Διοκλητιάνειους διωγμούς. Πολύ σημαντικά τά ὅσα σημειώνει στόν πρόλογο τοῦ νέου του βιβλίου «Μάρτυρες τοῦ Βορρᾶ» ὁ Πέτρος Μπότσης: «Οἱ καινούργιοι διῶκτες τοῦ Χριστιανισμοῦ ἦταν ἀδίστακτοι.

Γιά τούς ἄθεους, ἡ πίστη ἔπρεπε νά ξερριζωθεῖ. Χιλιάδες κληρικοί καί λαϊκοί φυλακίστηκαν, ἐξορίστηκαν, παραδόθηκαν σέ μαρτυρικό θάνατο. Ἔσφαξαν Ἀρχιερεῖς, κρεούργησαν παπάδες, γκρέμισαν ἐκκλησίες, μόλυναν θυσιαστήρια...
Χιλιάδες χριστιανοί ἐκτελέστηκαν μέ συνοπτικές καί χωρίς διαδικασίες. Μόνο τό 1922 ἐκτελέστηκαν περίπου 3.000 κληρικοί καί 5.500 μοναχοί καί μοναχές.
Ὁ Πατριάρχης Τύχων πρίν πεθάνει εἶπε τά προφητικά αὐτά λόγια: «Ἡ νύχτα θά εἶναι πολύ μακρά καί πολύ σκοτεινή»…
Καί συμπληρώνει ὁ Πέτρος Μπότσης: «Ὁ πυρετός τῆς ἐπανάστασης τούς εἶχε ἀφυδατώσει τόσο πολύ πνευματικά, ὥστε ἔδειχναν νά μή καταλαβαίνουν τήν ἀξία τῆς ἀνθρώπινης ὕπαρξης.
Τά πάντα ἔπρεπε νά θυσιαστοῦν στό βωμό μιᾶς ἐπανάστασης, πού κόμπαζε πώς ἦρθε γιά νά ἐξυψώσει ἠθικά τόν ἄνθρωπο»! Τό ξαναφούντωμα τοῦ ἀθεϊσμοῦ καί ὁ ἀποχριστιανισμός τῆς Δύσης, δείχνει πώς δέν πήρανε τό μάθημα οἱ ἄνθρωποι.
Αὐτή κι ἄν εἶναι ἡ σύγχρονη τραγωδία! Ἡ σύγχρονη ἀποστασία. Ποῦ θά μᾶς βγάλει;

πηγή Ορθόδοξος Τύπος 4 Μαρτίου

3 σχόλια:

  1. πΟΛύ σπουδαίο το άρθρο και πολύ αξιόλογο το ιστολόγιο σας!ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΎΜΕ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπερα. Διαβασα το αρθρο γι αυτο και θελω να κανω ορισμενα σχολια. Κατ αρχην εγω προσωπικα ανηκω στους αθεους για προσωπικους λογους. Δεν ηρθα ομως ουτε να σας επιτεθω ουτε οτιδηποτε αλλο παρομοιο και θα το εκτιμουσα αν δειξετε και εσεις την αναλογη σταση, χωρις αρνητικα σχολια, και απλα να ακουσετε τι εχω να πω και να σχολιασετε αναλογως τα επιχειρηματα μου αν επιθυμειτε.

    Η ψυχοπαθολογια και ο αθεισμος εχουν την ιδια σχεση που εχει η ψυχοπαθολογια και ο θεισμος. Για να ειμαστε ποιο ακριβεις, δεν μπορεις να κανεις τοσο υπερμετρο ισχυρισμο περι ψυχοπαθολογιας για τους αθεους, η για αυτους που πιστευουν επειδη η ιδια η επιστημη της ψυχοπαθολογιας δεν μπορει να ταπελωσει τους ανθρωπους ως ψυχικα νοσουντες με βαση το θρησκευμα τους η την απουσια αυτου. Ας μην ξεχναμε οτι ο πατερας της ψυχαναλυσης Φρουντ ειχε γραψει ολοκληρο βιβλιο για την ψυχοπαθολογια του θεισμου μιας και ο ιδιος ηταν αθεος, μαζι και με ενα σωρο επιστημονικες ερευνες που συνδεουν παθολογικες συμπεριφορες με την θρησκοληψια, τις εμμονες, και διαφορες συμπεριφορες και φαινομενα επιζημια που συμβαινουν σε διαφορα μερη του πλανητη εξαιτιας της θρησκοληψιας. Αρα δεν κανει νοημα να προσπαθουμε να σπειρουμε την διχονοια αναμεσα στους ανθρωπους και να τους ταπελλωνουμε τοσο ευκολα χωρις το απαραιτητο αισθημα ευθυνης και ηθικης κατι το οποιο κανει τοσο αυθαιρετα αυτο το αρθρο. Τετοια αρθρα δεν συνενωνουν τους ανθρωπους αλλα τους διχαζουν κατι που θα επρεπε να αποφευγουν οι οπαδοι της θρησκειας, αλλα και οι αθεοι επισης.

    Θα μπορουσαμε να ταπελλωσουμε με βαση την ψυχολογια ο ενας τον αλλον τοσο ευκολα μιας και υπαρχουν αναριθμητες συμπεριφορες με γνωμονα την θρησκεια οι οποιες καταστρεφουν τον πλανητη και δεν ευνοουν την κοινωνικη η/και επιστημονικη προοδο. Επιπροσθετα, μεγαλο μερος ανθρωπων της επιστημης σημερα ειναι δηλωμενοι αθεοι και δεν μπορεις να αναιρεσεις το εργο τους στην ανθρωποτητα απλα και μονο επειδη ειναι αθεοι. Επισης, το αρθρο δεν ειναι καθολου αντικειμενικο απλα και μονο για το λογο οτι η αθεια ειναι απλα η ελλειψη πιστης σε μεταφυσικες δυναμεις και οντοτητες. Δεν μπορω να σκεφτω καποιο λογο γιατι αυτο ειναι τοσο απολυτα καταδικαστεο οσο το παρουσιαζετε.

    Το αρθρο επισης μιλα για αλαζονεια εκ μερους των αθεων. Ειναι η ελλειψη πιστης σε καποιο μεταφυσικο αποκουμπι και το να ζεις την ζωη με βαση τον ορθολογισμο και την επιστημη τοσο κακο? Με την ιδια λογικη μπορω κι εγω να προβω στον ισχυρισμο οτι οι πιστοι ειναι αλαζονες τοσο πολυ ωστε να πιστευουν οτι ειναι τοσο σημαντικοι για καποιο θεο, το κεντρο του συμπαντος, οπου ολα περιστρεφονται απο το αν εχουν προσευχηθει αρκετα, και το αν εχουν κανει οσα λεει η θρησκεια τους πολλες φορες υιοθετωντας μια συμφεροντολογικη σταση ανταμειψης σε καποια μεταθανατια ζωη. Επισης πολλοι θρησκοι δειχνουν αλαζονικη σταση προσπαθωντας να επιβαλουν αυτες τις ιδεες και σε αλλους, εχοντας τοση αυτοπεποιθηση οτι ειναι σωστοι στους ισχυρισμους τους, και οτι κατεχουν αυτην την υπερφυσικη γνωση που οι αθεοι δυστυχως δεν πληρουν, και αντιμετωπιζοντας τους ως υποδιεστερους. Αυτη η συμπεριφορα ειναι εμφανης σε μεγαλους ηγετες της εκκλησιας οι οποιοι προσπαθουν να διοικησουν το κοσμο με βαση τα ...αγνωστα και οχι τα γνωστα, και προωθοντας ανεντιμα και ανηθικα πολλες ιδεες που δεν μπορουμε φυσικα να ειμαστε 100% σιγοροι γι αυτες σε σημειο που να βρισκονται στο συνταγμα ως νομοι και κανονες με εννομες συνεπειες. Κι αναρωτιεμαι. Ειμαστε τοσο σιγουροι ( και αλαζονες) ωστε η προσωπικη μας πιστη να γινεται νομος για ολους?

    Απλα δεν θεωρω οτι το να γενικευομαστε και να μιλαμε ετσι για τους αθεους εχει θετικα αποτελεσματα, οπως και το να γενικευομαστε εμεις οι αθεοι για ολους οσους πιστευουν στο θεο. Απλα απ την σκοπια την δικη μου πιστευω οτι τα προσωπικα συναισθηματα του καθενος, για το πως νιωθει για παραδειγμα για την θρησκεια, και η προωσπικη του γνωμη δεν μπορει να γινεται νομος ολονων κα ιδιως να παρεμποδιζει το επιστημονικο εργο η την κοινωνια που κατ επεκταση οδηγει πολλες φορες σε παραβιαση ανθρωπινων δικαιωματων. Ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απ οτι βλεπω το σχολιο μου θα εκγριθει μετα απο αποδοχη του διαχειριστη. Το ονομα μου ειναι Βαρναβας( trance-addict23@hotmail.com). θα το εκτιμουσα αν το βαζατε, μιας και ειναι ποιο σωστο να υπαρχει δημοκρατικος διαλογος και να ακουγεται καιη αντιθετη αποψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.