Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2010

Χριστουγεννιάτικο μήνυμα του Καθηγουμένου της εν Αγίω Όρει Ιεράς Μονής του Οσίου Γρηγορίου, Αρχιμ. Γεωργίου Καψάνη

Ο Κύριος Ιησούς Χριστός Σωτήρ του Σύμπαντος Κόσμου



Το ρχιμ. Γεωργίου, Καθηγουμένου τῆς ν γί ρει ερς Μονῆς τοῦ σίου Γρηγορίου

ΟΤΑΝ Ἅγιος γγελος μφανίσθηκε στὸν δίκαιο ωσήφ, γιὰ νὰ τοῦ ξαγγείλη τὸ περφυς μυστήριο τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, τοῦ πεκάλυψε καὶ τὸ νομα τοῦ παιδιοῦ: «καὶ καλέσεις τὸ νομα αὐτοῦ ησον· αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ π τῶν μαρτιν αὐτῶν» (Ματθ. α´ 21), ησος σημαίνει Σωτήρ.

Τ παιδίον πο γεννήθη στν Βηθλεμ τς ουδαίας δν ταν νας πλς νθρωπος, λλ Θες κα νθρωπος, πως τν προανήγγειλαν ο Προφται τς Παλαις Διαθήκης: «παιδίον γενήθη μν, Υἱὸς κα δόθη μνκα καλεται τ νομα ατο μεγάλης βουλς γγελος, θαυμαστς σύμβουλος, Θες σχυρός, ξουσιαστής, ρχων ερήνης, πατρ το μέλλοντος αἰῶνος» (σ. θ 6). «Οὐκ ν ψιλὸς νθρωποςλλ Θεὸς νανθρωπήσας», κατὰ τὸν γιο Κύριλλο εροσολύμων (ΙΓ´ Κατήχησις Φωτιζομένων, 33).

Κατ καιροὺς σπουδαῖοι νθρωποι θέλησαν νὰ βοηθήσουν τὸν νθρωπο νὰ βγῇ π τὴν τραγικότητά του. Φιλόσοφοι, πολιτικοί, διδάσκαλοι, πιστήμονες καὶ φευρέται. Κανεὶς μως δὲν μπόρεσε νὰ τὸν λυτρώση π τὴν μαρτία, τὴν φθορὰ καὶ τὸν θάνατο, διότι κανεὶς π αὐτοὺς δὲν ταν Θεάνθρωπος. Μόνον Θεάνθρωπος Κύριος μποροῦσε νὰ νικήσῃ τοὺς τρεῖς μεγάλους χθρούς μας, τὸν διάβολο, τὴν μαρτία καὶ τὸν θάνατο καὶ νὰ δώση καὶ σὲ μᾶς τὴν δύναμι νὰ τοὺς νικοῦμε. Μόνο Αὐτὸς μποροῦσε νὰ μᾶς πανενώσ μὲ τὸν Θεὸ καὶ νὰ μᾶς χαρίσῃ τὴν θέωσι. Γράφει σχετικὰ γιος Γέροντας π. ουστνος Πόποβιτς: «Μία θλιβερὰ παρέλασις τελν καὶ μὴ λοκληρωμένων νθρώπων. Καὶ ν μέσῳ αὐτῶν κενος, πλήρης μυστηρίου θαυμαστὸς Θεάνθρωπος: θείῳ τῷ τρόπῳ τέλειος καὶ νθρωπίνως πραγματικός. Τὸ νθρώπινον γαθόν Του εἶναι θείως τέλειον καὶ λοκληρωμένον· νθρωπίνη γάπη Του εἶναι θείως τελεία καὶ λοκληρωμένη· ς καὶ δικαιοσύνη Του, καὶ τὸ λεός Του, καὶ εὐσπλαχνία Του καὶ θανασία Του, καὶ αἰωνιότης Του καὶ τὸ κάλλος Του: λα εἶναι νθρωπίνως πραγματικά, λλ καὶ θείως τέλεια καὶ λοκληρωμένα» (ρθόδοξος κκλησία καὶ Οἰκουμενισμός, σελ. 188–189).

Θεάνθρωπος Κύριος σωσε τν βαρύτατα πάσχουσα φύσι μας χι μ κάποιο ξωτερικ τρόπο, λλ νώνοντας τν κατ τρόπο ρρητο μ τν Θεία Του φύσι μέσα στν Θεία Του πόστασι. δρυσε τὴν κκλησία Του, ποὺ εἶναι τὸ Σῶμα Του, καὶ δίνει τὴν δυνατότητα σὲ κάθε νθρώπινο πρόσωπο, ποὺ εἰσέρχεται συνειδητὰ σ᾽ αὐτὴν καὶ μετέχει στὰ θεοποιὰ μυστήριά Της νὰ γίνεται «θείας κοινωνὸς φύσεως» (Β´ Πέτρ. α´ 4). Μὲ τὸ γιο Βάπτισμα μᾶς γκεντρζει στὸ σῶμα Του. Μὲ τὸ γιο Χρῖσμα μᾶς προσφέρει τὰ χαρίσματα τοῦ γίου Πνεύματος. Μὲ τὴν Θεία Κοινωνία νώνεται μαζί μας. Γράφει σχετικὰ γιος Νικόλαος Καβάσιλας: «Πόσο μεγαλειῶδες μυστήριο! (τῆς Θείας Εὐχαριστίας). Τί φοβερό, λήθεια, ν᾽ ναμειχθ νοῦς τοῦ Χριστοῦ μὲ τὸ νοῦ μας! Ν᾽ νακραθ θέλησή Του μὲ τὴ θέλησή μας, τὸ Σῶμα Του μὲ τὸ σῶμα μας, τὸ Αἷμα Του μὲ τὸ αἷμα μας! Τί γίνεται νοῦς μας, ταν κυριάρχηση Θεῖος νοῦς! Τί θέλησή μας, ταν πικράτηση Θεία θέληση! Τί πηλός, ταν περίσχυση κενο τὸ Πῦρ» (Περὶ τῆς ν Χριστῷ ζωῆς, Λόγος Δ´).

κκλησία γιάζει τὸν λο νθρωπο. Προσλαμβάνει λόκληρη τὴν ζωή του, γιὰ νὰ τὸν σώση. πως εἶπε γιος Γρηγόριος Θεολόγος: «Τὸ γὰρ πρόσληπτον, θεράπευτον· δὲ νωται τῷ Θεῷ, τοῦτο καὶ σώζεται» (πιστολ 101, 32).

Βέβαια Κύριος δὲν παραβιάζει τὴν θέλησί μας. Ποθεῖ τὴν σωτηρία μας. «Πάντας νθρώπους θέλει σωθῆναι καὶ εἰς πίγνωσιν ληθείας λθεν» (Α´ Τιμ. β´ 4). μως περιμένει νὰ Τοῦ προσφέρωμε λο τὸν αυτό μας, τὸ αὐτεξούσιό μας, τὴν θέλησί μας, τὴν πιθυμία μας, τὸν νοῦ καὶ τὴν καρδιά μας, καὶ νὰ ργαζώμεθα ν μετανοίᾳ τὶς θεοποιοὺς ντολές Του.

Κύριός μας νηνθρώπησε γι τν σωτηρία το κόσμου, ν κα γνώριζε τι θ ρχόταν «ες τ δια» κα «ο διοι» δν θ τν δέχοντο (πρβλ. ω. α´ 11). λλά, ταν οἱ νθρωποι δὲν δέχονται τὸν Κύριο ς Σωτῆρα καὶ Λυτρωτή τους, οἱ συνέπειες γιὰ τὴν νθρωπότητα εἶναι τραγικὲς καὶ λέθριες. Αὐτὲς τὶς συνέπειες βίωσε γιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς, πίσκοπος χρίδος, ποος ζησε τὶς φρικαλεότητες καὶ τῶν δύο παγκοσμίων πολέμων καὶ ξορίσθηκε στὰ στρατόπεδα τοῦ Νταχάου π τοὺς Ναζί. γραφε χαρακτηριστικὰ περὶ τῆς ποχριστιανοποιημένης Εὐρώπης καὶ τοῦ θεου πολιτισμοῦ της: «Οἱ αἱρετικοὶ λαοὶ τῆς ποχς μας δωσαν εἰς τὸν Χριστὸν καὶ Κύριον τὴν τελευταίαν θέσιν εἰς τὴν τράπεζαν τοῦ κόσμου τούτου, ς εἰς σχατον παίτην, ν εἰς τὰς πρώτας θέσεις τοποθέτησαν τοὺς μεγάλους των νδρας, τοὺς πολιτικούς, τοὺς λογοτέχνας, τοὺς μυθοποιούς, τοὺς πιστήμονας, τοὺς κεφαλαιούχους, κόμη καὶ τοὺς τουρίστας καὶ τοὺς ποδοσφαιριστὰς» (ρχιμ. ουστίνου Πόποβιτς, «ρθόδοξος κ κλησία καὶ Οἰκουμενισμός», σελ. 234), καὶ συνέχιζε: « Χριστὸς πεμακρύνθη π τὴν Εὐρώπην, πως κάποτε π τὴν χώραν τῶν Γαδαρηνῶν, ταν οἱ Γαδαρηνοὶ τὸ ζήτησαν. Μόλις μως Αὐτὸς φυγεν λθε πόλεμος, ργή, τρόμος καὶ φρίκη, κατάρρευσις, καταστροφή. πέστρεψεν εἰς τὴν Εὐρώπην προχριστιανικὸς βαρβαρισμός… μόνον τι το κατν φορὲς φρικωδέστερος» (νθ νωτ. σελ. 252).

Τ δια παναλαμβάνονται καὶ στὶς μέρες μας. κοινωνία μας λο καὶ περισσότερο πωθε τὸν Σωτῆρα Κύριο π τὶς δομές της. Κάποιοι θέλουν νὰ φαιρέσουν π τὶς δημόσιες πηρεσίες τὰ χριστιανικὰ σύμβολα, τὸν Τίμιο Σταυρὸ καὶ τὶς γιες Εἰκόνες· πιδιώκουν νὰ ποχριστιανοποιήσουν τὴν Πατρίδα μας. Τὸν Χριστὸ ς μοναδικὸ Σωτῆρα τοῦ κόσμου ξορίζει π τὴν ζωή μας καὶ διαθρησκειακὸς καὶ συγκρητιστικὸς Οἰκουμενισμός, ποος «μεταίρει τὰ αἰώνια ρια, οἱ Πατέρες θεντο» καὶ πιδιώκει τὴν νότητα τῶν νθρώπων, τῶν μολογιν καὶ τῶν θρησκειῶν χωρὶς τὸν Χριστὸ καὶ τὴν κκλησία Του, ποὺ εἶναι ρθόδοξος κκλησία.

Κύριος λθε Σωτρας γι λους, κα γι ατος πο τν δέχονται κα γι ατος πο πεισματικ τν πορρίπτουν. σοι μως παραμένουν ρνηταί Του, ς διδαχθοῦν π τὴν πρόσφατη στορία τῆς κκλησίας στὴν κομμουνιστικὴ Ρωσσία. ν καὶ πολεμήθηκε μὲ φοβερὴ μανία, κκλησία σήμερα θάλλει στολισμένη μὲ νέφος μαρτύρων, ν τὸ μνημόσυνο τῶν διωκτῶν της «πώλετο μετ᾽ χου» (Ψαλμ. θ´ 7).

Κύριός μας εἶναι Κύριος τῆς στορίας τῶν νθρώπων. «Οὐκ στιν ν λλ οὐδενὶ σωτηρία, οὐδὲ γὰρ νομά στιν τερον π τὸν οὐρανὸν τὸ δεδομένον ν νθρώποις ν δεῖ σωθῆναι μς» (Πράξ. δ, 12). σο κι ν διώκεται δὲν θὰ παύση νὰ εἶναι «τὸ Α καὶ τὸ Ω, πρῶτος καὶ σχατος, ρχ καὶ τέλος» (ποκ. κβ´ 13). «Πύλαι δου οὐ κατισχύσουσιν» τῆς κκλησίας Του (Ματθ. ιστ´ 18) καὶ «τῆς βασιλείας αὐτοῦ οὐκ σται τέλος» (Λουκ. α´ 33).

ρχεται καὶ φέτος Κύριος, πεινῶντας καὶ διψῶντας τὴν σωτηρία μας (Ματθ. κα´ 18). ναζητ τόπο, γιὰ νὰ ναπαυθ μέσα μας. Μπορεῖ τότε νὰ μὴ πρχε γι᾽ Αὐτὸν «τόπος ν τῷ καταλύματι» (Λουκ. β´ 7). Βρέθηκε μως τὸ ταπεινὸ σπήλαιο καὶ φάτνη, ποὺ Τὸν φιλοξένησαν. σως νὰ φαίνεται τι καὶ σήμερα οἱ πολλοὶ δὲν Τὸν δέχονται. μως δὲν λείπουν καὶ αὐτοί, ποὺ μὲ ζῆλο καὶ πόθο θεϊκὸ τοιμάζουν τὸν οἶκο τῆς ψυχῆς τους γιὰ νὰ Τὸν ποδεχθον, στολίζοντάς τον μὲ τὶς ρετές. νάμεσά τους καὶ πρώην πολέμιοί Του, ποὺ γιναν φίλοι καὶ μαθηταί Του, πως κάποτε μέγας πόστολος Παῦλος.

ς τοιμάσουμε κα μες τν φάτνη τς καρδίας μας, γι ν ποδεχθομε τν Κύριο ς Σωτρα κα Λυτρωτή μας. ς νυψώσουμε τὸν νοῦ καὶ τὴν καρδιά μας π τὶς μάταιες γήινες νασχολήσεις καὶ ς Τὸν δοξολογήσουμε μὲ μνους καὶ δς πνευματικὲς γιὰ τὴν σωτηρία, ποὺ μᾶς χάρισε μὲ τὴν κρα Συγκατάβασί Του, τὴν Θεία νανθρώπησί Του καὶ τὴν Θεία Οἰκονομία Του.

Καθηγούμενος τῆς ν γί ρει ερς Μονῆς τοῦ σίου Γρηγορίου
ρχιμανδρίτης Γεώργιος
για Χριστούγεννα 2009


 (Πηγή: "Ορθόδοξος Τύπος" 25/12/2009)
                 &  alopsis.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.