Πέμπτη 1 Μαρτίου 2012

1. Δείτε τι ξέρει για εσάς η Google και σταματήστε τη συλλογή των στοιχείων σας. 2.Παρά την αντίθεση των Αρχών προστασίας προσωπικών δεδομένων σε Ευρώπη και Αμερική, η Google αρνήται να υποχωρήσει


1). Δείτε τι ξέρει για εσάς η Google και σταματήστε τη συλλογή των στοιχείων σας

Στο Dashboard παραπέμπει η Google όλους όσους ανησυχούν για το εύρος των προσωπικών τους δεδομένων και την επεξεργασία που θα υποστούν μετά την υιοθέτηση μιας ενιαίας πολιτικής απορρήτου για το σύνολο των υπηρεσιών της.  Δείτε που θα βρείτε τι ξέρει η Google για εσάς και παίξτε με τις ρυθμίσεις.
Πριν αναλύσουμε το θέμα, να τονίσουμε ότι ο ασφαλέστερος τρόπος για να μην καταγράφονται δεδομένα από τη χρήση των υπηρεσιών της Google είναι να μην κάνετε οτιδήποτε όντας συνδεδεμένοι στο λογαριασμό Google (από όποια υπηρεσία της για να συνδεθήκατε).
Αυτό δεν θα αποτρέψει το σερβίρισμα διαφημίσεων που γίνεται με τη συνδρομή των cookies, αλλά τουλάχιστον τα προσωπικά σας δεδομένα στο Λογαριασμό Google δεν θα υποστούν επεξεργασία χωρίς να ξέρετε ακριβώς για τι και πως (τουλάχιστον έως ότου αποσαφηνιστεί η κατάσταση από έναν από μηχανής Θεό).




Το πρώτο που πρέπει να κάνει κάθε χρήστης που έχει δημιουργήσει Λογαριασμό Google είναι να κάνει το λεγόμενο Sign In. Εάν χρησιμοποιείτε κάποια από τις υπηρεσίες της Google που απαιτούν εγγραφή, όπως για παράδειγμα το δημοφιλές Gmail, τότε έχετε Λογαριασμό Google και τα στοιχεία εισόδου σας στον λογαριασμό σας είναι αυτά της εισόδου στο Gmail σας.

Πληκτρολογήστε για παράδειγμα www.google.com και κάντε κλικ στο Sign In (είσοδος). Εκεί, πληκτρολογήστε e-mail (χωρίς την κατάληξη gmail.com) και password.

Στην επόμενη σελίδα, επιλέξτε το βελάκι δίπλα από το χαρακτηριστικό εικονίδιο του προσώπου σας για να βρείτε τα Account Settings (Ρυθμίσεις Λογαριασμού).

Εκεί θα βρείτε τις επιλογές για:

Διαγραφή προφίλ και λειτουργιών του Google+
  • Διαγραφή ολόκληρου του Λογαριασμού Google, επιλογή με την οποία κλείνετε το λογαριασμό σας και διαγράφετε όλες τις υπηρεσίες και τις πληροφορίες που σχετίζονται με αυτόν, πράγμα το οποίο μάλλον δεν θα θέλετε να κάνετε, εάν για παράδειγμα, θέλετε να διατηρήσετε το λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο Gmail ή στο YouTube
  • Μπορείτε βέβαια να πάρετε όλα τα δεδομένα σας υπό μορφή αρχείου:
  • Επιλέξτε από το μενού αριστερά, Αποδέσμευση δεδομένων. Όπως αναφέρετε εκεί, «η Google σάς δίνει τη δυνατότητα να αποθηκεύετε αντίγραφα ασφαλείας των φωτογραφιών σας, των πληροφοριών προφίλ, των επαφών, των κύκλων, των αναρτήσεων ροής και των αναρτήσεων στο Buzz στον υπολογιστή σας.» 
Αυτό είναι πολύ χρήσιμο εάν σκοπεύετε να... πάρετε το καπελάκι σας και να φύγετε, με σκοπό να πάρετε διαζύγιο από την Google. Έτσι, μπορείτε να κάνετε αποθήκευση των άλμπουμ και των φωτογραφιών σας ως αρχείο .zip, αποθήκευση των δεδομένων του προφίλ σας ως αρχείο .json, αποθηκεύστε τις αναρτήσεις ροής σας ως αρχείο .zip,  αποθήκευση των κύκλων και των επαφών σας ως αρχείο .zip ή να αποθηκεύσετε τα δεδομένα φωνής σε αρχείο .zip (Google Talk)
  • Τέλος, μπορείτε να προβάλλετε και να ενεργοποιήσετε ή να απενεργοποιήσετε το λεγόμενο ιστορικό ιστού. Στην προκειμένη περίπτωση, επιδιώκουμε την διαγραφή του, οπότε κάνοντας κλικ επάνω στην σχετική επιλογή θα δείτε τις επιλογές για την κατάργησή του με ένα κλικ. Αυτό σημαίνει ότι η Google δεν θα συλλέγει πληροφορίες για τις αναζητήσεις που έχετε κάνει στο παρελθόν ανά ημέρα, δεν θα καταγράφει που κάνατε κλικ στα αποτελέσματα και γενικότερα, θα χάσετε αυτό που η Google ονομάζει προσωπικά αποτελέσματα. Εάν αυτό που προέχει για σας είναι το απόρρητο και δεν θέλετε να μοιραστείτε το ιστορικό σας, παρά τις διαβεβαιώσεις για την συλλογή στοιχείων και το απόρρητό σας από την Google, καταργήστε το ιστορικό.
  • Επιστρέψτε στην Επισκόπηση Λογαριασμού, επιλέγοντας Back στον browser που χρησιμοποιείτε για να μεταβείτε στην προηγούμενη σελίδα. 
  • Επιλέξτε από το μενού αριστερά Προϊόντα και στη συνέχεια, δεξιά Σύνδεση στον Πίνακα Ελέγχου. Έτσι, θα βρεθείτε στο λεγόμενο Dashboard (ταμπλό) όπου θα δείτε συγκεντρωμένες όλες τις πληροφορίες που έχει για εσάς και την χρήση των υπηρεσιών της Google. Έτσι, για παράδειγμα, θα δείτε ότι δίπλα σε κάθε υπηρεσία εμφανίζεται ένα εικονίδιο με ένα ή τρία πρόσωπα, με το τελευταίο να υποδεικνύει ότι μοιράζεστε κάτι με άλλους, όπως για παράδειγμα κάποια άλμπουμ των φωτογραφιών σας στο Picasa, ή εάν έχετε ενεργοποιήσει το προαναφερόμενο ιστορικό ιστού.
  • Εδώ, οι επιλογές που έχετε αφορούν στο ιστορικό ιστού και στο ιστορικό των συζητήσεών σας στο Gmail. Στην δεύτερη περίπτωση, μεταβείτε στην ενότητα για το Gmail, και επιλέξτε Manage chat history. Με αυτό το κλικ θα μεταβείτε στις ρυθμίσεις για τη Συζήτηση και μπορείτε να την απενεργοποιήσετε. Επίσης, μπορείτε να επιλέξετε να μην γίνεται ποτέ αποθήκευση του ιστορικού αναζήτησης.
Όπως διευκρινίζει η Google στη σελίδα Βοήθειας, να θυμάστε ότι και στην περίπτωση που εσείς έχετε απενεργοποιήσει την αποθήκευση του ιστορικού συζητήσεων, τα άτομα με τα οποία συζητάτε ίσως έχουν επιλέξει να αποθηκεύουν το ιστορικό συζητήσεων στις ρυθμίσεις του δικού τους Gmail. Εάν επιθυμείτε ο συνομιλητής σας να μην αποθηκεύει τη συζήτησή σας, μπορείτε να ορίσετε τη συνομιλία ως μη καταγραφόμενη.

Για να γίνει μια συζήτηση μη καταγραφόμενη:

  1. Κάντε κλικ στο κάτω βέλος που βρίσκεται στην επάνω δεξιά γωνία του παραθύρου συζήτησης.
  2. Επιλέξτε Να μην καταγράφεται.
Στη διεύθυνση http://www.google.com/intl/en/privacy/tools.html η Google παραθέτει ένα βίντεο στο οποίο εξηγεί από τη δική του σκοπιά τι είναι οι λεγόμενες προσωποποιημένες διαφημίσεις. Εν ολίγοις, είναι διαφημίσεις που σερβίρονται σε εσάς με βάση τους δικτυακούς τόπους που επισκέπτεστε, τις πρόσφατες αναζητήσεις που κάνατε στο google.com ή πληροφορίες από τον λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που διατηρείτε στην Google, δηλαδή στο Gmail.



Όπως αναφέρεται από την Google, η εταιρεία επιχειρεί να σας δείχνει μόνο σχετικές με τα ενδιαφέροντά σας διαφημίσεις, είτε έχετε επιλέξει τις personalized ads ή όχι.


  • Επιλέξτε από το μενού αριστερά, Opt Out για να απαγορεύσετε στην Google να χρησιμοποιεί επιπρόσθετα προσωπικά δεδομένα για τις διαφημίσεις που θα σας δείχνει στο Google ή στο Gmail. 
  • Εδώ, θα βρείτε και την επιλογή για τις διαφημίσεις στο Web γενικότερα (Ads on The Web).  Επιλέγοντας Ads on The Web μπορείτε να δείτε για ποιά θέματα θεωρεί η Google ότι έχετε εκφράσει ενδιαφέρον (για παράδειγμα, στο όνομά μου εμφανίζονται οι κατηγορίες Computers & Electronics με πολλές συναφείς υποκατηγορίες, αλλά και Food & Drink - Candy & Sweets (που δεν μπορώ να καταλάβω τι σχέση μπορεί να έχω εγώ με τις σοκολάτες και τα ποτά :-).
Και πάλι, η Google μας δίνει ένα βίντεο για να καταλάβουμε τι είναι οι διαφημίσεις που διαχέονται από το κανάλι της Google σε τρίτους δικτυακούς τόπους



Και πάλι, ενώ βρίσκεστε στο Ads on the Web θα δείτε την επιλογή Opt Out να εμφανίζεται στο μενού αριστερά. Κάντε κλικ, και είστε εκτός!

  • Εδώ θα βρείτε επίσης πως θα απαλλαγείτε από όλα τα cookie που σας αφήνουν άλλοι δικτυακοί τόποι http://www.aboutads.info/choices/. Μια εφαρμογή θα ελέγξει τα cookies στον browser που χρησιμοποιείτε (σε εμένα βρέθηκαν 59 τέτοια, με ισάριθμες εταιρείες που επιλέγουν τις διαφημίσεις που μου στέλνουν) και θα μπορέσετε να αναιρέσετε την προεπιλογή να εμφανίζονται διαφημίσεις με βάση την διαδικτυακή σας συμπεριφορά, το λεγόμενο behavioral advertising. Μπορείτε επίσης να εγκαταστήσετε ένα plugin στον browser που θα διατηρήσει τις επιλογές να εξαιρείστε από τις διαφημίσεις με βάση τη συμπεριφορά σας (αν και το plugin αυτό είναι διαθέσιμο μόνο για τον browser της Google, δηλαδή τον Chrome).
Πάντως, οι αρχές προστασίας προσωπικών δεδομένων έχουν στείλει δύο επιστολές-τελεσίγραφα στον Λάρι Πέιτζ, συνιδρυτή και επικεφαλής του Google, με τις οποίες καλούν την εταιρεία του να μην εφαρμόσει την ενιαία πολιτική απορρήτου, καθώς εκφράζει έντονες επιφυλάξεις για τη συλλογή και τους σκοπούς της επεξεργασίας τους και κυρίως τονίζει ότι είναι δύσκολο για τον μέσο χρήστη να καταλάβει τι ακριβώς συλλέγει και επεξεργάζεται η εταιρεία, αμφισβητώντας την νομιμότητα της πράξης. Διαβάστε τη σχετική ανάλυση (αν τολμάτε :-).

Μην εφαρμόσετε την ενιαία πολιτική απορρήτου


______________________________________________


2). Δεύτερο τελεσίγραφο προς την Google από την Ευρώπη

Παρά την αντίθεση των Αρχών προστασίας προσωπικών δεδομένων σε Ευρώπη και Αμερική, η Google δεν φαίνεται να υποχωρεί.  Την 1η Μαρτίου θα θέσει σε ισχύ την ενιαία πολιτική απορρήτου για όλες τις υπηρεσίες της, γεγονός που σημαίνει ότι θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται όλα όσα μπορεί να γνωρίζει για τους χρήστες των κάθε λογής υπηρεσιών της.  

Από την Ευρώπη, έλαβε δεύτερη επιστολή για αναβολή (αρχείο PDF), αφού, όπως γράφει, κανείς δεν κατάλαβε τι ακριβώς πρόκειται να τους συμβεί την 1η Μαρτίου 2012.

Η CNIL, η γαλλική Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων επανέλαβε προς την Google το αίτημα του θεσμοθετημένου ανεξάρτητου οργανισμού για την προστασία του ιδιωτικού απορρήτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση να μην ενοποιήσει και επεξεργαστεί προσωπικά δεδομένων των Ευρωπαίων πολιτών από την 1η Μαρτίου 2012 πριν ολοκληρωθεί η ανάλυση που της ανατέθηκε.

Παράλληλα, εξέφρασε έντονη ανησυχία για τους όρους της νέας ενιαίας πολιτικής, κυρίως σε ότι αφορά στην σαφή ενημέρωση του ενδιαφερόμενου προσώπου, αλλά και την ενημέρωσή του σε περίπτωση που τα δεδομένα που τον αφορούν δεν έχουν συλλεγεί από τον ίδιο αλλά από τρίτους.

Σε επίσημη επιστολή που απευθύνεται προσωπικά στον Λάρι Πέιτζ, η επικεφαλής της γαλλικής Αρχής, Isabelle Falque-Pierrotin, ενημερώνει την εταιρεία ότι η γαλλική Αρχή έχει ξεκινήσει την έρευνα για την ενιαία πολιτική απορρήτου της.

Νωρίτερα, η Google διεμήνυε με όλους τους τρόπους στα μέλη των υπηρεσιών της ότι από την 1η Μαρτίου 2012, όλες οι υπηρεσίες που θα παρέχει θα διέπονται από μια, νέα, ενιαία πολιτική απορρήτου, αντικαθιστώντας 60 διαφορετικές πολιτικές από μια.

Η απόφαση προκάλεσε τουλάχιστον ανησυχία, αφού με την ενιαία πολιτική, η Google εξασφαλίζει την συναίνεση των μελών της για την αξιοποίηση του συνόλου των δεδομένων που έχουν δώσει σε διαφορετικές υπηρεσίες, οι οποίες παρέχονται από την Google, ίσως όμως κάποιοι να μην το έχουν αντιληφθεί επαρκώς (π.χ. YouTube, Picasa και άλλα).

  • Διαβάστε την σχετική ανάλυση στο tech.in.gr: Κάτι τρέχει με την Google.
  • Στις 25 Ιανουαρίου, η Κομισιόν δημοσίευση πρόταση για την αναμόρφωση της νομοθεσίας περί προστασίας του απορρήτου στα κράτη-μέλη (η οποία θεσπίστηκε το 1995), στην οποία προβλέπεται το περίφημο Δικαίωμα στη Λήθη online (κάντε κλικ για να διαβάσετε το σχετικό άρθρο στο tech.in.gr). 
Η Ομάδα του άρθρου 29, ένας ανεξάρτητος οργανισμός με θεσμοθετημένο συμβουλευτικό ρόλο για την προστασία του ιδιωτικού απορρήτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ζήτησε στις 3 Φεβρουαρίου από την Google να αναβάλλει την υιοθέτηση μιας ενιαίας πολιτικής απορρήτου για όλες τις υπηρεσίες της. Παράλληλα, ανέθεσε στην γαλλική Αρχή να ερευνήσει εις βάθος την υπόθεση.

Εντούτοις, η Google αν και δηλώνει ότι θα απαντήσει ευχαρίστως στα όποια ερωτήματα της απευθύνει η αρμόδια Αρχή στην Ευρώπη, δεν δείχνει να υποχωρεί.

Η προκαταρκτική έρευνα της γαλλικής Αρχής έδειξε ότι η υπό εφαρμογή ενιαία πολιτική της Google δεν υπακούει στους όρους της οδηγίας 95/46/ΕΚ, ιδιαίτερα μάλιστα σε ότι αφορά στην ενημέρωση των, υποκείμενων στην συλλογή και επεξεργασία, προσώπων.

Στην επιστολή της, η CNIL αναφέρει ότι οι υπηρεσίες της Google είναι τόσες πολλές και διαφορετικές και παρ' ολα αυτά η νέα ενιαία πολιτική αναφέρει γενικές μόνο πληροφορίες για το σύνολό τους και τους τύπους των δεδομένων που επεξεργάζεται η Google. 

Αυτό, σημειώνει η Αρχή, έχει ως αποτέλεσμα να καθίσταται πρακτικά αδύνατο για τον μέσο χρήστη που διαβάζει την πολιτική να διακρίνει τους σκοπούς, τα δεδομένα που συλλέγονται και τον αφορούν, τους αποδέκτες ή τα δικαιώματα πρόσβασης είναι σχετικά με τη χρήση μιας συγκεκριμένης υπηρεσίας της Google.

Από την άλλη, οι δεσμεύσεις της Google για το τι δεν θα κάνει με τα δεδομένα τους δεν κρίνεται επαρκής. Η CNIL ζητά από την Google να συμμορφωθεί με τα άρθρα 10 και 11 της ευρωπαϊκής οδηγίας τα οποία αφορούν αφενός στην ενημέρωση του ενδιαφερόμενου προσώπου, αφετέρου στην ενημέρωση σε περίπτωση συλλογής δεδομένων όχι από το πρόσωπο στο οποίο αναφέρονται.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ

Άρθρο 10

Ενημέρωση σε περίπτωση συλλογής δεδομένων από το πρόσωπο στο οποίο αναφέρονται

Τα κράτη μέλη προβλέπουν ότι ο υπεύθυνος της επεξεργασίας ή ο εκπρόσωπός του πρέπει να παρέχει στο πρόσωπο από το οποίο συλλέγονται δεδομένα που το αφορούν τουλάχιστον τις πληροφορίες που απαριθμούνται κατωτέρω, εκτός εάν το πρόσωπο αυτό έχει ήδη ενημερωθεί σχετικά:

α) την ταυτότητα του υπευθύνου της επεξεργασίας και, ενδεχομένως, του εκπροσώπου του 7

β) τους σκοπούς της επεξεργασίας για την οποία προορίζονται τα δεδομένα 7

γ) οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία, όπως:

- τους αποδέκτες ή τις κατηγορίες αποδεκτών των δεδομένων,

- το κατά πόσον η παροχή των δεδομένων είναι υποχρεωτική ή όχι, καθώς και τις ενδεχόμενες συνέπειες της άρνησης παροχής τους,

- την ύπαρξη δικαιώματος πρόσβασης στα συγκεκριμένα δεδομένα και δικαιώματος διόρθωσής τους,
εφόσον οι πληροφορίες αυτές είναι αναγκαίες, λόγω των ειδικών συνθηκών υπό τις οποίες συλλέγονται τα δεδομένα, ώστε να εξασφαλίζεται η θεμιτή επεξεργασία έναντι του προσώπου στο οποίο αναφέρονται τα δεδομένα.

Άρθρο 11

Ενημέρωση σε περίπτωση συλλογής δεδομένων όχι από το πρόσωπο στο οποίο αναφέρονται

1. Όταν τα δεδομένα δεν έχουν συλλεγεί από το πρόσωπο το οποίο αφορούν, τα κράτη μέλη προβλέπουν ότι, ευθύς ως καταχωρηθούν τα δεδομένα ή, εάν προβλέπεται ανακοίνωσή τους σε τρίτους, το αργότερο κατά την πρώτη ανακοίνωσή τους, ο υπεύθυνος της επεξεργασίας ή ο εκπρόσωπός του πρέπει να παρέχει στο πρόσωπο στο οποίο αναφέρονται τα δεδομένα τις εξής πληροφορίες, εκτός εάν το πρόσωπο αυτό έχει ήδη ενημερωθεί:

α) την ταυτότητα του υπευθύνου της επεξεργασίας και, ενδεχομένως, του εκπροσώπου του

β) τους σκοπούς της επεξεργασίας

γ) οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία
, όπως:

- τις κατηγορίες των σχετικών δεδομένων,

- τους αποδέκτες ή τις κατηγορίες αποδεκτών,
- την ύπαρξη δικαιώματος πρόσβασης στα δεδομένα που το αφορούν και δικαιώματος διόρθωσής τους,

εφόσον οι πληροφορίες αυτές είναι αναγκαίες, λόγω των ειδικών συνθηκών υπό τις οποίες συλλέγονται τα δεδομένα, ώστε να εξασφαλίζεται θεμιτή επεξεργασία, έναντι του προσώπου στο οποίο αναφέρονται τα δεδομένα.

2. Οι διατάξεις της παραγράφου 1 δεν εφαρμόζονται όταν, ιδίως όσον αφορά την επεξεργασία για σκοπούς στατιστικούς ή ιστορικής ή επιστημονικής έρευνας, η ενημέρωση του ενδιαφερομένου αποδεικνύεται αδύνατη ή προϋποθέτει δυσανάλογες προσπάθειες ή εάν η καταχώρηση ή η ανακοίνωση επιβάλλεται ρητώς από το νόμο. Στις περιπτώσεις αυτές, τα κράτη μέλη προβλέπουν κατάλληλες εγγυήσεις.

  • Η Αρχή προτείνει στην Google να υιοθετήσει την σταδιακή αποσαφήνιση των όρων των υπηρεσιών της σε τρία βήματα, αρχικά γενικής ενημέρωσης, έπειτα περιληπτικής και τέλος αναλυτικής και πλήρους αναφοράς.
  • Επιπλέον, εκφράζει επιφυλάξεις για την επεξεργασία των δεδομένων και χαρακτηρίζει αδιαφανή τη διαδικασία: η προκαταρκτική έρευνά της δείχνει ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να γνωρίζει κανείς ποια δεδομένα συνδυάζονται μεταξύ ποιων υπηρεσιών και για ποιους σκοπούς, ακόμα και από επαγγελματίες σε θέματα ιδιωτικού απορρήτου.
Ακόμα, η Google θα χρησιμοποιεί cookies για αυτά και δεν είναι σαφές πως ακριβώς θα συμμορφωθεί με την απαίτηση να έχει τη ρητή συγκατάθεση του χρήστη για τον συνδυασμό των πληροφοριών που της παρέχουν (όπως περιγράφεται στο άρθρο 5(3) από την νέα οδηγία ePrivacy, όταν αυτή θα εφαρμοστεί).

Επιφυλάξεις εκφράζονται ακόμα και για την σύννομη και θεμιτή επεξεργασία των δεδομένων, τη σαφήνεια και τη νομιμότητα των σκοπών για τους οποίους θα συλλέγονται και με τη μεταγενέστερη επεξεργασία τους αλλά και τις βασικές αρχές της νόμιμης επεξεργασίας τους (με αναφορά στα άρθρα 6 και 7 της ευρωπαϊκής οδηγίας για την προστασία του απορρήτου).

Η επιστολή καταλήγει με τη δέσμευση της Αρχής ότι έως τα μέσα Μαρτίου 2012 η Google θα έχει στα χέρια της σχετικό εκτενές ερωτηματολόγιο. Εως τότε, επαναλαμβάνει το αίτημα της Ομάδας Εργασίας του Άρθρου 29 να  μην προχωρήσει στην εφαρμογή της ενιαίας πολιτικής απορρήτου για το σύνολο των υπηρεσιών της.

Ανθή Παναγιωτάκη - http://tech.in.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να σχολιάσετε (με ευπρέπεια) πρέπει να συνδεθείτε με τον λογαριασμό google ή wordpress που διαθέτετε. Αν δεν διαθέτετε πρέπει να δημιουργήσετε έναν λογαριασμό στο @gmail ή στο @wordpress. Μπορείτε βεβαίως πάντα να στέλνετε e-mail στο anavaseis@gmail.com
Ευχαριστούμε.